무역에 의존하여 국가경제를 유지하는 대한민국에서 해운은 국가 기간산업으로 매우 중요하고 보호 관리해야 하는 산업분야이다. 해운산업에서 선원은 필수 인력 군이다. 이 필수 인력군의 주축인 해기사를 양성하는 국내 해양대학은 ‘승선근무 예비역’ 이라는 대체병역의무 제도를 활용하여 학생들을 모집하고 4년간(3년재학, 1년 승선실습)의 교육으로 초급해기사를 배출하고 있다. 배출된 초급해기사들이 선박에서 훈련되어 실제 선박의 운항을 책임지는...
무역에 의존하여 국가경제를 유지하는 대한민국에서 해운은 국가 기간산업으로 매우 중요하고 보호 관리해야 하는 산업분야이다. 해운산업에서 선원은 필수 인력 군이다. 이 필수 인력군의 주축인 해기사를 양성하는 국내 해양대학은 ‘승선근무 예비역’ 이라는 대체병역의무 제도를 활용하여 학생들을 모집하고 4년간(3년재학, 1년 승선실습)의 교육으로 초급해기사를 배출하고 있다. 배출된 초급해기사들이 선박에서 훈련되어 실제 선박의 운항을 책임지는 고급해기사로 성장해야 한다. 그러나 초급 해기사들이 승선근무 예비역 제도를 활용하여 5년이내 36개월(휴가기간포함)의 승선 근무를 마치고 약 70%가 조기하선 하여 육상으로 이직하고 있다. 이런 초급해기사의 이직으로 고급해기사의 부족 및 전체적인 해기사 수준하락의 요인이 되고 있다. 교육기간 또는 승선 중 어떤 요인이 조기하선의 선택을 하게 만드는지 요인을 찾아 분석해 보았다. 3년간의 과정을 마치고 해양대 실습선에서 승선실습 하고 있는 실습선 학생들과 승선근무 예비역 제도를 활용한 의무 승선기간 중 승선 하고 있는 초급해기사(2등항해사, 3등항해사, 2등기관사, 3등기관사)들을 상대로 설문하여 조기하선 요인을 찾고자 했다. 설문 분석 결과 재학 중 해기직업에 대한 자부심과 미래비젼을 제시 할 수 있는 심도 있는 교육과정이 없는 걸로 나타났다. 초급해기사를 거쳐 고급해기사로 승진 하여 해운인력의 전문가로 성장 할 수 있는 선험적인 교육과정이 미비 하였다. 승선중인 초급해기사의 경우 선원에 대한 우리 사회의 낮은 인식과 직장과 가정이 분리 되지 않은 해상생활의 특수성, 가족 연인과 이별 등 특별한 환경으로 인해 조기하선을 선택 하는 곳으로 나타났다. 초급해기사의 조기하선을 예방하기 위해서는 승선을 조건으로 병역혜택을 부여하는 승선근무 예비역제도를 근본부터 재검토 연구할 필요가 있다. 국가 기간산업의 필수 요소인 해기사 양성 제도에 기본 틀을 재조정 할 필요가 있다고 본다. 선원에 대한 우리 사회의 인식 변화도 절실하다. 바다와 선원에 대한 제도적 대국민 홍보와 인식 변화를 위해 “바다로 세계로 미래로” 라는 구호처럼 미래 초자동화선 시대 세계 상선대에 가장 우수하고 능력 있는 대한민국 해기사에 도전하는 젊은 해기사들이 장래 촉망 받는 일등 직업군으로 인정받을 수 있기를 바란다.
무역에 의존하여 국가경제를 유지하는 대한민국에서 해운은 국가 기간산업으로 매우 중요하고 보호 관리해야 하는 산업분야이다. 해운산업에서 선원은 필수 인력 군이다. 이 필수 인력군의 주축인 해기사를 양성하는 국내 해양대학은 ‘승선근무 예비역’ 이라는 대체병역의무 제도를 활용하여 학생들을 모집하고 4년간(3년재학, 1년 승선실습)의 교육으로 초급해기사를 배출하고 있다. 배출된 초급해기사들이 선박에서 훈련되어 실제 선박의 운항을 책임지는 고급해기사로 성장해야 한다. 그러나 초급 해기사들이 승선근무 예비역 제도를 활용하여 5년이내 36개월(휴가기간포함)의 승선 근무를 마치고 약 70%가 조기하선 하여 육상으로 이직하고 있다. 이런 초급해기사의 이직으로 고급해기사의 부족 및 전체적인 해기사 수준하락의 요인이 되고 있다. 교육기간 또는 승선 중 어떤 요인이 조기하선의 선택을 하게 만드는지 요인을 찾아 분석해 보았다. 3년간의 과정을 마치고 해양대 실습선에서 승선실습 하고 있는 실습선 학생들과 승선근무 예비역 제도를 활용한 의무 승선기간 중 승선 하고 있는 초급해기사(2등항해사, 3등항해사, 2등기관사, 3등기관사)들을 상대로 설문하여 조기하선 요인을 찾고자 했다. 설문 분석 결과 재학 중 해기직업에 대한 자부심과 미래비젼을 제시 할 수 있는 심도 있는 교육과정이 없는 걸로 나타났다. 초급해기사를 거쳐 고급해기사로 승진 하여 해운인력의 전문가로 성장 할 수 있는 선험적인 교육과정이 미비 하였다. 승선중인 초급해기사의 경우 선원에 대한 우리 사회의 낮은 인식과 직장과 가정이 분리 되지 않은 해상생활의 특수성, 가족 연인과 이별 등 특별한 환경으로 인해 조기하선을 선택 하는 곳으로 나타났다. 초급해기사의 조기하선을 예방하기 위해서는 승선을 조건으로 병역혜택을 부여하는 승선근무 예비역제도를 근본부터 재검토 연구할 필요가 있다. 국가 기간산업의 필수 요소인 해기사 양성 제도에 기본 틀을 재조정 할 필요가 있다고 본다. 선원에 대한 우리 사회의 인식 변화도 절실하다. 바다와 선원에 대한 제도적 대국민 홍보와 인식 변화를 위해 “바다로 세계로 미래로” 라는 구호처럼 미래 초자동화선 시대 세계 상선대에 가장 우수하고 능력 있는 대한민국 해기사에 도전하는 젊은 해기사들이 장래 촉망 받는 일등 직업군으로 인정받을 수 있기를 바란다.
In Korea, which depends on trade and maintains the national economy, shipping is an industry sector that is very important as a national key industry and should be considered a guardian. In the maritime industry, seafarers are an essential force group. The Korean maritime university, which culti...
In Korea, which depends on trade and maintains the national economy, shipping is an industry sector that is very important as a national key industry and should be considered a guardian. In the maritime industry, seafarers are an essential force group. The Korean maritime university, which cultivates the marine ecosystem of the required manpower group, recruits students by utilizing the substitute military service system called "Boarding work reserve institutions" and emits marine merchant beginner officers for four years(three years of schooling and one year of boarding training) have. Emergent beginner officer must be trained on the ship to grow into a high-class ship responsible for the operation of the actual ship. Howerever, beginner officer have used the reservation system for their ship and they have been on board for over 36 months(including vacation) within five years, and about 70% have left early on the field. This shift in the marine merchant beginner officers has became a factor in the lack of high-quality officer and the decline in the level of the overall ship officer. We looked for factors that make the choice of early turnover during the training period on boarding. After three years training, students who practice on board marine training ship and students who are on board during the boarding duty reserves system(2nd officer, 3rd officer, 2nd engineer, 3rd engineer) to find out the early turnover gactor. As a result of the questionnaire analysis, It was found that there is no in-depth training course to propose the self-esteem and furture vision of the maritime career. There was not enough a prior training course to advance as an exoert of maritime manpower by being promoted as a high quality officer through an beginner officer. In the case of the beginner officer on board, It was found that the early recognition of the ship seafares was due to the low recognition of our society, the special nature of marine life where work and family are separated, and the special circumstance such as family lover and separation. In order to prevent the early turnover of a beginner officer, It is necessary to review the basic system of the Boarding work reserve institutions that provides military service on condition of boarding. It is necessary to readjust the basic framework to the system of marine merchant officer training, which is an essential element of the national key industry. The change of the perception of our society about the seafares is also urgent. As the slogan of "To the sea, To the world, To the future" to promote the institutional public and recognition of the sea and seafares, the young maritime merchant officers who are challenging the most excellent competent Korean marine merchant officer in the future super automated ship. hope that young seafares will be recognized as a first rate job that is promising in the future.
In Korea, which depends on trade and maintains the national economy, shipping is an industry sector that is very important as a national key industry and should be considered a guardian. In the maritime industry, seafarers are an essential force group. The Korean maritime university, which cultivates the marine ecosystem of the required manpower group, recruits students by utilizing the substitute military service system called "Boarding work reserve institutions" and emits marine merchant beginner officers for four years(three years of schooling and one year of boarding training) have. Emergent beginner officer must be trained on the ship to grow into a high-class ship responsible for the operation of the actual ship. Howerever, beginner officer have used the reservation system for their ship and they have been on board for over 36 months(including vacation) within five years, and about 70% have left early on the field. This shift in the marine merchant beginner officers has became a factor in the lack of high-quality officer and the decline in the level of the overall ship officer. We looked for factors that make the choice of early turnover during the training period on boarding. After three years training, students who practice on board marine training ship and students who are on board during the boarding duty reserves system(2nd officer, 3rd officer, 2nd engineer, 3rd engineer) to find out the early turnover gactor. As a result of the questionnaire analysis, It was found that there is no in-depth training course to propose the self-esteem and furture vision of the maritime career. There was not enough a prior training course to advance as an exoert of maritime manpower by being promoted as a high quality officer through an beginner officer. In the case of the beginner officer on board, It was found that the early recognition of the ship seafares was due to the low recognition of our society, the special nature of marine life where work and family are separated, and the special circumstance such as family lover and separation. In order to prevent the early turnover of a beginner officer, It is necessary to review the basic system of the Boarding work reserve institutions that provides military service on condition of boarding. It is necessary to readjust the basic framework to the system of marine merchant officer training, which is an essential element of the national key industry. The change of the perception of our society about the seafares is also urgent. As the slogan of "To the sea, To the world, To the future" to promote the institutional public and recognition of the sea and seafares, the young maritime merchant officers who are challenging the most excellent competent Korean marine merchant officer in the future super automated ship. hope that young seafares will be recognized as a first rate job that is promising in the future.
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