본 연구는 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식과 요구를 심층적으로 살펴봄으로써 이를 바탕으로 효율적인 운영을 위한 교육적·정책적 지원과 발전방향을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사 인식은 어떠한가? 2. 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육 운영 개선을 위한 교사의 요구는 무엇인가? 이를 위하여 연구자는 2017년 9월부터 12월까지 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급에서 근무하고 있는 4명의 교사들을 연구 참여자로 선정하여 교육특성에 대한 교사 인식과 요구에 관해 집단 및 개별심층면담을 진행하였다. 이외 2017학년도 주간·일일교육계획안, 교사저널, 학급일지 등 여러 문서자료를 수집·분석하여 ...
본 연구는 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식과 요구를 심층적으로 살펴봄으로써 이를 바탕으로 효율적인 운영을 위한 교육적·정책적 지원과 발전방향을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사 인식은 어떠한가? 2. 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육 운영 개선을 위한 교사의 요구는 무엇인가? 이를 위하여 연구자는 2017년 9월부터 12월까지 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급에서 근무하고 있는 4명의 교사들을 연구 참여자로 선정하여 교육특성에 대한 교사 인식과 요구에 관해 집단 및 개별심층면담을 진행하였다. 이외 2017학년도 주간·일일교육계획안, 교사저널, 학급일지 등 여러 문서자료를 수집·분석하여 질적 연구를 실시하였다. 연구자는 수집한 자료의 분석을 통해 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식, 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급 교육과정 운영개선을 위한 교사의 요구 2가지 측면으로 구분하고 이를 알아보았다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ⌜농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식⌟측면에서 본 연구 결과 농촌지역 교육특성, 혼합연령학급 구성이 갖는 교육특성 2가지로 상위범주화 할 수 있었다. 먼저 농촌지역 교육특성은 ‘자연환경을 반영한 교육과정 운영’, ‘다문화 가정 유아를 위한 교육과 다문화 교육방법’으로 나타났다. 다음으로 혼합연령학급 구성이 갖는 교육특성은 ‘연령 공통의 교육내용과 수준별 교육내용 고려하기’, ‘보고 배울 수 있는 인적환경에 따른 특성’, ‘만3,4세 유아의 자유로운 사고와 행동으로 인한 교육 특성’, ‘만5세 유아의 형님이라는 자의식이 보여주는 교육 특성’, ‘공립유치원 혼합연령학급 특성에 맞는 교육과정 운영을 위한 교사 노력’으로 나타났다. 둘째, ⌜농촌지역 공립유치원 혼합연령학급 교육과정 운영개선을 위한 교사의 요구⌟ 측면에서 본 연구 결과 교사의 전문성 신장을 위한 교육적 지원, 교육과정 운영개선을 위한 정책적 지원 2가지로 상위범주화 할 수 있었다. 먼저 교사의 전문성 신장을 위한 교육적 지원으로써 ‘모든 연령의 유아가 교육에 참여할 수 있는 방법 모색하기: 특정접근법 활용하기’, ‘평가의 목적에 맞는 평가도구 필요’를 요구하였다. 다음으로 교육과정 운영개선을 위한 정책적 지원으로써 ‘메신저를 활용한 교육과정 운영업무 품앗이’, ‘부모와 교사 간의 동반자적 협력관계 형성하기’, ‘지역사회 연결망 구축하기’를 요구하였다. 이상의 결과를 바탕으로 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급에 근무하는 교사들로부터 교육특성에 대한 인식과 운영개선을 위한 요구사항을 알아볼 수 있었다. 이러한 결과는 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육발전과 교사의 전문성 향상을 위한 교육적, 정책적 지원의 기초자료로 활용될 것이다.
본 연구는 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식과 요구를 심층적으로 살펴봄으로써 이를 바탕으로 효율적인 운영을 위한 교육적·정책적 지원과 발전방향을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사 인식은 어떠한가? 2. 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육 운영 개선을 위한 교사의 요구는 무엇인가? 이를 위하여 연구자는 2017년 9월부터 12월까지 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급에서 근무하고 있는 4명의 교사들을 연구 참여자로 선정하여 교육특성에 대한 교사 인식과 요구에 관해 집단 및 개별심층면담을 진행하였다. 이외 2017학년도 주간·일일교육계획안, 교사저널, 학급일지 등 여러 문서자료를 수집·분석하여 질적 연구를 실시하였다. 연구자는 수집한 자료의 분석을 통해 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식, 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급 교육과정 운영개선을 위한 교사의 요구 2가지 측면으로 구분하고 이를 알아보았다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ⌜농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육특성에 대한 교사인식⌟측면에서 본 연구 결과 농촌지역 교육특성, 혼합연령학급 구성이 갖는 교육특성 2가지로 상위범주화 할 수 있었다. 먼저 농촌지역 교육특성은 ‘자연환경을 반영한 교육과정 운영’, ‘다문화 가정 유아를 위한 교육과 다문화 교육방법’으로 나타났다. 다음으로 혼합연령학급 구성이 갖는 교육특성은 ‘연령 공통의 교육내용과 수준별 교육내용 고려하기’, ‘보고 배울 수 있는 인적환경에 따른 특성’, ‘만3,4세 유아의 자유로운 사고와 행동으로 인한 교육 특성’, ‘만5세 유아의 형님이라는 자의식이 보여주는 교육 특성’, ‘공립유치원 혼합연령학급 특성에 맞는 교육과정 운영을 위한 교사 노력’으로 나타났다. 둘째, ⌜농촌지역 공립유치원 혼합연령학급 교육과정 운영개선을 위한 교사의 요구⌟ 측면에서 본 연구 결과 교사의 전문성 신장을 위한 교육적 지원, 교육과정 운영개선을 위한 정책적 지원 2가지로 상위범주화 할 수 있었다. 먼저 교사의 전문성 신장을 위한 교육적 지원으로써 ‘모든 연령의 유아가 교육에 참여할 수 있는 방법 모색하기: 특정접근법 활용하기’, ‘평가의 목적에 맞는 평가도구 필요’를 요구하였다. 다음으로 교육과정 운영개선을 위한 정책적 지원으로써 ‘메신저를 활용한 교육과정 운영업무 품앗이’, ‘부모와 교사 간의 동반자적 협력관계 형성하기’, ‘지역사회 연결망 구축하기’를 요구하였다. 이상의 결과를 바탕으로 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급에 근무하는 교사들로부터 교육특성에 대한 인식과 운영개선을 위한 요구사항을 알아볼 수 있었다. 이러한 결과는 농촌지역 공립유치원 혼합연령학급의 교육발전과 교사의 전문성 향상을 위한 교육적, 정책적 지원의 기초자료로 활용될 것이다.
The purpose of this study is that by investigating and analyzing teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten, educational and political supports and guidances for efficient management of such classes are suggested. There are ...
The purpose of this study is that by investigating and analyzing teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten, educational and political supports and guidances for efficient management of such classes are suggested. There are two research tasks as follows. 1. What do teachers think about the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten? 2. What are teachers’ demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten? From September to December in 2017, four participants, who are teaching at mixed-age class in rural public kindergarten, were interviewed in depth and individually about teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class. This researcher also carried out collection analysis about a diversity of data such as Daily and Weekly Education Plans, Teachers’ Journal, and Class Diaries of the 2017 school year. Through data analysis like this, both teacher’s awareness about the educational characteristics of mixed-age class and teachers’ demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten have studied. Research result is as follows. First, from the result of study on ⌜teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten⌟, two educational characteristics of rural and mixed-age classes can be categorized. The educational characteristics of rural areas are 'operation of educational curriculum containing natural environment' and 'multi-cultural education for kids from multi-cultural family and multi-cultural education'. Next, the educational characteristics of mixed-age classes in rural public kindergarten are 'including both cross-age contents and level based contents', 'human environments able to see and learn', 'the educational characteristics of 3 to 4 year old kids who are free-spirited thinking and act for themselves', 'the educational characteristics of 5 year old kids self-conscious about being one’s seniors', and 'teachers’ endeavors for operation of educational curriculum of mixed-age class in public kindergarten'. Second, as a result of studying ⌜teachers’ demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten⌟, two educational and political supports for improving teacher’s professionality and operating better educational curriculum can be categorized. As educational supports for improving teacher’s professionality, 'instructional method for kids of all ages by specific approach need to be sought' and 'evaluation instrument adequate for the purpose' is also required. Next, as political supports for operating better educational curriculum, 'the exchange of operation work about educational curriculum through Messenger', 'the establishment of cooperative ties between parents and teachers', and 'the establishment of local community network' are needed. These study results show that awareness about the educational characteristics and demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten are required from teachers who are teaching at mixed-age class in rural public kindergarten. Further, these results can be used as base line data for educational and political supports and guidances for better education of mixed-age class in rural public kindergarten and teacher’s professionality improvement.
The purpose of this study is that by investigating and analyzing teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten, educational and political supports and guidances for efficient management of such classes are suggested. There are two research tasks as follows. 1. What do teachers think about the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten? 2. What are teachers’ demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten? From September to December in 2017, four participants, who are teaching at mixed-age class in rural public kindergarten, were interviewed in depth and individually about teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class. This researcher also carried out collection analysis about a diversity of data such as Daily and Weekly Education Plans, Teachers’ Journal, and Class Diaries of the 2017 school year. Through data analysis like this, both teacher’s awareness about the educational characteristics of mixed-age class and teachers’ demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten have studied. Research result is as follows. First, from the result of study on ⌜teacher’s awareness and demand for the educational characteristics of mixed-age class in rural public kindergarten⌟, two educational characteristics of rural and mixed-age classes can be categorized. The educational characteristics of rural areas are 'operation of educational curriculum containing natural environment' and 'multi-cultural education for kids from multi-cultural family and multi-cultural education'. Next, the educational characteristics of mixed-age classes in rural public kindergarten are 'including both cross-age contents and level based contents', 'human environments able to see and learn', 'the educational characteristics of 3 to 4 year old kids who are free-spirited thinking and act for themselves', 'the educational characteristics of 5 year old kids self-conscious about being one’s seniors', and 'teachers’ endeavors for operation of educational curriculum of mixed-age class in public kindergarten'. Second, as a result of studying ⌜teachers’ demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten⌟, two educational and political supports for improving teacher’s professionality and operating better educational curriculum can be categorized. As educational supports for improving teacher’s professionality, 'instructional method for kids of all ages by specific approach need to be sought' and 'evaluation instrument adequate for the purpose' is also required. Next, as political supports for operating better educational curriculum, 'the exchange of operation work about educational curriculum through Messenger', 'the establishment of cooperative ties between parents and teachers', and 'the establishment of local community network' are needed. These study results show that awareness about the educational characteristics and demands for better education management of mixed-age class in rural public kindergarten are required from teachers who are teaching at mixed-age class in rural public kindergarten. Further, these results can be used as base line data for educational and political supports and guidances for better education of mixed-age class in rural public kindergarten and teacher’s professionality improvement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.