[학위논문]중소기업의 경영자역량, 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과의 구조적 관계에 관한 연구 A study on the structural relationship among managerial capability, management innovation, technology innovation and business performance in SMEs원문보기
중소기업은 급변하는 기술, 주변 환경, 치열한 경쟁 등으로 인해 산업간 경계영역의 붕괴 및 융복합의 가속화 등 미처 대응할 여유도 없이 빠르게 변하는 경영환경에 처해 있다. 빠르게 변하는 시장 환경 속에서 중소기업들은 많은 투자가 요구되는 경영혁신 및 기술혁신을 활용한 미래에 대한 대응 방안에 따라 경쟁우위 확보와 기업 성장 여부가 결정될 수도 있다. 경영자는 기업의 최고 의사결정권자로서 기업을 대표하여 기업 경영 전반에 대한 권한과 책임을 동시에 갖고 기업의 경영과 관련되어 있다. 중소기업의 경영진이 중소기업에서 수행하는 의사결정들이 기업의 경영혁신의 성패에 중요한 영향을 미친다. 또한, 경영자의 역량 분석을 통한 경영혁신 및 기술혁신의 중요성이 강조되는 이유는 규모가 작은 기업일수록 경영혁신이 중요하기 때문이다. 한편, 중소기업에서 경영자역량은 소속원의 역량과 함께, 국내・외 연구에서 많이 활용하여 연구하는 요인 중 하나일 것이다. 중소기업에서 경영혁신은 한번으로 끝나는 것이 아니고 지속적으로 꾸준히 이루어질 때 중소기업의 경쟁우위가 확보된다. 중소기업이 지속적인 경영혁신을 가능하게 하는 데에는 무엇보다도 기업의 경영자의 역할, 그리고 경영자가 주도하여 선택하는 전략이 중요하다. 중소기업의 경영혁신은 새로운 경영이나 기법, 경영프로그램, 구조 또는 관리시스템 그리고 새로운 계획 및 프로그램 등과 관련된 활동과 경영활동을 포괄하고 있다. 따라서 중소기업들이 경쟁에서 살아남기 위한 몸부림으로 경영혁신과 기술혁신을 끈임 없이 추진하고 있다. 그러나 불확실한 기업의 환경은 과거의 국내 경쟁에서 시간과 장소를 초월한 국제경쟁과 냉엄한 무한경쟁의 현실에 직면해 있다. 경영혁신에 관한 국내・외의 연구는 주로 기술혁신과 조직혁신에 관점을 두고 거시적인 측면에서 연구가 많이 진행되어 왔고, 경영혁신의 과정이나, 혁신창출자, 혁신전달자 등의 중요성을 인식하고 점차 조직의 개인적 특성을 주된 변수로 보는 경영혁신의 선행요인에 대한 연구가 크게 많아졌다. 따라서 기업들이 경영자역량이 경영혁신, 기술혁신 및 ...
중소기업은 급변하는 기술, 주변 환경, 치열한 경쟁 등으로 인해 산업간 경계영역의 붕괴 및 융복합의 가속화 등 미처 대응할 여유도 없이 빠르게 변하는 경영환경에 처해 있다. 빠르게 변하는 시장 환경 속에서 중소기업들은 많은 투자가 요구되는 경영혁신 및 기술혁신을 활용한 미래에 대한 대응 방안에 따라 경쟁우위 확보와 기업 성장 여부가 결정될 수도 있다. 경영자는 기업의 최고 의사결정권자로서 기업을 대표하여 기업 경영 전반에 대한 권한과 책임을 동시에 갖고 기업의 경영과 관련되어 있다. 중소기업의 경영진이 중소기업에서 수행하는 의사결정들이 기업의 경영혁신의 성패에 중요한 영향을 미친다. 또한, 경영자의 역량 분석을 통한 경영혁신 및 기술혁신의 중요성이 강조되는 이유는 규모가 작은 기업일수록 경영혁신이 중요하기 때문이다. 한편, 중소기업에서 경영자역량은 소속원의 역량과 함께, 국내・외 연구에서 많이 활용하여 연구하는 요인 중 하나일 것이다. 중소기업에서 경영혁신은 한번으로 끝나는 것이 아니고 지속적으로 꾸준히 이루어질 때 중소기업의 경쟁우위가 확보된다. 중소기업이 지속적인 경영혁신을 가능하게 하는 데에는 무엇보다도 기업의 경영자의 역할, 그리고 경영자가 주도하여 선택하는 전략이 중요하다. 중소기업의 경영혁신은 새로운 경영이나 기법, 경영프로그램, 구조 또는 관리시스템 그리고 새로운 계획 및 프로그램 등과 관련된 활동과 경영활동을 포괄하고 있다. 따라서 중소기업들이 경쟁에서 살아남기 위한 몸부림으로 경영혁신과 기술혁신을 끈임 없이 추진하고 있다. 그러나 불확실한 기업의 환경은 과거의 국내 경쟁에서 시간과 장소를 초월한 국제경쟁과 냉엄한 무한경쟁의 현실에 직면해 있다. 경영혁신에 관한 국내・외의 연구는 주로 기술혁신과 조직혁신에 관점을 두고 거시적인 측면에서 연구가 많이 진행되어 왔고, 경영혁신의 과정이나, 혁신창출자, 혁신전달자 등의 중요성을 인식하고 점차 조직의 개인적 특성을 주된 변수로 보는 경영혁신의 선행요인에 대한 연구가 크게 많아졌다. 따라서 기업들이 경영자역량이 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과에 어떤 영향을 미치는지를 확인할 필요성이 있다. 기존의 실증적 연구를 통하여 본 연구의 목적을 정리하면 다음과 같다. 본 연구의 목적은 아래와 같다. 첫째, 경영자역량이 경영혁신에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 둘째, 경영자역량이 기술혁신에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 셋째, 경영혁신이 기술혁신에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 넷째, 경영혁신이 경영성과에 어떠한 영향이 미치는지 알아보고자 한다. 다섯째, 기술혁신이 경영성과에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 본 연구에서는 먼저 제시된 연구의 목적을 달성하고자 문헌연구를 수행하고 이것을 기초로 설문지를 작성하여 실증분석을 실시한다. 문헌연구는 기존에 발표된 국내・외의 논문 중 주제와 관련된 논문 등을 보고 경영자역량, 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과 등을 중심으로 이론 및 선행연구의 분석, 연구모형과 가설을 제시한다. 다음으로 제시된 연구모형과 가설을 분석 검토하여 결과와 시사점을 제시하도록 한다. 가설 검정에 선행하여 본 연구에서 적용된 측정변수들에 대한 실증적인 검증을 위하여 아래와 같이 분석을 실시한다. 본 연구에서 연구모형을 검증하기 위하여 선행 사용된 변수들의 집중타당성과 판별타당성을 위해 AMOS 21.0을 사용 검증 요인분석을 실시하였다. 또한 본 논문에서는 설정이 된 가설을 검증하기 위해 구조방정식의 모형을 적용하여 구조방정식 모형분석은 단계적 접근법에 의하여 분석을 한다. 본 연구는 중소기업의 경영자역량, 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과에 대한 선행연구를 중심으로 그 이론적 토대를 고찰하고 상기 요인들의 관계를 검증하기 위하여 이론과 실증적 연구방법을 동시 진행하였다. 따라서 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 경영자역량과 경영혁신요인과의 관계를 분석하였다. 분석결과, 경영자의 역량은 경영혁신에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 중소기업에서 경영혁신을 수행하기 위해서는 경영자에게 경영혁신에 대한 책임과 권한 부여, 구성원의 경력관리, 구성원들을 대상으로 한 경영혁신 교육과 훈련, 경영혁신에 대한 평가 및 보상이 선행되어야 한다. 둘째, 경영자역량과 기술혁신 요인과의 관계를 분석하였다. 경영혁신 중소기업에서 기술을 사용하는 중소기업들은 경영자역량에 따라서 기술혁신에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이는 중소기업이 사용하는 경영자역량은 전반적인 기술혁신 활동에 부가가치를 증대시켜 준다. 셋째, 경영혁신과 기술혁신과의 관계이다. 분석결과, 중소기업에서 경영혁신은 기술혁신에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이는 기술혁신을 효율적으로 수행하기 위해서는 경영혁신이 중요한 요소임을 의미한다. 넷째, 경영혁신과 경영성과와의 관계이다. 분석결과, 경영혁신은 경영성과에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 중소기업이 각각의 기업에 적합한 경영혁신 프로그램을 선정하는 필요성을 의미한다. 다섯째, 중소기업의 기술혁신과 경영성과의 관계이다. 분석결과, 중소기업에서 기술혁신은 경영성과에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이는 중소기업에서 기술혁신이 높은 기업은 높은 품질의 제품을 신속하고 지속적으로 생산함으로써 기업의 전체적인 경쟁력에 영향을 주어서 경영성과를 향상을 할 수 있다. 본 연구의 분석결과가 중소기업의 경영자역량에 따라 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과를 강화시키기 위한 정책의 수립과 실행에 주는 시사점은 다음과 같이 정리 될 수 있다. 첫째, 중소기업에서 경영혁신을 효율적으로 수행하기 위해서는 경영자가 기업운영 시 어떠한 비전을 제시할 수 있는지, 의사소통, 환경변화관리, 고객에 대한 민감성, 제품개발 시 위험 감수 등과 같은 경영자 역량 요인을 분석하는 것도 중요하다. 둘째, 중소기업의 경영자가 경영혁신을 추구하는 중소기업들은 전략적 유연성과 시간의 효율성을 극대화할 수 있는 조직을 갖게 해준다. 셋째, 중소기업의 경영혁신 실행 정도에 따라서 기술혁신 및 경영성과에 영향을 미친다는 것은 중소기업의 경영혁신 요인의 실행 수준이 경영혁신 활동을 통해서 중소기업의 경쟁우위 원천이 된다는 것을 의미하는 것이다. 넷째, 중소기업의 기술혁신의 성과를 높이기 위해서는 기술혁신 활동 과정의 질을 관리하는 것이 매우 필요하다. 다섯째, 중소기업들이 다양한 경영 및 기술혁신을 촉진할 수 있는 방안이 필요하다. 중소기업의 중장기적인 경영 및 기술혁신이 되는 학습이 가능하도록 일정수준 이상의 경영 및 기술혁신 능력을 조기에 확보할 수 있는 방안을 탐색해야 할 것이다.
중소기업은 급변하는 기술, 주변 환경, 치열한 경쟁 등으로 인해 산업간 경계영역의 붕괴 및 융복합의 가속화 등 미처 대응할 여유도 없이 빠르게 변하는 경영환경에 처해 있다. 빠르게 변하는 시장 환경 속에서 중소기업들은 많은 투자가 요구되는 경영혁신 및 기술혁신을 활용한 미래에 대한 대응 방안에 따라 경쟁우위 확보와 기업 성장 여부가 결정될 수도 있다. 경영자는 기업의 최고 의사결정권자로서 기업을 대표하여 기업 경영 전반에 대한 권한과 책임을 동시에 갖고 기업의 경영과 관련되어 있다. 중소기업의 경영진이 중소기업에서 수행하는 의사결정들이 기업의 경영혁신의 성패에 중요한 영향을 미친다. 또한, 경영자의 역량 분석을 통한 경영혁신 및 기술혁신의 중요성이 강조되는 이유는 규모가 작은 기업일수록 경영혁신이 중요하기 때문이다. 한편, 중소기업에서 경영자역량은 소속원의 역량과 함께, 국내・외 연구에서 많이 활용하여 연구하는 요인 중 하나일 것이다. 중소기업에서 경영혁신은 한번으로 끝나는 것이 아니고 지속적으로 꾸준히 이루어질 때 중소기업의 경쟁우위가 확보된다. 중소기업이 지속적인 경영혁신을 가능하게 하는 데에는 무엇보다도 기업의 경영자의 역할, 그리고 경영자가 주도하여 선택하는 전략이 중요하다. 중소기업의 경영혁신은 새로운 경영이나 기법, 경영프로그램, 구조 또는 관리시스템 그리고 새로운 계획 및 프로그램 등과 관련된 활동과 경영활동을 포괄하고 있다. 따라서 중소기업들이 경쟁에서 살아남기 위한 몸부림으로 경영혁신과 기술혁신을 끈임 없이 추진하고 있다. 그러나 불확실한 기업의 환경은 과거의 국내 경쟁에서 시간과 장소를 초월한 국제경쟁과 냉엄한 무한경쟁의 현실에 직면해 있다. 경영혁신에 관한 국내・외의 연구는 주로 기술혁신과 조직혁신에 관점을 두고 거시적인 측면에서 연구가 많이 진행되어 왔고, 경영혁신의 과정이나, 혁신창출자, 혁신전달자 등의 중요성을 인식하고 점차 조직의 개인적 특성을 주된 변수로 보는 경영혁신의 선행요인에 대한 연구가 크게 많아졌다. 따라서 기업들이 경영자역량이 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과에 어떤 영향을 미치는지를 확인할 필요성이 있다. 기존의 실증적 연구를 통하여 본 연구의 목적을 정리하면 다음과 같다. 본 연구의 목적은 아래와 같다. 첫째, 경영자역량이 경영혁신에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 둘째, 경영자역량이 기술혁신에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 셋째, 경영혁신이 기술혁신에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 넷째, 경영혁신이 경영성과에 어떠한 영향이 미치는지 알아보고자 한다. 다섯째, 기술혁신이 경영성과에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 본 연구에서는 먼저 제시된 연구의 목적을 달성하고자 문헌연구를 수행하고 이것을 기초로 설문지를 작성하여 실증분석을 실시한다. 문헌연구는 기존에 발표된 국내・외의 논문 중 주제와 관련된 논문 등을 보고 경영자역량, 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과 등을 중심으로 이론 및 선행연구의 분석, 연구모형과 가설을 제시한다. 다음으로 제시된 연구모형과 가설을 분석 검토하여 결과와 시사점을 제시하도록 한다. 가설 검정에 선행하여 본 연구에서 적용된 측정변수들에 대한 실증적인 검증을 위하여 아래와 같이 분석을 실시한다. 본 연구에서 연구모형을 검증하기 위하여 선행 사용된 변수들의 집중타당성과 판별타당성을 위해 AMOS 21.0을 사용 검증 요인분석을 실시하였다. 또한 본 논문에서는 설정이 된 가설을 검증하기 위해 구조방정식의 모형을 적용하여 구조방정식 모형분석은 단계적 접근법에 의하여 분석을 한다. 본 연구는 중소기업의 경영자역량, 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과에 대한 선행연구를 중심으로 그 이론적 토대를 고찰하고 상기 요인들의 관계를 검증하기 위하여 이론과 실증적 연구방법을 동시 진행하였다. 따라서 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 경영자역량과 경영혁신요인과의 관계를 분석하였다. 분석결과, 경영자의 역량은 경영혁신에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 중소기업에서 경영혁신을 수행하기 위해서는 경영자에게 경영혁신에 대한 책임과 권한 부여, 구성원의 경력관리, 구성원들을 대상으로 한 경영혁신 교육과 훈련, 경영혁신에 대한 평가 및 보상이 선행되어야 한다. 둘째, 경영자역량과 기술혁신 요인과의 관계를 분석하였다. 경영혁신 중소기업에서 기술을 사용하는 중소기업들은 경영자역량에 따라서 기술혁신에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이는 중소기업이 사용하는 경영자역량은 전반적인 기술혁신 활동에 부가가치를 증대시켜 준다. 셋째, 경영혁신과 기술혁신과의 관계이다. 분석결과, 중소기업에서 경영혁신은 기술혁신에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이는 기술혁신을 효율적으로 수행하기 위해서는 경영혁신이 중요한 요소임을 의미한다. 넷째, 경영혁신과 경영성과와의 관계이다. 분석결과, 경영혁신은 경영성과에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 중소기업이 각각의 기업에 적합한 경영혁신 프로그램을 선정하는 필요성을 의미한다. 다섯째, 중소기업의 기술혁신과 경영성과의 관계이다. 분석결과, 중소기업에서 기술혁신은 경영성과에 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이는 중소기업에서 기술혁신이 높은 기업은 높은 품질의 제품을 신속하고 지속적으로 생산함으로써 기업의 전체적인 경쟁력에 영향을 주어서 경영성과를 향상을 할 수 있다. 본 연구의 분석결과가 중소기업의 경영자역량에 따라 경영혁신, 기술혁신 및 경영성과를 강화시키기 위한 정책의 수립과 실행에 주는 시사점은 다음과 같이 정리 될 수 있다. 첫째, 중소기업에서 경영혁신을 효율적으로 수행하기 위해서는 경영자가 기업운영 시 어떠한 비전을 제시할 수 있는지, 의사소통, 환경변화관리, 고객에 대한 민감성, 제품개발 시 위험 감수 등과 같은 경영자 역량 요인을 분석하는 것도 중요하다. 둘째, 중소기업의 경영자가 경영혁신을 추구하는 중소기업들은 전략적 유연성과 시간의 효율성을 극대화할 수 있는 조직을 갖게 해준다. 셋째, 중소기업의 경영혁신 실행 정도에 따라서 기술혁신 및 경영성과에 영향을 미친다는 것은 중소기업의 경영혁신 요인의 실행 수준이 경영혁신 활동을 통해서 중소기업의 경쟁우위 원천이 된다는 것을 의미하는 것이다. 넷째, 중소기업의 기술혁신의 성과를 높이기 위해서는 기술혁신 활동 과정의 질을 관리하는 것이 매우 필요하다. 다섯째, 중소기업들이 다양한 경영 및 기술혁신을 촉진할 수 있는 방안이 필요하다. 중소기업의 중장기적인 경영 및 기술혁신이 되는 학습이 가능하도록 일정수준 이상의 경영 및 기술혁신 능력을 조기에 확보할 수 있는 방안을 탐색해야 할 것이다.
Small and medium sized enterprises (SMEs) today are placed in a rapidly changing business situation, with no room to cope with sudden changes in technology, surrounding environment and intense competition, not to speak of collapsing boundaries between industries as well as acceleration of fusion and...
Small and medium sized enterprises (SMEs) today are placed in a rapidly changing business situation, with no room to cope with sudden changes in technology, surrounding environment and intense competition, not to speak of collapsing boundaries between industries as well as acceleration of fusion and convergence of business sectors. In the whirlpool of galloping changes in market environment, SMEs may find themselves standing on the fork where they have to choose the way to secure competitive advantages and grow their businesses based on managerial and technological innovations that require a lot of investment. A chief executive is given the highest authority and is responsible for overall management of an enterprise as a representative and top decision maker. The decisions made by the executives of small and medium sized industry have had a significant impact on their success or failure of management innovation. In addition, the reason why the importance of managerial and technological innovations by means of managerial competence is emphasized is because management innovation is more important for smaller companies. In fact, managerial competence of SMEs must be one of the most frequently researched subjects in the domestic as well as foreign countries, along with the competence of their members. In SMEs, management innovation should not end once, but must continue consistently only to secure competitive edge. The role of a manager is particularly important for a SME to become able to realize sustainable management innovation in addition to the strategy that the manager chooses. Management innovation in a SME encompasses activities and managerial measures related to new paradigm of management or techniques, management programs, structures or management systems, as well as new plans and programs for business. As a result, SMEs are desperately pursuing management and technological innovations as part of their struggles to survive in the severe competition. In reality, however, the enterprises are facing the cold, infinite and endless international competition that transcends national borders, time and places. Domestic and foreign researches on management innovation have been mainly conducted with regard to technological and organizational innovations from a macro perspective and recognized the importance of the process in management innovation, as well as of the creators and deliverers of innovation, resulting by thus in great number of studies which deal with the preceding factors by viewing gradually the individual characteristics of an organization as main variables. Therefore, there are needs for enterprises to examine how the managerial competence could affect management innovation, technological innovation and management performance. In this context, the purpose of the present study might be summarized as follows on the basis of the existing empirical studies: First, to see how managerial competence affects management innovation; Second, to explore how managerial competence impacts technological innovation; Third, to find how managerial innovation influences technological innovation; Fourth, to examine what impact managerial innovation can have upon management performances; and Fifth, to study what impact technological innovation can have upon management performances. In order to attain the purpose of this study, we first of all reviewed the literature, created questionnaires on the basis of such review and conducted an empirical analysis. The literature study concentrated on the papers that have been published domestically and abroad in relation to our topic, and efforts were made in this study to analyze the preceding studies in order to present a research model and hypothesis of the theory with a focus on managerial competence, management innovation, technological innovation, management performance, etc. Then, the proposed research model and the hypothesis were analyzed and reviewed to suggest the conclusions and implications of the study. For this purpose, following analyses were carried out to empirically verify the measurement variables applied in this study prior to the hypothesis test. In the present study, AMOS 21.0 was employed for validation factor analysis to determine the intensive and discriminating validity of the variables used beforehand with a view to verify the research model of this study. Furthermore, the present paper applied the model of the structural equation to verifying the set hypothesis and analyzing the structural equation model through the stepwise approach. This study examined the theoretical foundations of SMEs' managerial competence, management as well as technological innovations and management performance, and conducted theoretical and empirical researches simultaneously to verify the interrelationship among those factors. On the basis of the present study, following conclusions could be drawn: First, the analysis of the relationship between managerial competence and managerial innovation found that manager's competency influences management innovation. This showed that, in order to perform management innovation in SMEs, management should be given responsibility and authority for managerial innovation, career control of members, education for management innovation and training for members, and that evaluation of and compensation for management innovation should be preceded. Second, from the analysis of the relations between managerial competence and technological innovation, it was learned that the technological innovation of SMEs using technology would depend on the managerial competence. This means that the managerial capacity utilized by SMEs could add value to overall innovative activities. Third, with regard to the relationship between management and technological innovation, it was revealed from the analysis that the management innovation in SMEs exercises impact upon technological innovation, which signifies that management innovation plays a vital role in prompting technological innovation effectively. Fourth, as for the relationship between management innovation and managerial performance, the former turned out to affect the latter, signifying that it is necessary to select a program that suits the needs of each small and medium enterprise. Fifth, the analysis of the relationship between technological innovation and managerial achievements affirmed that the technological innovation in SME's has influence upon managerial performance. This may lead to an assumption that the companies with high extent of technological innovation, though small in size, can improve their business performance by producing high quality products quickly and continuously, which may consequently promote the overall competitiveness of the enterprises. What this study implies in establishing and implementing the policy to strengthen management and technological innovation as well as management performance in line with the managerial capacity of SMEs can be summarized as follows: First, in order to efficiently perform management innovation in SMEs, it is also important to analyze managerial competence factors such as manager's vision, communication, control of environmental changes, sensitivity to customers, and risk reduction in product development, etc. Second, SMEs whose management is seeking managerial innovation may eventually have an organization which can maximize their strategic flexibility and timely efficiency. Third, the fact that the grade of managerial innovation can have influence on the technological innovation and management performance in SMEs may mean that the level of SMEs' innovation performance can develop into a source of competitive advantages for SMEs through their innovative activities. Fourth, it is extremely important to manage the quality of SMEs' activities in the process of technological innovation in order to improve the performance of SMEs' innovation. Fifth, there is a need for SMEs to promote a good variety of management and technological innovations. To this end, solutions should be found to secure the capability for management and technological innovation to a certain level early enough to enable SMEs to learn the mid- to long-term management and technological innovations.
Small and medium sized enterprises (SMEs) today are placed in a rapidly changing business situation, with no room to cope with sudden changes in technology, surrounding environment and intense competition, not to speak of collapsing boundaries between industries as well as acceleration of fusion and convergence of business sectors. In the whirlpool of galloping changes in market environment, SMEs may find themselves standing on the fork where they have to choose the way to secure competitive advantages and grow their businesses based on managerial and technological innovations that require a lot of investment. A chief executive is given the highest authority and is responsible for overall management of an enterprise as a representative and top decision maker. The decisions made by the executives of small and medium sized industry have had a significant impact on their success or failure of management innovation. In addition, the reason why the importance of managerial and technological innovations by means of managerial competence is emphasized is because management innovation is more important for smaller companies. In fact, managerial competence of SMEs must be one of the most frequently researched subjects in the domestic as well as foreign countries, along with the competence of their members. In SMEs, management innovation should not end once, but must continue consistently only to secure competitive edge. The role of a manager is particularly important for a SME to become able to realize sustainable management innovation in addition to the strategy that the manager chooses. Management innovation in a SME encompasses activities and managerial measures related to new paradigm of management or techniques, management programs, structures or management systems, as well as new plans and programs for business. As a result, SMEs are desperately pursuing management and technological innovations as part of their struggles to survive in the severe competition. In reality, however, the enterprises are facing the cold, infinite and endless international competition that transcends national borders, time and places. Domestic and foreign researches on management innovation have been mainly conducted with regard to technological and organizational innovations from a macro perspective and recognized the importance of the process in management innovation, as well as of the creators and deliverers of innovation, resulting by thus in great number of studies which deal with the preceding factors by viewing gradually the individual characteristics of an organization as main variables. Therefore, there are needs for enterprises to examine how the managerial competence could affect management innovation, technological innovation and management performance. In this context, the purpose of the present study might be summarized as follows on the basis of the existing empirical studies: First, to see how managerial competence affects management innovation; Second, to explore how managerial competence impacts technological innovation; Third, to find how managerial innovation influences technological innovation; Fourth, to examine what impact managerial innovation can have upon management performances; and Fifth, to study what impact technological innovation can have upon management performances. In order to attain the purpose of this study, we first of all reviewed the literature, created questionnaires on the basis of such review and conducted an empirical analysis. The literature study concentrated on the papers that have been published domestically and abroad in relation to our topic, and efforts were made in this study to analyze the preceding studies in order to present a research model and hypothesis of the theory with a focus on managerial competence, management innovation, technological innovation, management performance, etc. Then, the proposed research model and the hypothesis were analyzed and reviewed to suggest the conclusions and implications of the study. For this purpose, following analyses were carried out to empirically verify the measurement variables applied in this study prior to the hypothesis test. In the present study, AMOS 21.0 was employed for validation factor analysis to determine the intensive and discriminating validity of the variables used beforehand with a view to verify the research model of this study. Furthermore, the present paper applied the model of the structural equation to verifying the set hypothesis and analyzing the structural equation model through the stepwise approach. This study examined the theoretical foundations of SMEs' managerial competence, management as well as technological innovations and management performance, and conducted theoretical and empirical researches simultaneously to verify the interrelationship among those factors. On the basis of the present study, following conclusions could be drawn: First, the analysis of the relationship between managerial competence and managerial innovation found that manager's competency influences management innovation. This showed that, in order to perform management innovation in SMEs, management should be given responsibility and authority for managerial innovation, career control of members, education for management innovation and training for members, and that evaluation of and compensation for management innovation should be preceded. Second, from the analysis of the relations between managerial competence and technological innovation, it was learned that the technological innovation of SMEs using technology would depend on the managerial competence. This means that the managerial capacity utilized by SMEs could add value to overall innovative activities. Third, with regard to the relationship between management and technological innovation, it was revealed from the analysis that the management innovation in SMEs exercises impact upon technological innovation, which signifies that management innovation plays a vital role in prompting technological innovation effectively. Fourth, as for the relationship between management innovation and managerial performance, the former turned out to affect the latter, signifying that it is necessary to select a program that suits the needs of each small and medium enterprise. Fifth, the analysis of the relationship between technological innovation and managerial achievements affirmed that the technological innovation in SME's has influence upon managerial performance. This may lead to an assumption that the companies with high extent of technological innovation, though small in size, can improve their business performance by producing high quality products quickly and continuously, which may consequently promote the overall competitiveness of the enterprises. What this study implies in establishing and implementing the policy to strengthen management and technological innovation as well as management performance in line with the managerial capacity of SMEs can be summarized as follows: First, in order to efficiently perform management innovation in SMEs, it is also important to analyze managerial competence factors such as manager's vision, communication, control of environmental changes, sensitivity to customers, and risk reduction in product development, etc. Second, SMEs whose management is seeking managerial innovation may eventually have an organization which can maximize their strategic flexibility and timely efficiency. Third, the fact that the grade of managerial innovation can have influence on the technological innovation and management performance in SMEs may mean that the level of SMEs' innovation performance can develop into a source of competitive advantages for SMEs through their innovative activities. Fourth, it is extremely important to manage the quality of SMEs' activities in the process of technological innovation in order to improve the performance of SMEs' innovation. Fifth, there is a need for SMEs to promote a good variety of management and technological innovations. To this end, solutions should be found to secure the capability for management and technological innovation to a certain level early enough to enable SMEs to learn the mid- to long-term management and technological innovations.
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