한·중·일 삼국은 아시아 문화의 생산과 소비의 중심지로서 빈번하게 충돌하고 교류하고 협력해 왔다. 차문화 또한 상당한 유사점을 가지고 있는 동시에 그것이 토착화되면서 상이성을 가지고 발전한 일면도 있다. 한국의 차문화는 1,500여년의 유구한 역사 동안 자기 주도적 발전 과정을 노정했다. 선불교와 주자가례의 영향을 받았으나 시대에 머무르지 않고 궁중다례, 사당다례, 사원다례, 규방다례 등으로 우리 고유의 전통과 엮어 한층 깊게 계승발전 시켰으며 이를 일본에 전하였다. 그러나 임진․정유년의 왜란과 한국전쟁, 일제강점기를 거치면서 수많은 전통문화의 맥이 끊기고 말살되었으며 이를 되살리기 위해 상호 영향을 주고받았다. 본 연구를 통해 ‘한국에는 다례가 없다.’ 거나 ‘일본식 다도를 무분별하게 베꼈다.’는 주장은 사실과 다른 것으로 파악되었다. 그 논거는 다음과 같다. 1. 조선시대 사원차는 쇠락하였으나 주문공가례(朱文公家禮)에 의한 유교적 관혼상제(冠婚喪祭)의 다례의식이 토착화 되었다. 2. 『국조오례의(國朝五禮儀)』의 가례와 빈례 등에서 궁중다례의 체계가 완성되었으며 이는 조선 후기 순종고종 때까지 성행하였다. 3. 철학적 근간에서 중국은 육우의 정행검덕(精行儉德)을 중심이념을 한다면 한국은 원효의 화쟁(和諍)에 뿌리를 둔 순청온공(純淸溫恭)과 ...
한·중·일 삼국은 아시아 문화의 생산과 소비의 중심지로서 빈번하게 충돌하고 교류하고 협력해 왔다. 차문화 또한 상당한 유사점을 가지고 있는 동시에 그것이 토착화되면서 상이성을 가지고 발전한 일면도 있다. 한국의 차문화는 1,500여년의 유구한 역사 동안 자기 주도적 발전 과정을 노정했다. 선불교와 주자가례의 영향을 받았으나 시대에 머무르지 않고 궁중다례, 사당다례, 사원다례, 규방다례 등으로 우리 고유의 전통과 엮어 한층 깊게 계승발전 시켰으며 이를 일본에 전하였다. 그러나 임진․정유년의 왜란과 한국전쟁, 일제강점기를 거치면서 수많은 전통문화의 맥이 끊기고 말살되었으며 이를 되살리기 위해 상호 영향을 주고받았다. 본 연구를 통해 ‘한국에는 다례가 없다.’ 거나 ‘일본식 다도를 무분별하게 베꼈다.’는 주장은 사실과 다른 것으로 파악되었다. 그 논거는 다음과 같다. 1. 조선시대 사원차는 쇠락하였으나 주문공가례(朱文公家禮)에 의한 유교적 관혼상제(冠婚喪祭)의 다례의식이 토착화 되었다. 2. 『국조오례의(國朝五禮儀)』의 가례와 빈례 등에서 궁중다례의 체계가 완성되었으며 이는 조선 후기 순종고종 때까지 성행하였다. 3. 철학적 근간에서 중국은 육우의 정행검덕(精行儉德)을 중심이념을 한다면 한국은 원효의 화쟁(和諍)에 뿌리를 둔 순청온공(純淸溫恭)과 중정(中正)이, 일본은 센노리큐 의 화경청적(和敬淸寂)이 주요한 가치였다. 4. 고려시대 고려도경(高麗圖經) 다조(茶租)편이나 이규보의 시에 현대 한국 말차다례에서 사용되는 상당수의 다도구가 기록되어 있다. 5. 일본의 사학자인 세지야마 미오고와 요시오카 간스케 등의 연구를 통해 일본 차문화가 한국의 영향을 받았음을 증명하였다. 6. 조선 중기 김장생의 가례집람도설(家禮輯覽圖說) 제기도(祭器圖)에 말차다례의 다도구가 사당(祠堂)조 현대 한국말차다례의 원형으로 추정되는 다례법이 기록되어 있다. 7. 일제강점기 일본식 예절과 다도교육이 강제되었고, 해방 후 국제교류 과정에서 일본식 다도의 학습이 이루어 진 것은 사실이다. 그러나 우리민족 고유의 전통양식에 기반 한 주체적 정립과정을 거쳤다. 8. 행다례에 대한 실증적 비교분석 결과 행다례와 다도구 사용에 있어서 ‘일본식 다례 주장’과 달리 영향관계는 극히 미비하였다. 9. 주도층에 있어서도 한국은 선비와 승려, 규방, 왕족 등이었다면 일본은 승려, 귀족, 막부(무사) 계층으로 한국은 궁중다례, 승가다례, 재가 다례 등 세 갈래 발전 과정을, 일본은 선불교와 와비차 전통을 따랐다. 10. 공간구조에 있어서 한국은 장소에 구애되지 않는 자유로운 풍류차를 일본은 권력의 과시와 사교, 형식적 절차에 집중한 공간 확보가 중시되었다.
한국과 일본의 말차문화의 뿌리는 같다. 검소하고 청아한 정신으로 내는 차를 한국에선 "선비차", 일본에선 "와비차"라 하는데 그 근원은 한국의 "선비차"에서 유래하였을 것임은 일본의 차 연구가 세지야마 미오고씨의 추론에서도 엿 볼 수 있다. 삼가고 조신하며, 간소하고 정결한 마음가짐은 한·일차문화의 공동기본정신인 것이다. 자기민족의 역사적 경험이나 전통에 비추어 승자나 패자의 관점으로 다른 민족의 사회와 문화를 바라보고 부정적인 선입견을 가지는 것은 지극히 위험한 일이다. 다름의 가치를 통해 공동의 발전방향을 모색하는 것이 바람직한 미래상일 것이다.
키워드: 한․일 말차다례법, 유교적 다례의식의 토착화 , 궁중다례의 체계가 완성, 순청온공(純淸溫恭)과 중정(中正), 행다례에 대한 실증적 비교분석, 자유로운 풍류차,
한·중·일 삼국은 아시아 문화의 생산과 소비의 중심지로서 빈번하게 충돌하고 교류하고 협력해 왔다. 차문화 또한 상당한 유사점을 가지고 있는 동시에 그것이 토착화되면서 상이성을 가지고 발전한 일면도 있다. 한국의 차문화는 1,500여년의 유구한 역사 동안 자기 주도적 발전 과정을 노정했다. 선불교와 주자가례의 영향을 받았으나 시대에 머무르지 않고 궁중다례, 사당다례, 사원다례, 규방다례 등으로 우리 고유의 전통과 엮어 한층 깊게 계승발전 시켰으며 이를 일본에 전하였다. 그러나 임진․정유년의 왜란과 한국전쟁, 일제강점기를 거치면서 수많은 전통문화의 맥이 끊기고 말살되었으며 이를 되살리기 위해 상호 영향을 주고받았다. 본 연구를 통해 ‘한국에는 다례가 없다.’ 거나 ‘일본식 다도를 무분별하게 베꼈다.’는 주장은 사실과 다른 것으로 파악되었다. 그 논거는 다음과 같다. 1. 조선시대 사원차는 쇠락하였으나 주문공가례(朱文公家禮)에 의한 유교적 관혼상제(冠婚喪祭)의 다례의식이 토착화 되었다. 2. 『국조오례의(國朝五禮儀)』의 가례와 빈례 등에서 궁중다례의 체계가 완성되었으며 이는 조선 후기 순종고종 때까지 성행하였다. 3. 철학적 근간에서 중국은 육우의 정행검덕(精行儉德)을 중심이념을 한다면 한국은 원효의 화쟁(和諍)에 뿌리를 둔 순청온공(純淸溫恭)과 중정(中正)이, 일본은 센노리큐 의 화경청적(和敬淸寂)이 주요한 가치였다. 4. 고려시대 고려도경(高麗圖經) 다조(茶租)편이나 이규보의 시에 현대 한국 말차다례에서 사용되는 상당수의 다도구가 기록되어 있다. 5. 일본의 사학자인 세지야마 미오고와 요시오카 간스케 등의 연구를 통해 일본 차문화가 한국의 영향을 받았음을 증명하였다. 6. 조선 중기 김장생의 가례집람도설(家禮輯覽圖說) 제기도(祭器圖)에 말차다례의 다도구가 사당(祠堂)조 현대 한국말차다례의 원형으로 추정되는 다례법이 기록되어 있다. 7. 일제강점기 일본식 예절과 다도교육이 강제되었고, 해방 후 국제교류 과정에서 일본식 다도의 학습이 이루어 진 것은 사실이다. 그러나 우리민족 고유의 전통양식에 기반 한 주체적 정립과정을 거쳤다. 8. 행다례에 대한 실증적 비교분석 결과 행다례와 다도구 사용에 있어서 ‘일본식 다례 주장’과 달리 영향관계는 극히 미비하였다. 9. 주도층에 있어서도 한국은 선비와 승려, 규방, 왕족 등이었다면 일본은 승려, 귀족, 막부(무사) 계층으로 한국은 궁중다례, 승가다례, 재가 다례 등 세 갈래 발전 과정을, 일본은 선불교와 와비차 전통을 따랐다. 10. 공간구조에 있어서 한국은 장소에 구애되지 않는 자유로운 풍류차를 일본은 권력의 과시와 사교, 형식적 절차에 집중한 공간 확보가 중시되었다.
한국과 일본의 말차문화의 뿌리는 같다. 검소하고 청아한 정신으로 내는 차를 한국에선 "선비차", 일본에선 "와비차"라 하는데 그 근원은 한국의 "선비차"에서 유래하였을 것임은 일본의 차 연구가 세지야마 미오고씨의 추론에서도 엿 볼 수 있다. 삼가고 조신하며, 간소하고 정결한 마음가짐은 한·일차문화의 공동기본정신인 것이다. 자기민족의 역사적 경험이나 전통에 비추어 승자나 패자의 관점으로 다른 민족의 사회와 문화를 바라보고 부정적인 선입견을 가지는 것은 지극히 위험한 일이다. 다름의 가치를 통해 공동의 발전방향을 모색하는 것이 바람직한 미래상일 것이다.
키워드: 한․일 말차다례법, 유교적 다례의식의 토착화 , 궁중다례의 체계가 완성, 순청온공(純淸溫恭)과 중정(中正), 행다례에 대한 실증적 비교분석, 자유로운 풍류차,
Korea, China and Japan have frequently collided, exchanged and cooperated one another as hubs of production and consumption of culture in Asia. There are a great number of similar things in their cultures, but they developed differently as they were indigenized. Korea's tea culture developed in...
Korea, China and Japan have frequently collided, exchanged and cooperated one another as hubs of production and consumption of culture in Asia. There are a great number of similar things in their cultures, but they developed differently as they were indigenized. Korea's tea culture developed independently for a long history of 1,500 years. Although it was influenced by Seon Buddhism and Chu Hsi's Family Rituals, it was combined with its peculiar tradition including court tea ceremony, shrine tea ceremony, temple tea ceremony and women's quarter tea ceremony to develop further and impart it to Japan. However, the vein of our traditional culture was annihilated as it passed through Imjinweran, Japanese colonial rule and the Korean War wars and we interacted each other to recover the culture. It was discovered that the suggestions that ‘there is not tea ceremony in Korea’ or ‘Korea insensibly imitated Japanese tea ceremony ’ was wrong. The bases of the argument are presented as follows: 1. Temple tea declined in Joseon period, but tea ceremony for Confucian ceremonial occasions based on Confucian manners became indigenized. 2. The system of the royal tea ceremony of the Joseon period was completed in celebrations and guest rituals of 『Gukjooryeoui』 and prevailed under the regime years of Kings Sunjong and Kojong in the late Joseon period. 3. As for its philosophic basis, Korea had Sunchongongong and Jungjeong based on Wonhyo's Hwajaeng as central ideas while China had Yookwoo's Jonghaenggumdeok as a central idea and Japan had Sen Rikyu's Hwagyongjeongjeok as an important value of tea culture. 4. The Dajo section of Goryeodogyong, Goryeo Period and Lee Gyu-Bo's poetry recorded a number of tea utensils which are used in modern Korea Malcha tea ceremony. 5. It was proved that Japanese tea culture was influenced by Korean tea culture through studies by Sezziyama Miyako and Yoshioka Kanseke as Japanese historians. 6. The Jekido section of Garyejibramdoseol by Kim Jang-Saeng recorded tea ceremony that is assumed that in consideration of tea utensils of Malchar tea ceremony, it is a prototypes of modern Korean Malcha tea ceremony. 7. Korean people were forced to learn Japanese style manners and tea manners during the Japanese colonial period and learned them through international exchanges after the liberation. However, it had its own independent developmental process based on our traditional style. 8. As a result of an experimental comparative analysis of Haengdarye, it was discovered that Japanese tea ceremony had insignificant influence on Korean Haengdarye and use of tea utensils. 9. In Korea, noblemen, monks, women and royal families led tea culture while in Japan, monks, nobility and warriors were leaders in tea culture. Korea had three developmental processes of royal tea ceremony, Buddhist tea ceremony and home tea ceremony while Japan followed Seon Buddhism and Wabicha tradition. 10. As for space structure, Korea enjoyed free tea culture independent of places while Japan considered space focusing on show-off of power, sociable relations and formal procedures as important. Korea has the same root in Malcha culture as Japan. The former called tea presented with modest and elegant mind as Seonbicha while the latter called it as Wabicha. It was shown from Sejiyama Mioko's inference that Wabicha would be originated from Seonbicha of Korea. Discretionary, modest and simple attitudes are common both in Korean and Japanese tea cultures. As it is very dangerous to see other society or culture and have negative perspectives in terms of winners or losers based on historical experiences or traditions, it is desirable to search for common developmental strategies through the value of difference.
key words: Korean and Japanese Malcha Tea Ceremony, Indeginization of Confucian tea ceremony, completion of the royal tea ceremony system, Sunchonongong and Jungjeong, an experimental comparative analysis on Haengdarye, free Pungryucha
Korea, China and Japan have frequently collided, exchanged and cooperated one another as hubs of production and consumption of culture in Asia. There are a great number of similar things in their cultures, but they developed differently as they were indigenized. Korea's tea culture developed independently for a long history of 1,500 years. Although it was influenced by Seon Buddhism and Chu Hsi's Family Rituals, it was combined with its peculiar tradition including court tea ceremony, shrine tea ceremony, temple tea ceremony and women's quarter tea ceremony to develop further and impart it to Japan. However, the vein of our traditional culture was annihilated as it passed through Imjinweran, Japanese colonial rule and the Korean War wars and we interacted each other to recover the culture. It was discovered that the suggestions that ‘there is not tea ceremony in Korea’ or ‘Korea insensibly imitated Japanese tea ceremony ’ was wrong. The bases of the argument are presented as follows: 1. Temple tea declined in Joseon period, but tea ceremony for Confucian ceremonial occasions based on Confucian manners became indigenized. 2. The system of the royal tea ceremony of the Joseon period was completed in celebrations and guest rituals of 『Gukjooryeoui』 and prevailed under the regime years of Kings Sunjong and Kojong in the late Joseon period. 3. As for its philosophic basis, Korea had Sunchongongong and Jungjeong based on Wonhyo's Hwajaeng as central ideas while China had Yookwoo's Jonghaenggumdeok as a central idea and Japan had Sen Rikyu's Hwagyongjeongjeok as an important value of tea culture. 4. The Dajo section of Goryeodogyong, Goryeo Period and Lee Gyu-Bo's poetry recorded a number of tea utensils which are used in modern Korea Malcha tea ceremony. 5. It was proved that Japanese tea culture was influenced by Korean tea culture through studies by Sezziyama Miyako and Yoshioka Kanseke as Japanese historians. 6. The Jekido section of Garyejibramdoseol by Kim Jang-Saeng recorded tea ceremony that is assumed that in consideration of tea utensils of Malchar tea ceremony, it is a prototypes of modern Korean Malcha tea ceremony. 7. Korean people were forced to learn Japanese style manners and tea manners during the Japanese colonial period and learned them through international exchanges after the liberation. However, it had its own independent developmental process based on our traditional style. 8. As a result of an experimental comparative analysis of Haengdarye, it was discovered that Japanese tea ceremony had insignificant influence on Korean Haengdarye and use of tea utensils. 9. In Korea, noblemen, monks, women and royal families led tea culture while in Japan, monks, nobility and warriors were leaders in tea culture. Korea had three developmental processes of royal tea ceremony, Buddhist tea ceremony and home tea ceremony while Japan followed Seon Buddhism and Wabicha tradition. 10. As for space structure, Korea enjoyed free tea culture independent of places while Japan considered space focusing on show-off of power, sociable relations and formal procedures as important. Korea has the same root in Malcha culture as Japan. The former called tea presented with modest and elegant mind as Seonbicha while the latter called it as Wabicha. It was shown from Sejiyama Mioko's inference that Wabicha would be originated from Seonbicha of Korea. Discretionary, modest and simple attitudes are common both in Korean and Japanese tea cultures. As it is very dangerous to see other society or culture and have negative perspectives in terms of winners or losers based on historical experiences or traditions, it is desirable to search for common developmental strategies through the value of difference.
key words: Korean and Japanese Malcha Tea Ceremony, Indeginization of Confucian tea ceremony, completion of the royal tea ceremony system, Sunchonongong and Jungjeong, an experimental comparative analysis on Haengdarye, free Pungryucha
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.