1997년 말에 초래된 IMF 외환위기의 주요 원인 중 하나는 금융기관 지배구조의 취약성 때문에 경영에 대한 자율감시기능이 효율적으로 작동하지 못한 것이라고 할 수 있다. 2000년 1월 21일 은행법이 개정되어 금융기관은 준법감시인을 의무적으로 두도록 하는 준법감시인제도를 도입하였다. 본 연구에서는 우리나라 준법감시인제도의 운영 실태를 파악하기 위한 목적으로 설문조사를 실시하였다, 설문지는 환경 및 문화, 준법감시부서 운영, 준법검시활동, 준법교육, 보고체계 등 5개 영역으로 구성하였다. 설문조사방법은 조사대상자에게 조사의 목적과 방법을 서면으로 설명하고, 설문지에 나타난 지시어를 바탕으로 응답자가 직접 기입하는 자기기입식(self-administration) 설문조사방법으로 실시하였다. 본 연구에 필요한 구체적인 시간적 범위는 2016년 12월 5일부터 2017년 3월 31일까지이다. 조사는 예비조사와 본조사로 2회에 걸쳐 실시되었다. 예비조사는 2016년 12월 5일부터 12월 12일까지 실시하였다. 예비조사 후 문제가 되는 문항의 수정·보완 후 확정된 최종 설문지로서 본 조사를 실시하였다. 본 조사기간은 2017년 3월 15일부터 3월 31일까지 진행하였다. 한편 연구의 공간적 범위로는 서울지역으로 한정하였고, 연구대상은 금융기관에서 재직 중인 자로 하였다. 설문조사를 실시한 결과 총 배포된 400부의 설문지 중 회수가 안 되거나 답변이 불성실한 경우 등 90부를 제외한 총 310부를 유효표본으로 확정하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)의 과정을 거쳐 ...
1997년 말에 초래된 IMF 외환위기의 주요 원인 중 하나는 금융기관 지배구조의 취약성 때문에 경영에 대한 자율감시기능이 효율적으로 작동하지 못한 것이라고 할 수 있다. 2000년 1월 21일 은행법이 개정되어 금융기관은 준법감시인을 의무적으로 두도록 하는 준법감시인제도를 도입하였다. 본 연구에서는 우리나라 준법감시인제도의 운영 실태를 파악하기 위한 목적으로 설문조사를 실시하였다, 설문지는 환경 및 문화, 준법감시부서 운영, 준법검시활동, 준법교육, 보고체계 등 5개 영역으로 구성하였다. 설문조사방법은 조사대상자에게 조사의 목적과 방법을 서면으로 설명하고, 설문지에 나타난 지시어를 바탕으로 응답자가 직접 기입하는 자기기입식(self-administration) 설문조사방법으로 실시하였다. 본 연구에 필요한 구체적인 시간적 범위는 2016년 12월 5일부터 2017년 3월 31일까지이다. 조사는 예비조사와 본조사로 2회에 걸쳐 실시되었다. 예비조사는 2016년 12월 5일부터 12월 12일까지 실시하였다. 예비조사 후 문제가 되는 문항의 수정·보완 후 확정된 최종 설문지로서 본 조사를 실시하였다. 본 조사기간은 2017년 3월 15일부터 3월 31일까지 진행하였다. 한편 연구의 공간적 범위로는 서울지역으로 한정하였고, 연구대상은 금융기관에서 재직 중인 자로 하였다. 설문조사를 실시한 결과 총 배포된 400부의 설문지 중 회수가 안 되거나 답변이 불성실한 경우 등 90부를 제외한 총 310부를 유효표본으로 확정하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)의 과정을 거쳐 SPSS 23.0 통계 패키지를 활용하여 분석하였다. 표본의 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였다. 또한 연구측정도구에 대한 신뢰도를 파악하기 위하여 요인분석(factor analysis), 측정도구의 타당도 검증을 위해 신뢰도분석(reliability analysis)을 실시하였다. 금융관련법 개정으로 의무적으로 준법감시인제도가 도입되어 시행되고 있지만, 일부 금융기관의 경우 아직도 최고경영자를 비롯하여 임직원의 준법감시인제도에 대한 인식과 지원이 부족한 것으로 나타났다. 또한 준법감시 인력의 전문성이 부족하고, 준법감시인의 독립성이 다소 미흡한 것으로 나타났다. ‘자본시장과 금융투자업에 관한 법률’이나 ‘주식회사의 외부감사에 관한 법률’과 같은 금융관련법에 의거 도입된 준법감시인제도가 시행된 지 16여년이 경과하고 있다. 준법감시인제도의 도입으로 금융기관의 임직원은 제반 법규준수 등의 준법감시체제 구축, 운영·점검의 업무프로세스 및 준법문화 정착에 어느 정도 기여하고 있다. 하지만, 다음과 같은 문제점이 있다. 첫째, 경영진의 내부통제 및 준법감시인 제도 인식이 미흡하고, 전폭적인 지원이 부족하다. 또한 준법감시인의 역할, 감사위원회의 업무영역 중복 및 역할이 명확하지 않아 많은 혼선과 중복을 초래하고 있다. 둘째, 준법감시부서의 우수인재 배치 및 인센티브 제공이 아직 충족하지 않다. 준법감시조직 인력의 전문성 부족 및 준법감시인의 독립성이 아직 미흡하다. 셋째, 내부통제에 대한 인식부족과 기능에 대한 오해가 있다. 넷째, 내부자제보제도가 효과적으로 이용되지 못하고 있고, 준법감시매뉴얼이나 준법체크리스트의 수록 내용이 이해하기 어렵다. 이외에도 금융기관 이외 일반회사의 내부통제제도에 대한 법적근거가 미비하고, 내부통제제도 관련 책임 소재가 명확하지 않다. 이러한 문제점이 개선되고 준법감시인제도가 정착되기 위해서는 다음과 같은 정착방안이 모색되어야 한다. 첫째, 준법감시에 대한 금융기관의 이사회, 대표이사, 감사(위원회) 등 경영진이 준법감시인제도에 대한 확고한 의지를 갖고, 준법감시인제도가 효율적으로 운영되도록 전폭적인 지원이 필수적이다. 또한 준법감시인과 감사위원회와의 업무영역이 중복되지 않고, 준법감시인과 감사위원의 업무간 효율적 연계가 구축되어야 한다. 둘째, 준법감시 업무 담당자들이 자신의 역할에 자부심을 갖고 이에 부합하는 전문성을 구비하며 스스로 위상을 정립하여야 한다. 준법감시인은 회사의 업무전반을 파악할 수 있는 지위와 권한이 부여되어야 한다. 또한 준법감시인의 독립성과 전문성이 보장되어야 한다. 셋째, 금융산업의 자율성과 창의성이 보장되기 위해서 금융기관의 내부통제시스템이 확고히 구축되어야 하고, 준법감시인제도의 탄력적인 운영이 필요하다. 넷째, 체계적인 준법감시 교육프로그램의 수립이 필요하다. 다섯째, 준법감시업무가 효율적으로 수행되기 위해서는 준법감시인의 보고체계가 개편되어야 한다. 여섯째, 감독당국의 적극적인 협조가 있어야 준법감시업무의 효율적 운영이 가능하다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 금융기관은 물론 기업, 공공기관 등에서 도입하고 있는 준법감시인제도의 효율적인 정착방안 연구의 실무 자료로 활용할 수 있을 수 있을 것이다. 둘째, 설문조사를 통하여 파악된 금융기관의 준법감시인제도 운영현황 분석 자료는 금융기관의 준법감시인제도 정착을 위한 귀중한 정책 및 실무 자료로 활용할 수 있을 것이다. 그러나 이러한 연구의 성과에도 불구하고 다음과 같은 한계점이 있다. 첫째, 본 연구에서는 검증된 자료 수집의 한계 때문에 실증분석을 실시하지 못하였다. 준법감시인제도의 도입 전후 성과를 비교하는 실증적 연구가 필요하다. 둘째, 준법감시제도가 제대로 작동하고 의미 있는 결과를 얻으려면 무엇보다도 준법문화(culture of compliance)의 정착과 형성이 중요하다. 이에 대한 연구가 추가되어야 할 것이다. 셋째, 금융기관별로 설문조사가 실시되어 준법감시인제도의 운영현황 분석 및 개선방안이 필요하다. 넷째, 금융기관의 준법감시인제도 운영 우수 사례가 발굴 및 공유, 일반화가 필요하다. 다섯째, 미국, 일본 등 외국우수사례를 발굴, 준법준수 문화의 확산이 필요하다. 여섯째, 아직 준법감시인제도에 대한 학문적 연구가 초기 단계이므로 체계적인 연구가 필요하다. 실무적 , 정책적인 변수들을 수렴한 측정문항이 구성되어야 하고, 심층면접의 실시 등의 연구방법이 도입되어야 할 것이다. 금융기관의 경영진과 임직원들이 자발적, 능동적으로 내부시스템을 구축․운영하고, 준법감시인제도가 정착되면 대내․외 신인도 향상 뿐만 아니라 리스크를 제거하는 데 기여할 수 있을 것이다.
1997년 말에 초래된 IMF 외환위기의 주요 원인 중 하나는 금융기관 지배구조의 취약성 때문에 경영에 대한 자율감시기능이 효율적으로 작동하지 못한 것이라고 할 수 있다. 2000년 1월 21일 은행법이 개정되어 금융기관은 준법감시인을 의무적으로 두도록 하는 준법감시인제도를 도입하였다. 본 연구에서는 우리나라 준법감시인제도의 운영 실태를 파악하기 위한 목적으로 설문조사를 실시하였다, 설문지는 환경 및 문화, 준법감시부서 운영, 준법검시활동, 준법교육, 보고체계 등 5개 영역으로 구성하였다. 설문조사방법은 조사대상자에게 조사의 목적과 방법을 서면으로 설명하고, 설문지에 나타난 지시어를 바탕으로 응답자가 직접 기입하는 자기기입식(self-administration) 설문조사방법으로 실시하였다. 본 연구에 필요한 구체적인 시간적 범위는 2016년 12월 5일부터 2017년 3월 31일까지이다. 조사는 예비조사와 본조사로 2회에 걸쳐 실시되었다. 예비조사는 2016년 12월 5일부터 12월 12일까지 실시하였다. 예비조사 후 문제가 되는 문항의 수정·보완 후 확정된 최종 설문지로서 본 조사를 실시하였다. 본 조사기간은 2017년 3월 15일부터 3월 31일까지 진행하였다. 한편 연구의 공간적 범위로는 서울지역으로 한정하였고, 연구대상은 금융기관에서 재직 중인 자로 하였다. 설문조사를 실시한 결과 총 배포된 400부의 설문지 중 회수가 안 되거나 답변이 불성실한 경우 등 90부를 제외한 총 310부를 유효표본으로 확정하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 데이터 코딩(data coding)의 과정을 거쳐 SPSS 23.0 통계 패키지를 활용하여 분석하였다. 표본의 일반적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였다. 또한 연구측정도구에 대한 신뢰도를 파악하기 위하여 요인분석(factor analysis), 측정도구의 타당도 검증을 위해 신뢰도분석(reliability analysis)을 실시하였다. 금융관련법 개정으로 의무적으로 준법감시인제도가 도입되어 시행되고 있지만, 일부 금융기관의 경우 아직도 최고경영자를 비롯하여 임직원의 준법감시인제도에 대한 인식과 지원이 부족한 것으로 나타났다. 또한 준법감시 인력의 전문성이 부족하고, 준법감시인의 독립성이 다소 미흡한 것으로 나타났다. ‘자본시장과 금융투자업에 관한 법률’이나 ‘주식회사의 외부감사에 관한 법률’과 같은 금융관련법에 의거 도입된 준법감시인제도가 시행된 지 16여년이 경과하고 있다. 준법감시인제도의 도입으로 금융기관의 임직원은 제반 법규준수 등의 준법감시체제 구축, 운영·점검의 업무프로세스 및 준법문화 정착에 어느 정도 기여하고 있다. 하지만, 다음과 같은 문제점이 있다. 첫째, 경영진의 내부통제 및 준법감시인 제도 인식이 미흡하고, 전폭적인 지원이 부족하다. 또한 준법감시인의 역할, 감사위원회의 업무영역 중복 및 역할이 명확하지 않아 많은 혼선과 중복을 초래하고 있다. 둘째, 준법감시부서의 우수인재 배치 및 인센티브 제공이 아직 충족하지 않다. 준법감시조직 인력의 전문성 부족 및 준법감시인의 독립성이 아직 미흡하다. 셋째, 내부통제에 대한 인식부족과 기능에 대한 오해가 있다. 넷째, 내부자제보제도가 효과적으로 이용되지 못하고 있고, 준법감시매뉴얼이나 준법체크리스트의 수록 내용이 이해하기 어렵다. 이외에도 금융기관 이외 일반회사의 내부통제제도에 대한 법적근거가 미비하고, 내부통제제도 관련 책임 소재가 명확하지 않다. 이러한 문제점이 개선되고 준법감시인제도가 정착되기 위해서는 다음과 같은 정착방안이 모색되어야 한다. 첫째, 준법감시에 대한 금융기관의 이사회, 대표이사, 감사(위원회) 등 경영진이 준법감시인제도에 대한 확고한 의지를 갖고, 준법감시인제도가 효율적으로 운영되도록 전폭적인 지원이 필수적이다. 또한 준법감시인과 감사위원회와의 업무영역이 중복되지 않고, 준법감시인과 감사위원의 업무간 효율적 연계가 구축되어야 한다. 둘째, 준법감시 업무 담당자들이 자신의 역할에 자부심을 갖고 이에 부합하는 전문성을 구비하며 스스로 위상을 정립하여야 한다. 준법감시인은 회사의 업무전반을 파악할 수 있는 지위와 권한이 부여되어야 한다. 또한 준법감시인의 독립성과 전문성이 보장되어야 한다. 셋째, 금융산업의 자율성과 창의성이 보장되기 위해서 금융기관의 내부통제시스템이 확고히 구축되어야 하고, 준법감시인제도의 탄력적인 운영이 필요하다. 넷째, 체계적인 준법감시 교육프로그램의 수립이 필요하다. 다섯째, 준법감시업무가 효율적으로 수행되기 위해서는 준법감시인의 보고체계가 개편되어야 한다. 여섯째, 감독당국의 적극적인 협조가 있어야 준법감시업무의 효율적 운영이 가능하다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 금융기관은 물론 기업, 공공기관 등에서 도입하고 있는 준법감시인제도의 효율적인 정착방안 연구의 실무 자료로 활용할 수 있을 수 있을 것이다. 둘째, 설문조사를 통하여 파악된 금융기관의 준법감시인제도 운영현황 분석 자료는 금융기관의 준법감시인제도 정착을 위한 귀중한 정책 및 실무 자료로 활용할 수 있을 것이다. 그러나 이러한 연구의 성과에도 불구하고 다음과 같은 한계점이 있다. 첫째, 본 연구에서는 검증된 자료 수집의 한계 때문에 실증분석을 실시하지 못하였다. 준법감시인제도의 도입 전후 성과를 비교하는 실증적 연구가 필요하다. 둘째, 준법감시제도가 제대로 작동하고 의미 있는 결과를 얻으려면 무엇보다도 준법문화(culture of compliance)의 정착과 형성이 중요하다. 이에 대한 연구가 추가되어야 할 것이다. 셋째, 금융기관별로 설문조사가 실시되어 준법감시인제도의 운영현황 분석 및 개선방안이 필요하다. 넷째, 금융기관의 준법감시인제도 운영 우수 사례가 발굴 및 공유, 일반화가 필요하다. 다섯째, 미국, 일본 등 외국우수사례를 발굴, 준법준수 문화의 확산이 필요하다. 여섯째, 아직 준법감시인제도에 대한 학문적 연구가 초기 단계이므로 체계적인 연구가 필요하다. 실무적 , 정책적인 변수들을 수렴한 측정문항이 구성되어야 하고, 심층면접의 실시 등의 연구방법이 도입되어야 할 것이다. 금융기관의 경영진과 임직원들이 자발적, 능동적으로 내부시스템을 구축․운영하고, 준법감시인제도가 정착되면 대내․외 신인도 향상 뿐만 아니라 리스크를 제거하는 데 기여할 수 있을 것이다.
One of the major reasons that caused the Asian Financial Crisis at the end of 1997 was failure of self-monitoring on the management due to the weak governance structure of Korean financial institutions. As such, the Banking Act in Korea was revised on January 21, 2000 and introduced the compliance o...
One of the major reasons that caused the Asian Financial Crisis at the end of 1997 was failure of self-monitoring on the management due to the weak governance structure of Korean financial institutions. As such, the Banking Act in Korea was revised on January 21, 2000 and introduced the compliance officer system. Under the new system, every financial institution was mandated to appoint a compliance officer in the organization. In order to identify how the system is being operation in Korea, this research conducted a survey that consists of five areas of environment and culture, operation of compliance organization, compliance activities, compliance training, and reporting system. To conduct the survey, the research provided written explanation about the purpose and method of the research to respondents and they answered the questions following ‘self-administration’ method. Respondents filled out the survey form themselves based on the instructions on the survey sheet. The specific time frame required for this research was from December 5, 2016 to March 31, 2017. Two rounds of research, one for prior study and the other for primary study were conducted. The prior study was conducted from December 5, 2016 to December 12, 2016. After the prior study, the researcher corrected and improved questions that had issues and that became the basis for the primary study. The primary study was conducted from March 15, 2017 to March 31, 2017. Geographically, the research is performed in Seoul only and respondents were all current employees of financial institutions. A total of 400 survey sheets were distributed but 310 of them are confirmed as valid samples excluding 90 sheets that were not collected back or had insincere answers. The data collected through the research was analyzed by using SPSS 23.0 statistics package after data coding. To understand the general characteristics of the samples, a frequency analysis was also performed. In addition, factor analysis and reliability analysis were conducted to check the reliability of the search tools and verify the measuring tools. Though the compliance officer system has become mandatory since the revision in finance related laws, the employees and executives’ awareness on the system is still not high enough and the support for the system is not sufficient yet in some financial institutions. Moreover, resources in charge of compliance lack expertise in the field and compliance officers’ dependence hasn’t been fully secured. It’s been 16 years since the compliance officer system has introduced in Korea as required by Financial Investment Services and Capital Markets Act (hereinafter “FISCMA”) and Act on External Audit of Stock Companies (hereinafter “AEASC”). As the system is widely adopted, employees and executives of financial institutions are making contribution to establishing compliance monitoring system to ensure compliance with relevant laws and regulations and building business processes for operating and checking up the system. However, the research found out some problems as following. First, the management lacks awareness on internal control and the compliance officer system and they don’t provide enough support for the system. Also, the role of compliance officer is not clear and sometimes redundant with the work scope of Audit Committee, causing confusion and redundancy issues. Secondly, compliance organizations are suffering shortage of talented resources and necessary incentives. Thirdly, there is lack of awareness on internal control and misunderstanding about its functions. Fourth, the whistle blower system is not effectively working and being used and the contents of compliance monitoring manual and compliance checklists are too complex to understand. Moreover, legal grounds for internal control system in ordinary companies besides financial institutions are insufficient and it is not clear who will be held accountable for in case of internal control issues. In order to address those problems and establish the compliance officer system in place, the following measures should be sought. Firstly, the entire management including the board of directors, representative director, and auditors (audit committee) shall have strong commitment and provide active support to ensure efficient operation of the compliance officer system. In addition, there should be no redundancy in the work scope of compliance officer and audit committee. An efficient linkage shall be established between the duties of compliance officer and auditors. Secondly, resources in charge of compliance duties should have pride in their roles and be equipped with great expertise that suits the pride, thereby further raising their status. Compliance officers must be granted with proper position and authorities with which they can identify the general business affairs of the company. Moreover, the independence and expertise of compliance officer must be secured well. Next, financial institutions should have strong internal control system in place and the compliance officer system should be operated in a flexible way in order to ensure autonomy and creativity of the financial industry. Fifth, the reporting hierarchy of compliance officer should be improved for efficient performance of compliance duties. Sixth, active cooperation of the regulator is required for efficient operation of compliance monitoring. The research carries the following implications. Firstly, this research would be very useful to working-level studies to efficiently establish the compliance officer system currently being introduced in not only financial institutions but also companies and government agencies. Secondly, the survey result on how the compliance officer system is operated in financial institutions will be a valuable reference for policy and working-level effort to establish the system in financial institutions. However, despite such impressive result of the research, it faced some limitations as follows. First of all, due to the limit in the volume of verified data collected through the research, it was not possible to carry out an empirical analysis. An empirical study that compares the status of before and after the introduction of the system is required. Secondly, the most important thing to make sure that the system works properly and produces meaningful result is to establish and promote the culture of compliance. Hence further researches about this shall be followed. Thirdly, surveys shall be conducted in all financial institutions to analyze the current operational status of the compliance officer system and come up with measures to improve it. The fourth is, it is necessary to find, share and spread the best practice cases of compliance officer system in financial institutions. Also, it is strongly needed to identify good examples of the system in the U.S., Japan, and other countries and promote them to spread the culture of compliance. Finally, more organized researches shall be carried out since the academic approach to the compliance officer system is still in the beginning stage. Survey questions considering working and policy-level variables shall be designed and researches should be performed in effective methods, including in-depth interview. If the management, employees and executives of financial institutions establish and operate internal systems in voluntary and active manners and the compliance officer system is well-established in place, it would make a great contribution to not only raising internal and external reputation but also eliminating risks.
One of the major reasons that caused the Asian Financial Crisis at the end of 1997 was failure of self-monitoring on the management due to the weak governance structure of Korean financial institutions. As such, the Banking Act in Korea was revised on January 21, 2000 and introduced the compliance officer system. Under the new system, every financial institution was mandated to appoint a compliance officer in the organization. In order to identify how the system is being operation in Korea, this research conducted a survey that consists of five areas of environment and culture, operation of compliance organization, compliance activities, compliance training, and reporting system. To conduct the survey, the research provided written explanation about the purpose and method of the research to respondents and they answered the questions following ‘self-administration’ method. Respondents filled out the survey form themselves based on the instructions on the survey sheet. The specific time frame required for this research was from December 5, 2016 to March 31, 2017. Two rounds of research, one for prior study and the other for primary study were conducted. The prior study was conducted from December 5, 2016 to December 12, 2016. After the prior study, the researcher corrected and improved questions that had issues and that became the basis for the primary study. The primary study was conducted from March 15, 2017 to March 31, 2017. Geographically, the research is performed in Seoul only and respondents were all current employees of financial institutions. A total of 400 survey sheets were distributed but 310 of them are confirmed as valid samples excluding 90 sheets that were not collected back or had insincere answers. The data collected through the research was analyzed by using SPSS 23.0 statistics package after data coding. To understand the general characteristics of the samples, a frequency analysis was also performed. In addition, factor analysis and reliability analysis were conducted to check the reliability of the search tools and verify the measuring tools. Though the compliance officer system has become mandatory since the revision in finance related laws, the employees and executives’ awareness on the system is still not high enough and the support for the system is not sufficient yet in some financial institutions. Moreover, resources in charge of compliance lack expertise in the field and compliance officers’ dependence hasn’t been fully secured. It’s been 16 years since the compliance officer system has introduced in Korea as required by Financial Investment Services and Capital Markets Act (hereinafter “FISCMA”) and Act on External Audit of Stock Companies (hereinafter “AEASC”). As the system is widely adopted, employees and executives of financial institutions are making contribution to establishing compliance monitoring system to ensure compliance with relevant laws and regulations and building business processes for operating and checking up the system. However, the research found out some problems as following. First, the management lacks awareness on internal control and the compliance officer system and they don’t provide enough support for the system. Also, the role of compliance officer is not clear and sometimes redundant with the work scope of Audit Committee, causing confusion and redundancy issues. Secondly, compliance organizations are suffering shortage of talented resources and necessary incentives. Thirdly, there is lack of awareness on internal control and misunderstanding about its functions. Fourth, the whistle blower system is not effectively working and being used and the contents of compliance monitoring manual and compliance checklists are too complex to understand. Moreover, legal grounds for internal control system in ordinary companies besides financial institutions are insufficient and it is not clear who will be held accountable for in case of internal control issues. In order to address those problems and establish the compliance officer system in place, the following measures should be sought. Firstly, the entire management including the board of directors, representative director, and auditors (audit committee) shall have strong commitment and provide active support to ensure efficient operation of the compliance officer system. In addition, there should be no redundancy in the work scope of compliance officer and audit committee. An efficient linkage shall be established between the duties of compliance officer and auditors. Secondly, resources in charge of compliance duties should have pride in their roles and be equipped with great expertise that suits the pride, thereby further raising their status. Compliance officers must be granted with proper position and authorities with which they can identify the general business affairs of the company. Moreover, the independence and expertise of compliance officer must be secured well. Next, financial institutions should have strong internal control system in place and the compliance officer system should be operated in a flexible way in order to ensure autonomy and creativity of the financial industry. Fifth, the reporting hierarchy of compliance officer should be improved for efficient performance of compliance duties. Sixth, active cooperation of the regulator is required for efficient operation of compliance monitoring. The research carries the following implications. Firstly, this research would be very useful to working-level studies to efficiently establish the compliance officer system currently being introduced in not only financial institutions but also companies and government agencies. Secondly, the survey result on how the compliance officer system is operated in financial institutions will be a valuable reference for policy and working-level effort to establish the system in financial institutions. However, despite such impressive result of the research, it faced some limitations as follows. First of all, due to the limit in the volume of verified data collected through the research, it was not possible to carry out an empirical analysis. An empirical study that compares the status of before and after the introduction of the system is required. Secondly, the most important thing to make sure that the system works properly and produces meaningful result is to establish and promote the culture of compliance. Hence further researches about this shall be followed. Thirdly, surveys shall be conducted in all financial institutions to analyze the current operational status of the compliance officer system and come up with measures to improve it. The fourth is, it is necessary to find, share and spread the best practice cases of compliance officer system in financial institutions. Also, it is strongly needed to identify good examples of the system in the U.S., Japan, and other countries and promote them to spread the culture of compliance. Finally, more organized researches shall be carried out since the academic approach to the compliance officer system is still in the beginning stage. Survey questions considering working and policy-level variables shall be designed and researches should be performed in effective methods, including in-depth interview. If the management, employees and executives of financial institutions establish and operate internal systems in voluntary and active manners and the compliance officer system is well-established in place, it would make a great contribution to not only raising internal and external reputation but also eliminating risks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.