20세기 초 우리나라에 발레가 전파된 이후 우리나라의 발레는 비약적인
발전을 거듭해 오고 있다. 각 대학에서는 발레학과를 창설하여 매년 뛰어
난 무용수들이 배출하고, 여러 발레 단체들은 해마다 다양한 작품들을 선
보이고 있으며 종종 외국 초청 공연에 대한 기사를 전해주고 있다. 이들
은 국내 여러 발레 단체들은 물론 해외 유수 발레단에 입단하여 권위 있
는 무용 시상식에서 수상을 하는 등 눈부신 활약을 이어가고 있다. 길지
않은 역사를 고려해 보았을 때 우리나라 발레는 의미 있는 업적을 ...
20세기 초 우리나라에 발레가 전파된 이후 우리나라의 발레는 비약적인
발전을 거듭해 오고 있다. 각 대학에서는 발레학과를 창설하여 매년 뛰어
난 무용수들이 배출하고, 여러 발레 단체들은 해마다 다양한 작품들을 선
보이고 있으며 종종 외국 초청 공연에 대한 기사를 전해주고 있다. 이들
은 국내 여러 발레 단체들은 물론 해외 유수 발레단에 입단하여 권위 있
는 무용 시상식에서 수상을 하는 등 눈부신 활약을 이어가고 있다. 길지
않은 역사를 고려해 보았을 때 우리나라 발레는 의미 있는 업적을 달성해
가며 발전 일로를 걷는 것처럼 보인다. 하지만 상업적 측면에서 보았을
때 현재 우리나라 공연 예술계에서 발레가 차지하는 위상은 사뭇 다른 상
황으로, 많은 발레 단체들과 관련 업종 종사자들이 현실적인 어려움에 직
면하고 있는 현실이다.
우리나라 발레가 현재의 역량을 바탕으로 전반적 시장 활성화를 통한
상업적 성장을 이룩할 수 있는 방안에 대해 고민하던 중 창작 발레인 [허
난설헌-수월경화]라는 작품을 공연할 기회를 가지게 되었다. 해당 작품의
공연을 통해 기존의 익숙한 고전 발레나 낭만 발레 작품들의 공연 때와는
다른 통찰을 얻을 수 있었다. 이에 본 연구를 통해 한국 창작 발레인 [허
난설헌-수월경화] 작품을 분석하고 이 작품이 기존 작품들과 어떤 측면에
서 예술적 차별성과 상업적 가능성을 지니는지 파악하고자 하였다.
본 연구는 먼저 발레라는 장르의 탄생과 사조에 따른 발전 과정을 알아
본 후, 우리나라에 도입되고 지금에 이르기까지의 과정 및 주요 발레단의
활동내역을 대표 창작 작품을 고찰하였다. 그 후 본 연구의 중심이라고
할 수 있는 [허난설헌-수월경화]의 작품과 그 안무가인 강효형에 대해 분
석을 함으로써 본 연구의 접하는 이들 중 작품을 직접 관람하지 못한 이
들의 이해를 높이고자 하였다. 다음으로 하나의 발레 작품이 기획에서 공
연이 실행되기까지의 단계를 세부적으로 나누어 단계별 분석을 실시하였
는데 그 단계는 다음과 같이 나누었다. 첫 번째 공연기획, 두 번째 작품확보, 세 번째 마케팅, 네 번째 공연준비, 마지막 다섯 번째 공연 실행이
다. 이들 중 마케팅에 대한 내용은 학문적 접근이 필요했던 부분으로 분
석을 위해 경영학 이론인 마케팅 믹스 이론을 활용하였다. 이렇게 진행한
공연 단계별 분석을 최종적으로 [허난설헌-수월경화]에 적용하여 분석하
였다.
분석을 통해 도출한 결과는, 예술성과 관객 확대 사이의 연결고리는 공
연단계 이전의 상류 활동 즉, 공연 기획, 작품 확보, 마케팅에 대한 실질
적인 역량 집중이라고 할 수 있다. 그것을 뒷받침하는 증거는 바로 [허난
설헌-수월경화]의 성공 사례이며, 본 연구가 가지는 의의 중 하나는 공연
상류의 단계가 작품의 성공에 얼마나 영향을 미칠 수 있는지를 보여주는
것에 있다고 할 수 있다.
공연 예술 장르는 예술의 실연 행위와 관객의 수용 행위가 동시간적으
로 이루어지기 때문에, 관객이 없이는 존립 자체가 불가능한 예술 분야이
다. 즉 관객은 공연 예술 분야에서 가장 중요하게 고려해야 하는 요소이
다. 기본이라고 할 수 있는 관객층을 더욱 확장하기 위해서는 기존의 관
객을 만족시키기 위한 공연 준비 활동에 더해서 새로운 ‘기획’을 통한 새
로운 ‘창작 작품’, 그리고 새로운 고객을 끌어들일 수 있는 ‘마케팅’ 에 대
한 노력이 필요하다. 그리고 새로운 관객을 끌어들이기 위한 양질의 창작
작품 확보가 필요한데, 이러한 노력을 통해 결과적으로 우리나라 발레는
양적, 질적인 성장을 이어갈 수 있을 것이다.
20세기 초 우리나라에 발레가 전파된 이후 우리나라의 발레는 비약적인
발전을 거듭해 오고 있다. 각 대학에서는 발레학과를 창설하여 매년 뛰어
난 무용수들이 배출하고, 여러 발레 단체들은 해마다 다양한 작품들을 선
보이고 있으며 종종 외국 초청 공연에 대한 기사를 전해주고 있다. 이들
은 국내 여러 발레 단체들은 물론 해외 유수 발레단에 입단하여 권위 있
는 무용 시상식에서 수상을 하는 등 눈부신 활약을 이어가고 있다. 길지
않은 역사를 고려해 보았을 때 우리나라 발레는 의미 있는 업적을 달성해
가며 발전 일로를 걷는 것처럼 보인다. 하지만 상업적 측면에서 보았을
때 현재 우리나라 공연 예술계에서 발레가 차지하는 위상은 사뭇 다른 상
황으로, 많은 발레 단체들과 관련 업종 종사자들이 현실적인 어려움에 직
면하고 있는 현실이다.
우리나라 발레가 현재의 역량을 바탕으로 전반적 시장 활성화를 통한
상업적 성장을 이룩할 수 있는 방안에 대해 고민하던 중 창작 발레인 [허
난설헌-수월경화]라는 작품을 공연할 기회를 가지게 되었다. 해당 작품의
공연을 통해 기존의 익숙한 고전 발레나 낭만 발레 작품들의 공연 때와는
다른 통찰을 얻을 수 있었다. 이에 본 연구를 통해 한국 창작 발레인 [허
난설헌-수월경화] 작품을 분석하고 이 작품이 기존 작품들과 어떤 측면에
서 예술적 차별성과 상업적 가능성을 지니는지 파악하고자 하였다.
본 연구는 먼저 발레라는 장르의 탄생과 사조에 따른 발전 과정을 알아
본 후, 우리나라에 도입되고 지금에 이르기까지의 과정 및 주요 발레단의
활동내역을 대표 창작 작품을 고찰하였다. 그 후 본 연구의 중심이라고
할 수 있는 [허난설헌-수월경화]의 작품과 그 안무가인 강효형에 대해 분
석을 함으로써 본 연구의 접하는 이들 중 작품을 직접 관람하지 못한 이
들의 이해를 높이고자 하였다. 다음으로 하나의 발레 작품이 기획에서 공
연이 실행되기까지의 단계를 세부적으로 나누어 단계별 분석을 실시하였
는데 그 단계는 다음과 같이 나누었다. 첫 번째 공연기획, 두 번째 작품확보, 세 번째 마케팅, 네 번째 공연준비, 마지막 다섯 번째 공연 실행이
다. 이들 중 마케팅에 대한 내용은 학문적 접근이 필요했던 부분으로 분
석을 위해 경영학 이론인 마케팅 믹스 이론을 활용하였다. 이렇게 진행한
공연 단계별 분석을 최종적으로 [허난설헌-수월경화]에 적용하여 분석하
였다.
분석을 통해 도출한 결과는, 예술성과 관객 확대 사이의 연결고리는 공
연단계 이전의 상류 활동 즉, 공연 기획, 작품 확보, 마케팅에 대한 실질
적인 역량 집중이라고 할 수 있다. 그것을 뒷받침하는 증거는 바로 [허난
설헌-수월경화]의 성공 사례이며, 본 연구가 가지는 의의 중 하나는 공연
상류의 단계가 작품의 성공에 얼마나 영향을 미칠 수 있는지를 보여주는
것에 있다고 할 수 있다.
공연 예술 장르는 예술의 실연 행위와 관객의 수용 행위가 동시간적으
로 이루어지기 때문에, 관객이 없이는 존립 자체가 불가능한 예술 분야이
다. 즉 관객은 공연 예술 분야에서 가장 중요하게 고려해야 하는 요소이
다. 기본이라고 할 수 있는 관객층을 더욱 확장하기 위해서는 기존의 관
객을 만족시키기 위한 공연 준비 활동에 더해서 새로운 ‘기획’을 통한 새
로운 ‘창작 작품’, 그리고 새로운 고객을 끌어들일 수 있는 ‘마케팅’ 에 대
한 노력이 필요하다. 그리고 새로운 관객을 끌어들이기 위한 양질의 창작
작품 확보가 필요한데, 이러한 노력을 통해 결과적으로 우리나라 발레는
양적, 질적인 성장을 이어갈 수 있을 것이다.
Since ballet was spread in the early-20th century, South Korea’s
ballet has sharply been developed repetitively. Each college has set up
the Department of Ballet and produces excellent dancers every year.
Various ballet companies show various works every year and often
write articles...
Since ballet was spread in the early-20th century, South Korea’s
ballet has sharply been developed repetitively. Each college has set up
the Department of Ballet and produces excellent dancers every year.
Various ballet companies show various works every year and often
write articles on foreign invitation performances. They continue to
perform brilliantly, e.g. Joining famous foreign ballet companies as well
as various domestic ballet companies and winning a prize at prestige
dance awards ceremonies. Considering its history, which is not that
long, it seems that South Korean ballet is now on the road to
development, accomplishing meaningful achievements. However, from a
commercial perspective, the status of ballet in the present world of the
Korean performing arts is in a quite different situation, and in reality,
many ballet companies and employees in the related industries
encounter real difficulties.
While concerned about a measure for achieving commercial growth
through the overall revitalization of the market based on the presentcapability, this researcher came to have a chance to perform the
creative work of ballet, Heonansulhun-Suwolgyeonghwa. Through
performing the work, an insight could be obtained, different from when
the researcher had in performing the existing familiar works of
classical ballet or romantic ballet. Thus, this study would aim to
analyze the Korean creative work of ballet, Heonansulhun-
Suwolgyeonghwa and to understand what artistic distinction and
commercial possibility this work has, compared to the existing works.
This study first investigated the birth of the genre, ballet and the
process of development, according to the trend and discussed the
process from its introduction to South Korea till now and the details
of the major ballet companies’ activities through the representative
creative works. Then, by analyzing the work, Heonansulhun-
Suwolgyeonghwa, the main subject of this study and its choreographer
Kang, Hyo-hyung, this study would increase the understanding of the
persons who have not seen the work, of those who read this study.
Next, this study conducted a phased analysis by dividing the stages in
detail, from the planning of a work of ballet to the execution of its
performance as follows: First, planning the performance; second,
securing the work; third, marketing; fourth, preparing the performance;
and lastly, executing the performance. For the details of marketing, an
academic approach, of them, was needed, and for an analysis,
management theory, the marketing mix theory was utilized. Like this,
a phased analysis of the performance held was applied to
Heonansulhun-Suwolgyeonghwa, finally.
In the result drawn through the analysis, the link between artistry and
audience expansion was the substantive concentration of capability on
upstream activities prior to the stage of the performance, in otherwords, planning the performance, securing the work and marketing.
The evidence supporting this is the very case of the success of
Heonansulhun-Suwolgyeonghwa, and a significance of this study is to
show how much the performance upstream stage can affect the
success of the work.
In the genre of performing arts, the act of the performance of art is
simultaneously done with the act of the audience’ acceptance, so it is
a field, impossible to exist without the audience. In other words, the
audience is the element that should be considered important in the
field of performing arts. To further expand the audience, the basis, it
is necessary to make efforts for new ‘creative works’ through new
‘planning’ in addition to the activity for preparing the performance to
satisfy the existing audience and ‘marketing’ that can attract new
customers. In addition, it is necessary to secure quality creative works
to attract new audiences, and it is judged that South Korean ballet
can continuously make quantitative and qualitative growth,
consequently, through such efforts.
Since ballet was spread in the early-20th century, South Korea’s
ballet has sharply been developed repetitively. Each college has set up
the Department of Ballet and produces excellent dancers every year.
Various ballet companies show various works every year and often
write articles on foreign invitation performances. They continue to
perform brilliantly, e.g. Joining famous foreign ballet companies as well
as various domestic ballet companies and winning a prize at prestige
dance awards ceremonies. Considering its history, which is not that
long, it seems that South Korean ballet is now on the road to
development, accomplishing meaningful achievements. However, from a
commercial perspective, the status of ballet in the present world of the
Korean performing arts is in a quite different situation, and in reality,
many ballet companies and employees in the related industries
encounter real difficulties.
While concerned about a measure for achieving commercial growth
through the overall revitalization of the market based on the presentcapability, this researcher came to have a chance to perform the
creative work of ballet, Heonansulhun-Suwolgyeonghwa. Through
performing the work, an insight could be obtained, different from when
the researcher had in performing the existing familiar works of
classical ballet or romantic ballet. Thus, this study would aim to
analyze the Korean creative work of ballet, Heonansulhun-
Suwolgyeonghwa and to understand what artistic distinction and
commercial possibility this work has, compared to the existing works.
This study first investigated the birth of the genre, ballet and the
process of development, according to the trend and discussed the
process from its introduction to South Korea till now and the details
of the major ballet companies’ activities through the representative
creative works. Then, by analyzing the work, Heonansulhun-
Suwolgyeonghwa, the main subject of this study and its choreographer
Kang, Hyo-hyung, this study would increase the understanding of the
persons who have not seen the work, of those who read this study.
Next, this study conducted a phased analysis by dividing the stages in
detail, from the planning of a work of ballet to the execution of its
performance as follows: First, planning the performance; second,
securing the work; third, marketing; fourth, preparing the performance;
and lastly, executing the performance. For the details of marketing, an
academic approach, of them, was needed, and for an analysis,
management theory, the marketing mix theory was utilized. Like this,
a phased analysis of the performance held was applied to
Heonansulhun-Suwolgyeonghwa, finally.
In the result drawn through the analysis, the link between artistry and
audience expansion was the substantive concentration of capability on
upstream activities prior to the stage of the performance, in otherwords, planning the performance, securing the work and marketing.
The evidence supporting this is the very case of the success of
Heonansulhun-Suwolgyeonghwa, and a significance of this study is to
show how much the performance upstream stage can affect the
success of the work.
In the genre of performing arts, the act of the performance of art is
simultaneously done with the act of the audience’ acceptance, so it is
a field, impossible to exist without the audience. In other words, the
audience is the element that should be considered important in the
field of performing arts. To further expand the audience, the basis, it
is necessary to make efforts for new ‘creative works’ through new
‘planning’ in addition to the activity for preparing the performance to
satisfy the existing audience and ‘marketing’ that can attract new
customers. In addition, it is necessary to secure quality creative works
to attract new audiences, and it is judged that South Korean ballet
can continuously make quantitative and qualitative growth,
consequently, through such efforts.
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