본 연구는 도식 조직자를 활용한 입력강화 활동이 문법학습과 독해에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 형태 초점 교수법 중 하나인 입력강화 활동을 통해 문법학습 수준은 유지하면서 내용 이해도를 높일 수 있는 방법을 찾는 것이 본 연구의 목적이다.
학습자들의 문법능력 향상도와 내용 이해도를 파악하기 위해 양적인 연구방법을 주로 활용하였으며, 내용 이해도 평가에 활용된 자유회상과업 답안 분석에는 질적인 연구방법을 병행하였다. 연구대상은 고등학교 1학년 학생 54명을 선정하였으며 두 개의 실험집단은 입력강화와 도식 조직자 활동을 동...
본 연구는 도식 조직자를 활용한 입력강화 활동이 문법학습과 독해에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 형태 초점 교수법 중 하나인 입력강화 활동을 통해 문법학습 수준은 유지하면서 내용 이해도를 높일 수 있는 방법을 찾는 것이 본 연구의 목적이다.
학습자들의 문법능력 향상도와 내용 이해도를 파악하기 위해 양적인 연구방법을 주로 활용하였으며, 내용 이해도 평가에 활용된 자유회상과업 답안 분석에는 질적인 연구방법을 병행하였다. 연구대상은 고등학교 1학년 학생 54명을 선정하였으며 두 개의 실험집단은 입력강화와 도식 조직자 활동을 동시에 수행한 집단, 입력강화 활동만을 수행한 집단으로 나누었으며, 하나의 통제집단은 입력강화와 도식 조직자 모두를 수행하지 않은 집단으로 구분하였다.
사전 설문조사 결과 실험 참가자들이 독해 활동에 가장 필요하면서 어렵게 느껴지는 문법요소로 꼽은 분사를 목표형태로 선정하였다. 독해 지문은 실험 참가자들이 대학진학을 준비하는 인문계 학생들임을 고려하여 장르는 설명문으로, 내용은 수능에 자주 출제되는 인문학·사회학·과학과 같은 학술적인 소재들을 중심으로 선정하였다.
분석 결과, 세 집단 간의 사후 문법평가 점수 간에는 유의미한 차이가 없었다. 입력강화 활동을 수행한 두 집단의 경우 사전·사후 문법평가 점수 간에는 유의미한 차이가 나타났으며 통제집단에서는 유의미한 차이가 없었다.
내용 이해도에서 입력강화 활동과 도식 조직자 활동을 동시에 수행한 집단의 자유회상과업 평가 점수가 다른 두 집단과의 비교에서 유의미한 차이를 보였다.
마지막으로 문법 점수 향상도가 높은 학습자들의 자유회상과업 답안에서 강화된 입력을 많이 회상한 학습자들의 문법 점수 향상도가 높은 편이었으나 그 외에 특별한 공통점은 발견되지 않았다. 강화된 입력보다는 글의 구조나 내용 형성에 핵심적인 역할을 수행하는 주요 표현들이 자주 회상되었다.
본 연구가 고등학교 영어 문법 및 읽기 교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 입력강화 활동은 제한적이나마 문법학습에 긍정적인 효과를 줄 수 있으며 도식 조직자와 입력강화의 동시제공은 문법학습과 내용 이해도 모두에 긍정적인 효과를 줄 수 있을 것이라고 기대된다.
본 연구는 도식 조직자를 활용한 입력강화 활동이 문법학습과 독해에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 형태 초점 교수법 중 하나인 입력강화 활동을 통해 문법학습 수준은 유지하면서 내용 이해도를 높일 수 있는 방법을 찾는 것이 본 연구의 목적이다.
학습자들의 문법능력 향상도와 내용 이해도를 파악하기 위해 양적인 연구방법을 주로 활용하였으며, 내용 이해도 평가에 활용된 자유회상과업 답안 분석에는 질적인 연구방법을 병행하였다. 연구대상은 고등학교 1학년 학생 54명을 선정하였으며 두 개의 실험집단은 입력강화와 도식 조직자 활동을 동시에 수행한 집단, 입력강화 활동만을 수행한 집단으로 나누었으며, 하나의 통제집단은 입력강화와 도식 조직자 모두를 수행하지 않은 집단으로 구분하였다.
사전 설문조사 결과 실험 참가자들이 독해 활동에 가장 필요하면서 어렵게 느껴지는 문법요소로 꼽은 분사를 목표형태로 선정하였다. 독해 지문은 실험 참가자들이 대학진학을 준비하는 인문계 학생들임을 고려하여 장르는 설명문으로, 내용은 수능에 자주 출제되는 인문학·사회학·과학과 같은 학술적인 소재들을 중심으로 선정하였다.
분석 결과, 세 집단 간의 사후 문법평가 점수 간에는 유의미한 차이가 없었다. 입력강화 활동을 수행한 두 집단의 경우 사전·사후 문법평가 점수 간에는 유의미한 차이가 나타났으며 통제집단에서는 유의미한 차이가 없었다.
내용 이해도에서 입력강화 활동과 도식 조직자 활동을 동시에 수행한 집단의 자유회상과업 평가 점수가 다른 두 집단과의 비교에서 유의미한 차이를 보였다.
마지막으로 문법 점수 향상도가 높은 학습자들의 자유회상과업 답안에서 강화된 입력을 많이 회상한 학습자들의 문법 점수 향상도가 높은 편이었으나 그 외에 특별한 공통점은 발견되지 않았다. 강화된 입력보다는 글의 구조나 내용 형성에 핵심적인 역할을 수행하는 주요 표현들이 자주 회상되었다.
본 연구가 고등학교 영어 문법 및 읽기 교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 입력강화 활동은 제한적이나마 문법학습에 긍정적인 효과를 줄 수 있으며 도식 조직자와 입력강화의 동시제공은 문법학습과 내용 이해도 모두에 긍정적인 효과를 줄 수 있을 것이라고 기대된다.
This study investigated the effect of input enhancement and graphic organizer on learning of English participle and reading comprehension. The study analyzed grammaticality judgement and free-recall protocol results in both qualitative and quantitative approach. 54 Korean high school students were g...
This study investigated the effect of input enhancement and graphic organizer on learning of English participle and reading comprehension. The study analyzed grammaticality judgement and free-recall protocol results in both qualitative and quantitative approach. 54 Korean high school students were grouped into 3: Experimental group with both input enhancement and graphic organizer, the other experimental group with only input enhancement, and the control group without both treatment. Reading materials are all expository texts, in order for the learners to be motivated, who are preparing for the KSAT.
The results of the study are as follows.
First, no significant benefits were found in the grammaticality judgement test among the three groups. The grammaticality judgement test scores of the two experimental groups who performed the input enhancement activity were significantly improved compared to their pretest scores.
The free-recall protocol scores of the group who performed both input enhancement and graphic organizer activity was significantly improved, whereas the other groups were not.
Lastly, in free-recall protocol answers, there were no common features found among the learners who improved significantly in grammaticality judgement test. Enhanced inputs weren't recalled frequently in the protocol, and the learners who recalled the enhanced inputs didn't show significant improvement in the grammaticality judgement.
The implication of the study is that input enhancement can facilitate grammar learning in a slight but statistically significant way. Providing both input enhancement and graphic organizer can facilitate learning grammar and retaining the content.
This study investigated the effect of input enhancement and graphic organizer on learning of English participle and reading comprehension. The study analyzed grammaticality judgement and free-recall protocol results in both qualitative and quantitative approach. 54 Korean high school students were grouped into 3: Experimental group with both input enhancement and graphic organizer, the other experimental group with only input enhancement, and the control group without both treatment. Reading materials are all expository texts, in order for the learners to be motivated, who are preparing for the KSAT.
The results of the study are as follows.
First, no significant benefits were found in the grammaticality judgement test among the three groups. The grammaticality judgement test scores of the two experimental groups who performed the input enhancement activity were significantly improved compared to their pretest scores.
The free-recall protocol scores of the group who performed both input enhancement and graphic organizer activity was significantly improved, whereas the other groups were not.
Lastly, in free-recall protocol answers, there were no common features found among the learners who improved significantly in grammaticality judgement test. Enhanced inputs weren't recalled frequently in the protocol, and the learners who recalled the enhanced inputs didn't show significant improvement in the grammaticality judgement.
The implication of the study is that input enhancement can facilitate grammar learning in a slight but statistically significant way. Providing both input enhancement and graphic organizer can facilitate learning grammar and retaining the content.
주제어
#입력강화 문법학습 형태초점교수법 독해 도식조직자 자유회상과업 input enhancement grammar learning focus on form input processing graphic organizer Korean EFL learners
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.