영화 복원기술은 필름의 생명력을 연장시키는 것을 목적으로 하며 필름을 문화유산으로 보존하고 미래에 전승해야 한다는 사명에 기여하고 있다. 기술의 발달로 인해 영화의 저장매체는 필름에서 디지털 파일로 대부분 전환이 이루어졌고 이에 따라 아키비스트는 늘 새로운 매체에 대해 높은 이해도를 가져야하고, 복원에 대응할 수 있어야한다. 필름은 시간의 경과에 의해 열화와 훼손이 일어나지만 전문적인 관리를 받는 경우 그 수명이 500년에 달한다. 그러나 디지털 파일의 경우 사소한 문제로도 쉽게 데이터의 손상이 이루어지므로 필름에 비해 그 신뢰도가 높지 않다. 영화 복원작업자는 각 매체들의 취약점을 잘 파악하고 복원 및 보존 작업에 힘써야 할 것이다. 한국영상자료원은 필름 ...
영화 복원기술은 필름의 생명력을 연장시키는 것을 목적으로 하며 필름을 문화유산으로 보존하고 미래에 전승해야 한다는 사명에 기여하고 있다. 기술의 발달로 인해 영화의 저장매체는 필름에서 디지털 파일로 대부분 전환이 이루어졌고 이에 따라 아키비스트는 늘 새로운 매체에 대해 높은 이해도를 가져야하고, 복원에 대응할 수 있어야한다. 필름은 시간의 경과에 의해 열화와 훼손이 일어나지만 전문적인 관리를 받는 경우 그 수명이 500년에 달한다. 그러나 디지털 파일의 경우 사소한 문제로도 쉽게 데이터의 손상이 이루어지므로 필름에 비해 그 신뢰도가 높지 않다. 영화 복원작업자는 각 매체들의 취약점을 잘 파악하고 복원 및 보존 작업에 힘써야 할 것이다. 한국영상자료원은 필름 아카이브의 전 과정이 가능한 국내의 유일한 기관으로서, 필름으로 이루어진 영화는 필름 복원, 필름의 디지털화, 디지털 심화 복원 등의 작업을 거치고, 디지털로 이루어진 영화는 주기적인 검수와 함께 데이터를 관리를 하고 있다. 현재에는 예술성을 인정받은 고전영화들을 중심으로 복원작업이 진행 되고 있으나, 상업성이 없는 독립 장‧단편 영화 또는 논픽션 영화의 경우 작업이 거의 이루어지지 않아 소외받고 있는 실정이다. 필름 영화의 복원작업에서는 상영 당시의 화질을 재현해 내는 것을 목표로 하고 있다. 현재에는 대부분 4K로 복원이 진행되고 있으며, 이렇게 복원된 영화는 리마스터링 작업을 통해 재개봉하여 대중들에게 공개되고 있다. 본 연구는 매체별 영화 복원기술의 현황과 한계에 대해 알아보고 대처방법을 예비하는데 그 목적을 두고 있다. 국내외 문헌의 기록을 토대로 영화사를 되짚어보며 국내 영화의 복원사례 조사 및 분석을 통해 향후 영화산업의 복원기술 발전에 이바지함과 동시에 복원된 영화가 소중한 자료로서의 가치를 지닐 수 있도록 해야 할 것이다.
영화 복원기술은 필름의 생명력을 연장시키는 것을 목적으로 하며 필름을 문화유산으로 보존하고 미래에 전승해야 한다는 사명에 기여하고 있다. 기술의 발달로 인해 영화의 저장매체는 필름에서 디지털 파일로 대부분 전환이 이루어졌고 이에 따라 아키비스트는 늘 새로운 매체에 대해 높은 이해도를 가져야하고, 복원에 대응할 수 있어야한다. 필름은 시간의 경과에 의해 열화와 훼손이 일어나지만 전문적인 관리를 받는 경우 그 수명이 500년에 달한다. 그러나 디지털 파일의 경우 사소한 문제로도 쉽게 데이터의 손상이 이루어지므로 필름에 비해 그 신뢰도가 높지 않다. 영화 복원작업자는 각 매체들의 취약점을 잘 파악하고 복원 및 보존 작업에 힘써야 할 것이다. 한국영상자료원은 필름 아카이브의 전 과정이 가능한 국내의 유일한 기관으로서, 필름으로 이루어진 영화는 필름 복원, 필름의 디지털화, 디지털 심화 복원 등의 작업을 거치고, 디지털로 이루어진 영화는 주기적인 검수와 함께 데이터를 관리를 하고 있다. 현재에는 예술성을 인정받은 고전영화들을 중심으로 복원작업이 진행 되고 있으나, 상업성이 없는 독립 장‧단편 영화 또는 논픽션 영화의 경우 작업이 거의 이루어지지 않아 소외받고 있는 실정이다. 필름 영화의 복원작업에서는 상영 당시의 화질을 재현해 내는 것을 목표로 하고 있다. 현재에는 대부분 4K로 복원이 진행되고 있으며, 이렇게 복원된 영화는 리마스터링 작업을 통해 재개봉하여 대중들에게 공개되고 있다. 본 연구는 매체별 영화 복원기술의 현황과 한계에 대해 알아보고 대처방법을 예비하는데 그 목적을 두고 있다. 국내외 문헌의 기록을 토대로 영화사를 되짚어보며 국내 영화의 복원사례 조사 및 분석을 통해 향후 영화산업의 복원기술 발전에 이바지함과 동시에 복원된 영화가 소중한 자료로서의 가치를 지닐 수 있도록 해야 할 것이다.
Movie restoration techniques aim at extending tchuhe lifespan of movie and contribute to the mission of conserving it as cultural heritage and inheriting it to future generations. With the advancement of technology, the storage medium of movies has changed from film to digital files in general, and ...
Movie restoration techniques aim at extending tchuhe lifespan of movie and contribute to the mission of conserving it as cultural heritage and inheriting it to future generations. With the advancement of technology, the storage medium of movies has changed from film to digital files in general, and therefore an archivist must maintain higher understanding of new media and can utilize it in the restoration of movies. With the lapse of time, film can be deteriorated and damaged, but when they are managed specially, their lifespan can extend to 500 years. However, the data of digital files are easily damaged with trivial causes and its reliability is lower than film movies. Therefore, an archivist must well understand every medium’s weak points and then take them into account in his restoration/conservation works of movies. Korean Film Archive is the only domestic agency in which all the processes of film archive are possible. It restores the film of film movies, carries out the digitalization of film movies, practices the intensification of digital restoration, checks digital movies periodically, and manages the data of digital movies. Movie restoration works are now carried out focusing on classical movies of which artistry has been already recognized. But most of independent short/feature movies and nonfiction movies which have no marketability are excluded in its restoration works. The goal of restoration works of film movies is to revive their original definitions. Now, most of them are restored with 4K. These restored movies are released to the public again after undergoing re-mastering works. The objective of this study was to examine the current status and limitation of movie restoration techniques by media and then work out a strategy to cope with them. For this, the history of movies was examined based on domestic and overseas literature, and then the cases of restoration were looked into and analyzed. The author hopes study findings will contribute to the development of restoration techniques of movies and maintenance of precious data values of restored movies.
Movie restoration techniques aim at extending tchuhe lifespan of movie and contribute to the mission of conserving it as cultural heritage and inheriting it to future generations. With the advancement of technology, the storage medium of movies has changed from film to digital files in general, and therefore an archivist must maintain higher understanding of new media and can utilize it in the restoration of movies. With the lapse of time, film can be deteriorated and damaged, but when they are managed specially, their lifespan can extend to 500 years. However, the data of digital files are easily damaged with trivial causes and its reliability is lower than film movies. Therefore, an archivist must well understand every medium’s weak points and then take them into account in his restoration/conservation works of movies. Korean Film Archive is the only domestic agency in which all the processes of film archive are possible. It restores the film of film movies, carries out the digitalization of film movies, practices the intensification of digital restoration, checks digital movies periodically, and manages the data of digital movies. Movie restoration works are now carried out focusing on classical movies of which artistry has been already recognized. But most of independent short/feature movies and nonfiction movies which have no marketability are excluded in its restoration works. The goal of restoration works of film movies is to revive their original definitions. Now, most of them are restored with 4K. These restored movies are released to the public again after undergoing re-mastering works. The objective of this study was to examine the current status and limitation of movie restoration techniques by media and then work out a strategy to cope with them. For this, the history of movies was examined based on domestic and overseas literature, and then the cases of restoration were looked into and analyzed. The author hopes study findings will contribute to the development of restoration techniques of movies and maintenance of precious data values of restored movies.
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