퍼스의 기호학 이론을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램 개발 연구 : 고등학교 미술교육을 중심으로 A Study on the Development of Brand Logo Appreciation Education Program using Peirce’s Semiotics : In High School Arts Education원문보기
본 논문은 퍼스의 기호학 이론 중 삼항구조의 각 개념을 활용하여 브랜드 로고 감상교육을 통해 학습자가 시각적 소통능력을 함양함으로써 이미지의 상징성 해석 및 미술을 삶 속에서 향유할 수 있도록 하는 데 목적을 두었다. 2015 개정 미술과 교육과정에서는 《미술 감상과 비평》의 교과서를 분리해 감상과 비평영역의 비중을 확대하였다. 때문에 그에 따른 다양하고 구체적인 감상과 비평 교육의 내용 및 방향 제시가 필요하게 되었다. 이에 본 논문에서는 미술 교과의 ...
본 논문은 퍼스의 기호학 이론 중 삼항구조의 각 개념을 활용하여 브랜드 로고 감상교육을 통해 학습자가 시각적 소통능력을 함양함으로써 이미지의 상징성 해석 및 미술을 삶 속에서 향유할 수 있도록 하는 데 목적을 두었다. 2015 개정 미술과 교육과정에서는 《미술 감상과 비평》의 교과서를 분리해 감상과 비평영역의 비중을 확대하였다. 때문에 그에 따른 다양하고 구체적인 감상과 비평 교육의 내용 및 방향 제시가 필요하게 되었다. 이에 본 논문에서는 미술 교과의 핵심역량 중 변화하는 시각적 소통 능력을 주요 목표로 하여, 변화하는 시각 문화 속에서 다양한 관점으로 시각 이미지를 이해하고 비판적으로 해석할 수 있도록 퍼스의 기호학을 적용하여 감상교육 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 제2장에서는 퍼스의 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램을 개발하기 위해 퍼스 기호학의 미술 감상 교육적 의의와 브랜드 로고 감상교육의 필요성을 제시하였다. 더불어 교과서 분석과 설문조사를 통해 미술 교육 현황을 분석하였다. 그 결과 교과서에 브랜드 로고 감상 이론의 지도방안이 부족한 것을 확인할 수 있었다. 교사 설문을 통해 본 논문에서 개발한 감상교육 프로그램에 대한 관심도 및 수업 적용 방안에서 주의하여야 할 내용으로 학습자의 수준을 고려하여 다양한 시각자료를 활용할 것을 필요로 하였다. 제3장에서는 2장의 내용을 토대로 퍼스 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램 3가지를 개발하고 적용사례에 대해 분석하였다. 본 논문의 감상 프로그램은 퍼스 기호학의 구조에 따라 고등학생의 수준과 특성을 고려하여 설계하였다. 퍼스 기호학의 삼원적 요소들에 따라 보여 지는 대상의 조형적 특징을 감상하고, 대상에 담겨있는 의미를 알아보는 해석과정을 거쳐 대상의 표현 의도를 감상을 통해 파악한 후 재구성해 보는 프로그램의 세 가지로 구성하였다. 각 감상교육 프로그램은 퍼스의 기호학 삼원적 요소들에 따라 나누어지는 표상체, 해석체, 대상체로서 해석과정을 거치면서 각각의 해석 단계별로 차이를 두고 있다. 표상체로서 로고의 조형적 특징 감상 프로그램에서는 표상체와 로고의 개념에 대해 이해하고 표상체의 개념을 활용하여 로고의 조형적 특징을 감상하도록 구성하였다. 해석체로서 로고의 의미해석 프로그램에서는 해석체의 개념을 활용하여 로고의 이미지 및 도상을 분석하며 감상하도록 구성하였다. 대상체로서 로고 분석 후 재구성 프로그램에서는 대상체의 개념에 대해 이해하고 이를 활용하여 비판적 사고와 확산적 사고를 통해 로고를 재구성해볼 수 있도록 구성하였다. 프로그램 적용 결과 학습자들은 브랜드 로고뿐만 아니라 시각적으로 인지되는 모든 이미지를 다양한 관점으로 생각하며, 그 이미지가 전달하는 함축적인 의미를 알아내고자 하는 태도를 보였다. 제4장에서는 본 논문에서 개발한 감상 프로그램의 적용 후 학습 결과물과 설문 내용을 토대로 교육적 효과를 검증하였고 활성화 방안을 도출하였다. 교육적 효과는 첫째, 로고의 의미를 유추하는 감상 활동을 하며 브랜드 로고의 상징적 의미 해석 능력이 함양되었음을 확인하였다. 둘째, 감상 활동과 표현활동이 연계된 로고 분석 후 재구성 활동을 통해 로고 이미지 표현력이 향상되었다. 셋째, 다양한 관점에서 브랜드 로고를 감상하는 활동을 통해 시각적 사고력이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 이와 같은 교육적 효과를 토대로 퍼스의 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램이 실제 교육 현장에서 활발하게 이루어질 수 있도록 다음과 같은 활성화 방안을 제언하였다. 첫째, 실생활과의 연계성을 고려한 감상 수업을 적용해야 할 것이다. 둘째, 시각 문화 이해를 위한 다양한 감상자료 및 도구를 활용하여야 한다. 셋째, 상징적 의미 해석을 위한 다양한 감상 및 비평 수업의 확대 방법 모색을 제안하 고자 한다. 퍼스의 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램은 현실과 근접한 미술 수업이기 때문에 학습자가 미술을 삶 속에서 이해하게 됨으로써 미적 감수성을 함양할 수 있을 것이다. 이와 같은 교육 프로그램의 활성화를 위해 심도 있는 연구가 지속되어져야 할 것이다.
본 논문은 퍼스의 기호학 이론 중 삼항구조의 각 개념을 활용하여 브랜드 로고 감상교육을 통해 학습자가 시각적 소통능력을 함양함으로써 이미지의 상징성 해석 및 미술을 삶 속에서 향유할 수 있도록 하는 데 목적을 두었다. 2015 개정 미술과 교육과정에서는 《미술 감상과 비평》의 교과서를 분리해 감상과 비평영역의 비중을 확대하였다. 때문에 그에 따른 다양하고 구체적인 감상과 비평 교육의 내용 및 방향 제시가 필요하게 되었다. 이에 본 논문에서는 미술 교과의 핵심역량 중 변화하는 시각적 소통 능력을 주요 목표로 하여, 변화하는 시각 문화 속에서 다양한 관점으로 시각 이미지를 이해하고 비판적으로 해석할 수 있도록 퍼스의 기호학을 적용하여 감상교육 프로그램을 개발하였다. 이를 위해 제2장에서는 퍼스의 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램을 개발하기 위해 퍼스 기호학의 미술 감상 교육적 의의와 브랜드 로고 감상교육의 필요성을 제시하였다. 더불어 교과서 분석과 설문조사를 통해 미술 교육 현황을 분석하였다. 그 결과 교과서에 브랜드 로고 감상 이론의 지도방안이 부족한 것을 확인할 수 있었다. 교사 설문을 통해 본 논문에서 개발한 감상교육 프로그램에 대한 관심도 및 수업 적용 방안에서 주의하여야 할 내용으로 학습자의 수준을 고려하여 다양한 시각자료를 활용할 것을 필요로 하였다. 제3장에서는 2장의 내용을 토대로 퍼스 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램 3가지를 개발하고 적용사례에 대해 분석하였다. 본 논문의 감상 프로그램은 퍼스 기호학의 구조에 따라 고등학생의 수준과 특성을 고려하여 설계하였다. 퍼스 기호학의 삼원적 요소들에 따라 보여 지는 대상의 조형적 특징을 감상하고, 대상에 담겨있는 의미를 알아보는 해석과정을 거쳐 대상의 표현 의도를 감상을 통해 파악한 후 재구성해 보는 프로그램의 세 가지로 구성하였다. 각 감상교육 프로그램은 퍼스의 기호학 삼원적 요소들에 따라 나누어지는 표상체, 해석체, 대상체로서 해석과정을 거치면서 각각의 해석 단계별로 차이를 두고 있다. 표상체로서 로고의 조형적 특징 감상 프로그램에서는 표상체와 로고의 개념에 대해 이해하고 표상체의 개념을 활용하여 로고의 조형적 특징을 감상하도록 구성하였다. 해석체로서 로고의 의미해석 프로그램에서는 해석체의 개념을 활용하여 로고의 이미지 및 도상을 분석하며 감상하도록 구성하였다. 대상체로서 로고 분석 후 재구성 프로그램에서는 대상체의 개념에 대해 이해하고 이를 활용하여 비판적 사고와 확산적 사고를 통해 로고를 재구성해볼 수 있도록 구성하였다. 프로그램 적용 결과 학습자들은 브랜드 로고뿐만 아니라 시각적으로 인지되는 모든 이미지를 다양한 관점으로 생각하며, 그 이미지가 전달하는 함축적인 의미를 알아내고자 하는 태도를 보였다. 제4장에서는 본 논문에서 개발한 감상 프로그램의 적용 후 학습 결과물과 설문 내용을 토대로 교육적 효과를 검증하였고 활성화 방안을 도출하였다. 교육적 효과는 첫째, 로고의 의미를 유추하는 감상 활동을 하며 브랜드 로고의 상징적 의미 해석 능력이 함양되었음을 확인하였다. 둘째, 감상 활동과 표현활동이 연계된 로고 분석 후 재구성 활동을 통해 로고 이미지 표현력이 향상되었다. 셋째, 다양한 관점에서 브랜드 로고를 감상하는 활동을 통해 시각적 사고력이 향상되었음을 확인할 수 있었다. 이와 같은 교육적 효과를 토대로 퍼스의 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램이 실제 교육 현장에서 활발하게 이루어질 수 있도록 다음과 같은 활성화 방안을 제언하였다. 첫째, 실생활과의 연계성을 고려한 감상 수업을 적용해야 할 것이다. 둘째, 시각 문화 이해를 위한 다양한 감상자료 및 도구를 활용하여야 한다. 셋째, 상징적 의미 해석을 위한 다양한 감상 및 비평 수업의 확대 방법 모색을 제안하 고자 한다. 퍼스의 기호학을 활용한 브랜드 로고 감상교육 프로그램은 현실과 근접한 미술 수업이기 때문에 학습자가 미술을 삶 속에서 이해하게 됨으로써 미적 감수성을 함양할 수 있을 것이다. 이와 같은 교육 프로그램의 활성화를 위해 심도 있는 연구가 지속되어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to use the respective concepts of trinomial structure in Peirce's semiotics to help learners cultivate visual communicative ability through a brand logo appreciation education, thereby enjoying the symbolic interpretation of image and art in their lives. In the 2015 ...
The purpose of this study is to use the respective concepts of trinomial structure in Peirce's semiotics to help learners cultivate visual communicative ability through a brand logo appreciation education, thereby enjoying the symbolic interpretation of image and art in their lives. In the 2015 revised arts curriculum, the textbook 《Art appreciation and criticism》 was divided, and the contents of appreciation and criticism were enlarged. Hence, the contents required more various and diversified materials for education as well as the suggestion for direction. For this, in this study, the purpose was to develop an appreciation education program by applying the Peirce's semiotics so for learners to understand visual images in various and critical perspectives, in the trend of rapidly changing culture of visuality. For this, in Chapter 2, to develop the brand logo appreciation education program using the Peirce's semiotics, the meaning of Peirce's semiotics in the arts education and its necessity were suggested. Also, the current status of arts education was analyzed through the investigation on textbooks and surveys. In the result, it was found that the theories of brand logo appreciation lacked the plans for instruction in the textbook. The survey showed that various visual data were required, while considering the levels of learners by choosing the contents cautiously and based on the interest level on the appreciation education program developed in this study. In Chapter 3, 3 types of brand logo appreciation education programs were developed using the Peirce's semiotics based on the previous chapter. Their cases of application were also analyzed. The appreciation program in this study were designed, considering the levels and characteristics of high school students according to the structure in Peirce's semiotics. The formative characteristics as shown by the 3 elements of Peirce's semiotics were appreciated, and, through an interpretation process for investigating the meaning within, the intention of expression was comprehended via appreciation and was reorganized thereafter. In the respective programs, the learners went through the interpretation process comprising the three elements (representamen, interpretant, and object). For each stage of interpretation, there were differences. In the appreciation program for logo’s formative characteristics as the representamen, the concepts of representamen and logo were understood. By utilizing the concept of representamen, the formative characteristics of logo were to be appreciated. In the program for the semantic analysis on logo as the interpretant, the concept of interpretant was utilized to analyze the image and icon of logo during the appreciation. In the program for the reorganization after the analysis on logo as the object, the concept of object was understood. By utilizing the understanding, the logo could be reorganized through critical thinking and dispersive thinking. Consequentially, the learners not only regarded the brand logos but also all the images visually recognized as various perspectives. The learners tried to find out the implications in the images. In Chapter 4, the result of appreciation program and survey in this study were used to verify the educational effects and to derive plans to vitalize the program. The educational effects include the following. First, it was found that the ability to interpret the symbolic meaning in brand logos was cultivated during the appreciation activity where the logo’s meaning was to be inferred. Second, through the reorganization of logo after its analysis, which is a linkage between appreciation and expression, the ability to express logo images was enhanced. Third, it was found that the ability of visual thinking was enhanced through the appreciation of logo in various perspectives. For the brand logo appreciation program using the Peirce's semiotics to be actively utilized in actual classrooms based on the above educational effects, the following suggestions for vitalization were made. First, an appreciation lecture considering its link with our daily lives should be applied. Second, various data and tools for appreciation should be used to understand the culture of visuality. Third, the method for enlarging the lectures on various cases of appreciation and criticism is required for the interpretation of symbolic meaning. Since the brand logo appreciation education program using Peirce's semiotics is closely related to our daily lives, the learners are expected to cultivate aesthetic sensitivity by understanding arts in their lives. For the vitalization of such educational program, further studies should be continued in depth.
The purpose of this study is to use the respective concepts of trinomial structure in Peirce's semiotics to help learners cultivate visual communicative ability through a brand logo appreciation education, thereby enjoying the symbolic interpretation of image and art in their lives. In the 2015 revised arts curriculum, the textbook 《Art appreciation and criticism》 was divided, and the contents of appreciation and criticism were enlarged. Hence, the contents required more various and diversified materials for education as well as the suggestion for direction. For this, in this study, the purpose was to develop an appreciation education program by applying the Peirce's semiotics so for learners to understand visual images in various and critical perspectives, in the trend of rapidly changing culture of visuality. For this, in Chapter 2, to develop the brand logo appreciation education program using the Peirce's semiotics, the meaning of Peirce's semiotics in the arts education and its necessity were suggested. Also, the current status of arts education was analyzed through the investigation on textbooks and surveys. In the result, it was found that the theories of brand logo appreciation lacked the plans for instruction in the textbook. The survey showed that various visual data were required, while considering the levels of learners by choosing the contents cautiously and based on the interest level on the appreciation education program developed in this study. In Chapter 3, 3 types of brand logo appreciation education programs were developed using the Peirce's semiotics based on the previous chapter. Their cases of application were also analyzed. The appreciation program in this study were designed, considering the levels and characteristics of high school students according to the structure in Peirce's semiotics. The formative characteristics as shown by the 3 elements of Peirce's semiotics were appreciated, and, through an interpretation process for investigating the meaning within, the intention of expression was comprehended via appreciation and was reorganized thereafter. In the respective programs, the learners went through the interpretation process comprising the three elements (representamen, interpretant, and object). For each stage of interpretation, there were differences. In the appreciation program for logo’s formative characteristics as the representamen, the concepts of representamen and logo were understood. By utilizing the concept of representamen, the formative characteristics of logo were to be appreciated. In the program for the semantic analysis on logo as the interpretant, the concept of interpretant was utilized to analyze the image and icon of logo during the appreciation. In the program for the reorganization after the analysis on logo as the object, the concept of object was understood. By utilizing the understanding, the logo could be reorganized through critical thinking and dispersive thinking. Consequentially, the learners not only regarded the brand logos but also all the images visually recognized as various perspectives. The learners tried to find out the implications in the images. In Chapter 4, the result of appreciation program and survey in this study were used to verify the educational effects and to derive plans to vitalize the program. The educational effects include the following. First, it was found that the ability to interpret the symbolic meaning in brand logos was cultivated during the appreciation activity where the logo’s meaning was to be inferred. Second, through the reorganization of logo after its analysis, which is a linkage between appreciation and expression, the ability to express logo images was enhanced. Third, it was found that the ability of visual thinking was enhanced through the appreciation of logo in various perspectives. For the brand logo appreciation program using the Peirce's semiotics to be actively utilized in actual classrooms based on the above educational effects, the following suggestions for vitalization were made. First, an appreciation lecture considering its link with our daily lives should be applied. Second, various data and tools for appreciation should be used to understand the culture of visuality. Third, the method for enlarging the lectures on various cases of appreciation and criticism is required for the interpretation of symbolic meaning. Since the brand logo appreciation education program using Peirce's semiotics is closely related to our daily lives, the learners are expected to cultivate aesthetic sensitivity by understanding arts in their lives. For the vitalization of such educational program, further studies should be continued in depth.
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