본 연구는 급성기 화상환자간호 실무교육 요구확인 위해 서울 소재 화상전문 일 상급종합 병원에서 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사를 대상으로 한 포커스그룹 인터뷰 내용분석연구와 서술적 조사연구가 통합된 방법론적 연구이다. 1단계 연구로 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사 12명의 간호사를 참여자로 하여 경력과 프리셉터 경험 유무를 고려한 3개의 팀으로 나누어 포커스그룹 인터뷰를 시행하여 ...
본 연구는 급성기 화상환자간호 실무교육 요구확인 위해 서울 소재 화상전문 일 상급종합 병원에서 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사를 대상으로 한 포커스그룹 인터뷰 내용분석연구와 서술적 조사연구가 통합된 방법론적 연구이다. 1단계 연구로 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사 12명의 간호사를 참여자로 하여 경력과 프리셉터 경험 유무를 고려한 3개의 팀으로 나누어 포커스그룹 인터뷰를 시행하여 내용분석 방법으로 교육주제를 도출하고 교육 내용에 대한 요구를 확인 하였으며, 2단계에서 1단계 연구결과로 도출된 교육 주제와 내용을 근거로 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도 확인을 위한 설문문항을 개발 하였고, 마지막 3단계로 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사 100명을 대상으로 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도를 확인을 위한 서술적 조사를 시행하였다. 자료의 분석은 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, 사후검정은 Scheffe 검정으로 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도의 평균은 4.03으로 간호 이론적 지식, 간호중재 전반에 걸쳐 높은 요구도를 나타냈다. 2. 급성기 화상환자간호 직무교육 내용 중 응급상황에 관한 내용 가장 높은 요구도를 보였다. 3. 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도는 연령이 높을수록, 근무경력이 오래 될수록, 학력수준이 높을수록 유의하게 높은 요구도를 보였다. 4. 교육방법에 대한 요구도는 강의식 교육이 가장 높은 요구도를 나타냈으며, 관련부서 실습, 시뮬레이션도 보통이상의 높은 요구도를 나타냈다. 5. 교육평가에 대한 요구도는 체크리스트, 자가평가, 시뮬레이션 평가, 서면평가, 동료평가의 순으로 높은 요구도를 보였다. 본 연구의 결과를 통해 급성기 화상간호사를 위한 간호 직무교육 프로그램은 화상질환 및 증상 등의 신체적 변화에 대한 치료와 간호중재 뿐 아니라 심리적, 사회적 측면을 포함하여 다 학적인 내용을 포함하고 핵심적인 강의와 실제 참여가 가능한 복합적인 형태의 교육방법으로 개발되어야 할 것으로 사료되며, 교육에 대한 평가는 학습효과 확인과, 학습자 및 교육 프로그램의 반성과 발전을 목적으로 하여 목적에 맞는 방법을 적용하여 시행 되어야 할 것으로 생각된다. 본 연구의 결과는 급성기 화상환자간호 직무교육 프로그램 개발의 기초 자료로 활용되어 화상간호사의 역량 증진과 더 나아가 화상환자간호의 질 향상에 기여 할 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 급성기 화상환자간호 실무교육 요구확인 위해 서울 소재 화상전문 일 상급종합 병원에서 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사를 대상으로 한 포커스그룹 인터뷰 내용분석연구와 서술적 조사연구가 통합된 방법론적 연구이다. 1단계 연구로 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사 12명의 간호사를 참여자로 하여 경력과 프리셉터 경험 유무를 고려한 3개의 팀으로 나누어 포커스그룹 인터뷰를 시행하여 내용분석 방법으로 교육주제를 도출하고 교육 내용에 대한 요구를 확인 하였으며, 2단계에서 1단계 연구결과로 도출된 교육 주제와 내용을 근거로 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도 확인을 위한 설문문항을 개발 하였고, 마지막 3단계로 급성기 화상환자간호 경험이 있는 간호사 100명을 대상으로 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도를 확인을 위한 서술적 조사를 시행하였다. 자료의 분석은 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, t-test, ANOVA, 사후검정은 Scheffe 검정으로 분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도의 평균은 4.03으로 간호 이론적 지식, 간호중재 전반에 걸쳐 높은 요구도를 나타냈다. 2. 급성기 화상환자간호 직무교육 내용 중 응급상황에 관한 내용 가장 높은 요구도를 보였다. 3. 급성기 화상환자간호 직무교육 요구도는 연령이 높을수록, 근무경력이 오래 될수록, 학력수준이 높을수록 유의하게 높은 요구도를 보였다. 4. 교육방법에 대한 요구도는 강의식 교육이 가장 높은 요구도를 나타냈으며, 관련부서 실습, 시뮬레이션도 보통이상의 높은 요구도를 나타냈다. 5. 교육평가에 대한 요구도는 체크리스트, 자가평가, 시뮬레이션 평가, 서면평가, 동료평가의 순으로 높은 요구도를 보였다. 본 연구의 결과를 통해 급성기 화상간호사를 위한 간호 직무교육 프로그램은 화상질환 및 증상 등의 신체적 변화에 대한 치료와 간호중재 뿐 아니라 심리적, 사회적 측면을 포함하여 다 학적인 내용을 포함하고 핵심적인 강의와 실제 참여가 가능한 복합적인 형태의 교육방법으로 개발되어야 할 것으로 사료되며, 교육에 대한 평가는 학습효과 확인과, 학습자 및 교육 프로그램의 반성과 발전을 목적으로 하여 목적에 맞는 방법을 적용하여 시행 되어야 할 것으로 생각된다. 본 연구의 결과는 급성기 화상환자간호 직무교육 프로그램 개발의 기초 자료로 활용되어 화상간호사의 역량 증진과 더 나아가 화상환자간호의 질 향상에 기여 할 수 있을 것으로 사료된다.
This study is a methodological research integrating focus group interview analysis and descriptive research on nurses' educational needs for acute nursing care of burn-injured patients in the advanced general hospital located in Seoul Korea. In the first stage, the focus group interview was con...
This study is a methodological research integrating focus group interview analysis and descriptive research on nurses' educational needs for acute nursing care of burn-injured patients in the advanced general hospital located in Seoul Korea. In the first stage, the focus group interview was conducted with 12 nurses, who have experiences in nursing care of acute burn patients. They were divided into three teams considering the careers and the experience of preceptor. From the interview, the categories of educational needs were derived using content analysis. With the list of educational categories and contents from the first stage, the questionnaire was developed to confirm the needs of job training for nurses caring acute burn patients. In the final stage, a descriptive study was conducted to verify job training needs for nursing care of acute burn patients with 100 nurses. Data were analyzed using frequency and percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, post-test using Scheffe test with SPSS Statistics 24.0 program. The results of this study were as follows. 1. The average of the needs of job training program for nurses caring acute burn patient was 4.03, indicating a high need for theoretical nursing knowledge and nursing intervention technique. 2. Among the contents of job training for nurses caring for acute burn patients, the emergency situation showed the highest demand. 3. The need for job training for nurses caring for acute burn patients was significantly higher with older age, higher work experience, and academic background. 4. For the instructional method, lecture type of teaching showed the highest demand, and training in related department and simulation also showed higher than the average. 5. For the educational evaluation, there was a high demand in order: checklist, self evaluation, simulation evaluation, written evaluation and peer evaluation. The results of this study show that the job training program for nurses caring acute burn should have contents including the psychological and social aspects as well as treatment and nursing intervention for the physical changes such as burns and symptoms. It should be developed as a complex form of educational method that contains core lectures which trainees can be practically involved. Evaluation of education should be carried out by applying the method that is appropriate for the purpose of confirming learning effect, and reflecting and developing learner and education program. The results of this study can be used as basic data for the development of job training programs for nurses caring acute burn patients, which can also contribute to the improvement of the nurses' competence and the quality of burn patient care.
This study is a methodological research integrating focus group interview analysis and descriptive research on nurses' educational needs for acute nursing care of burn-injured patients in the advanced general hospital located in Seoul Korea. In the first stage, the focus group interview was conducted with 12 nurses, who have experiences in nursing care of acute burn patients. They were divided into three teams considering the careers and the experience of preceptor. From the interview, the categories of educational needs were derived using content analysis. With the list of educational categories and contents from the first stage, the questionnaire was developed to confirm the needs of job training for nurses caring acute burn patients. In the final stage, a descriptive study was conducted to verify job training needs for nursing care of acute burn patients with 100 nurses. Data were analyzed using frequency and percentage, mean, standard deviation, t-test, ANOVA, post-test using Scheffe test with SPSS Statistics 24.0 program. The results of this study were as follows. 1. The average of the needs of job training program for nurses caring acute burn patient was 4.03, indicating a high need for theoretical nursing knowledge and nursing intervention technique. 2. Among the contents of job training for nurses caring for acute burn patients, the emergency situation showed the highest demand. 3. The need for job training for nurses caring for acute burn patients was significantly higher with older age, higher work experience, and academic background. 4. For the instructional method, lecture type of teaching showed the highest demand, and training in related department and simulation also showed higher than the average. 5. For the educational evaluation, there was a high demand in order: checklist, self evaluation, simulation evaluation, written evaluation and peer evaluation. The results of this study show that the job training program for nurses caring acute burn should have contents including the psychological and social aspects as well as treatment and nursing intervention for the physical changes such as burns and symptoms. It should be developed as a complex form of educational method that contains core lectures which trainees can be practically involved. Evaluation of education should be carried out by applying the method that is appropriate for the purpose of confirming learning effect, and reflecting and developing learner and education program. The results of this study can be used as basic data for the development of job training programs for nurses caring acute burn patients, which can also contribute to the improvement of the nurses' competence and the quality of burn patient care.
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