본 연구는 고등학생의 오케스트라 활동이 자아존중감 향상에 미치는 영향을 파악하고, 그 관계를 규명하여 교사, 학부모, 학생들이 학교에서 이루어지는 오케스트라 활동에 적극적으로 참여할 수 있는 계기를 마련하며 학생들의 자아존중감 향상과 사회적 관계를 긍정적으로 변화시키는데 목적이 있다. 위의 연구목적을 달성하기 위해 오케스트라 활동과 자아존중감에 대한 정의 및 개념에 대해 알아보고 관련 연구를 통해 오케스트라 활동을 통한 자아존중감 향상에 관련된...
본 연구는 고등학생의 오케스트라 활동이 자아존중감 향상에 미치는 영향을 파악하고, 그 관계를 규명하여 교사, 학부모, 학생들이 학교에서 이루어지는 오케스트라 활동에 적극적으로 참여할 수 있는 계기를 마련하며 학생들의 자아존중감 향상과 사회적 관계를 긍정적으로 변화시키는데 목적이 있다. 위의 연구목적을 달성하기 위해 오케스트라 활동과 자아존중감에 대한 정의 및 개념에 대해 알아보고 관련 연구를 통해 오케스트라 활동을 통한 자아존중감 향상에 관련된 연구를 조사하였다. 연구대상은 경상남도의 고등학교 중 학생오케스트라를 운영하는 일반 고등학교 3곳을 선정하여 오케스트라 단원으로 활동하고 있는 학생 152명과 오케스트라 활동을 하지 않는 학생 153명을 대상으로 설문지를 실시하였다. 설문문항은 개인적 특성 6문항, 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도 10문항, 자아존중감에 관한 문항 32문항을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고등학생들의 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도와 자아존중감 향상을 살펴본 결과 오케스트라 활동에 대한 흥미도 및 만족도는 전체적으로 높은 것으로 나타났다. 그중 성별에 따른 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도 중 가장 높은 평균값을 보인 문항은 오케스트라 단원으로서의 자부심 문항이다. 학년에 따른 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도 중 가장 높은 평균값을 보인 문항은 활동 후 흥미도 향상 문항이다. 둘째, 자아존중감은 오케스트라를 참여하는 학생이 참여하지 않는 학생보다 높다는 것을 알 수 있다. 개인적 특성을 바탕으로 한 흥미도 및 만족도, 자아존중감 향상의 결과 통계상의 유의한 차이를 보이지는 않았지만, 수치상의 차이는 보이고 있다. 이와 같은 연구결과로 고등학생의 오케스트라 활동이 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과가 앞으로의 오케스트라 활동과 자아존중감 향상에 관한 연구 및 개발에 도움이 될 수 있기를 바라며 교사, 학생들이 학교에서 이루어지는 오케스트라 활동에 적극적으로 참여할 수 있는 계기가 될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 고등학생의 오케스트라 활동이 자아존중감 향상에 미치는 영향을 파악하고, 그 관계를 규명하여 교사, 학부모, 학생들이 학교에서 이루어지는 오케스트라 활동에 적극적으로 참여할 수 있는 계기를 마련하며 학생들의 자아존중감 향상과 사회적 관계를 긍정적으로 변화시키는데 목적이 있다. 위의 연구목적을 달성하기 위해 오케스트라 활동과 자아존중감에 대한 정의 및 개념에 대해 알아보고 관련 연구를 통해 오케스트라 활동을 통한 자아존중감 향상에 관련된 연구를 조사하였다. 연구대상은 경상남도의 고등학교 중 학생오케스트라를 운영하는 일반 고등학교 3곳을 선정하여 오케스트라 단원으로 활동하고 있는 학생 152명과 오케스트라 활동을 하지 않는 학생 153명을 대상으로 설문지를 실시하였다. 설문문항은 개인적 특성 6문항, 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도 10문항, 자아존중감에 관한 문항 32문항을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고등학생들의 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도와 자아존중감 향상을 살펴본 결과 오케스트라 활동에 대한 흥미도 및 만족도는 전체적으로 높은 것으로 나타났다. 그중 성별에 따른 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도 중 가장 높은 평균값을 보인 문항은 오케스트라 단원으로서의 자부심 문항이다. 학년에 따른 오케스트라 활동에 대한 흥미 및 만족도 중 가장 높은 평균값을 보인 문항은 활동 후 흥미도 향상 문항이다. 둘째, 자아존중감은 오케스트라를 참여하는 학생이 참여하지 않는 학생보다 높다는 것을 알 수 있다. 개인적 특성을 바탕으로 한 흥미도 및 만족도, 자아존중감 향상의 결과 통계상의 유의한 차이를 보이지는 않았지만, 수치상의 차이는 보이고 있다. 이와 같은 연구결과로 고등학생의 오케스트라 활동이 자아존중감 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과가 앞으로의 오케스트라 활동과 자아존중감 향상에 관한 연구 및 개발에 도움이 될 수 있기를 바라며 교사, 학생들이 학교에서 이루어지는 오케스트라 활동에 적극적으로 참여할 수 있는 계기가 될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to find the effect of high school students' orchestra activity on self-esteem improvement, to analyze a relation between them, to lay the foundation for active participation of teachers, parents, and students in orchestra activity, and thereby to improve students' self-e...
The purpose of this study is to find the effect of high school students' orchestra activity on self-esteem improvement, to analyze a relation between them, to lay the foundation for active participation of teachers, parents, and students in orchestra activity, and thereby to improve students' self-esteem and positively change social relationship. To achieve that, this researcher looked into the definitions and concepts of orchestra activity and self-esteem and surveyed relevant works on self-esteem improvement through orchestra activity. In terms of study subjects, this study selected three general high schools with student orchestra, among high schools in Gyeongsangnam-do, and conducted a questionnaire survey with 152 students who were doing orchestra activity and 153 students who were not doing so. The questionnaire included 6 questions about personal characteristics, and 10 questions about their interest in and satisfaction with orchestra activity, and 32 questions about self-esteem. The survey result was analyzed. The result of the study is summarized as follows: First, high school students' interest in and satisfaction with orchestra activity, and their self-esteem improvement were analyzed. As a result, they were highly interested in and satisfied with orchestra activity. Of the questions about their interest in and satisfaction with orchestra activity depending on a sex, the question with the highest mean was about their pride as a orchestra member. Of he questions about their interest in and satisfaction with orchestra activity depending on a school year, the question with the highest mean was about their improvement in interest after activity. Secondly, it was found that orchestra participants had higher self-esteem than students who didn't participate in orchestra. Their interest, satisfaction, and self-esteem improvement were analyzed depending on personal characteristics. As a result, there was no statistically significant difference, but there was a numerical difference. The study result revealed that high school students' orchestra activity positively influenced their self-esteem improvement. It is expected that the study result will be helpful for research and development of orchestra activity and self-esteem improvement, and will contribute to the active participation of teachers, students in orchestra activity in school.
The purpose of this study is to find the effect of high school students' orchestra activity on self-esteem improvement, to analyze a relation between them, to lay the foundation for active participation of teachers, parents, and students in orchestra activity, and thereby to improve students' self-esteem and positively change social relationship. To achieve that, this researcher looked into the definitions and concepts of orchestra activity and self-esteem and surveyed relevant works on self-esteem improvement through orchestra activity. In terms of study subjects, this study selected three general high schools with student orchestra, among high schools in Gyeongsangnam-do, and conducted a questionnaire survey with 152 students who were doing orchestra activity and 153 students who were not doing so. The questionnaire included 6 questions about personal characteristics, and 10 questions about their interest in and satisfaction with orchestra activity, and 32 questions about self-esteem. The survey result was analyzed. The result of the study is summarized as follows: First, high school students' interest in and satisfaction with orchestra activity, and their self-esteem improvement were analyzed. As a result, they were highly interested in and satisfied with orchestra activity. Of the questions about their interest in and satisfaction with orchestra activity depending on a sex, the question with the highest mean was about their pride as a orchestra member. Of he questions about their interest in and satisfaction with orchestra activity depending on a school year, the question with the highest mean was about their improvement in interest after activity. Secondly, it was found that orchestra participants had higher self-esteem than students who didn't participate in orchestra. Their interest, satisfaction, and self-esteem improvement were analyzed depending on personal characteristics. As a result, there was no statistically significant difference, but there was a numerical difference. The study result revealed that high school students' orchestra activity positively influenced their self-esteem improvement. It is expected that the study result will be helpful for research and development of orchestra activity and self-esteem improvement, and will contribute to the active participation of teachers, students in orchestra activity in school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.