본 연구는 보육교사의 개인적 특성, 직무소진과 교사-유아 상호작용의 관계에 대해 알아보기 위해 실시하였으며, 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 개인적 특성(연령, 기관유형, 담당연령, 근무경력,최종학력, 보유자격증, 직위, 결혼여부에 따라 직무소진 및 교사-유아 상호작용은 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용은 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 근무하는 보육교사 205명이었다. 보육교사의 직무소진을 알아보기 위해 Maslach와 Jackson(1981)이 개발한 MBI(...
본 연구는 보육교사의 개인적 특성, 직무소진과 교사-유아 상호작용의 관계에 대해 알아보기 위해 실시하였으며, 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 개인적 특성(연령, 기관유형, 담당연령, 근무경력,최종학력, 보유자격증, 직위, 결혼여부에 따라 직무소진 및 교사-유아 상호작용은 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용은 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 근무하는 보육교사 205명이었다. 보육교사의 직무소진을 알아보기 위해 Maslach와 Jackson(1981)이 개발한 MBI(Maslach Burnout Inventory) 측정도구를 이진화(2007)의 연구에서 보육교사용으로 사용된 문항을 수정·보완한 이종각(2013)의 연구도구를 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정도구는 이은해와 이기숙 (1996)의 교사-유아 상호작용 평가척도를 이정숙(2003)이 수정·보완한 연구도구를 사용하였다. 분석방법은 연구 대상자의 개인적 특성 및 주요변수들의 특성을 기술하기 위해 빈도분석과 기술통계를 사용하였다. 연구 대상자들의 개인적 특성에 따른 주요변인의 차이 검정을 위해 독립표본 t검정 및 일원변량분석을 실시하여 유의미한 차이가 도출된 경우 Bonfferroni 사후검증을 실시하였다. 또한 직무소진과 교사-유아 상호작용간의 관계를 분석하기 위해 피어슨 상관관계분석을 사용하였으며 변인 간에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 개인적 특성에 따라 직무소진과 교사-유아 상호작용의 차이를 분석한 결과 통계적으로 유의미한 것으로 나타났으며 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용은 서로간의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용의 관계를 살펴본 결과 정서적 고갈, 냉소, 성취감 감소로 인한 보육교사의 소진이 높을수록 교사-유아 상호작용은 감소하였다. 상호작용 하위요인인 언어적, 정서적, 행동적 상호작용에 성취감 저하가 가장 큰 영향력을 지닌 것으로 나타났다. 즉, 보육교사의 직무소진이 높아지면 교사-유아 상호작용에 부정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 따라서 어린이집 보육 현장에서 질 높은 보육에 매우 중요한 요인인 직무소진을 야기하는 영향을 살펴봄으로써 직무소진을 낮추기 위한 방안을 고안하여 교사를 위한 다양한 대책이 필요하다는 인식의 전환으로 향후 보육의 질적 향상에 기여함을 시사한다.
본 연구는 보육교사의 개인적 특성, 직무소진과 교사-유아 상호작용의 관계에 대해 알아보기 위해 실시하였으며, 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 개인적 특성(연령, 기관유형, 담당연령, 근무경력,최종학력, 보유자격증, 직위, 결혼여부에 따라 직무소진 및 교사-유아 상호작용은 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용은 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울특별시와 경기도 지역에 근무하는 보육교사 205명이었다. 보육교사의 직무소진을 알아보기 위해 Maslach와 Jackson(1981)이 개발한 MBI(Maslach Burnout Inventory) 측정도구를 이진화(2007)의 연구에서 보육교사용으로 사용된 문항을 수정·보완한 이종각(2013)의 연구도구를 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정도구는 이은해와 이기숙 (1996)의 교사-유아 상호작용 평가척도를 이정숙(2003)이 수정·보완한 연구도구를 사용하였다. 분석방법은 연구 대상자의 개인적 특성 및 주요변수들의 특성을 기술하기 위해 빈도분석과 기술통계를 사용하였다. 연구 대상자들의 개인적 특성에 따른 주요변인의 차이 검정을 위해 독립표본 t검정 및 일원변량분석을 실시하여 유의미한 차이가 도출된 경우 Bonfferroni 사후검증을 실시하였다. 또한 직무소진과 교사-유아 상호작용간의 관계를 분석하기 위해 피어슨 상관관계분석을 사용하였으며 변인 간에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 개인적 특성에 따라 직무소진과 교사-유아 상호작용의 차이를 분석한 결과 통계적으로 유의미한 것으로 나타났으며 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용은 서로간의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 직무소진과 교사-유아 상호작용의 관계를 살펴본 결과 정서적 고갈, 냉소, 성취감 감소로 인한 보육교사의 소진이 높을수록 교사-유아 상호작용은 감소하였다. 상호작용 하위요인인 언어적, 정서적, 행동적 상호작용에 성취감 저하가 가장 큰 영향력을 지닌 것으로 나타났다. 즉, 보육교사의 직무소진이 높아지면 교사-유아 상호작용에 부정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 따라서 어린이집 보육 현장에서 질 높은 보육에 매우 중요한 요인인 직무소진을 야기하는 영향을 살펴봄으로써 직무소진을 낮추기 위한 방안을 고안하여 교사를 위한 다양한 대책이 필요하다는 인식의 전환으로 향후 보육의 질적 향상에 기여함을 시사한다.
The purpose of this study was to study the relationship between childcare teacher‘s personal characteristics, job burnout and teacher-infant interaction. Research problems are as follows. First, will personal characteristics of childcare teachers (age, institution type, age of infants, work exp...
The purpose of this study was to study the relationship between childcare teacher‘s personal characteristics, job burnout and teacher-infant interaction. Research problems are as follows. First, will personal characteristics of childcare teachers (age, institution type, age of infants, work experience, the level of education, professional qualification, job title, and marital status) affect burnout and teacher-infant interaction? Second, what is the relationship between a childcare teacher’s job burnout and teacher-infant interaction? The subject study was 205 childcare teachers currently working in Seoul and Gyeonggi provinces. In order to study childcare teacher‘s job burnout, the research tool modified and strengthened for the target group of childcare teachers by Jong-gak Lee (2013) in Jinhwa Lee’s research (2007), a modified version of MBI (Maslach Burnout Inventory) measurement tool developed by Maslach and Jackson (1981) was used. As the measurement tool of teacher-infant interaction, the research tool by Jungsook Lee (2003) was used which modified and supplemented the teacher-infant interaction evaluation scale by Eunhae Lee and Kisook Lee (1996). Frequency analysis and descriptive statistics was chosen to describe the personal characteristics of the subjects and the characteristics of the main variables. For the test for difference in main variables according to individual characteristics of the subjects, independent samples t tests and One-way analysis of variance (ANOVA) were conducted and in the case that significant differences were found Bonferroni post hoc test was conducted. And Pearson’s correlation analysis was used to analyze the relationship between burnout and teacher - infant interaction and regression analysis was performed to analyze the effects of variables. The summary of this research results are as follows. Firstly, there was a statistically significant difference between job burnout and teacher-infant interaction according to personal characteristics of childcare teachers and the result indicates that a significant correlation between job burnout and teacher-infant interaction was found. Secondly, after the relationship between burnout and teacher-infant interaction was examined, teacher-infant interaction was found to decrease as burnout goes up due to emotional exhaustion, cynicism, and lack of sense of achievement. The lowering of achievement in the sub-factor to interaction such as linguistic, emotional, and behavioral interactions appeared to have the greatest influence on the interactions. In other words, it was recognized that the higher the job burnout of teachers is, the more negative influence exists on the teacher-infant interaction. By monitoring the effects of job burnout, which is a very important factor for teachers to provide infants with high quality childcare, this study suggests that it is necessary to design actions to lower the burnout of teachers which eventually leads to contribute to the improvement of the quality of childcare.
The purpose of this study was to study the relationship between childcare teacher‘s personal characteristics, job burnout and teacher-infant interaction. Research problems are as follows. First, will personal characteristics of childcare teachers (age, institution type, age of infants, work experience, the level of education, professional qualification, job title, and marital status) affect burnout and teacher-infant interaction? Second, what is the relationship between a childcare teacher’s job burnout and teacher-infant interaction? The subject study was 205 childcare teachers currently working in Seoul and Gyeonggi provinces. In order to study childcare teacher‘s job burnout, the research tool modified and strengthened for the target group of childcare teachers by Jong-gak Lee (2013) in Jinhwa Lee’s research (2007), a modified version of MBI (Maslach Burnout Inventory) measurement tool developed by Maslach and Jackson (1981) was used. As the measurement tool of teacher-infant interaction, the research tool by Jungsook Lee (2003) was used which modified and supplemented the teacher-infant interaction evaluation scale by Eunhae Lee and Kisook Lee (1996). Frequency analysis and descriptive statistics was chosen to describe the personal characteristics of the subjects and the characteristics of the main variables. For the test for difference in main variables according to individual characteristics of the subjects, independent samples t tests and One-way analysis of variance (ANOVA) were conducted and in the case that significant differences were found Bonferroni post hoc test was conducted. And Pearson’s correlation analysis was used to analyze the relationship between burnout and teacher - infant interaction and regression analysis was performed to analyze the effects of variables. The summary of this research results are as follows. Firstly, there was a statistically significant difference between job burnout and teacher-infant interaction according to personal characteristics of childcare teachers and the result indicates that a significant correlation between job burnout and teacher-infant interaction was found. Secondly, after the relationship between burnout and teacher-infant interaction was examined, teacher-infant interaction was found to decrease as burnout goes up due to emotional exhaustion, cynicism, and lack of sense of achievement. The lowering of achievement in the sub-factor to interaction such as linguistic, emotional, and behavioral interactions appeared to have the greatest influence on the interactions. In other words, it was recognized that the higher the job burnout of teachers is, the more negative influence exists on the teacher-infant interaction. By monitoring the effects of job burnout, which is a very important factor for teachers to provide infants with high quality childcare, this study suggests that it is necessary to design actions to lower the burnout of teachers which eventually leads to contribute to the improvement of the quality of childcare.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.