소비자의 홈패션 패브릭제품 구매행동의 특성 연구 : 라이프스타일 유형화를 중점으로 A studuy [sic] on purchase behavior of home fashion fabric product : focusing on lifestyle classification원문보기
본 연구는 현대사회의 영향과 시대의 변화의 흐름에 의해 가족구성원이 소규모 또는 1인가구가 증가함에 따라 개인의 라이프스타일 또한 변화하고 있는 추세이다. 라이프스타일을 가장 편하게 즐길 수 있는 공간으로는 주거공간을 가장 대표적으로 들 수 있다. 그로인해 주거공간의 전문적인 질적 향상이 요구됨과 동시에 주거 공간적 효과를 극대화 시킬 수 있는 실내디자인의 설계는 주로 인테리어, 가구, 생활용품, 장식으로 볼 수 있는데 그중 생활용품과 장식부분을 세분화 시켰을 시 ‘홈패션’을 장르화 시킬 수 있다. 적은가격으로 큰 효과를 부여하는 홈패션은 실내디자인의 분위기를 쉽게 바꿀 수 있어 홈패션에 관심이 많은 소비자들은 본인들만의 라이프스타일과 미적욕구를 주거공간에 적용하여, 만족스러운 주거공간을 나타낼 수 있다. 홈패션 패브릭제품 중 침구류를 예로 살펴보면 단순히 숙면과 보온을 위한 1차원적인 도구로 인식되어졌으나, 1988년 전,후로 침장업계는 급속성장을 보이며 현재까지 침구류의 기본적인 기능과 더불어 소비자들의 디자인적 안목이 높아지면서 미적부분까지 생각하여 개발되어지고 있는 실정이다. 이러한 홈패션 시장의 변화로 인해 홈패션 전체에 대한 영향력이 커지면서 소비자들의 눈높이를 맞추기 위해 기업과 브랜드들의 전문적인 홈패션 패브릭제품 연구제품이 수없이 쏟아지고 있다. 다만 최근에서야 홈패션 분야로써 자리를 잡기 시작하여 소비자들의 관심에 비해 홈패션 패브릭제품 디자인에 대한 자료와 연구는 턱없이 부족한 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 홈패션 패브릭제품을 구입한 소비자들의 제품구매행동 특성을 파악하고, 홈패션 패브릭제품 소비자들의 라이프스타일 유형에 따른 구매평가 기준을 파악 하고자한다. 홈패션 패브릭제품 구매자의 구매행동 관련된 라이프스타일 분석을 통해 부족한 기초 자료와 정보를 제공함으로써, 홈패션 패브릭제품의 연구 분야에서 디자인, ...
본 연구는 현대사회의 영향과 시대의 변화의 흐름에 의해 가족구성원이 소규모 또는 1인가구가 증가함에 따라 개인의 라이프스타일 또한 변화하고 있는 추세이다. 라이프스타일을 가장 편하게 즐길 수 있는 공간으로는 주거공간을 가장 대표적으로 들 수 있다. 그로인해 주거공간의 전문적인 질적 향상이 요구됨과 동시에 주거 공간적 효과를 극대화 시킬 수 있는 실내디자인의 설계는 주로 인테리어, 가구, 생활용품, 장식으로 볼 수 있는데 그중 생활용품과 장식부분을 세분화 시켰을 시 ‘홈패션’을 장르화 시킬 수 있다. 적은가격으로 큰 효과를 부여하는 홈패션은 실내디자인의 분위기를 쉽게 바꿀 수 있어 홈패션에 관심이 많은 소비자들은 본인들만의 라이프스타일과 미적욕구를 주거공간에 적용하여, 만족스러운 주거공간을 나타낼 수 있다. 홈패션 패브릭제품 중 침구류를 예로 살펴보면 단순히 숙면과 보온을 위한 1차원적인 도구로 인식되어졌으나, 1988년 전,후로 침장업계는 급속성장을 보이며 현재까지 침구류의 기본적인 기능과 더불어 소비자들의 디자인적 안목이 높아지면서 미적부분까지 생각하여 개발되어지고 있는 실정이다. 이러한 홈패션 시장의 변화로 인해 홈패션 전체에 대한 영향력이 커지면서 소비자들의 눈높이를 맞추기 위해 기업과 브랜드들의 전문적인 홈패션 패브릭제품 연구제품이 수없이 쏟아지고 있다. 다만 최근에서야 홈패션 분야로써 자리를 잡기 시작하여 소비자들의 관심에 비해 홈패션 패브릭제품 디자인에 대한 자료와 연구는 턱없이 부족한 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 홈패션 패브릭제품을 구입한 소비자들의 제품구매행동 특성을 파악하고, 홈패션 패브릭제품 소비자들의 라이프스타일 유형에 따른 구매평가 기준을 파악 하고자한다. 홈패션 패브릭제품 구매자의 구매행동 관련된 라이프스타일 분석을 통해 부족한 기초 자료와 정보를 제공함으로써, 홈패션 패브릭제품의 연구 분야에서 디자인, 제품 개발에 활용할 수 있는 기초자료를 마련하여 홈패션 디자인 분야에서의 부족한 소비자들의 특성을 맞출 수 있는 질 높은 제품을 생성할 수 있으며, 소비자에게는 더 좋은 제품을 실속 있게 고를 수 있을 자료를 제시해 줄 수 있고, 홈패션 패브릭제품 시장에 자리매김 할 수 있기를 기대한다. 우선 연구문제로는 홈패션 패브릭제품을 구매한 소비자들의 구매행동특성, 구매행동과 관련된 라이프스타일, 라이프스타일 유형에 따른 인구통계학적 특성, 라이프스타일에 따른 구매평가 기준을 파악하고자 하였으며 연구대상은 홈패션 패브릭제품의 구매자로 특히나 스칸디나비안 패브릭제품을 구입한 사람을 연구대상으로 한정하고, 최소 1회 이상 홈패션 패브릭제품을 구매한 20세 이상을 대상으로 진행 하였다. 측정도구는 선행연구 기반으로 만들어진 설문지법으로 4가지로 구분된 질문영역을 설정하여 소비자의 제품 구매행동과 관련된 질문5항, 소비자의 홈패션 구매 관련 라이프스타일과 관련된 질문24문항, 홈패션 제품 구매 평가 기준에 대한 질문28문항, 인구통계학적 질문6항으로 총 62문항으로 구성되었고, 질문문항에 찬성하는 정도를 1~5점으로 리커드 척도를 이용하여 측정하였고, 소비자의 제품 구매행동관련 질문문항과 인구통계학적 질문문항은 명목척도, 서열척도가 사용되었다. 설문지는 포털 사이트 구글과 네이버에서 제작한 웹 설문지와 설문지 유인물을 인쇄 하여 관련 사이트 및 관련업체를 섭외300포를 배포하였고 올바른 수거 설문지는 257부로 총 14일간 진행되었다. 자료 분석 방법으로는 SPSS 프로그램을 사용하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째 홈패션 패브릭제품 구매자의 제품구매행동 특성을 알아본 결과, 20대 초반의 학생신분을 가진 월 가구소득 400~600만원 미만의 여성 소비자로써 제품 구매 시에 가장 우선적으로 보는 것은 ‘실용성’으로 나타났으나 20대 초반인 점을 고려하였을 땐 ‘품질’부분이 가장 높은 선택기준으로 나타났다. 둘째 홈패션 제품 구매자의 구매행동 관련 라이프스타일 유형을 알아본 결과, ‘구매의 편리성’, ‘유행추구’, ‘특정상표 및 점포애용’, ‘합리적 구매’, ‘브랜드추구’, ‘저가 구매 장소’, ‘온라인 구매 지향’, ‘동조성추구’ 요인으로 구성 추출되었으며 교차분석을 실시한 결과, 3개의 군집으로 도출하였고 ‘유행 및 브랜드/온라인 구매’, ‘경제적/실속형 구매’, ‘특정상표/점포애용 구매’집단으로 나누어 졌다. 셋째, 홈패션 패브릭제품 소비자의 구매 평가기준 유형을 조사한 결과 ‘제품 상징성’, ‘관리편리’, ‘품질 민감’, ‘색상과 스타일’, ‘가격 민감’, ‘디자인 민감’ 총 6개의 요인으로 구성되었다. 넷째, 홈패션 패브릭제품 구매자의 구매 관련 라이프스타일 8개 요인으로 군집 분석한 결과 라이프스타일 집단 별로 유의한 차이를 보였던 구매평가 요인은 ‘브랜드 품격 및 품질’, ‘제품 성능 및 관리’, ‘디자인 다양성’이었다. 그중 ‘제품성능 및 관리’ 요인의 평균점수가 가장 높게 나타나 라이프스타일에 따른 소비자 집단 소비자들이 가장 중요하게 고려하는 요인임을 알 수 있었다. 본 연구결과를 바탕으로 앞으로 점차 발달해가는 홈패션제품, 홈패션 패브릭제품과 마케팅에 있어 본 논문이 추후 홈패션 패브릭제품 디자인 연구에 있어 바탕이 될 수 있으며, 소비자에게는 더 좋은 제품을 실속 있게 고를 수 있을 자료를 제시해 줄 수 있고, 홈패션 패브릭제품 시장에 자리매김 할 수 있기를 기대한다.
본 연구는 현대사회의 영향과 시대의 변화의 흐름에 의해 가족구성원이 소규모 또는 1인가구가 증가함에 따라 개인의 라이프스타일 또한 변화하고 있는 추세이다. 라이프스타일을 가장 편하게 즐길 수 있는 공간으로는 주거공간을 가장 대표적으로 들 수 있다. 그로인해 주거공간의 전문적인 질적 향상이 요구됨과 동시에 주거 공간적 효과를 극대화 시킬 수 있는 실내디자인의 설계는 주로 인테리어, 가구, 생활용품, 장식으로 볼 수 있는데 그중 생활용품과 장식부분을 세분화 시켰을 시 ‘홈패션’을 장르화 시킬 수 있다. 적은가격으로 큰 효과를 부여하는 홈패션은 실내디자인의 분위기를 쉽게 바꿀 수 있어 홈패션에 관심이 많은 소비자들은 본인들만의 라이프스타일과 미적욕구를 주거공간에 적용하여, 만족스러운 주거공간을 나타낼 수 있다. 홈패션 패브릭제품 중 침구류를 예로 살펴보면 단순히 숙면과 보온을 위한 1차원적인 도구로 인식되어졌으나, 1988년 전,후로 침장업계는 급속성장을 보이며 현재까지 침구류의 기본적인 기능과 더불어 소비자들의 디자인적 안목이 높아지면서 미적부분까지 생각하여 개발되어지고 있는 실정이다. 이러한 홈패션 시장의 변화로 인해 홈패션 전체에 대한 영향력이 커지면서 소비자들의 눈높이를 맞추기 위해 기업과 브랜드들의 전문적인 홈패션 패브릭제품 연구제품이 수없이 쏟아지고 있다. 다만 최근에서야 홈패션 분야로써 자리를 잡기 시작하여 소비자들의 관심에 비해 홈패션 패브릭제품 디자인에 대한 자료와 연구는 턱없이 부족한 실정이다. 이에 따라 본 연구에서는 홈패션 패브릭제품을 구입한 소비자들의 제품구매행동 특성을 파악하고, 홈패션 패브릭제품 소비자들의 라이프스타일 유형에 따른 구매평가 기준을 파악 하고자한다. 홈패션 패브릭제품 구매자의 구매행동 관련된 라이프스타일 분석을 통해 부족한 기초 자료와 정보를 제공함으로써, 홈패션 패브릭제품의 연구 분야에서 디자인, 제품 개발에 활용할 수 있는 기초자료를 마련하여 홈패션 디자인 분야에서의 부족한 소비자들의 특성을 맞출 수 있는 질 높은 제품을 생성할 수 있으며, 소비자에게는 더 좋은 제품을 실속 있게 고를 수 있을 자료를 제시해 줄 수 있고, 홈패션 패브릭제품 시장에 자리매김 할 수 있기를 기대한다. 우선 연구문제로는 홈패션 패브릭제품을 구매한 소비자들의 구매행동특성, 구매행동과 관련된 라이프스타일, 라이프스타일 유형에 따른 인구통계학적 특성, 라이프스타일에 따른 구매평가 기준을 파악하고자 하였으며 연구대상은 홈패션 패브릭제품의 구매자로 특히나 스칸디나비안 패브릭제품을 구입한 사람을 연구대상으로 한정하고, 최소 1회 이상 홈패션 패브릭제품을 구매한 20세 이상을 대상으로 진행 하였다. 측정도구는 선행연구 기반으로 만들어진 설문지법으로 4가지로 구분된 질문영역을 설정하여 소비자의 제품 구매행동과 관련된 질문5항, 소비자의 홈패션 구매 관련 라이프스타일과 관련된 질문24문항, 홈패션 제품 구매 평가 기준에 대한 질문28문항, 인구통계학적 질문6항으로 총 62문항으로 구성되었고, 질문문항에 찬성하는 정도를 1~5점으로 리커드 척도를 이용하여 측정하였고, 소비자의 제품 구매행동관련 질문문항과 인구통계학적 질문문항은 명목척도, 서열척도가 사용되었다. 설문지는 포털 사이트 구글과 네이버에서 제작한 웹 설문지와 설문지 유인물을 인쇄 하여 관련 사이트 및 관련업체를 섭외300포를 배포하였고 올바른 수거 설문지는 257부로 총 14일간 진행되었다. 자료 분석 방법으로는 SPSS 프로그램을 사용하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째 홈패션 패브릭제품 구매자의 제품구매행동 특성을 알아본 결과, 20대 초반의 학생신분을 가진 월 가구소득 400~600만원 미만의 여성 소비자로써 제품 구매 시에 가장 우선적으로 보는 것은 ‘실용성’으로 나타났으나 20대 초반인 점을 고려하였을 땐 ‘품질’부분이 가장 높은 선택기준으로 나타났다. 둘째 홈패션 제품 구매자의 구매행동 관련 라이프스타일 유형을 알아본 결과, ‘구매의 편리성’, ‘유행추구’, ‘특정상표 및 점포애용’, ‘합리적 구매’, ‘브랜드추구’, ‘저가 구매 장소’, ‘온라인 구매 지향’, ‘동조성추구’ 요인으로 구성 추출되었으며 교차분석을 실시한 결과, 3개의 군집으로 도출하였고 ‘유행 및 브랜드/온라인 구매’, ‘경제적/실속형 구매’, ‘특정상표/점포애용 구매’집단으로 나누어 졌다. 셋째, 홈패션 패브릭제품 소비자의 구매 평가기준 유형을 조사한 결과 ‘제품 상징성’, ‘관리편리’, ‘품질 민감’, ‘색상과 스타일’, ‘가격 민감’, ‘디자인 민감’ 총 6개의 요인으로 구성되었다. 넷째, 홈패션 패브릭제품 구매자의 구매 관련 라이프스타일 8개 요인으로 군집 분석한 결과 라이프스타일 집단 별로 유의한 차이를 보였던 구매평가 요인은 ‘브랜드 품격 및 품질’, ‘제품 성능 및 관리’, ‘디자인 다양성’이었다. 그중 ‘제품성능 및 관리’ 요인의 평균점수가 가장 높게 나타나 라이프스타일에 따른 소비자 집단 소비자들이 가장 중요하게 고려하는 요인임을 알 수 있었다. 본 연구결과를 바탕으로 앞으로 점차 발달해가는 홈패션제품, 홈패션 패브릭제품과 마케팅에 있어 본 논문이 추후 홈패션 패브릭제품 디자인 연구에 있어 바탕이 될 수 있으며, 소비자에게는 더 좋은 제품을 실속 있게 고를 수 있을 자료를 제시해 줄 수 있고, 홈패션 패브릭제품 시장에 자리매김 할 수 있기를 기대한다.
This research is about that by modern society’s influences and the flow of changes of the times, the life style of one is changing as the growth of small family or one person households. The place where one can most comfortably enjoy one’s life style is living space. Thus, qualitative improvements o...
This research is about that by modern society’s influences and the flow of changes of the times, the life style of one is changing as the growth of small family or one person households. The place where one can most comfortably enjoy one’s life style is living space. Thus, qualitative improvements of living space is required and the structure of indoor design which can maximize the spatial impact is divided as interior. furnishings, decoration and household items. Among these. when subdividing decoration and household items, genre painting ‘home fashion’ occurs. Home fashion, which gives big impact with small expense, can easily change the mood of indoor designs. So, consumers who are interested in home fashion can apply their own life style and esthetic requirements and make satisfying living space. Sleeping gear as an example of fabric of home fashion, once it was perceived as one dimensional tool just for sleeping and keeping warm, however, before and after 1988, bed linen industry has grown fast, and as fundamental function of sleeping gear grows as well as the consumers’ designing insights, bed linens are developed with esthetic parts. As the influence over the home fashion grows by the changes in home fashion industry, businesses and brands’s professional home fashion fabric products are pouring out, to catch the consumers’ eyes. Only, home fashion industry just based foundation, the research and the references on home fashion fabric products’ design are lack ridiculously, compare to the interest of consumers. Hence, in this research, we are going to apprehend the characteristics of product purchasing behavior of consumers who bought home fashion fabric products and the purchase criteria of consumers, by the life style of them. By providing basic reference and information through analyzing the consumers’ life style related to purchasing behavior, it can be expected that research part of home fashion fabric product can make the base information that can be used in product development and design, so that they can make the high-quality products which can fit in to consumers’ characteristics, and also, provide consumers information to help them better products economically and finally, be solid in home fashion fabric products industry.
first, a subject of study is to apprehend the characteristics of product purchasing behavior of consumers who bought home fashion fabric products and the purchase criteria of consumers, by the life style of them and the object of the study is the consumers of home fashion fabric products, especially scandinavian fabric products consumers, age above 20 who purchased at least once. For measuring, survey method based on former research is used, set question parts divided into 4 parts. composed of 5 questions about consumers purchase behavior, 24 questions about life style of consumers related to home fashion product purchasing, 28 questions related to purchase criteria, 6 demographic questions , total 62 questions. and measured using likert scale, agreement degree as 1~5 points, and questions related purchase behavior and demographic questions are used with nominal and ordinal scale. the survey is web survey made by google and naver and the paper copies 300 copies, and the accurately collected copies are 257 copies, proceeded in 14days. SPSS program is used for data analysis method. The result is as follosing. first, as the result of analysing purchase behavior of home fashion fabric products, early 20’s female consumers who are students with monthly income less than 4 millon~6million won, and their first criteria when purchasing product is ‘practicality’, however, regarding they are students, what they mostly care about is the ‘quality’. Second, the result of analyzing life style related to consumers’ purchaing behavior, configuration abstraction result is ‘convenience of purchasing,’ ‘pursueing trend’ ‘support specific brand or store’ ‘reasonable purchase’ ‘pursue brand’ ‘low price’ ‘online-purchasing’ ‘synchronism’ and as the result of cross analyzation, drew 3 gatherings, divided as ‘trend and brand/online purchase’ ‘economical, purchase’ ‘specific brand/store use’ Third, as the result of researching criteria of purchase, composed with ‘symbolism of the product’ ‘easy to maintain’ ‘sensitive about quality’ ‘color and style’ ‘sensitive about price’ ‘sensitive about design’, total 6 factors. Fourth, as the result of group analysis of 8 factors of life style related to purchase, a factor that showed significant differences between groups are ‘brand quality’ ‘product efficiency and maintain’ ‘design diversity’. Amogn these, the ‘product efficiency and maintian’ factor’s average point got highest, showing that it is the most important factor that consumer groups regard. I expect ,as this research result as the base, for the markeing and the products of home fashion that are developing, this research can be the foundation for home fashion fabric product design research in the future, and give information to consumers to buy better product economically, and finally be solid in home fashion fabric product industry.
This research is about that by modern society’s influences and the flow of changes of the times, the life style of one is changing as the growth of small family or one person households. The place where one can most comfortably enjoy one’s life style is living space. Thus, qualitative improvements of living space is required and the structure of indoor design which can maximize the spatial impact is divided as interior. furnishings, decoration and household items. Among these. when subdividing decoration and household items, genre painting ‘home fashion’ occurs. Home fashion, which gives big impact with small expense, can easily change the mood of indoor designs. So, consumers who are interested in home fashion can apply their own life style and esthetic requirements and make satisfying living space. Sleeping gear as an example of fabric of home fashion, once it was perceived as one dimensional tool just for sleeping and keeping warm, however, before and after 1988, bed linen industry has grown fast, and as fundamental function of sleeping gear grows as well as the consumers’ designing insights, bed linens are developed with esthetic parts. As the influence over the home fashion grows by the changes in home fashion industry, businesses and brands’s professional home fashion fabric products are pouring out, to catch the consumers’ eyes. Only, home fashion industry just based foundation, the research and the references on home fashion fabric products’ design are lack ridiculously, compare to the interest of consumers. Hence, in this research, we are going to apprehend the characteristics of product purchasing behavior of consumers who bought home fashion fabric products and the purchase criteria of consumers, by the life style of them. By providing basic reference and information through analyzing the consumers’ life style related to purchasing behavior, it can be expected that research part of home fashion fabric product can make the base information that can be used in product development and design, so that they can make the high-quality products which can fit in to consumers’ characteristics, and also, provide consumers information to help them better products economically and finally, be solid in home fashion fabric products industry.
first, a subject of study is to apprehend the characteristics of product purchasing behavior of consumers who bought home fashion fabric products and the purchase criteria of consumers, by the life style of them and the object of the study is the consumers of home fashion fabric products, especially scandinavian fabric products consumers, age above 20 who purchased at least once. For measuring, survey method based on former research is used, set question parts divided into 4 parts. composed of 5 questions about consumers purchase behavior, 24 questions about life style of consumers related to home fashion product purchasing, 28 questions related to purchase criteria, 6 demographic questions , total 62 questions. and measured using likert scale, agreement degree as 1~5 points, and questions related purchase behavior and demographic questions are used with nominal and ordinal scale. the survey is web survey made by google and naver and the paper copies 300 copies, and the accurately collected copies are 257 copies, proceeded in 14days. SPSS program is used for data analysis method. The result is as follosing. first, as the result of analysing purchase behavior of home fashion fabric products, early 20’s female consumers who are students with monthly income less than 4 millon~6million won, and their first criteria when purchasing product is ‘practicality’, however, regarding they are students, what they mostly care about is the ‘quality’. Second, the result of analyzing life style related to consumers’ purchaing behavior, configuration abstraction result is ‘convenience of purchasing,’ ‘pursueing trend’ ‘support specific brand or store’ ‘reasonable purchase’ ‘pursue brand’ ‘low price’ ‘online-purchasing’ ‘synchronism’ and as the result of cross analyzation, drew 3 gatherings, divided as ‘trend and brand/online purchase’ ‘economical, purchase’ ‘specific brand/store use’ Third, as the result of researching criteria of purchase, composed with ‘symbolism of the product’ ‘easy to maintain’ ‘sensitive about quality’ ‘color and style’ ‘sensitive about price’ ‘sensitive about design’, total 6 factors. Fourth, as the result of group analysis of 8 factors of life style related to purchase, a factor that showed significant differences between groups are ‘brand quality’ ‘product efficiency and maintain’ ‘design diversity’. Amogn these, the ‘product efficiency and maintian’ factor’s average point got highest, showing that it is the most important factor that consumer groups regard. I expect ,as this research result as the base, for the markeing and the products of home fashion that are developing, this research can be the foundation for home fashion fabric product design research in the future, and give information to consumers to buy better product economically, and finally be solid in home fashion fabric product industry.
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