일제강점기 저항시의 낭만주의적 경향 연구 : 이육사, 윤동주를 중심으로 A Study on the Romantic Trends of Resistance Poetry during the Japanese Rule : With a focus on Lee Yuk-sa and Yun Dong-ju원문보기
본 연구는 일제강점기 저항시의 낭만성을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 그간 한국문학사 내에서 ‘저항성’과 ‘낭만성’을 별개의 문학적 지향으로 취급해 온 것에 문제의식을 갖고, ‘저항’의 맥락에서 과도하게 윤색되어 온 이육사, 윤동주의 생애와 시적 특질을 서구 근대정신을 개방했던 낭만주의로 해명하는 것이 본고의 주된 목적이다. 해방공간에서 기획된 ‘저항시’, ‘항일시’, ‘저항시인’과 같은 호명은 이육사와 윤동주를 예외적 지성으로 격상시킴과 동시에 그들의 작품과 삶의 행적을 높은 차원의 윤리성이 담보된 ‘지사(志士)의 문학’으로 수식해왔다. 또한 일제강점기 말기, 반민족적 행위로 얼룩진 1940년대의 치욕을 이육사, 윤동주의 문학적 성과로 교환해 청산하려했던 보수적 민족의자들의 비평적 찬탄은 한국전쟁을 거치면서 더 공고하게 자리 잡은 바 있다. 문학 장 내에서 뿐만이 아니라 사회, 교육 등 국가재건 시스템 전반에 기여하는 토대로 ‘저항시’가 유통된 점이 없지 않다. 때문에 이육사와 윤동주의 저항성은 분단 이후 남한문학사 내에서 ‘절대적 캠페인’으로 고착되어왔다. 그러나 이들의 시편들 속에서 나타나는 근대정신에 대한 고민과 ‘무한한 동경’으로 내포된 낭만적 기표들을 쉽게 간과할 수만은 없을 것이다. 이러한 시적 특질은 의도적으로 만들어진 ‘저항성’의 맥락에서 기인한 것이 아니라 ‘낭만적 정신’에서부터 태동한 것이다. ‘지금 여기’보다 더 나은 미래를 염원하는 ‘동경’의 세계관과 순도 높은 진보 정신을 바탕으로 한 당대 현실에 대한 응전력은 이들의 삶과 문학을 기념할 수 있는 또 하나의 미적 표준이자 특장이라 할 수 있다. 본 연구의 체계는 다음과 같다. Ⅱ장에서는 한국근대시에서 낭만주의의 유입 및 용례를 재검토하고 그 안에 내재한 저항성의 문제를 고찰한다. 조선에 유입된 낭만주의는 한 시대의 유파만을 수식하는 문예사조가 아니라 근대를 성립하는 인식적 질서로 작용하여 조선 문인 그룹 내의 근대적 정신 활동의 시발점이자, 그 촉매였다고 할 수 있다. 절망과 좌절, 비애감 등의 시적 ...
본 연구는 일제강점기 저항시의 낭만성을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 그간 한국문학사 내에서 ‘저항성’과 ‘낭만성’을 별개의 문학적 지향으로 취급해 온 것에 문제의식을 갖고, ‘저항’의 맥락에서 과도하게 윤색되어 온 이육사, 윤동주의 생애와 시적 특질을 서구 근대정신을 개방했던 낭만주의로 해명하는 것이 본고의 주된 목적이다. 해방공간에서 기획된 ‘저항시’, ‘항일시’, ‘저항시인’과 같은 호명은 이육사와 윤동주를 예외적 지성으로 격상시킴과 동시에 그들의 작품과 삶의 행적을 높은 차원의 윤리성이 담보된 ‘지사(志士)의 문학’으로 수식해왔다. 또한 일제강점기 말기, 반민족적 행위로 얼룩진 1940년대의 치욕을 이육사, 윤동주의 문학적 성과로 교환해 청산하려했던 보수적 민족의자들의 비평적 찬탄은 한국전쟁을 거치면서 더 공고하게 자리 잡은 바 있다. 문학 장 내에서 뿐만이 아니라 사회, 교육 등 국가재건 시스템 전반에 기여하는 토대로 ‘저항시’가 유통된 점이 없지 않다. 때문에 이육사와 윤동주의 저항성은 분단 이후 남한문학사 내에서 ‘절대적 캠페인’으로 고착되어왔다. 그러나 이들의 시편들 속에서 나타나는 근대정신에 대한 고민과 ‘무한한 동경’으로 내포된 낭만적 기표들을 쉽게 간과할 수만은 없을 것이다. 이러한 시적 특질은 의도적으로 만들어진 ‘저항성’의 맥락에서 기인한 것이 아니라 ‘낭만적 정신’에서부터 태동한 것이다. ‘지금 여기’보다 더 나은 미래를 염원하는 ‘동경’의 세계관과 순도 높은 진보 정신을 바탕으로 한 당대 현실에 대한 응전력은 이들의 삶과 문학을 기념할 수 있는 또 하나의 미적 표준이자 특장이라 할 수 있다. 본 연구의 체계는 다음과 같다. Ⅱ장에서는 한국근대시에서 낭만주의의 유입 및 용례를 재검토하고 그 안에 내재한 저항성의 문제를 고찰한다. 조선에 유입된 낭만주의는 한 시대의 유파만을 수식하는 문예사조가 아니라 근대를 성립하는 인식적 질서로 작용하여 조선 문인 그룹 내의 근대적 정신 활동의 시발점이자, 그 촉매였다고 할 수 있다. 절망과 좌절, 비애감 등의 시적 정동을 자산으로 삼았던 당대 인텔리겐치아 문인들은 廢墟, 白潮, 薔薇村 등 동인지 운동을 통해 자신의 미적 충동을 표출해냈다. 이러한 미적 특권의식은 그들만의 지적·미적 충족의 수준에서 끝난 것만이 아니다. 白潮파 일부가 카프문단을 개방하는 주체가 되고, 白潮 내부에서는 일찍이 ‘力의 藝術’을 제창하면서 허무나 염세주의로 기울 수 있었던 1920년대산 낭만주의를 반성하고 자각했다. 조선 문단은 낭만주의에 대해 배척과 흡착을 반복하며, ‘기교파’, ‘경향파’, ‘순수파’ 등으로 초기 문단의 형세를 조직해갔다. 이와 관련해 임화의 ‘낭만적 정신’, ‘혁명적 낭만주의’, 박용철의 체험을 기반으로 한 ‘감정의 시화’와 같은 용어들은 낭만성이 짙은 비평적 태도를 투사한 것이다. 낭만주의는 ‘낭만적-’과 같은 수사로 결락된 채 조선 문학의 정신사 속을 끊임없이 개입해왔다. 이에 따라 이육사, 윤동주 등 저항시인들의 낭만성에 대한 발생적 근원을 해명하는 것을 중점으로 살핀다. Ⅲ장에서는 이육사의 낭만성을 중점으로 고찰한다. 먼저 1절에서는 이육사의 전기적 경험을 바탕으로 그가 건립하고자 했던 사회주의 이상 국가 실현의 실천적 의지가 시어 ‘별’에 투사된 점을 확인한다. ‘강철로 된 무지개’와 같은 이상적 공간이 관념적 유토피아가 아니라 실제 존재하는 ‘다른 공간’ 즉 ‘헤테로토피아’의 공간 의식 속에서 형상화된 점을 해명한다. 아울러 1930년대 이미지즘을 차용한 흔적들과 당대 문인들이 내재하고 있던 세계와의 불화, 퇴폐성과 같은 탈주욕망 또한 이육사의 시 「狂人의 太陽」, 「阿片」 등에서 엿보이는 점을 당대 문단의 조류 속에서 살핀다. 2절에서는 태평양 전쟁발발 이후 이육사가 베이징과 충칭, 옌안으로 출국하기 직전, 서울 체류기에 창작된 시편들에서 나타나는 ‘데카당스적 경향’과 당대 ‘신낭만주의론’과의 관련성을 면밀히 검토한다. 이는 이육사의 동경 유학 시절 ‘아나키즘’과 더불어 1920년대 낭만주의 시풍의 접촉과도 관련이 깊은 점이 그의 행적들을 통해 확인되는 바이다. 또한 이 시기 절친한 동료 문인이었던 신석초의 회고문을 통해 확인된 바 있는 이육사의 「斑猫」, 「邂逅」 등 연애시편을 고찰하여, 그 기저에 깔린 낭만 정신을 해명한다. Ⅳ장에서는 윤동주의 낭만성을 중점으로 고찰한다. 1절에서는 ‘서구 정신사를 배운다는 지식적 측면’(김윤식)에서 기독교 정신이 당대 교양과 근대성이 내포되어 있던 근대정신의 보고(寶庫)였다는 점을 감안하여 서구 낭만주의와 기독교의 관계, 윤동주가 경험했던 ‘유교적 기독교’와 연전시절의 ‘민족주의적 기독교 정신’에 대해 고찰한다. 종교에서의 ‘신’의 자리를 속세에서는 인간이 가진 정동 중 ‘동경’과 ‘무한한 정신’으로 대체하여 생각했다는 점은 윤동주 시에 나타난 낭만성의 발생론적 정동을 가장 적합하게 설명할 수 있는 매개항이다. 「病院」이 창작된 1940년을 기점으로 시학과 종교학을 길항하는 낭만적 비전을 갖게 된 점을 윤동주의 시적 성숙으로 이해한다. 개인과 종교, 개인과 사회 속에서 갈등과 부끄러움의 정동으로 내재하게 된 윤동주의 시와 그 생애를 해명한다. 2절에서는 윤동주의 독서력에서 유추해볼 수 있는 낭만주의의 접촉면을 윤동주 시와 이상 시와의 영향 관계, 발레리에 대한 심취, 「肝」에서 드러난 프로메테우스 신화와 ‘혁명적 낭만주의’와 낭만주의의 유입·영향 관계 등을 해명한다. 또한 자필 시고에서 오기(誤記)로 유추할 수 있는 ‘順伊’의 존재와 그에 따른 연애시편(「사랑의 殿堂」, 「少年」, 「눈오는地圖」)을 고찰함으로써 윤동주 시에 나타나는 낭만성의 근원적 위치를 검토한다. Ⅴ장에서는 한국전쟁 이후 이육사와 윤동주는 ‘투철한 민족의식과 역사관’이 투사된 저항시인으로 수사되어 재생산된 점을 그들의 유고시집 초판․재판의 기획을 통해 면밀히 밝힌다. 아울러 1930년대 중반 지성사의 흐름이라 할 수 있는 지식옹호론과 네오휴머니즘을 이육사와 윤동주는 저마다의 관점에서 읽고 체화시키면서, 행동하는 지성의 필요성을 자각한 점이 있다. 이를 통해 이육사와 윤동주가 당대 지성으로서의 역할을 획득하는 과정을 기술한다. 물론 이와 같은 해명은 당대 지성과 낭만성의 상관성과도 연유가 깊다. 탈민족적 애민과 행동주의적 휴머니티 사상을 자신의 시편들 속에 각각 투사시킨 점과 더불어 이육사, 윤동주의 실천 철학은 당대 지성들의 무능과 비윤리적 어용 행위와는 달리, 범지구적 차원에서의 윤리의식을 함양했다는 점에서 재고찰될 만하다. 지배와 피지배, 제국주의와 반제국주의와 같은 이분법적 논리를 넘어서는 이육사, 윤동주의 이러한 글쓰기 전략은 그들의 문학사적 위치를 저항시로 둔 기존의 평가보다 더 높은 곳을 상회하고 있는, 최상위 차원의 윤리라는 점을 시사한다. 끝으로 Ⅵ장에서는 그간의 논의들을 정리하며 그간에 간과하고 있었던 ‘시인 이육사’, ‘청년 윤동주’의 지위를 다시금 복기하고, 향후 저항시인들의 시편들을 낭만정신, 낭만으로 독해할 가능성을 시사하고 마무리한다.
본 연구는 일제강점기 저항시의 낭만성을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 그간 한국문학사 내에서 ‘저항성’과 ‘낭만성’을 별개의 문학적 지향으로 취급해 온 것에 문제의식을 갖고, ‘저항’의 맥락에서 과도하게 윤색되어 온 이육사, 윤동주의 생애와 시적 특질을 서구 근대정신을 개방했던 낭만주의로 해명하는 것이 본고의 주된 목적이다. 해방공간에서 기획된 ‘저항시’, ‘항일시’, ‘저항시인’과 같은 호명은 이육사와 윤동주를 예외적 지성으로 격상시킴과 동시에 그들의 작품과 삶의 행적을 높은 차원의 윤리성이 담보된 ‘지사(志士)의 문학’으로 수식해왔다. 또한 일제강점기 말기, 반민족적 행위로 얼룩진 1940년대의 치욕을 이육사, 윤동주의 문학적 성과로 교환해 청산하려했던 보수적 민족의자들의 비평적 찬탄은 한국전쟁을 거치면서 더 공고하게 자리 잡은 바 있다. 문학 장 내에서 뿐만이 아니라 사회, 교육 등 국가재건 시스템 전반에 기여하는 토대로 ‘저항시’가 유통된 점이 없지 않다. 때문에 이육사와 윤동주의 저항성은 분단 이후 남한문학사 내에서 ‘절대적 캠페인’으로 고착되어왔다. 그러나 이들의 시편들 속에서 나타나는 근대정신에 대한 고민과 ‘무한한 동경’으로 내포된 낭만적 기표들을 쉽게 간과할 수만은 없을 것이다. 이러한 시적 특질은 의도적으로 만들어진 ‘저항성’의 맥락에서 기인한 것이 아니라 ‘낭만적 정신’에서부터 태동한 것이다. ‘지금 여기’보다 더 나은 미래를 염원하는 ‘동경’의 세계관과 순도 높은 진보 정신을 바탕으로 한 당대 현실에 대한 응전력은 이들의 삶과 문학을 기념할 수 있는 또 하나의 미적 표준이자 특장이라 할 수 있다. 본 연구의 체계는 다음과 같다. Ⅱ장에서는 한국근대시에서 낭만주의의 유입 및 용례를 재검토하고 그 안에 내재한 저항성의 문제를 고찰한다. 조선에 유입된 낭만주의는 한 시대의 유파만을 수식하는 문예사조가 아니라 근대를 성립하는 인식적 질서로 작용하여 조선 문인 그룹 내의 근대적 정신 활동의 시발점이자, 그 촉매였다고 할 수 있다. 절망과 좌절, 비애감 등의 시적 정동을 자산으로 삼았던 당대 인텔리겐치아 문인들은 廢墟, 白潮, 薔薇村 등 동인지 운동을 통해 자신의 미적 충동을 표출해냈다. 이러한 미적 특권의식은 그들만의 지적·미적 충족의 수준에서 끝난 것만이 아니다. 白潮파 일부가 카프문단을 개방하는 주체가 되고, 白潮 내부에서는 일찍이 ‘力의 藝術’을 제창하면서 허무나 염세주의로 기울 수 있었던 1920년대산 낭만주의를 반성하고 자각했다. 조선 문단은 낭만주의에 대해 배척과 흡착을 반복하며, ‘기교파’, ‘경향파’, ‘순수파’ 등으로 초기 문단의 형세를 조직해갔다. 이와 관련해 임화의 ‘낭만적 정신’, ‘혁명적 낭만주의’, 박용철의 체험을 기반으로 한 ‘감정의 시화’와 같은 용어들은 낭만성이 짙은 비평적 태도를 투사한 것이다. 낭만주의는 ‘낭만적-’과 같은 수사로 결락된 채 조선 문학의 정신사 속을 끊임없이 개입해왔다. 이에 따라 이육사, 윤동주 등 저항시인들의 낭만성에 대한 발생적 근원을 해명하는 것을 중점으로 살핀다. Ⅲ장에서는 이육사의 낭만성을 중점으로 고찰한다. 먼저 1절에서는 이육사의 전기적 경험을 바탕으로 그가 건립하고자 했던 사회주의 이상 국가 실현의 실천적 의지가 시어 ‘별’에 투사된 점을 확인한다. ‘강철로 된 무지개’와 같은 이상적 공간이 관념적 유토피아가 아니라 실제 존재하는 ‘다른 공간’ 즉 ‘헤테로토피아’의 공간 의식 속에서 형상화된 점을 해명한다. 아울러 1930년대 이미지즘을 차용한 흔적들과 당대 문인들이 내재하고 있던 세계와의 불화, 퇴폐성과 같은 탈주욕망 또한 이육사의 시 「狂人의 太陽」, 「阿片」 등에서 엿보이는 점을 당대 문단의 조류 속에서 살핀다. 2절에서는 태평양 전쟁발발 이후 이육사가 베이징과 충칭, 옌안으로 출국하기 직전, 서울 체류기에 창작된 시편들에서 나타나는 ‘데카당스적 경향’과 당대 ‘신낭만주의론’과의 관련성을 면밀히 검토한다. 이는 이육사의 동경 유학 시절 ‘아나키즘’과 더불어 1920년대 낭만주의 시풍의 접촉과도 관련이 깊은 점이 그의 행적들을 통해 확인되는 바이다. 또한 이 시기 절친한 동료 문인이었던 신석초의 회고문을 통해 확인된 바 있는 이육사의 「斑猫」, 「邂逅」 등 연애시편을 고찰하여, 그 기저에 깔린 낭만 정신을 해명한다. Ⅳ장에서는 윤동주의 낭만성을 중점으로 고찰한다. 1절에서는 ‘서구 정신사를 배운다는 지식적 측면’(김윤식)에서 기독교 정신이 당대 교양과 근대성이 내포되어 있던 근대정신의 보고(寶庫)였다는 점을 감안하여 서구 낭만주의와 기독교의 관계, 윤동주가 경험했던 ‘유교적 기독교’와 연전시절의 ‘민족주의적 기독교 정신’에 대해 고찰한다. 종교에서의 ‘신’의 자리를 속세에서는 인간이 가진 정동 중 ‘동경’과 ‘무한한 정신’으로 대체하여 생각했다는 점은 윤동주 시에 나타난 낭만성의 발생론적 정동을 가장 적합하게 설명할 수 있는 매개항이다. 「病院」이 창작된 1940년을 기점으로 시학과 종교학을 길항하는 낭만적 비전을 갖게 된 점을 윤동주의 시적 성숙으로 이해한다. 개인과 종교, 개인과 사회 속에서 갈등과 부끄러움의 정동으로 내재하게 된 윤동주의 시와 그 생애를 해명한다. 2절에서는 윤동주의 독서력에서 유추해볼 수 있는 낭만주의의 접촉면을 윤동주 시와 이상 시와의 영향 관계, 발레리에 대한 심취, 「肝」에서 드러난 프로메테우스 신화와 ‘혁명적 낭만주의’와 낭만주의의 유입·영향 관계 등을 해명한다. 또한 자필 시고에서 오기(誤記)로 유추할 수 있는 ‘順伊’의 존재와 그에 따른 연애시편(「사랑의 殿堂」, 「少年」, 「눈오는地圖」)을 고찰함으로써 윤동주 시에 나타나는 낭만성의 근원적 위치를 검토한다. Ⅴ장에서는 한국전쟁 이후 이육사와 윤동주는 ‘투철한 민족의식과 역사관’이 투사된 저항시인으로 수사되어 재생산된 점을 그들의 유고시집 초판․재판의 기획을 통해 면밀히 밝힌다. 아울러 1930년대 중반 지성사의 흐름이라 할 수 있는 지식옹호론과 네오휴머니즘을 이육사와 윤동주는 저마다의 관점에서 읽고 체화시키면서, 행동하는 지성의 필요성을 자각한 점이 있다. 이를 통해 이육사와 윤동주가 당대 지성으로서의 역할을 획득하는 과정을 기술한다. 물론 이와 같은 해명은 당대 지성과 낭만성의 상관성과도 연유가 깊다. 탈민족적 애민과 행동주의적 휴머니티 사상을 자신의 시편들 속에 각각 투사시킨 점과 더불어 이육사, 윤동주의 실천 철학은 당대 지성들의 무능과 비윤리적 어용 행위와는 달리, 범지구적 차원에서의 윤리의식을 함양했다는 점에서 재고찰될 만하다. 지배와 피지배, 제국주의와 반제국주의와 같은 이분법적 논리를 넘어서는 이육사, 윤동주의 이러한 글쓰기 전략은 그들의 문학사적 위치를 저항시로 둔 기존의 평가보다 더 높은 곳을 상회하고 있는, 최상위 차원의 윤리라는 점을 시사한다. 끝으로 Ⅵ장에서는 그간의 논의들을 정리하며 그간에 간과하고 있었던 ‘시인 이육사’, ‘청년 윤동주’의 지위를 다시금 복기하고, 향후 저항시인들의 시편들을 낭만정신, 낭만으로 독해할 가능성을 시사하고 마무리한다.
The purpose of this study was to investigate the romanticism of resistance poems during the Japanese rule of Korea. Facing the problematic consciousness of the old tendency to treat romanticism as a different literary orientation from resistance in the history of Korean literature, t...
The purpose of this study was to investigate the romanticism of resistance poems during the Japanese rule of Korea. Facing the problematic consciousness of the old tendency to treat romanticism as a different literary orientation from resistance in the history of Korean literature, the investigator mainly aimed to explain the lives and poetic features of Lee Yuk-sa and Yun Dong-ju, whose work has been excessively embellished in the context of resistance, with romanticism as the door that opened the path to the modern Western spirit. Titles planned in the space of Liberation such as "resistance poetry," "anti-Japanese poetry," and "resistance poet" raised both Lee and Yun to the state of exceptional intelligence, and at the same time, modified their work and life tracks as "patriots' literature" in which a high level of ethicality was secured. The critical admiration for the literary work of Lee and Yun was further solidified after the Korean War by conservative nationalists, who tried to replace the nation's disgrace, smeared with anti-nationalist acts in the 1940s at the end of the Japanese rule, with their literary achievements and settle them. There is no doubt that "resistance poetry" was circulated in part as a foundation to contribute to the overall system for national rebuilding, including the society and education as well as the literary circles, which was why the resistance of Lee and Yun had been fixed as part of an "absolute campaign" after the division of Korea into North and South in the literary history of South Korea. It is, however, not easy to ignore the romantic signifiers inherent in their contemplation and "infinite yearning" for the modern spirit in their poems. These poetic features of the two poets were not derived from the "context of resistance" that was intentionally established but from the "romantic spirit." Their world view based on "yearning" for a better future than "here, now" and their strength of taking up a challenge by their contemporary reality based on the progressive spirit of high purity made another set of aesthetic standards and characteristics to commemorate their lives and literature. The present study is as follows: Chapter II reviews the introduction and uses cases of romanticism in modern poetry of Korea and examines the issue of resistance inherent in them. Once introduced into Joseon, romanticism was used not only as a literary trend to modify schools during a certain period, but worked as an order of perception to constitute the modern times. It was the starting point and catalyst for modern spirit activities in the group of Joseon's literary figures. The literary figures in the intelligentsia took such poetic emotions as despair, frustration, and a sense of sorrow as their assets and expressed their aesthetic impulses through the movement of literary coterie magazines such as The Ruins, The Swan, and The Village of Roses. This sense of aesthetic privilege did not end at the level of their own intellectual and aesthetic satisfaction. Some members of the The Swan school opened a literary circle called KAPF. Within the The Swan school, there was a movement to reflect on and be aware of romanticism of the 1920s, which could easily lean toward futility and pessimism by advocating the "art of the reverse" early on. The literary circles of Joseon repeated their alienation and absorption of romanticism and organized the situation of the early stage with the "technique, tendency, and purity groups." Regarding these developments, such terms as Yim Hwa's "romantic spirit" and "revolutionary romanticism" and Park Yong-cheol's "turning emotions into poetry" based on experiences projected a critical attitude that was deeply steeped with romanticism. In Joseon, romanticism made constant interventions into the spiritual history of Joseon's literature as a modifier like "romantic-." The present study, thus, focused on the developmental origin of romanticism among resistance poets including Lee and Yun. Chapter III looks into the romanticism of Lee. Section 1 demonstrated that his practical determination to build a socialist ideal nation based on his biographical experiences was projected onto his poetic word "stars" and explained that his ideal space, such as a "rainbow made of steel," was not an ideational Utopia but was embodied in the spatial consciousness of "Heteropia" or "other spaces" that actually existed. In addition, based on the trends of the literary circles those days, it was illustrated that the traces of his borrowing imagism from the 1930s were found in his poems, including The Sun of a Mad Man and Opium, along with his disharmony with the world and desire for escape, including decadence inherent in the literary figures of the times as well. Section 2 closely examined the connections between Lee's "decadent tendency," which was found in his poems written during his stay in Seoul, right before leaving for Beijing, Chongqing and Yan'an after the outbreak of the Pacific War, the "neo-romanticism theory" of the times. It was deeply related to his "anarchism" during his study in Tokyo and his contact with the romantic style of poetry in the 1920s, which was confirmed by his whereabouts. The study also examined his love poems found in the recollections of Shin Seok-cho, one of his close peers in the literary circles of those days, such as Banmyo and Reunion and explained the romantic spirit at the bottom of his work. Chapter IV focuses on the romanticism of Yun. Taking into consideration the fact that the Christian spirit was the repository of modern spirit with the contemporary culture and modernity inherent in it in the "aspect of knowledge to learn the spiritual history of the West" (Kim Yun-shik), Section 1 examined the relationship between Western romanticism and Christianity, "Confucian Christianity" experienced by Yun, and the "nationalist Christian spirit" he witnessed at Yonhee College. The idea that the position of "god" in religion was replaced with "yearning" and "unlimited spirit" among human emotions in the secular world was a medium term to provide the best explanation about the developmental emotion of romanticism in Yun's poetry. The poet grew poetically by developing a romantic vision of rivalry between poetics and the science of religion in 1940 when he created The Hospital, based on which the study examined his poetry and life with such emotions as conflicts and shyness inherent in relationships between individuals and religion, and between individuals and society. Section 2 shed light onto his contact points with romanticism estimation based on his reading abilities by looking into influential relationships between his poetry and Lee Sang's poetry, his fascination with Valéry, the myth of Prometheus in his The Liver, and the introduction and influential relationship between "revolutionary romanticism" and romanticism. The study also examined the existence of "Sun-i," who was conjectured based on a typing error in his draft poem in his own handwriting, and his resulting love poems (The Hall of Love, The Boy and The Snowy Map), reviewing the fundamental location of romanticism in his poetry. Chapter V closely demonstrates that both Lee and Yun were modified and reproduced as resistance poets projecting the people's "thorough national consciousness and view of history" after the Korean War with plans for the first and second editions of their posthumous collection of poems. In addition, both Lee and Yun read the knowledge advocacy theory and neo-humanism, which were part of the movement in the intelligence history in the middle 1930s, and made them part of themselves from their respective perspectives, awakening to the need for acting intelligence. The process was then depicted of the poets acquiring their roles as intellectuals of the times. The practice philosophy of Lee and Yun is worth reexamination in that it cultivated a sense of ethics at a global level, unlike the incompetence and unethical government-patronized of their contemporary intellects along with their projection of transnational love for the people and humanistic ideas based on behaviorism into their poems. This writing strategy of the two poets, which transcends the dichotomous logic of dominance and subordinance and imperialism and anti-imperialism, implies that their positions in the history of literature should be higher than the old assessment of regarding their work as resistance poetry and puts them at the highest level of ethics. Finally, Chapter VI sorted out the discussions so far, retraced the status of "Lee Yuk-sa as a poet" and "Yun Dong-ju as a young man," who had been neglected, and implied the possibilities of reading poems by resistance poets according to a romantic spirit and romanticism.
The purpose of this study was to investigate the romanticism of resistance poems during the Japanese rule of Korea. Facing the problematic consciousness of the old tendency to treat romanticism as a different literary orientation from resistance in the history of Korean literature, the investigator mainly aimed to explain the lives and poetic features of Lee Yuk-sa and Yun Dong-ju, whose work has been excessively embellished in the context of resistance, with romanticism as the door that opened the path to the modern Western spirit. Titles planned in the space of Liberation such as "resistance poetry," "anti-Japanese poetry," and "resistance poet" raised both Lee and Yun to the state of exceptional intelligence, and at the same time, modified their work and life tracks as "patriots' literature" in which a high level of ethicality was secured. The critical admiration for the literary work of Lee and Yun was further solidified after the Korean War by conservative nationalists, who tried to replace the nation's disgrace, smeared with anti-nationalist acts in the 1940s at the end of the Japanese rule, with their literary achievements and settle them. There is no doubt that "resistance poetry" was circulated in part as a foundation to contribute to the overall system for national rebuilding, including the society and education as well as the literary circles, which was why the resistance of Lee and Yun had been fixed as part of an "absolute campaign" after the division of Korea into North and South in the literary history of South Korea. It is, however, not easy to ignore the romantic signifiers inherent in their contemplation and "infinite yearning" for the modern spirit in their poems. These poetic features of the two poets were not derived from the "context of resistance" that was intentionally established but from the "romantic spirit." Their world view based on "yearning" for a better future than "here, now" and their strength of taking up a challenge by their contemporary reality based on the progressive spirit of high purity made another set of aesthetic standards and characteristics to commemorate their lives and literature. The present study is as follows: Chapter II reviews the introduction and uses cases of romanticism in modern poetry of Korea and examines the issue of resistance inherent in them. Once introduced into Joseon, romanticism was used not only as a literary trend to modify schools during a certain period, but worked as an order of perception to constitute the modern times. It was the starting point and catalyst for modern spirit activities in the group of Joseon's literary figures. The literary figures in the intelligentsia took such poetic emotions as despair, frustration, and a sense of sorrow as their assets and expressed their aesthetic impulses through the movement of literary coterie magazines such as The Ruins, The Swan, and The Village of Roses. This sense of aesthetic privilege did not end at the level of their own intellectual and aesthetic satisfaction. Some members of the The Swan school opened a literary circle called KAPF. Within the The Swan school, there was a movement to reflect on and be aware of romanticism of the 1920s, which could easily lean toward futility and pessimism by advocating the "art of the reverse" early on. The literary circles of Joseon repeated their alienation and absorption of romanticism and organized the situation of the early stage with the "technique, tendency, and purity groups." Regarding these developments, such terms as Yim Hwa's "romantic spirit" and "revolutionary romanticism" and Park Yong-cheol's "turning emotions into poetry" based on experiences projected a critical attitude that was deeply steeped with romanticism. In Joseon, romanticism made constant interventions into the spiritual history of Joseon's literature as a modifier like "romantic-." The present study, thus, focused on the developmental origin of romanticism among resistance poets including Lee and Yun. Chapter III looks into the romanticism of Lee. Section 1 demonstrated that his practical determination to build a socialist ideal nation based on his biographical experiences was projected onto his poetic word "stars" and explained that his ideal space, such as a "rainbow made of steel," was not an ideational Utopia but was embodied in the spatial consciousness of "Heteropia" or "other spaces" that actually existed. In addition, based on the trends of the literary circles those days, it was illustrated that the traces of his borrowing imagism from the 1930s were found in his poems, including The Sun of a Mad Man and Opium, along with his disharmony with the world and desire for escape, including decadence inherent in the literary figures of the times as well. Section 2 closely examined the connections between Lee's "decadent tendency," which was found in his poems written during his stay in Seoul, right before leaving for Beijing, Chongqing and Yan'an after the outbreak of the Pacific War, the "neo-romanticism theory" of the times. It was deeply related to his "anarchism" during his study in Tokyo and his contact with the romantic style of poetry in the 1920s, which was confirmed by his whereabouts. The study also examined his love poems found in the recollections of Shin Seok-cho, one of his close peers in the literary circles of those days, such as Banmyo and Reunion and explained the romantic spirit at the bottom of his work. Chapter IV focuses on the romanticism of Yun. Taking into consideration the fact that the Christian spirit was the repository of modern spirit with the contemporary culture and modernity inherent in it in the "aspect of knowledge to learn the spiritual history of the West" (Kim Yun-shik), Section 1 examined the relationship between Western romanticism and Christianity, "Confucian Christianity" experienced by Yun, and the "nationalist Christian spirit" he witnessed at Yonhee College. The idea that the position of "god" in religion was replaced with "yearning" and "unlimited spirit" among human emotions in the secular world was a medium term to provide the best explanation about the developmental emotion of romanticism in Yun's poetry. The poet grew poetically by developing a romantic vision of rivalry between poetics and the science of religion in 1940 when he created The Hospital, based on which the study examined his poetry and life with such emotions as conflicts and shyness inherent in relationships between individuals and religion, and between individuals and society. Section 2 shed light onto his contact points with romanticism estimation based on his reading abilities by looking into influential relationships between his poetry and Lee Sang's poetry, his fascination with Valéry, the myth of Prometheus in his The Liver, and the introduction and influential relationship between "revolutionary romanticism" and romanticism. The study also examined the existence of "Sun-i," who was conjectured based on a typing error in his draft poem in his own handwriting, and his resulting love poems (The Hall of Love, The Boy and The Snowy Map), reviewing the fundamental location of romanticism in his poetry. Chapter V closely demonstrates that both Lee and Yun were modified and reproduced as resistance poets projecting the people's "thorough national consciousness and view of history" after the Korean War with plans for the first and second editions of their posthumous collection of poems. In addition, both Lee and Yun read the knowledge advocacy theory and neo-humanism, which were part of the movement in the intelligence history in the middle 1930s, and made them part of themselves from their respective perspectives, awakening to the need for acting intelligence. The process was then depicted of the poets acquiring their roles as intellectuals of the times. The practice philosophy of Lee and Yun is worth reexamination in that it cultivated a sense of ethics at a global level, unlike the incompetence and unethical government-patronized of their contemporary intellects along with their projection of transnational love for the people and humanistic ideas based on behaviorism into their poems. This writing strategy of the two poets, which transcends the dichotomous logic of dominance and subordinance and imperialism and anti-imperialism, implies that their positions in the history of literature should be higher than the old assessment of regarding their work as resistance poetry and puts them at the highest level of ethics. Finally, Chapter VI sorted out the discussions so far, retraced the status of "Lee Yuk-sa as a poet" and "Yun Dong-ju as a young man," who had been neglected, and implied the possibilities of reading poems by resistance poets according to a romantic spirit and romanticism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.