어머니의 양육 스트레스가 양육 효능감을 매개로 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향 The influence of maternal parenting stress mediating parenting efficacy on toddler's social-emotional development원문보기
본 연구의 목적은 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감이 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 영아의 사회 정서 발달에 영향을 미치는 선행변수로서 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감의 직접적인 영향을 밝히고, 어머니의 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달 간의 관계에서 양육 효능감이 매개 효과를 갖는지 검증하고자 하였다. 이를 위해 대구광역시의 만 3세 이하의 영아 70명과 영아의 어머니 70명을 연구 대상으로 하여 설문 조사를 통해 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감, 어머니가 인식한 영아의 사회 정서 발달의 정도를 측정한 후, 상관 관계를 분석하였다. 본 연구 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육 스트레스는 영아의 사회 정서 발달에 부정적인 영향을 미친다. 유아의 까다로운 기질은 양육 스트레스의 다른 하위요인에 비해 영아의 사회 정서 발달에 미치는 상대적 영향력이 더 크게 나타났다. 둘째, 어머니의 양육 효능감은 영아의 사회 정서 발달에 긍정적인 영향을 미친다. 자기통제 및 양육곤란도는 양육 효능감의 다른 하위요인에 비해 영아의 사회 정서 발달에 미치는 상대적 영향력이 더 크게 나타났다. 셋째, 어머니의 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달 간의 관계에서 양육 효능감은 매개효과를 가진다. 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달의 하위요인인 정서적 자기조절과 사회적 관계의 사이에서 양육 효능감이 매개하였다. 이는 어머니의 양육 스트레스가 영아의 사회 정서 발달에 직접적인 영향을 미치기도 하고, 양육 효능감을 매개로 하여 간접적인 영향을 미치기도 한다는 것을 의미한다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 연구에서는 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감이 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향과 변인 간의 구조적 관계를 확인하고 어머니의 양육 효능감이 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달의 관계에서 ...
본 연구의 목적은 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감이 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 영아의 사회 정서 발달에 영향을 미치는 선행변수로서 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감의 직접적인 영향을 밝히고, 어머니의 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달 간의 관계에서 양육 효능감이 매개 효과를 갖는지 검증하고자 하였다. 이를 위해 대구광역시의 만 3세 이하의 영아 70명과 영아의 어머니 70명을 연구 대상으로 하여 설문 조사를 통해 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감, 어머니가 인식한 영아의 사회 정서 발달의 정도를 측정한 후, 상관 관계를 분석하였다. 본 연구 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육 스트레스는 영아의 사회 정서 발달에 부정적인 영향을 미친다. 유아의 까다로운 기질은 양육 스트레스의 다른 하위요인에 비해 영아의 사회 정서 발달에 미치는 상대적 영향력이 더 크게 나타났다. 둘째, 어머니의 양육 효능감은 영아의 사회 정서 발달에 긍정적인 영향을 미친다. 자기통제 및 양육곤란도는 양육 효능감의 다른 하위요인에 비해 영아의 사회 정서 발달에 미치는 상대적 영향력이 더 크게 나타났다. 셋째, 어머니의 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달 간의 관계에서 양육 효능감은 매개효과를 가진다. 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달의 하위요인인 정서적 자기조절과 사회적 관계의 사이에서 양육 효능감이 매개하였다. 이는 어머니의 양육 스트레스가 영아의 사회 정서 발달에 직접적인 영향을 미치기도 하고, 양육 효능감을 매개로 하여 간접적인 영향을 미치기도 한다는 것을 의미한다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 연구에서는 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감이 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향과 변인 간의 구조적 관계를 확인하고 어머니의 양육 효능감이 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달의 관계에서 매개변수로 작용한다는 사실을 검증하였다. 이를 통해 본 연구는 영아기 자녀를 둔 어머니의 자녀 양육과 영아의 사회 정서 발달을 위한 기초 자료를 제공하고, 자녀 양육에 있어서 어머니의 정서적 안정이 중요하므로 부모의 심리적, 정서적 지원과 부모 교육 프로그램 등 사회적 관심이 필요하다는 것을 시사한다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 목적은 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감이 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 영아의 사회 정서 발달에 영향을 미치는 선행변수로서 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감의 직접적인 영향을 밝히고, 어머니의 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달 간의 관계에서 양육 효능감이 매개 효과를 갖는지 검증하고자 하였다. 이를 위해 대구광역시의 만 3세 이하의 영아 70명과 영아의 어머니 70명을 연구 대상으로 하여 설문 조사를 통해 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감, 어머니가 인식한 영아의 사회 정서 발달의 정도를 측정한 후, 상관 관계를 분석하였다. 본 연구 결과에 대해 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육 스트레스는 영아의 사회 정서 발달에 부정적인 영향을 미친다. 유아의 까다로운 기질은 양육 스트레스의 다른 하위요인에 비해 영아의 사회 정서 발달에 미치는 상대적 영향력이 더 크게 나타났다. 둘째, 어머니의 양육 효능감은 영아의 사회 정서 발달에 긍정적인 영향을 미친다. 자기통제 및 양육곤란도는 양육 효능감의 다른 하위요인에 비해 영아의 사회 정서 발달에 미치는 상대적 영향력이 더 크게 나타났다. 셋째, 어머니의 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달 간의 관계에서 양육 효능감은 매개효과를 가진다. 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달의 하위요인인 정서적 자기조절과 사회적 관계의 사이에서 양육 효능감이 매개하였다. 이는 어머니의 양육 스트레스가 영아의 사회 정서 발달에 직접적인 영향을 미치기도 하고, 양육 효능감을 매개로 하여 간접적인 영향을 미치기도 한다는 것을 의미한다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 연구에서는 어머니의 양육 스트레스와 양육 효능감이 영아의 사회 정서 발달에 미치는 영향과 변인 간의 구조적 관계를 확인하고 어머니의 양육 효능감이 양육 스트레스와 영아의 사회 정서 발달의 관계에서 매개변수로 작용한다는 사실을 검증하였다. 이를 통해 본 연구는 영아기 자녀를 둔 어머니의 자녀 양육과 영아의 사회 정서 발달을 위한 기초 자료를 제공하고, 자녀 양육에 있어서 어머니의 정서적 안정이 중요하므로 부모의 심리적, 정서적 지원과 부모 교육 프로그램 등 사회적 관심이 필요하다는 것을 시사한다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the relationships among parenting stress, parenting efficacy and toddler's social emotional development. In addition, this study was to examine the identify the moderating effect of parenting efficacy on parenting stress and toddler's social emotional developm...
The purpose of this study is to examine the relationships among parenting stress, parenting efficacy and toddler's social emotional development. In addition, this study was to examine the identify the moderating effect of parenting efficacy on parenting stress and toddler's social emotional development. To achieve this goal, the study conducted a survey for 70 mothers whose toddlers under the age of 3 were attending day-care centers in Daegu Metropolitan City. The research tools used in this research included criteria of parenting stress, parenting efficacy, and toddler's social emotional development. Correlation analysis and structural equation model verification were done on the collected data using SPSS 22.0 program. The results of this study are summarized as follows. First, a mother's parenting stress had a negative effect on the toddler's social emotional development. The difficult temperaments of toddlers had a greater impact on the toddler's social emotional development compared to other sub - factors of parenting stress. Second, a mother's parenting efficacy had a positive effect on the toddler's social emotional development. The self-control and difficulty in parenting had a greater impact on the toddler's social emotional development compared to other sub - factors of parenting efficacy. Finally, in the relationship between mother's parenting stress and toddler's social emotional development, parenting efficacy had a mediator effect. This means that the mother's parenting stress may have a direct effect or indirect effects on the infant's social emotional development. This study provides basic materials for toddler's social emotional development and parenting of toddler's mothers. The emotional stability of the mother is important in parenting, and this study is meaningful in that it implies the need for social attention such as parents psychological and emotional support and parental education programs.
The purpose of this study is to examine the relationships among parenting stress, parenting efficacy and toddler's social emotional development. In addition, this study was to examine the identify the moderating effect of parenting efficacy on parenting stress and toddler's social emotional development. To achieve this goal, the study conducted a survey for 70 mothers whose toddlers under the age of 3 were attending day-care centers in Daegu Metropolitan City. The research tools used in this research included criteria of parenting stress, parenting efficacy, and toddler's social emotional development. Correlation analysis and structural equation model verification were done on the collected data using SPSS 22.0 program. The results of this study are summarized as follows. First, a mother's parenting stress had a negative effect on the toddler's social emotional development. The difficult temperaments of toddlers had a greater impact on the toddler's social emotional development compared to other sub - factors of parenting stress. Second, a mother's parenting efficacy had a positive effect on the toddler's social emotional development. The self-control and difficulty in parenting had a greater impact on the toddler's social emotional development compared to other sub - factors of parenting efficacy. Finally, in the relationship between mother's parenting stress and toddler's social emotional development, parenting efficacy had a mediator effect. This means that the mother's parenting stress may have a direct effect or indirect effects on the infant's social emotional development. This study provides basic materials for toddler's social emotional development and parenting of toddler's mothers. The emotional stability of the mother is important in parenting, and this study is meaningful in that it implies the need for social attention such as parents psychological and emotional support and parental education programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.