본 논문은 고려시대 사학십이도가 교육사에서 갖는 중요성을 인식하기 위해 우선 그 구체적인 실체를 파악하는 것을 목적으로 작성되었다. 사학십이도는 국자감으로 대표되는 고려시대 관학이 침체한 시기에 고려의 교육을 주도하여 고려의 정치를 주도하는 많은 인재를 배출했기에 그 교육적 영향이 지대하다. 그럼에도 불구하고 관련 기록이 부족하여 그 실체조차 뚜렷하게 나타나지 못했다. 이에 사학십이도의 운영 양상을 보다 구체적으로 파악하고 사학의 특징을 짚어봄으로써 사학십이도가 고려시대 교육에서 갖는 의의를 모색해보았다.
‘사학십이도’는...
본 논문은 고려시대 사학십이도가 교육사에서 갖는 중요성을 인식하기 위해 우선 그 구체적인 실체를 파악하는 것을 목적으로 작성되었다. 사학십이도는 국자감으로 대표되는 고려시대 관학이 침체한 시기에 고려의 교육을 주도하여 고려의 정치를 주도하는 많은 인재를 배출했기에 그 교육적 영향이 지대하다. 그럼에도 불구하고 관련 기록이 부족하여 그 실체조차 뚜렷하게 나타나지 못했다. 이에 사학십이도의 운영 양상을 보다 구체적으로 파악하고 사학의 특징을 짚어봄으로써 사학십이도가 고려시대 교육에서 갖는 의의를 모색해보았다.
‘사학십이도’는 최충의 문헌공도를 필두로 연이어 설립된 열 두 개의 사학을 일컫는다. 이 중에서 가장 흥성했던 문헌공도는 교육을 희망하는 학생들이 많아 아홉 개의 반으로 나누었고 이를 ‘구재’라고 했다.
사학십이도의 설립자들은 지공거나 국자감시 시관의 경력을 통해 과거시험에 합격하고자 하는 학생들에게 보다 효과적인 교육을 실시할 수 있었다. 이와 함께 각 사학에서의 설립자와 입학생, 선배와 후배 등 구성원 간 유대의식 또한 사학이 발전할 수 있었던 요인으로 작용했다.
또한 하과와 각촉부시 등 관학과 차별화된 사학의 교육 방법 역시 사학이 관학의 침체기에 고려의 교육을 주도할 만큼 발전할 수 있었던 요인이었다. 그러나 사학의 발전이 관학의 견제를 받으면서도 이로써 관학을 자극하여 부흥하도록 하는 원동력으로 작용하기도 하였다.
고려시대 관학은 흥망을 거듭하며 이어져 나간 반면 사학십이도는 공양왕대에 이르면 공식적으로 혁파된다. 그럼에도 불구하고 사학십이도는 활발한 교육 활동을 통해 고려의 정치를 주도하는 많은 인재들을 배출했을 뿐만 아니라 이들의 활발한 활동이 관학을 자극하여 유학이 진흥될 수 있었다. 따라서 사학십이도의 형태는 사라졌지만 유학교육이 발전할 수 있는 기반을 마련한 것이다.
본 논문은 고려시대 사학십이도가 교육사에서 갖는 중요성을 인식하기 위해 우선 그 구체적인 실체를 파악하는 것을 목적으로 작성되었다. 사학십이도는 국자감으로 대표되는 고려시대 관학이 침체한 시기에 고려의 교육을 주도하여 고려의 정치를 주도하는 많은 인재를 배출했기에 그 교육적 영향이 지대하다. 그럼에도 불구하고 관련 기록이 부족하여 그 실체조차 뚜렷하게 나타나지 못했다. 이에 사학십이도의 운영 양상을 보다 구체적으로 파악하고 사학의 특징을 짚어봄으로써 사학십이도가 고려시대 교육에서 갖는 의의를 모색해보았다.
‘사학십이도’는 최충의 문헌공도를 필두로 연이어 설립된 열 두 개의 사학을 일컫는다. 이 중에서 가장 흥성했던 문헌공도는 교육을 희망하는 학생들이 많아 아홉 개의 반으로 나누었고 이를 ‘구재’라고 했다.
사학십이도의 설립자들은 지공거나 국자감시 시관의 경력을 통해 과거시험에 합격하고자 하는 학생들에게 보다 효과적인 교육을 실시할 수 있었다. 이와 함께 각 사학에서의 설립자와 입학생, 선배와 후배 등 구성원 간 유대의식 또한 사학이 발전할 수 있었던 요인으로 작용했다.
또한 하과와 각촉부시 등 관학과 차별화된 사학의 교육 방법 역시 사학이 관학의 침체기에 고려의 교육을 주도할 만큼 발전할 수 있었던 요인이었다. 그러나 사학의 발전이 관학의 견제를 받으면서도 이로써 관학을 자극하여 부흥하도록 하는 원동력으로 작용하기도 하였다.
고려시대 관학은 흥망을 거듭하며 이어져 나간 반면 사학십이도는 공양왕대에 이르면 공식적으로 혁파된다. 그럼에도 불구하고 사학십이도는 활발한 교육 활동을 통해 고려의 정치를 주도하는 많은 인재들을 배출했을 뿐만 아니라 이들의 활발한 활동이 관학을 자극하여 유학이 진흥될 수 있었다. 따라서 사학십이도의 형태는 사라졌지만 유학교육이 발전할 수 있는 기반을 마련한 것이다.
The purpose of this study is to identify the concrete existence in order to recognize the importance of Sahak Sibido [twelve private schools] of Goryeo Dynasty in the history of education. the educational influence of Sahak Sibido was great because they led the education of Goryeo and nurtured many ...
The purpose of this study is to identify the concrete existence in order to recognize the importance of Sahak Sibido [twelve private schools] of Goryeo Dynasty in the history of education. the educational influence of Sahak Sibido was great because they led the education of Goryeo and nurtured many talents who led the politics of Goryeo in the period when the public educational institutes represented by Gukjagam was recessed. Nevertheless, because of lack of relevant records, even their real existence was not confirmed. Therefore, it was tried to find the meaning of Sahak Sibido in the education in Goryeo by identifying specific aspects of the operation of Sahak Sibido.
‘Sahak Sibido’ refers to twelve private educational institutions including Munheongongdo by Choi Chung. Among them, Munheongongdo, which flourished most, had so many students that it divided the students into 9 classes and called them Gujae [Nine Sections].
The founders of Sahak Sibido could conduct more effective education for those who wanted to pass the Gwageo [National Exam], through their experiences as examiners in Jigonggeo [Examiner] or Guksjgamsi [Exam for Gukjagam]. In addition, the consciousness of ties between the founders, students, seniors, and juniors in each private institution has also contributed to the development of the corresponding private institute.
In addition, the differentiated teaching method such as Hagwa and Gakchokbushi made private institutes lead the education in Goryeo at the time of recession of Gwanhak [Public Education]. However, the development of Sahak [Private Institute] has also served as a driving force to stimulate and revitalize Gwanhak while receiving the checks of Gwanhak.
In the Goryeo dynasty, Gwanhak has been continued repeating rise and fall, while Sahak Sibido [12 Private Institutes] were officially revamped in the sovereignty of King Gongyang. Nonetheless, Sahak Sibido produced many talented people who lad the politics of Goryeo through vigorous educational activities, and their active activities stimulated the development of Confucianism. Therefore, although the form of Sahak Sibido disappeared, it provided the basis for the development of Confucian education.
The purpose of this study is to identify the concrete existence in order to recognize the importance of Sahak Sibido [twelve private schools] of Goryeo Dynasty in the history of education. the educational influence of Sahak Sibido was great because they led the education of Goryeo and nurtured many talents who led the politics of Goryeo in the period when the public educational institutes represented by Gukjagam was recessed. Nevertheless, because of lack of relevant records, even their real existence was not confirmed. Therefore, it was tried to find the meaning of Sahak Sibido in the education in Goryeo by identifying specific aspects of the operation of Sahak Sibido.
‘Sahak Sibido’ refers to twelve private educational institutions including Munheongongdo by Choi Chung. Among them, Munheongongdo, which flourished most, had so many students that it divided the students into 9 classes and called them Gujae [Nine Sections].
The founders of Sahak Sibido could conduct more effective education for those who wanted to pass the Gwageo [National Exam], through their experiences as examiners in Jigonggeo [Examiner] or Guksjgamsi [Exam for Gukjagam]. In addition, the consciousness of ties between the founders, students, seniors, and juniors in each private institution has also contributed to the development of the corresponding private institute.
In addition, the differentiated teaching method such as Hagwa and Gakchokbushi made private institutes lead the education in Goryeo at the time of recession of Gwanhak [Public Education]. However, the development of Sahak [Private Institute] has also served as a driving force to stimulate and revitalize Gwanhak while receiving the checks of Gwanhak.
In the Goryeo dynasty, Gwanhak has been continued repeating rise and fall, while Sahak Sibido [12 Private Institutes] were officially revamped in the sovereignty of King Gongyang. Nonetheless, Sahak Sibido produced many talented people who lad the politics of Goryeo through vigorous educational activities, and their active activities stimulated the development of Confucianism. Therefore, although the form of Sahak Sibido disappeared, it provided the basis for the development of Confucian education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.