본 연구 목적은 한국 드라마 OST들의 시대적 변화의 흐름을 살펴보고, 그 변화에 따른 음악적 특성과 역할을 분석하여, 앞으로 드라마 OST를 제작하고자 하는 사람들에게 도움을 주는 것이다. 먼저 본 연구의 목적 달성하기 위하여 드라마 OST의 발전을 시대별로 분류하여, 드라마 및 영화에서 차지하는 주제곡들의 역할과 성공요인들의 시대적 흐름을 분석하였다. 또한, 분석 결과를 바탕으로 한국 대중음악 시장에서 드라마 OST가 나아가야 할 방법론적 과제를 제시해 보았다. 본 연구는 한국 OST 변천사에서 태동기 OST는 영화 및 애니메이션 분야에서 먼저 나타났고, 음악적인 방향은 시대적 상황을 반영하는 음악 스타일과 한국인의 음악적 정서를 포함하는 음악들이 많았음을 알 수 있었다. 그 결과, 현재 한국 대중문화계에서 OST는 한류를 선도하는 중요한 하나의 장르로 자리 잡았으나, 사드 등 여러 가지 변수로 인해 새로운 도전을 맞이하고 있다. 이러한 도전을 극복하기 위해서는 한국적인 정서를 바탕으로 창의성이 돋보이는 드라마와 거기에 적합한 드라마 OST 제작하는 것은 물론, 한류의 커뮤니티를 공유할 수 있는 다양한 플랫폼을 개발하여, 드라마 OST를 통한 한류의 지속적인 열풍이 이어지도록 노력하는 것이 중요하다. 본 논문의 연구결과가 한국 드라마 OST의 발전에 도움이 되길 바란다. 따라서 본 연구 결과가 드라마 OST 분야에서 다양성에 기여하기를 기대하며 더 나아가 드라마 OST가 한류의 ...
본 연구 목적은 한국 드라마 OST들의 시대적 변화의 흐름을 살펴보고, 그 변화에 따른 음악적 특성과 역할을 분석하여, 앞으로 드라마 OST를 제작하고자 하는 사람들에게 도움을 주는 것이다. 먼저 본 연구의 목적 달성하기 위하여 드라마 OST의 발전을 시대별로 분류하여, 드라마 및 영화에서 차지하는 주제곡들의 역할과 성공요인들의 시대적 흐름을 분석하였다. 또한, 분석 결과를 바탕으로 한국 대중음악 시장에서 드라마 OST가 나아가야 할 방법론적 과제를 제시해 보았다. 본 연구는 한국 OST 변천사에서 태동기 OST는 영화 및 애니메이션 분야에서 먼저 나타났고, 음악적인 방향은 시대적 상황을 반영하는 음악 스타일과 한국인의 음악적 정서를 포함하는 음악들이 많았음을 알 수 있었다. 그 결과, 현재 한국 대중문화계에서 OST는 한류를 선도하는 중요한 하나의 장르로 자리 잡았으나, 사드 등 여러 가지 변수로 인해 새로운 도전을 맞이하고 있다. 이러한 도전을 극복하기 위해서는 한국적인 정서를 바탕으로 창의성이 돋보이는 드라마와 거기에 적합한 드라마 OST 제작하는 것은 물론, 한류의 커뮤니티를 공유할 수 있는 다양한 플랫폼을 개발하여, 드라마 OST를 통한 한류의 지속적인 열풍이 이어지도록 노력하는 것이 중요하다. 본 논문의 연구결과가 한국 드라마 OST의 발전에 도움이 되길 바란다. 따라서 본 연구 결과가 드라마 OST 분야에서 다양성에 기여하기를 기대하며 더 나아가 드라마 OST가 한류의 지속가능성을 위해 한국적인 요소들과 인력을 활용하여 자발적으로 한류를 포용할 수 있는 음악적 시스템 구축을 하여 이를 기반으로 드라마 OST 음악의 지속적 발전을 이어갈 수 있는 계기를 만들어야 할 것이다
본 연구 목적은 한국 드라마 OST들의 시대적 변화의 흐름을 살펴보고, 그 변화에 따른 음악적 특성과 역할을 분석하여, 앞으로 드라마 OST를 제작하고자 하는 사람들에게 도움을 주는 것이다. 먼저 본 연구의 목적 달성하기 위하여 드라마 OST의 발전을 시대별로 분류하여, 드라마 및 영화에서 차지하는 주제곡들의 역할과 성공요인들의 시대적 흐름을 분석하였다. 또한, 분석 결과를 바탕으로 한국 대중음악 시장에서 드라마 OST가 나아가야 할 방법론적 과제를 제시해 보았다. 본 연구는 한국 OST 변천사에서 태동기 OST는 영화 및 애니메이션 분야에서 먼저 나타났고, 음악적인 방향은 시대적 상황을 반영하는 음악 스타일과 한국인의 음악적 정서를 포함하는 음악들이 많았음을 알 수 있었다. 그 결과, 현재 한국 대중문화계에서 OST는 한류를 선도하는 중요한 하나의 장르로 자리 잡았으나, 사드 등 여러 가지 변수로 인해 새로운 도전을 맞이하고 있다. 이러한 도전을 극복하기 위해서는 한국적인 정서를 바탕으로 창의성이 돋보이는 드라마와 거기에 적합한 드라마 OST 제작하는 것은 물론, 한류의 커뮤니티를 공유할 수 있는 다양한 플랫폼을 개발하여, 드라마 OST를 통한 한류의 지속적인 열풍이 이어지도록 노력하는 것이 중요하다. 본 논문의 연구결과가 한국 드라마 OST의 발전에 도움이 되길 바란다. 따라서 본 연구 결과가 드라마 OST 분야에서 다양성에 기여하기를 기대하며 더 나아가 드라마 OST가 한류의 지속가능성을 위해 한국적인 요소들과 인력을 활용하여 자발적으로 한류를 포용할 수 있는 음악적 시스템 구축을 하여 이를 기반으로 드라마 OST 음악의 지속적 발전을 이어갈 수 있는 계기를 만들어야 할 것이다
The objective of this study was to examine the changing history of Korean drama OSTs and look into its musical characteristic and role according to the change of times, thus trying to provide help to the producer of Korean drama OSTs. For this, the author classified the development of drama OST...
The objective of this study was to examine the changing history of Korean drama OSTs and look into its musical characteristic and role according to the change of times, thus trying to provide help to the producer of Korean drama OSTs. For this, the author classified the development of drama OSTs by periods, and then analyzed the role and success factor of thematic songs in dramas and movies in the stream of times. In addition, based on study findings, the author presented methodological tasks to which Korean drama OSTs in domestic market of popular music had to proceed. In the beginning of its changing history, Korean OSTs were presented in movies and animations first, and its music style reflected the situation of times and included Korean people's emotions in general. As a result, in the circles of Korean popular music, OSTs played an important role of taking the lead in the expansion of Korean wave as an important genre. However, it now faces new challenges due to various changes of situations, such as THAAD. In order to overcome these challenges, it is necessary to produce creative dramas and appropriate drama OSTs based on Korean people's emotions, develop a variety of platforms with which communities can share Korean wave, and put efforts in continuously stretching the fever of Korean wave through drama OSTs. The author hopes study findings will provide help to the development of Korean drama OSTs. In this vein, the author also hopes study findings will contribute to the diversification of drama OSTs. In addition, in order for drama OSTs to develop Korean wave in a sustainable manner, it is necessary to establish a music system that can voluntarily embrace Korean wave, based on Korean people’s emotions and human resources, and then develop the drama OST music continuously.
The objective of this study was to examine the changing history of Korean drama OSTs and look into its musical characteristic and role according to the change of times, thus trying to provide help to the producer of Korean drama OSTs. For this, the author classified the development of drama OSTs by periods, and then analyzed the role and success factor of thematic songs in dramas and movies in the stream of times. In addition, based on study findings, the author presented methodological tasks to which Korean drama OSTs in domestic market of popular music had to proceed. In the beginning of its changing history, Korean OSTs were presented in movies and animations first, and its music style reflected the situation of times and included Korean people's emotions in general. As a result, in the circles of Korean popular music, OSTs played an important role of taking the lead in the expansion of Korean wave as an important genre. However, it now faces new challenges due to various changes of situations, such as THAAD. In order to overcome these challenges, it is necessary to produce creative dramas and appropriate drama OSTs based on Korean people's emotions, develop a variety of platforms with which communities can share Korean wave, and put efforts in continuously stretching the fever of Korean wave through drama OSTs. The author hopes study findings will provide help to the development of Korean drama OSTs. In this vein, the author also hopes study findings will contribute to the diversification of drama OSTs. In addition, in order for drama OSTs to develop Korean wave in a sustainable manner, it is necessary to establish a music system that can voluntarily embrace Korean wave, based on Korean people’s emotions and human resources, and then develop the drama OST music continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.