본 연구의 목적은 파크골프에 참여하는 55세 이상의 실버세대들을 대상으로 파크골프 참여가 여가만족 및 행복감에 미치는 영향을 분석하고, 구체적으로 규명하는데 목적이 있다. 연구의 목적달성을 위해 대한 파크골프 협회 회원 중 D지역의 55세 이상의 파크골프 게임에 참여하고 있는 실버세대를 대상으로 자료를 수집하였으며, 수집한 자료는 코딩을 거친 후 SPSS/WIN 통계프로그램 22.0의 통계 프로그램을 활용하여 코딩을 거친 후 SPSS/WIN 통계프로그램 22.0의 통계 프로그램을 활용하여 자료 분석과 목적에 맞게 통계처리를 실시하고 연구가설을 검증하였으며, 본 연구의 결론을 도출하였다.
첫째, 실버세대의 파크골프참여운동은 여가만족에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설1의 검증 결과, 파크골프참여도가 여가만족에 미치는 영향에 대해 살펴보면 설명력은 11.0%를 설명하며 파크골프참여도(β=.332, p<.001)가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 실버세대의 파크골프참여운동은 여가만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, . 실버세대의 파크골프참여운동은 행복감에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설2의 검증 결과, 파크골프참여도가 행복감에 미치는 영향에 대해 살펴보면 설명력은 31.6%를 설명하며 파크골프참여도(β=.562, p<.001)가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 파크골프참여도가 높아지면 행복감도 높아지는걸 알 수 있으며, 따라서 실버세대의 파크골프참여운동은 행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 파크골프에 참여하는 55세 이상의 실버세대들을 대상으로 파크골프 참여가 여가만족 및 행복감에 미치는 영향을 분석하고, 구체적으로 규명하는데 목적이 있다. 연구의 목적달성을 위해 대한 파크골프 협회 회원 중 D지역의 55세 이상의 파크골프 게임에 참여하고 있는 실버세대를 대상으로 자료를 수집하였으며, 수집한 자료는 코딩을 거친 후 SPSS/WIN 통계프로그램 22.0의 통계 프로그램을 활용하여 자료 분석과 목적에 맞게 통계처리를 실시하고 연구가설을 검증하였으며, 본 연구의 결론을 도출하였다.
첫째, 실버세대의 파크골프참여운동은 여가만족에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설1의 검증 결과, 파크골프참여도가 여가만족에 미치는 영향에 대해 살펴보면 설명력은 11.0%를 설명하며 파크골프참여도(β=.332, p<.001)가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타나 실버세대의 파크골프참여운동은 여가만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, . 실버세대의 파크골프참여운동은 행복감에 유의한 영향을 미칠 것이라는 가설2의 검증 결과, 파크골프참여도가 행복감에 미치는 영향에 대해 살펴보면 설명력은 31.6%를 설명하며 파크골프참여도(β=.562, p<.001)가 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 파크골프참여도가 높아지면 행복감도 높아지는걸 알 수 있으며, 따라서 실버세대의 파크골프참여운동은 행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study lies in analyzing and specifically establishing the effect of their participation in park golf on the leisure satisfaction and happiness feeling, aimed at the silver generation aged 55 or older. In order to achieve the purpose of this study, for the silver generation i...
The purpose of this study lies in analyzing and specifically establishing the effect of their participation in park golf on the leisure satisfaction and happiness feeling, aimed at the silver generation aged 55 or older. In order to achieve the purpose of this study, for the silver generation in D region who are aged 55 or older among the members of the Korea Park Golf Association and are participating in a park golf game, the subjects were asked to read the questionnaire and then, to freely mark the degree of their recognition for each question; a total of 200 copies of questionnaire were collected. In the collected data, the data analysis and the statistical processing in accordance with the purposes were conducted by utilizing the statistical program of SPSS/WIN 22.0 after coding; the research hypotheses were verified; and Cronbach's a test, factor analysis, frequency analysis, t-test, ANOVA, simple correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted to derive the conclusion of this study. In terms of the relations between park golf participation and leisure satisfaction and happiness feeling, park golf participation and leisure satisfaction showed a positive (+) correlation (p <.01), and park golf participation and happiness feeling represented positive (+) correlation (p <.01).
First, as a result of verification of Hypothesis 1: the participating exercise of the silver generation in park golf will have a significant effect on leisure satisfaction, the participating exercise of the silver generation in park golf was found to have a significant effect on leisure satisfaction. Second, as a result of verification of Hypothesis 2: the participating exercise of the silver generation in park golf will have a significant effect on happiness feeling, the participating exercise of the silver generation in park golf was shown to have a significant effect on happiness feeling.
The purpose of this study lies in analyzing and specifically establishing the effect of their participation in park golf on the leisure satisfaction and happiness feeling, aimed at the silver generation aged 55 or older. In order to achieve the purpose of this study, for the silver generation in D region who are aged 55 or older among the members of the Korea Park Golf Association and are participating in a park golf game, the subjects were asked to read the questionnaire and then, to freely mark the degree of their recognition for each question; a total of 200 copies of questionnaire were collected. In the collected data, the data analysis and the statistical processing in accordance with the purposes were conducted by utilizing the statistical program of SPSS/WIN 22.0 after coding; the research hypotheses were verified; and Cronbach's a test, factor analysis, frequency analysis, t-test, ANOVA, simple correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted to derive the conclusion of this study. In terms of the relations between park golf participation and leisure satisfaction and happiness feeling, park golf participation and leisure satisfaction showed a positive (+) correlation (p <.01), and park golf participation and happiness feeling represented positive (+) correlation (p <.01).
First, as a result of verification of Hypothesis 1: the participating exercise of the silver generation in park golf will have a significant effect on leisure satisfaction, the participating exercise of the silver generation in park golf was found to have a significant effect on leisure satisfaction. Second, as a result of verification of Hypothesis 2: the participating exercise of the silver generation in park golf will have a significant effect on happiness feeling, the participating exercise of the silver generation in park golf was shown to have a significant effect on happiness feeling.
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