이 연구는 연령대별로 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각과 만족도와의 성과에 관한 것으로 수집된 자료는 SPSS 22.0통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 2018년 04월 20일부터 2018년 05월 15일까지 울산, 부산, 경남, 대전지역 네일 시술자(295명)와 고객(341명)을 대상으로 설문조사하였다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 만족도를 분석한 결과 연령대가 10대가 가장 높았고 50대가 가장 낮게 나타났다. 둘째, 측정도구 위험지각, 만족도의 결과 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각 요인과 만족도 요인에 대한 ...
이 연구는 연령대별로 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각과 만족도와의 성과에 관한 것으로 수집된 자료는 SPSS 22.0통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 2018년 04월 20일부터 2018년 05월 15일까지 울산, 부산, 경남, 대전지역 네일 시술자(295명)와 고객(341명)을 대상으로 설문조사하였다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 만족도를 분석한 결과 연령대가 10대가 가장 높았고 50대가 가장 낮게 나타났다. 둘째, 측정도구 위험지각, 만족도의 결과 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각 요인과 만족도 요인에 대한 탐색적 요인분석을 반복한 결과 모든 항목의 요인 적재량이 0.4 이상으로 나타나 타당성이 충분한 것으로 판단할 수 있었고, 모두 기준 값 0.6보다 높게 나타나 측정 자료의 내적 일관성이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 네일 드릴케어에 대한 인지 여부결과, 대상별로는 시술자, 고객 모두 ‘알고 있다’는 응답이 가장 많았으며, 특히 시술자가 고객보다 더 많이 알고 있었으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네일 드릴케어 시술 경험 여부에서는 시술자가 고객보다 시술 경험이 조금 더 많았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.01). 네일 드릴케어를 이용한 시술 부위에서는 시술자와 고객 모두 ‘인조 네일 제거 시’ ‘큐티클 정리’ 순으로 많았지만, 네일 드릴케어 시술 시 기계소리에 대한 두려움 여부는 대상별로는 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 네일 드릴케어 시술 시 피부 청결 여부는 시술자와 고객 모두 ‘피부가 청결하였다’는 응답이 가장 많았으며, 네일 드릴케어 시술에 대한 비용 수준은 대상별로는 시술자는 보통이 가장 많았고, 고객은‘ 적당한 편’과 ‘보통’이 비슷하게 많았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네일 드릴케어 시술 후 자신감 및 이미지의 도움 정도는 시술자는 ‘매우 되었음,과 ‘조금 되었음’순으로 많았다. 고객의 네일 드릴케어 시술 후 자신감 및 이미지는 고객보다는 시술자가 조금 더 도움이 되었다고 생각하였으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 넷째, 네일 드릴케어에 대한 선호도 결과, 네일 드릴케어에 대한 관심 시기는 시술자는 네일 시술 한지 1년이 가장 많았고, 고객은 네일 시술을 처음 받았을 때부터가 가장 많았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네일 드릴케어 시술 시 가장 많이 하는 것(받는 것)은 대상별로는 시술자와 고객 모두 젤 제거 시가 가장 많았으며, 통계적으로는 유의한 차이가 없었다. 다섯째, 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각에 관한 결과 시술자의 경우에는 전체적인 위험지각은 ‘아니다’와 ‘보통’사이였고, 고객의 경우에는 전체적인 위험지각은 ‘보통’에 가까웠다. 시술자와 고객의 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각 차이를 검증한 결과는 위험지각 전체와 하위 영역 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다.(p<.001). 여섯째, 시술자와 고객의 네일 드릴케어 시술에 대한 만족도 차이를 검증한 결과, 만족도 전체와 하위 영역 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 일곱 번째, 시술자 대상의 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각과 만족도 간의 상관관계의 결과 위험지각과 만족도 전체(r=-.365, p<.001)와 부(-)의 상관관계가 있었다. 결론적으로 고객들은 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각이 낮을수록 네일 드릴케어 시술에 대한 전체적인 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 그러나 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각과 성과적 요인 만족도는 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각, 만족도에 관하여 조사를 실시하였으며 시술자와 고객의 위험지각을 최소화하고 만족도를 극대화하여 네일 시장의 효율성을 높이고, 객관적인 자료를 통한 다양한 정보를 제공하고, 연구를 수행하는 과정에서 나타난 문제점들을 고려하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 지역적 한계를 느낀 점을 고려할 때 후속 연구에서는 지역 범위를 확대되어 더 많은 연구조사가 되길 바라며, 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각, 만족도에 관한 다양한 요인과 만족도를 높이는 연구가 이어져야 할 것으로 사료된다.
이 연구는 연령대별로 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각과 만족도와의 성과에 관한 것으로 수집된 자료는 SPSS 22.0통계 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 2018년 04월 20일부터 2018년 05월 15일까지 울산, 부산, 경남, 대전지역 네일 시술자(295명)와 고객(341명)을 대상으로 설문조사하였다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 만족도를 분석한 결과 연령대가 10대가 가장 높았고 50대가 가장 낮게 나타났다. 둘째, 측정도구 위험지각, 만족도의 결과 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각 요인과 만족도 요인에 대한 탐색적 요인분석을 반복한 결과 모든 항목의 요인 적재량이 0.4 이상으로 나타나 타당성이 충분한 것으로 판단할 수 있었고, 모두 기준 값 0.6보다 높게 나타나 측정 자료의 내적 일관성이 있는 것으로 나타났다. 셋째, 네일 드릴케어에 대한 인지 여부결과, 대상별로는 시술자, 고객 모두 ‘알고 있다’는 응답이 가장 많았으며, 특히 시술자가 고객보다 더 많이 알고 있었으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네일 드릴케어 시술 경험 여부에서는 시술자가 고객보다 시술 경험이 조금 더 많았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.01). 네일 드릴케어를 이용한 시술 부위에서는 시술자와 고객 모두 ‘인조 네일 제거 시’ ‘큐티클 정리’ 순으로 많았지만, 네일 드릴케어 시술 시 기계소리에 대한 두려움 여부는 대상별로는 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 네일 드릴케어 시술 시 피부 청결 여부는 시술자와 고객 모두 ‘피부가 청결하였다’는 응답이 가장 많았으며, 네일 드릴케어 시술에 대한 비용 수준은 대상별로는 시술자는 보통이 가장 많았고, 고객은‘ 적당한 편’과 ‘보통’이 비슷하게 많았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네일 드릴케어 시술 후 자신감 및 이미지의 도움 정도는 시술자는 ‘매우 되었음,과 ‘조금 되었음’순으로 많았다. 고객의 네일 드릴케어 시술 후 자신감 및 이미지는 고객보다는 시술자가 조금 더 도움이 되었다고 생각하였으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 넷째, 네일 드릴케어에 대한 선호도 결과, 네일 드릴케어에 대한 관심 시기는 시술자는 네일 시술 한지 1년이 가장 많았고, 고객은 네일 시술을 처음 받았을 때부터가 가장 많았으며, 통계적으로 유의한 차이가 있었다(p<.001). 네일 드릴케어 시술 시 가장 많이 하는 것(받는 것)은 대상별로는 시술자와 고객 모두 젤 제거 시가 가장 많았으며, 통계적으로는 유의한 차이가 없었다. 다섯째, 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각에 관한 결과 시술자의 경우에는 전체적인 위험지각은 ‘아니다’와 ‘보통’사이였고, 고객의 경우에는 전체적인 위험지각은 ‘보통’에 가까웠다. 시술자와 고객의 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각 차이를 검증한 결과는 위험지각 전체와 하위 영역 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다.(p<.001). 여섯째, 시술자와 고객의 네일 드릴케어 시술에 대한 만족도 차이를 검증한 결과, 만족도 전체와 하위 영역 모두에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 일곱 번째, 시술자 대상의 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각과 만족도 간의 상관관계의 결과 위험지각과 만족도 전체(r=-.365, p<.001)와 부(-)의 상관관계가 있었다. 결론적으로 고객들은 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각이 낮을수록 네일 드릴케어 시술에 대한 전체적인 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 그러나 네일 드릴케어 시술에 대한 위험지각과 성과적 요인 만족도는 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각, 만족도에 관하여 조사를 실시하였으며 시술자와 고객의 위험지각을 최소화하고 만족도를 극대화하여 네일 시장의 효율성을 높이고, 객관적인 자료를 통한 다양한 정보를 제공하고, 연구를 수행하는 과정에서 나타난 문제점들을 고려하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 지역적 한계를 느낀 점을 고려할 때 후속 연구에서는 지역 범위를 확대되어 더 많은 연구조사가 되길 바라며, 네일 드릴케어에 대한 인식, 선호도, 위험지각, 만족도에 관한 다양한 요인과 만족도를 높이는 연구가 이어져야 할 것으로 사료된다.
As a study on the relationships between perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care in each age group, the collected data was analyzed by using the SPSS 22.0 Statistical Program. From April 20th 2018 to May 15th 2018, a survey was conducted targeting 295 nail practiti...
As a study on the relationships between perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care in each age group, the collected data was analyzed by using the SPSS 22.0 Statistical Program. From April 20th 2018 to May 15th 2018, a survey was conducted targeting 295 nail practitioners and 341 customers in Ulsan, Busan, Gyeongnam, and Daejeon. First, in the results of analyzing the satisfaction in accordance with the general characteristics of the research subjects, the teenagers showed the highest while the subjects in their 50s showed the lowest. Second, in the results of repeating the exploratory factor analysis on the perceived risk and satisfaction of nail drill care procedure, the factor loading of all the items was 0.4 or up, so that the validity was judged to be sufficient. As all of them were higher than the standard value(0.6), the internal consistency of the measuring data was verified. Third, in the matter of perceiving the nail drill care, the most responses from both practitioners and customers were 'I know', and especially, the practitioners knew more about it than customers, which showed statistically significant differences(p<.001). In the matter of experiencing the nail drill care procedure, the practitioners had a bit more procedure experiences than customers, which showed statistically significant differences(p<.01). In the part for procedure using the nail drill care, for both practitioners and customers, the 'removal of artificial nails' and 'trimming cuticle' were much shown in order. However, in the matter of feeling fear of machine sound in case of nail drill care procedure, there were statistically significant differences in each subject. Regarding the matter of skin cleanliness in case of nail drill care procedure, the response like 'skin was clean' was the most for both practitioners and customers. In the level of cost for the nail drill care procedure, the most responses from practitioners were the average, and the responses like 'suitable' and 'average' from customers were similarly a lot, which showed statistically significant differences(p<.001). Regarding the helpfulness for confidence and image after the nail drill care procedure, the practitioners showed many responses such as 'very helpful' and 'helpful a bit' in order. In case of the helpfulness for confidence and image after the nail drill care procedure, practitioners thought that it was a bit more helpful than customers, which showed statistically significant differences(p<.001). Fourth, in the results of preference for the nail drill care, regarding the period of having interest in the nail drill care, the one year after nail procedure got the most responses from practitioners while the moment when receiving the nail procedure for the first time got the most responses from customer, which showed statistically significant differences(p<.001). In case of nail drill care procedure, both practitioners and customers responded that the gel removal was the thing they did the most, which did not show statistically significant differences. Fifth, in the results of the perceived risk of nail drill care procedure, in case of practitioners, the overall perceived risk was between 'no' and 'average'. In case of customers, the overall perceived risk was close to 'average'. In the results of verifying differences in the perceived risk of nail drill care procedure between practitioners and customers, there were statistically significant differences in the whole perceived risk and all the sub-areas(p<.001). Sixth, in the results of verifying differences in the satisfaction of nail drill care procedure between practitioners and customers, there were statistically significant differences in the whole satisfaction and all the sub-areas. Seventh, in the results of correlations between perceived risk and satisfaction of nail drill care procedure targeting practitioners, there were negative(-) correlations between perceived risk and the whole satisfaction(r=-.365, p<.001). In conclusion, when customers' perceived risk of nail drill care procedure was lower, their overall satisfaction of nail drill care procedure got increased. There were no correlations between perceived risk and performance factor satisfaction of nail drill care procedure. Thus, this study researched the perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care. This study aims to make suggestions as follows by increasing the efficiency of nail market by minimizing the perceived risk of practitioners and customers and also maximizing the satisfaction, providing diverse information through objective data, and also considering the problems shown in the research process. Considering its regional limitations, the follow-up researches should expand the regional scope. There should be more researches on diverse factors of perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care, for increasing the satisfaction.
As a study on the relationships between perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care in each age group, the collected data was analyzed by using the SPSS 22.0 Statistical Program. From April 20th 2018 to May 15th 2018, a survey was conducted targeting 295 nail practitioners and 341 customers in Ulsan, Busan, Gyeongnam, and Daejeon. First, in the results of analyzing the satisfaction in accordance with the general characteristics of the research subjects, the teenagers showed the highest while the subjects in their 50s showed the lowest. Second, in the results of repeating the exploratory factor analysis on the perceived risk and satisfaction of nail drill care procedure, the factor loading of all the items was 0.4 or up, so that the validity was judged to be sufficient. As all of them were higher than the standard value(0.6), the internal consistency of the measuring data was verified. Third, in the matter of perceiving the nail drill care, the most responses from both practitioners and customers were 'I know', and especially, the practitioners knew more about it than customers, which showed statistically significant differences(p<.001). In the matter of experiencing the nail drill care procedure, the practitioners had a bit more procedure experiences than customers, which showed statistically significant differences(p<.01). In the part for procedure using the nail drill care, for both practitioners and customers, the 'removal of artificial nails' and 'trimming cuticle' were much shown in order. However, in the matter of feeling fear of machine sound in case of nail drill care procedure, there were statistically significant differences in each subject. Regarding the matter of skin cleanliness in case of nail drill care procedure, the response like 'skin was clean' was the most for both practitioners and customers. In the level of cost for the nail drill care procedure, the most responses from practitioners were the average, and the responses like 'suitable' and 'average' from customers were similarly a lot, which showed statistically significant differences(p<.001). Regarding the helpfulness for confidence and image after the nail drill care procedure, the practitioners showed many responses such as 'very helpful' and 'helpful a bit' in order. In case of the helpfulness for confidence and image after the nail drill care procedure, practitioners thought that it was a bit more helpful than customers, which showed statistically significant differences(p<.001). Fourth, in the results of preference for the nail drill care, regarding the period of having interest in the nail drill care, the one year after nail procedure got the most responses from practitioners while the moment when receiving the nail procedure for the first time got the most responses from customer, which showed statistically significant differences(p<.001). In case of nail drill care procedure, both practitioners and customers responded that the gel removal was the thing they did the most, which did not show statistically significant differences. Fifth, in the results of the perceived risk of nail drill care procedure, in case of practitioners, the overall perceived risk was between 'no' and 'average'. In case of customers, the overall perceived risk was close to 'average'. In the results of verifying differences in the perceived risk of nail drill care procedure between practitioners and customers, there were statistically significant differences in the whole perceived risk and all the sub-areas(p<.001). Sixth, in the results of verifying differences in the satisfaction of nail drill care procedure between practitioners and customers, there were statistically significant differences in the whole satisfaction and all the sub-areas. Seventh, in the results of correlations between perceived risk and satisfaction of nail drill care procedure targeting practitioners, there were negative(-) correlations between perceived risk and the whole satisfaction(r=-.365, p<.001). In conclusion, when customers' perceived risk of nail drill care procedure was lower, their overall satisfaction of nail drill care procedure got increased. There were no correlations between perceived risk and performance factor satisfaction of nail drill care procedure. Thus, this study researched the perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care. This study aims to make suggestions as follows by increasing the efficiency of nail market by minimizing the perceived risk of practitioners and customers and also maximizing the satisfaction, providing diverse information through objective data, and also considering the problems shown in the research process. Considering its regional limitations, the follow-up researches should expand the regional scope. There should be more researches on diverse factors of perception, preference, perceived risk, and satisfaction of nail drill care, for increasing the satisfaction.
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