경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도와 진로준비행동의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과 The Mediating Effect of the Career Decision Self-Efficacy in the Relationship between the Job Training Program Satisfaction and the Career Preparation Behavior of the Career Discontinuation Women원문보기
본 연구는 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도와 진로준비행동의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 분석하기 위해 실시하였다. 이를 위하여 부산광역시에 거주하는 직업교육프로그램 경험이 있는 경력단절여성 중 진로준비행동을 하고 있는 20대부터 60대 이상의 연령 330명으로 대상으로 설문지를 배부하여 그 중 유효자료 307부를 통계 분석하였다. 자료분석은 ...
본 연구는 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도와 진로준비행동의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 분석하기 위해 실시하였다. 이를 위하여 부산광역시에 거주하는 직업교육프로그램 경험이 있는 경력단절여성 중 진로준비행동을 하고 있는 20대부터 60대 이상의 연령 330명으로 대상으로 설문지를 배부하여 그 중 유효자료 307부를 통계 분석하였다. 자료분석은 SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여 신뢰도 분석과 빈도분석, 기술통계분석, t-검정과 ANOVA, 상관관계분석, 회귀분석과 다중회귀분석, Baron과 Kenny(1996)의 매개모델에 근거한 매개효과분석 등을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도의 전체평균은 3.76점으로 나타났으며, 하위요인 중 강사 3.98, 교육내용 3.82, 사후관리 3.67, 시설관리 3.54 순서로 나타났다. 진로결정자기효능감은 전체평균은 3.00으로 나타났으며 세부적으로는 미래계획 3.01, 문제해결 3.01, 직업정보 3.01, 자기평가 2.98, 목표설정 2.98 순서로 나타났다. 진로준비행동의 전체평균은 2.72으로 나타났다. 둘째, 연구대상자의 일반적 특성에 따른 차이분석 결과를 보면 거주지역, 종교, 학력, 배우자 유무, 건강상태에 따른 수준 차이는 유의미하게 나타났다. 셋째, 경력단절여성의 진로준비행동은 직업교육프로그램 만족도와 유의미한 정(+)의 상관관계를 보였으며 진로준비행동은 진로결정자기효능감과의 관계에서도 높은 정(+)의 상관관계를 보였다. 진로결정자기효능감은 직업교육프로그램 만족도와 다소 높은 정(+)의 상관관계를 보였다. 넷째, 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도와 진로준비행동 간의 영향관계를 분석한 결과 직업교육프로그램 만족도의 하위요인 중 사후관리(β=.405, p<.001), 교육내용(β=.193, p<.05), 교육강사(β=-.174, p<.05) 순으로 진로준비행동에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 경력단절여성의 직업교육프로그램을 실시함에 있어 사후관리와 교육강사에 대한 만족도가 높을수록 진로준비행동의 수준이 높은 것을 알 수 있다. 다섯째, 경력단절여성의 진로결정자기효능감이 진로준비행동 간의 영향관계를 분석한 결과, 진로결정자기효능감의 하위요인 중 직업정보(β=.241, p<.001), 자기평가(β=.177, p<.05), 문제해결(β=.165, p<.001) 순으로 진로준비행동에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도가 진로준비행동에 미치는 영향에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 분석한 결과, 진로결정자기효능감은 부분매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 경력단절여성이 직업교육프로그램의 사후관리에 대한 만족도가 높을수록, 자신에게 맞는 직업정보 탐색을 통한 진로결정자기효능감이 높을수록 진로준비행동의 수준이 높아진다는 것을 의미한다. 본 연구 결과를 바탕으로 실천방안을 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 경력단절여성의 진로준비행동 수준을 높이기 위해 직업교육프로그램 만족도를 높일 필요가 있으며, 직업교육프로그램을 진행하는 강사역량 강화와 자격기준 관리가 필요하다. 둘째, 경력단절여성의 진로준비행동 수준을 높이기 위해서는 직업교육프로그램 뿐만 아니라, 경력단절에서 오는 낮은 진로결정자기효능감을 회복시키고 제고시킬 필요가 있다. 그러므로 참여하는 다양한 직업훈련프로그램을 계획하고 비용부담을 줄이기 위해 국가나 지자체의 교육비 지원 확대가 필요하다. 셋째, 진로결정자기효능감을 향상시키기 위해 심리상담 및 다양한 정서지원프로그램을 개발해야 하고, 경력단절여성과 같은 수요자들이 지원받을 수 있는 제도가 보다 체계적으로 마련되어야 한다. 넷째, 진로준비행동을 통해 취업에 성공한 경력단절여성에 대한 사후관리가 부족한 실정이다. 사후관리를 일반적인 전화나 서신을 통해 취업유무를 확인하는데서 그칠 것이 아니라, 추적관찰, 심층면담 등 질적인 연구방법이 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 진로상황에 초점을 맞춘 다양한 직업프로그램 척도의 개발이 필요하다. 여섯째, 성인에게도 진로와 관련된 분야는 매우 중요하게 부각되고 있으므로 다양한 후속연구를 통해 성인에게 적합한 개념과 구성요소의 도출이 요구된다.
본 연구는 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도와 진로준비행동의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 분석하기 위해 실시하였다. 이를 위하여 부산광역시에 거주하는 직업교육프로그램 경험이 있는 경력단절여성 중 진로준비행동을 하고 있는 20대부터 60대 이상의 연령 330명으로 대상으로 설문지를 배부하여 그 중 유효자료 307부를 통계 분석하였다. 자료분석은 SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여 신뢰도 분석과 빈도분석, 기술통계분석, t-검정과 ANOVA, 상관관계분석, 회귀분석과 다중회귀분석, Baron과 Kenny(1996)의 매개모델에 근거한 매개효과분석 등을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도의 전체평균은 3.76점으로 나타났으며, 하위요인 중 강사 3.98, 교육내용 3.82, 사후관리 3.67, 시설관리 3.54 순서로 나타났다. 진로결정자기효능감은 전체평균은 3.00으로 나타났으며 세부적으로는 미래계획 3.01, 문제해결 3.01, 직업정보 3.01, 자기평가 2.98, 목표설정 2.98 순서로 나타났다. 진로준비행동의 전체평균은 2.72으로 나타났다. 둘째, 연구대상자의 일반적 특성에 따른 차이분석 결과를 보면 거주지역, 종교, 학력, 배우자 유무, 건강상태에 따른 수준 차이는 유의미하게 나타났다. 셋째, 경력단절여성의 진로준비행동은 직업교육프로그램 만족도와 유의미한 정(+)의 상관관계를 보였으며 진로준비행동은 진로결정자기효능감과의 관계에서도 높은 정(+)의 상관관계를 보였다. 진로결정자기효능감은 직업교육프로그램 만족도와 다소 높은 정(+)의 상관관계를 보였다. 넷째, 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도와 진로준비행동 간의 영향관계를 분석한 결과 직업교육프로그램 만족도의 하위요인 중 사후관리(β=.405, p<.001), 교육내용(β=.193, p<.05), 교육강사(β=-.174, p<.05) 순으로 진로준비행동에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 경력단절여성의 직업교육프로그램을 실시함에 있어 사후관리와 교육강사에 대한 만족도가 높을수록 진로준비행동의 수준이 높은 것을 알 수 있다. 다섯째, 경력단절여성의 진로결정자기효능감이 진로준비행동 간의 영향관계를 분석한 결과, 진로결정자기효능감의 하위요인 중 직업정보(β=.241, p<.001), 자기평가(β=.177, p<.05), 문제해결(β=.165, p<.001) 순으로 진로준비행동에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 경력단절여성의 직업교육프로그램 만족도가 진로준비행동에 미치는 영향에서 진로결정자기효능감의 매개효과를 분석한 결과, 진로결정자기효능감은 부분매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 경력단절여성이 직업교육프로그램의 사후관리에 대한 만족도가 높을수록, 자신에게 맞는 직업정보 탐색을 통한 진로결정자기효능감이 높을수록 진로준비행동의 수준이 높아진다는 것을 의미한다. 본 연구 결과를 바탕으로 실천방안을 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 경력단절여성의 진로준비행동 수준을 높이기 위해 직업교육프로그램 만족도를 높일 필요가 있으며, 직업교육프로그램을 진행하는 강사역량 강화와 자격기준 관리가 필요하다. 둘째, 경력단절여성의 진로준비행동 수준을 높이기 위해서는 직업교육프로그램 뿐만 아니라, 경력단절에서 오는 낮은 진로결정자기효능감을 회복시키고 제고시킬 필요가 있다. 그러므로 참여하는 다양한 직업훈련프로그램을 계획하고 비용부담을 줄이기 위해 국가나 지자체의 교육비 지원 확대가 필요하다. 셋째, 진로결정자기효능감을 향상시키기 위해 심리상담 및 다양한 정서지원프로그램을 개발해야 하고, 경력단절여성과 같은 수요자들이 지원받을 수 있는 제도가 보다 체계적으로 마련되어야 한다. 넷째, 진로준비행동을 통해 취업에 성공한 경력단절여성에 대한 사후관리가 부족한 실정이다. 사후관리를 일반적인 전화나 서신을 통해 취업유무를 확인하는데서 그칠 것이 아니라, 추적관찰, 심층면담 등 질적인 연구방법이 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 진로상황에 초점을 맞춘 다양한 직업프로그램 척도의 개발이 필요하다. 여섯째, 성인에게도 진로와 관련된 분야는 매우 중요하게 부각되고 있으므로 다양한 후속연구를 통해 성인에게 적합한 개념과 구성요소의 도출이 요구된다.
The purpose of this study is to analyze the mediating effect of the career decision self-efficacy in the relationship between the satisfaction with the job training program and the career preparation behavior of the career discontinuation women. To this end, questionnaires were distributed to 330 pe...
The purpose of this study is to analyze the mediating effect of the career decision self-efficacy in the relationship between the satisfaction with the job training program and the career preparation behavior of the career discontinuation women. To this end, questionnaires were distributed to 330 people from in their 20s to 60s who were conducting the career preparation behavior among career discontinuation women living in Busan Metropolitan City who had experience in attending the job training program, and 307 valid data was statistically analyzed among them. For the data analysis, the reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistical analysis, t-test, ANOVA, correlation analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, and mediating effect analysis based on the mediating model by Baron and Kenny(1996) were carried out by means of SPSS 22.0 statistical program. The results of this study can be summarized as follows. First, it was revealed that the entire average of the job training program satisfaction of the career discontinuation women was 3.76, and appeared in order of the teacher 3.98, educational contents 3.82, follow-up management 3.67, and facility management 3.54. When it comes to the career decision self-efficacy, it was revealed that the entire average was 3.00, to be concrete, it appeared in order of the future plan 3.01, problem resolution 3.01, job information 3.01, self-valuation 2.98, and goal setting 2.98. It was shown that the entire average of the career preparation behavior was 2.72. Second, as a result of analyzing the difference following the general characteristic of subjects, the level difference following the residence, religion, academic career, marital status, and health condition was significant. Third, the career preparation behavior of the career discontinuation women showed a significant positive(+) correlation with the job training program satisfaction, and the career preparation behavior showed a high positive(+) correlation with the career decision self-efficacy. The career decision self-efficacy showed a little high positive(+) correlation with the job training program satisfaction. Fourth, as a result of analyzing the influence relation between the job training program satisfaction and the career preparation behavior of the career discontinuation women, it was revealed that the follow-up management(β=.405, p<.001) of the job training program satisfaction had a significant influence on the career preparation behavior, followed by the educational contents(β=.193, p<.05) and education teacher(β=-.174, p<.05). Therefore, it was confirmed that if the level of satisfaction with the follow-up management and the education teacher was high in implementing the job training program for the career discontinuance women, the level of the career preparation behavior was high. Fifth, as a result of analyzing the influence relation between the career decision self-efficacy and the career preparation behavior of the career discontinuance women, it was shown that the job information(β=.241, p<.001), of the career decision self-efficacy had a significant influence on the career preparation behavior, followed by the self-valuation(β=.177, p<.05) and problem resolution(B=.165, p<.001). Finally, as a result of analyzing the mediating effect of the career decision self-efficacy in the effect of the job training program satisfaction of the career discontinuance women on the career preparation behavior, it was shown that the career decision self-efficacy had a partial mediating effect. This result indicates that if the level of satisfaction of career discontinuance women with the follow-up management of the job training program heightens and if the career decision self-efficacy through the exploration of job information according with them heightens, the level of the career preparation behavior heightens. The practice plan is suggested as follows based on this study result. First, it is necessary to raise the level of satisfaction of the job training program to raise the career preparation behavior level of career discontinuance women, and it is necessary to reinforce the competency of teachers carrying out the job training program and to manage the qualification standard. Second, in order to raise the career preparation behavior level of career discontinuance women, it is necessary to restore and raise the low career decision self-efficacy coming from the career discontinuance as well as the job training program. Therefore, it is necessary to expand the educational expense support by the nation or local government in order to plan various job training programs and reduce the expense strain. Third, various emotional support programs and the psychological counseling should be developed to improve the career decision self-efficacy and the system for supporting demander such as career discontinuance women should be arranged more systematically. Fourth, the follow-up management for career discontinuance women who succeeded in finding a job through the career preparation behavior is inadequate. The qualitative study such as the tracking observation and in-depth interview should be carried out rather than just confirming whether they found a job or not through the general phone call or letter. Fifth, it is necessary to develop various job program scales focusing on the career situation. Sixth, since the career-related fields are very important for adults as well, drawing the concept and component proper for adults through diverse follow-up studies is required.
The purpose of this study is to analyze the mediating effect of the career decision self-efficacy in the relationship between the satisfaction with the job training program and the career preparation behavior of the career discontinuation women. To this end, questionnaires were distributed to 330 people from in their 20s to 60s who were conducting the career preparation behavior among career discontinuation women living in Busan Metropolitan City who had experience in attending the job training program, and 307 valid data was statistically analyzed among them. For the data analysis, the reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistical analysis, t-test, ANOVA, correlation analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, and mediating effect analysis based on the mediating model by Baron and Kenny(1996) were carried out by means of SPSS 22.0 statistical program. The results of this study can be summarized as follows. First, it was revealed that the entire average of the job training program satisfaction of the career discontinuation women was 3.76, and appeared in order of the teacher 3.98, educational contents 3.82, follow-up management 3.67, and facility management 3.54. When it comes to the career decision self-efficacy, it was revealed that the entire average was 3.00, to be concrete, it appeared in order of the future plan 3.01, problem resolution 3.01, job information 3.01, self-valuation 2.98, and goal setting 2.98. It was shown that the entire average of the career preparation behavior was 2.72. Second, as a result of analyzing the difference following the general characteristic of subjects, the level difference following the residence, religion, academic career, marital status, and health condition was significant. Third, the career preparation behavior of the career discontinuation women showed a significant positive(+) correlation with the job training program satisfaction, and the career preparation behavior showed a high positive(+) correlation with the career decision self-efficacy. The career decision self-efficacy showed a little high positive(+) correlation with the job training program satisfaction. Fourth, as a result of analyzing the influence relation between the job training program satisfaction and the career preparation behavior of the career discontinuation women, it was revealed that the follow-up management(β=.405, p<.001) of the job training program satisfaction had a significant influence on the career preparation behavior, followed by the educational contents(β=.193, p<.05) and education teacher(β=-.174, p<.05). Therefore, it was confirmed that if the level of satisfaction with the follow-up management and the education teacher was high in implementing the job training program for the career discontinuance women, the level of the career preparation behavior was high. Fifth, as a result of analyzing the influence relation between the career decision self-efficacy and the career preparation behavior of the career discontinuance women, it was shown that the job information(β=.241, p<.001), of the career decision self-efficacy had a significant influence on the career preparation behavior, followed by the self-valuation(β=.177, p<.05) and problem resolution(B=.165, p<.001). Finally, as a result of analyzing the mediating effect of the career decision self-efficacy in the effect of the job training program satisfaction of the career discontinuance women on the career preparation behavior, it was shown that the career decision self-efficacy had a partial mediating effect. This result indicates that if the level of satisfaction of career discontinuance women with the follow-up management of the job training program heightens and if the career decision self-efficacy through the exploration of job information according with them heightens, the level of the career preparation behavior heightens. The practice plan is suggested as follows based on this study result. First, it is necessary to raise the level of satisfaction of the job training program to raise the career preparation behavior level of career discontinuance women, and it is necessary to reinforce the competency of teachers carrying out the job training program and to manage the qualification standard. Second, in order to raise the career preparation behavior level of career discontinuance women, it is necessary to restore and raise the low career decision self-efficacy coming from the career discontinuance as well as the job training program. Therefore, it is necessary to expand the educational expense support by the nation or local government in order to plan various job training programs and reduce the expense strain. Third, various emotional support programs and the psychological counseling should be developed to improve the career decision self-efficacy and the system for supporting demander such as career discontinuance women should be arranged more systematically. Fourth, the follow-up management for career discontinuance women who succeeded in finding a job through the career preparation behavior is inadequate. The qualitative study such as the tracking observation and in-depth interview should be carried out rather than just confirming whether they found a job or not through the general phone call or letter. Fifth, it is necessary to develop various job program scales focusing on the career situation. Sixth, since the career-related fields are very important for adults as well, drawing the concept and component proper for adults through diverse follow-up studies is required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.