사회적 네트워크와 조직성과, 개인 창의성 및 조직문화의 인과모형 검증 The Causality Verification of Social Network and Organizational Performance, Individual Creativity and Organizational Culture원문보기
본 연구는 최근에 자주 거론되는 사회적 네트워크라는 개념을 주요 연구변수로 설정하였다. 정보통신기술이 많이 발전된 오늘날 소통방식은 사람과 사람 사이의 거리를 줄여 주고 있으면서 새로운 정보와 지식을 습득할 수 있는 기회를 제공해 주고 있다. 소통하는 사람들의 연결이 망을 이루어 네트워크를 형성한다. 이러한 사회적 네트워크는 기업에서 종업원들에게 직무수행에 필요한 정보와 지식을 포함한 각종 사회적 자원을 지원하고 있다. 종업원들은 정보·지식을 필요로 하고 있고 이러한 자원은 혼자만의 노력으로 얻을 수 없으며 다른 사람들과의 소통을 통해서 정확하게 얻을 수 있다. 조직이 소유하고 있는 사회적 자원이 풍부할수록 성과는 향상될 수 있기 때문에 사회적 네트워크는 하나의 중요한 변수로 간주되고 있다. 현재 조직성과에 대한 연구에서 원인변인의 선정에 있어 사회적 네트워크를 ...
본 연구는 최근에 자주 거론되는 사회적 네트워크라는 개념을 주요 연구변수로 설정하였다. 정보통신기술이 많이 발전된 오늘날 소통방식은 사람과 사람 사이의 거리를 줄여 주고 있으면서 새로운 정보와 지식을 습득할 수 있는 기회를 제공해 주고 있다. 소통하는 사람들의 연결이 망을 이루어 네트워크를 형성한다. 이러한 사회적 네트워크는 기업에서 종업원들에게 직무수행에 필요한 정보와 지식을 포함한 각종 사회적 자원을 지원하고 있다. 종업원들은 정보·지식을 필요로 하고 있고 이러한 자원은 혼자만의 노력으로 얻을 수 없으며 다른 사람들과의 소통을 통해서 정확하게 얻을 수 있다. 조직이 소유하고 있는 사회적 자원이 풍부할수록 성과는 향상될 수 있기 때문에 사회적 네트워크는 하나의 중요한 변수로 간주되고 있다. 현재 조직성과에 대한 연구에서 원인변인의 선정에 있어 사회적 네트워크를 온라인과 오프라인의 차원으로 분석한 연구가 부족하다. 또한 기타 외생변수의 영향작용을 분석한 연구도 많지 않은 상황이다. 본 연구는 사회적 네트워크가 조직성과의 중요한 요인인 개인의 직무성과와 조직시민행동에 미치는 영향효과를 강조하고 그 사이에서 개인 창의성과 조직문화가 미치는 영향효과를 검토하였다. 본 연구는 사회적 네트워크를 온라인 네트워크와 오프라인 네트워크의 차원에서 연구하여 종업원의 직무성과와 조직시민행동에 미치는 영향효과를 분석하였다. 동시에 사회적 네트워크와 직무성과 간의 관계에서의 개인 창의성의 매개효과를 검토하였고 사회적 네트워크와 직무성과 및 조직시민행동 간의 관계에서의 조직문화의 조절효과를 검토하였다. 전략경영에서 유리한 경쟁우위를 차지할 수 있게 하는 종업원 개인의 창의적 능력은 빠른 속도로 발전하는 사회·경제와 불확실하게 변화하고 있는 환경에 유연하게 대처할 수 있게 한다. 조직문화는 종업원들을 정해진 목표로 이끌 수 있으며 조직에 없어서는 안 될 아주 중요한 요소로서 종업원들의 태도와 행위에 직접적인 영향을 미치고 있다. 연구의 필요성에 의해 연구모형과 연구가설을 설정하였다. 연구대상은 중국 각 지역의 대, 중, 소기업에서 근무하고 있는 각 분야의 종업원들로 선정하였다. 가설을 검증하기 위한 통계분석은 SPSS 21.0 및 AMOS 23.0 통계분석프로그램을 사용하였다. 가설검증 결과 사회적 네트워크는 직무성과와 조직시민행동에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 개인 창의성은 사회적 네트워크와 직무성과 간의 관계에서 유의적인 정(+)의 매개효과를 미치는 것으로 검증되었다. 이 분석결과는 사회적 네트워크가 향상되면 개인의 창의성이 향상되고 직무성과도 따라서 향상할 수 있다는 것을 설명한다. 조직문화의 조절효과에 대해서 분석한 결과 조직문화는 사회적 네트워크와 직무성과 간의 관계에서 유의적인 조절효과를 미치지 못한다는 것이 확인되었다. 반면 조직시민행동에 미치는 영향에서 관계지향문화는 오프라인 네트워크와 이타주의 간의 관계에서만 조절효과를 미치는 것으로 검증되었다. 이 분석결과로 부터 관계지향문화가 인지되는 강약에 따라 오프라인 네트워크가 이타주의에 미치는 긍정적인 영향효과가 강화된다는 것을 알 수 있고 조직문화의 사회적 네트워크와 조직시민행동 간의 조절효과를 확인하였다. 본 연구는 분석결과로 부터 온라인 네트워크와 오프라인 네트워크의 기업에서의 중요한 역할에 대해 다시 한 번 확인하였다. 종업원들로 하여금 사회적 네트워크를 효과적으로 활용할 수 있는 조건을 형성하게 하는 관리자들의 직책과 관리방법에 대해 새로운 견해를 제기하였다. 또한 온라인과 오프라인의 부족한 점을 서로 보완할 수 있는 방안을 제기하였다. 개인 창의성의 긍정적인 영향효과를 확인하여 창의성이 조직성과에 대한 중요성을 강조하였으며 종업원 개인의 창의력을 개발하기 위해 사회적 네트워크를 효과적으로 관리하는 방안에 대해 제안하였다. 조직문화 건설에 대해서 내부지향적인 문화의 필요성을 강조하고 기업에 합리한 문화를 보완시킬 방안에 대해 제안하였다. 본 연구는 사회적 네트워크, 조직문화, 개인 창의성의 효과적인 작용과 조직의 성과를 향상시킬 수 있는 시너지 효과를 얻어내는데 연구의 목적이 있다.
본 연구는 최근에 자주 거론되는 사회적 네트워크라는 개념을 주요 연구변수로 설정하였다. 정보통신기술이 많이 발전된 오늘날 소통방식은 사람과 사람 사이의 거리를 줄여 주고 있으면서 새로운 정보와 지식을 습득할 수 있는 기회를 제공해 주고 있다. 소통하는 사람들의 연결이 망을 이루어 네트워크를 형성한다. 이러한 사회적 네트워크는 기업에서 종업원들에게 직무수행에 필요한 정보와 지식을 포함한 각종 사회적 자원을 지원하고 있다. 종업원들은 정보·지식을 필요로 하고 있고 이러한 자원은 혼자만의 노력으로 얻을 수 없으며 다른 사람들과의 소통을 통해서 정확하게 얻을 수 있다. 조직이 소유하고 있는 사회적 자원이 풍부할수록 성과는 향상될 수 있기 때문에 사회적 네트워크는 하나의 중요한 변수로 간주되고 있다. 현재 조직성과에 대한 연구에서 원인변인의 선정에 있어 사회적 네트워크를 온라인과 오프라인의 차원으로 분석한 연구가 부족하다. 또한 기타 외생변수의 영향작용을 분석한 연구도 많지 않은 상황이다. 본 연구는 사회적 네트워크가 조직성과의 중요한 요인인 개인의 직무성과와 조직시민행동에 미치는 영향효과를 강조하고 그 사이에서 개인 창의성과 조직문화가 미치는 영향효과를 검토하였다. 본 연구는 사회적 네트워크를 온라인 네트워크와 오프라인 네트워크의 차원에서 연구하여 종업원의 직무성과와 조직시민행동에 미치는 영향효과를 분석하였다. 동시에 사회적 네트워크와 직무성과 간의 관계에서의 개인 창의성의 매개효과를 검토하였고 사회적 네트워크와 직무성과 및 조직시민행동 간의 관계에서의 조직문화의 조절효과를 검토하였다. 전략경영에서 유리한 경쟁우위를 차지할 수 있게 하는 종업원 개인의 창의적 능력은 빠른 속도로 발전하는 사회·경제와 불확실하게 변화하고 있는 환경에 유연하게 대처할 수 있게 한다. 조직문화는 종업원들을 정해진 목표로 이끌 수 있으며 조직에 없어서는 안 될 아주 중요한 요소로서 종업원들의 태도와 행위에 직접적인 영향을 미치고 있다. 연구의 필요성에 의해 연구모형과 연구가설을 설정하였다. 연구대상은 중국 각 지역의 대, 중, 소기업에서 근무하고 있는 각 분야의 종업원들로 선정하였다. 가설을 검증하기 위한 통계분석은 SPSS 21.0 및 AMOS 23.0 통계분석프로그램을 사용하였다. 가설검증 결과 사회적 네트워크는 직무성과와 조직시민행동에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 개인 창의성은 사회적 네트워크와 직무성과 간의 관계에서 유의적인 정(+)의 매개효과를 미치는 것으로 검증되었다. 이 분석결과는 사회적 네트워크가 향상되면 개인의 창의성이 향상되고 직무성과도 따라서 향상할 수 있다는 것을 설명한다. 조직문화의 조절효과에 대해서 분석한 결과 조직문화는 사회적 네트워크와 직무성과 간의 관계에서 유의적인 조절효과를 미치지 못한다는 것이 확인되었다. 반면 조직시민행동에 미치는 영향에서 관계지향문화는 오프라인 네트워크와 이타주의 간의 관계에서만 조절효과를 미치는 것으로 검증되었다. 이 분석결과로 부터 관계지향문화가 인지되는 강약에 따라 오프라인 네트워크가 이타주의에 미치는 긍정적인 영향효과가 강화된다는 것을 알 수 있고 조직문화의 사회적 네트워크와 조직시민행동 간의 조절효과를 확인하였다. 본 연구는 분석결과로 부터 온라인 네트워크와 오프라인 네트워크의 기업에서의 중요한 역할에 대해 다시 한 번 확인하였다. 종업원들로 하여금 사회적 네트워크를 효과적으로 활용할 수 있는 조건을 형성하게 하는 관리자들의 직책과 관리방법에 대해 새로운 견해를 제기하였다. 또한 온라인과 오프라인의 부족한 점을 서로 보완할 수 있는 방안을 제기하였다. 개인 창의성의 긍정적인 영향효과를 확인하여 창의성이 조직성과에 대한 중요성을 강조하였으며 종업원 개인의 창의력을 개발하기 위해 사회적 네트워크를 효과적으로 관리하는 방안에 대해 제안하였다. 조직문화 건설에 대해서 내부지향적인 문화의 필요성을 강조하고 기업에 합리한 문화를 보완시킬 방안에 대해 제안하였다. 본 연구는 사회적 네트워크, 조직문화, 개인 창의성의 효과적인 작용과 조직의 성과를 향상시킬 수 있는 시너지 효과를 얻어내는데 연구의 목적이 있다.
This study sets the concept of social network as a major research variable. Today, communication and information technology has been developed so much that it provides a chance to acquire new information and knowledge while reducing the distance between people. The connections of the communicating p...
This study sets the concept of social network as a major research variable. Today, communication and information technology has been developed so much that it provides a chance to acquire new information and knowledge while reducing the distance between people. The connections of the communicating people form a net to form a network. This social network supports employees' various social resources including information and knowledge necessary for their job performance. Employees need information and knowledge, and these resources can not be obtained by one's own efforts and can be obtained accurately through communication with others. Social networks are considered as one of the important variables because the more abundant the social resources the organization possesses, the better the performance can be. In the current study on organizational performance, it is seldom to analyze the social network in the online and offline dimension in the selection of causal variables. There are also few studies analyzing the effects of other exogenous variables. This study emphasizes the effect of social networks on individual performance and organizational citizenship behavior, which is a major factor in organizational performance, and examines the effect of individual creativity and organizational culture. In this study, we analyzed the effect of social network on job performance and organizational citizenship behavior of online network and offline network. At the same time, we examined the mediating effect of individual creativity on the relationship between social network and job performance, and examined the moderating effect of organizational culture on the relationship between social network and job performance and organizational citizenship behavior. The creative ability of individual employees to take advantage of competitive advantage in strategic management enables them to flexibly cope with rapidly developing socio-economies and uncertainly changing environments. Organizational culture is a crucial factor that can lead employees to a defined goal and is an indispensable part of the organization, directly affecting the attitudes and behaviors of employees. The research model and research hypothesis were set up according to the necessity of research. The subjects of the study were selected as employees in each field working in large and small enterprises in each region of China. Statistical analysis was performed using SPSS 21.0 and AMOS 23.0 statistical analysis programs. As a result of the hypothesis test, it was proved that the social network has a positive influence on job performance and organizational citizenship behavior. Individual creativity has been proved to have a significant positive mediating effect on the relationship between social network and job performance. This analysis explains that as the social network improves, individual creativity improves and job performance improves accordingly. As a result of analyzing the moderating effect of organizational culture, it was confirmed that organizational culture did not have significant control effect on the relationship between social network and job performance. On the other hand, relationship - oriented culture has been proved to have a moderating effect only on the relationship between offline network and altruism. From the results of this analysis, it can be seen that positive effects of offline networks on altruism are strengthened according to the perceived strengths of relationship - oriented culture, and the moderating effects of social network and organizational citizenship behavior are confirmed. This study confirms once again the important role of online and offline networks in enterprises from the analysis results. We raised a new view on the position and management of managers to create conditions for employees to use social networks effectively. Also, it suggested ways to complement the shortcomings of online and offline. In order to develop the creativity of individual employees, we propose a method to effectively manage the social network by identifying the positive effects of individual creativity, emphasizing the importance of creativity to organizational performance. The organizational culture construction was discussed about the emphasis on the necessity of the internally oriented culture, and the suggestion of the way to supplement the reasonable culture to the enterprise. This study expects synergies to improve the effective functioning of social networks, organizational culture, and individual creativity and organizational performance.
This study sets the concept of social network as a major research variable. Today, communication and information technology has been developed so much that it provides a chance to acquire new information and knowledge while reducing the distance between people. The connections of the communicating people form a net to form a network. This social network supports employees' various social resources including information and knowledge necessary for their job performance. Employees need information and knowledge, and these resources can not be obtained by one's own efforts and can be obtained accurately through communication with others. Social networks are considered as one of the important variables because the more abundant the social resources the organization possesses, the better the performance can be. In the current study on organizational performance, it is seldom to analyze the social network in the online and offline dimension in the selection of causal variables. There are also few studies analyzing the effects of other exogenous variables. This study emphasizes the effect of social networks on individual performance and organizational citizenship behavior, which is a major factor in organizational performance, and examines the effect of individual creativity and organizational culture. In this study, we analyzed the effect of social network on job performance and organizational citizenship behavior of online network and offline network. At the same time, we examined the mediating effect of individual creativity on the relationship between social network and job performance, and examined the moderating effect of organizational culture on the relationship between social network and job performance and organizational citizenship behavior. The creative ability of individual employees to take advantage of competitive advantage in strategic management enables them to flexibly cope with rapidly developing socio-economies and uncertainly changing environments. Organizational culture is a crucial factor that can lead employees to a defined goal and is an indispensable part of the organization, directly affecting the attitudes and behaviors of employees. The research model and research hypothesis were set up according to the necessity of research. The subjects of the study were selected as employees in each field working in large and small enterprises in each region of China. Statistical analysis was performed using SPSS 21.0 and AMOS 23.0 statistical analysis programs. As a result of the hypothesis test, it was proved that the social network has a positive influence on job performance and organizational citizenship behavior. Individual creativity has been proved to have a significant positive mediating effect on the relationship between social network and job performance. This analysis explains that as the social network improves, individual creativity improves and job performance improves accordingly. As a result of analyzing the moderating effect of organizational culture, it was confirmed that organizational culture did not have significant control effect on the relationship between social network and job performance. On the other hand, relationship - oriented culture has been proved to have a moderating effect only on the relationship between offline network and altruism. From the results of this analysis, it can be seen that positive effects of offline networks on altruism are strengthened according to the perceived strengths of relationship - oriented culture, and the moderating effects of social network and organizational citizenship behavior are confirmed. This study confirms once again the important role of online and offline networks in enterprises from the analysis results. We raised a new view on the position and management of managers to create conditions for employees to use social networks effectively. Also, it suggested ways to complement the shortcomings of online and offline. In order to develop the creativity of individual employees, we propose a method to effectively manage the social network by identifying the positive effects of individual creativity, emphasizing the importance of creativity to organizational performance. The organizational culture construction was discussed about the emphasis on the necessity of the internally oriented culture, and the suggestion of the way to supplement the reasonable culture to the enterprise. This study expects synergies to improve the effective functioning of social networks, organizational culture, and individual creativity and organizational performance.
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