의료기술의 발달과 생활 수준의 향상으로 인해 우리나라의 평균수명은 높아지게 되었고 여성의 사회진출로 인한 출산율 저하, 베이비붐 세대의 은퇴 시기 등 여러 요인으로 인해 우리나라는 빠르게 고령화 사회로 진입하였다. 시니어가 증가함에 따라 다양한 분류의 시니어들이 탄생하였고 그중 자신을 위해 투자하고 스스로 젊게 살기 위해 노력하는 액티브 시니어들이 나타났으며 다양한 업체에서는 그들을 위한 서비스 전략을 내세우기 시작하였다. 스마트 기기도 예외는 아니었으며 액티브 시니어를 위한 스마트 기기의 다양한 연구 결과가 등장하고 다양한 서비스들도 제공되었다. 자신을 위해 투자하는 액티브 시니어의 특징에 따라 그들은 쇼핑에서도 관심이 높았으며, 특히 모바일을 통한 쇼핑 활동이 증가하고 있다. 하지만 일반인에게 맞춰서 제작된 모바일 ...
의료기술의 발달과 생활 수준의 향상으로 인해 우리나라의 평균수명은 높아지게 되었고 여성의 사회진출로 인한 출산율 저하, 베이비붐 세대의 은퇴 시기 등 여러 요인으로 인해 우리나라는 빠르게 고령화 사회로 진입하였다. 시니어가 증가함에 따라 다양한 분류의 시니어들이 탄생하였고 그중 자신을 위해 투자하고 스스로 젊게 살기 위해 노력하는 액티브 시니어들이 나타났으며 다양한 업체에서는 그들을 위한 서비스 전략을 내세우기 시작하였다. 스마트 기기도 예외는 아니었으며 액티브 시니어를 위한 스마트 기기의 다양한 연구 결과가 등장하고 다양한 서비스들도 제공되었다. 자신을 위해 투자하는 액티브 시니어의 특징에 따라 그들은 쇼핑에서도 관심이 높았으며, 특히 모바일을 통한 쇼핑 활동이 증가하고 있다. 하지만 일반인에게 맞춰서 제작된 모바일 인터페이스는 액티브 시니어들이 사용하기에는 여러 문제점이 있음을 확인하였고 이를 해결하기 위해 연구의 필요성을 느끼게 되었다. 본 연구에서는 액티브 시니어를 위한 쇼핑 앱 UI어포던스를 비교하여 분석하였다. 액티브 시니어들이 모바일 쇼핑 앱 사용 시 느꼈던 문제점인 검색, 로그인 및 회원가입, 본인인증 및 결제 화면을 중심으로 인지적, 물리적, 감각적 어포던스를 적용한 항목을 통해 분석하였으며 총 세 가지 모바일 쇼핑 앱을 비교하였다. 그 결과 공통으로 나타난 어포던스의 결점으로 입력에 대한 시각적 피드백이 뚜렷하지 않았다. 심지어 미입력에 대한 피드백이 없는 경우가 있었으며, 오류에 관한 피드백도 색상 변화만 가지고 있어 확실한 주목성을 띄지 못하였다. 또한 음성인식에 대한 기능은 있었지만, 청각적 피드백에 대한 기능은 없는 것으로 나타났다. 따라서 액티브 시니어들의 모바일 쇼핑 앱을 보다 편리하게 사용할 수 있는 방법으로는 첫째, 입력 사항에 대한 피드백이 뚜렷해야 한다. 액티브 시니어들이 현재 어떤 부분에서 입력하고 있는지에 대한 피드백이 시각적으로 다른 요소들과는 확연한 차별성을 드러내야 하고 필수 입력 사항에 대해서도 확실한 표시가 있어야 한다. 둘째, 미입력이나 오류에 관한 경우 제약이 필요하다. 미입력 사항이 있을 시 마지막 확인 버튼이 비활성화되거나, 오류 팝업이 나타나고 확인 버튼을 눌렀을 시 자동으로 미입력되거나 오류가 난 위치로 자동으로 이동하는 것과 같은 강제성이 있어야 한다. 셋째, 오류에 대한 피드백 또한 확실한 주목성을 가져야 한다. 오류 팝업이 나타날 시엔 시간이 지나면 자동으로 사라지는 방식이 아닌 사용자가 내용을 확인하고 직접 확인 버튼을 눌러야 하는 방식이 되어야 한다. 본 연구의 제안을 고려하여 앞으로 일반 젊은 사람들뿐 만 아니라 액티브 시니어, 혹은 시니어들까지도 모바일 쇼핑 앱 사용에 있어 어려움 없이 편리하게 활용할 수 있기를 바란다.
의료기술의 발달과 생활 수준의 향상으로 인해 우리나라의 평균수명은 높아지게 되었고 여성의 사회진출로 인한 출산율 저하, 베이비붐 세대의 은퇴 시기 등 여러 요인으로 인해 우리나라는 빠르게 고령화 사회로 진입하였다. 시니어가 증가함에 따라 다양한 분류의 시니어들이 탄생하였고 그중 자신을 위해 투자하고 스스로 젊게 살기 위해 노력하는 액티브 시니어들이 나타났으며 다양한 업체에서는 그들을 위한 서비스 전략을 내세우기 시작하였다. 스마트 기기도 예외는 아니었으며 액티브 시니어를 위한 스마트 기기의 다양한 연구 결과가 등장하고 다양한 서비스들도 제공되었다. 자신을 위해 투자하는 액티브 시니어의 특징에 따라 그들은 쇼핑에서도 관심이 높았으며, 특히 모바일을 통한 쇼핑 활동이 증가하고 있다. 하지만 일반인에게 맞춰서 제작된 모바일 인터페이스는 액티브 시니어들이 사용하기에는 여러 문제점이 있음을 확인하였고 이를 해결하기 위해 연구의 필요성을 느끼게 되었다. 본 연구에서는 액티브 시니어를 위한 쇼핑 앱 UI 어포던스를 비교하여 분석하였다. 액티브 시니어들이 모바일 쇼핑 앱 사용 시 느꼈던 문제점인 검색, 로그인 및 회원가입, 본인인증 및 결제 화면을 중심으로 인지적, 물리적, 감각적 어포던스를 적용한 항목을 통해 분석하였으며 총 세 가지 모바일 쇼핑 앱을 비교하였다. 그 결과 공통으로 나타난 어포던스의 결점으로 입력에 대한 시각적 피드백이 뚜렷하지 않았다. 심지어 미입력에 대한 피드백이 없는 경우가 있었으며, 오류에 관한 피드백도 색상 변화만 가지고 있어 확실한 주목성을 띄지 못하였다. 또한 음성인식에 대한 기능은 있었지만, 청각적 피드백에 대한 기능은 없는 것으로 나타났다. 따라서 액티브 시니어들의 모바일 쇼핑 앱을 보다 편리하게 사용할 수 있는 방법으로는 첫째, 입력 사항에 대한 피드백이 뚜렷해야 한다. 액티브 시니어들이 현재 어떤 부분에서 입력하고 있는지에 대한 피드백이 시각적으로 다른 요소들과는 확연한 차별성을 드러내야 하고 필수 입력 사항에 대해서도 확실한 표시가 있어야 한다. 둘째, 미입력이나 오류에 관한 경우 제약이 필요하다. 미입력 사항이 있을 시 마지막 확인 버튼이 비활성화되거나, 오류 팝업이 나타나고 확인 버튼을 눌렀을 시 자동으로 미입력되거나 오류가 난 위치로 자동으로 이동하는 것과 같은 강제성이 있어야 한다. 셋째, 오류에 대한 피드백 또한 확실한 주목성을 가져야 한다. 오류 팝업이 나타날 시엔 시간이 지나면 자동으로 사라지는 방식이 아닌 사용자가 내용을 확인하고 직접 확인 버튼을 눌러야 하는 방식이 되어야 한다. 본 연구의 제안을 고려하여 앞으로 일반 젊은 사람들뿐 만 아니라 액티브 시니어, 혹은 시니어들까지도 모바일 쇼핑 앱 사용에 있어 어려움 없이 편리하게 활용할 수 있기를 바란다.
With the development of medical technology and an improvement in the standard of living, the average life expectancy of Korea has increased. Due to multiple reasons, such as a lowering birth rate by women's social advance and retirement of the baby boom generation, Korean has fast entered into agein...
With the development of medical technology and an improvement in the standard of living, the average life expectancy of Korea has increased. Due to multiple reasons, such as a lowering birth rate by women's social advance and retirement of the baby boom generation, Korean has fast entered into ageing society. With a rise in the number of senior citizens, they have been more diversified. In particular, active senior citizens who make an investment in themselves and try to live young have been emerged. As a result, a variety of firms began to make a service strategy for them. The area of smart devices is not exceptional. Smart devices for active senior citizens have much researched, and various services for them have been provided. Depending on the characteristics of the active senior citizens who make an investment in themselves, they have been more interested in shopping. In particular, their mobile shopping activities are on the rise. However, the mobile interface designed for ordinary people has many problems in terms of active senior users. Therefore, it is necessary to research solutions to the problems. Therefore, this study compared and analyzed shopping apps for active senior citizens in terms of UI affordance. Focusing on search, login, membership, user authentication, and payment with which active senior citizens have difficulty in using a mobile shopping app, this study analyzed the items to which cognitive, physical, and sensible affordance was applied. A total of three mobile shopping apps were compared. As a result, they commonly has the defect of affordance which was unclear visual feedback for input. Sometimes, there was no feedback for no input, and only a color was changed for error feedback. Therefore, there was no clear attraction. In addition, although they had the function of voice recognition, there was no auditory feedback function. Given the result, this study suggest the methods for active senior citizens to use a mobile shopping app more conveniently as follows: First, feedback for input should be clear. It is necessary to visually differentiate feedback for input from other factors and to make essential input items clear. Secondly, it is necessary to restrict non-input or error. If non-input occurs, it is necessary to make the last 'OK' button disabled. If an error popup message appears and 'OK' button is clicked, it is necessary to automatically make non-input accepted or automatically force the screen to go to the position where an error occurs. Thirdly, feedback for an error also should attract clear attention. If an error popup message appears, it should not disappear automatically in some time. Instead, it is necessary to get a user to check the message and directly click 'OK' button. By considering the suggestions made in this study, it is expected for active and general senior users, as well as young users, to conveniently use a mobile shopping app without problem. In addition, it is expected for active and general senior users to experience a variety of information in the constantly developing mobile world.
With the development of medical technology and an improvement in the standard of living, the average life expectancy of Korea has increased. Due to multiple reasons, such as a lowering birth rate by women's social advance and retirement of the baby boom generation, Korean has fast entered into ageing society. With a rise in the number of senior citizens, they have been more diversified. In particular, active senior citizens who make an investment in themselves and try to live young have been emerged. As a result, a variety of firms began to make a service strategy for them. The area of smart devices is not exceptional. Smart devices for active senior citizens have much researched, and various services for them have been provided. Depending on the characteristics of the active senior citizens who make an investment in themselves, they have been more interested in shopping. In particular, their mobile shopping activities are on the rise. However, the mobile interface designed for ordinary people has many problems in terms of active senior users. Therefore, it is necessary to research solutions to the problems. Therefore, this study compared and analyzed shopping apps for active senior citizens in terms of UI affordance. Focusing on search, login, membership, user authentication, and payment with which active senior citizens have difficulty in using a mobile shopping app, this study analyzed the items to which cognitive, physical, and sensible affordance was applied. A total of three mobile shopping apps were compared. As a result, they commonly has the defect of affordance which was unclear visual feedback for input. Sometimes, there was no feedback for no input, and only a color was changed for error feedback. Therefore, there was no clear attraction. In addition, although they had the function of voice recognition, there was no auditory feedback function. Given the result, this study suggest the methods for active senior citizens to use a mobile shopping app more conveniently as follows: First, feedback for input should be clear. It is necessary to visually differentiate feedback for input from other factors and to make essential input items clear. Secondly, it is necessary to restrict non-input or error. If non-input occurs, it is necessary to make the last 'OK' button disabled. If an error popup message appears and 'OK' button is clicked, it is necessary to automatically make non-input accepted or automatically force the screen to go to the position where an error occurs. Thirdly, feedback for an error also should attract clear attention. If an error popup message appears, it should not disappear automatically in some time. Instead, it is necessary to get a user to check the message and directly click 'OK' button. By considering the suggestions made in this study, it is expected for active and general senior users, as well as young users, to conveniently use a mobile shopping app without problem. In addition, it is expected for active and general senior users to experience a variety of information in the constantly developing mobile world.
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