한국어 대우법은 다른 외국어와 달리 상하관계나 친소관계 등의 사회적 요인에 따라 다양한 호칭어, 종결어미, 어휘 등 문법 어휘 형식으로 나타난다. 특히 대우법 중의 반말 사용 특성상 적절한 문법 어휘 형식을 사용하지 못하여 오해가 생길 수 있기 때문에 외국인 학습자들이 대우관계의 설정과 문법 어휘 형식의 선택에 어려움을 느끼며 심리적 부담감도 적지 않다. 사용 범위와 대상이 넓은 존댓말보다 반말은 상하관계와 친소관계를 고려하여 사용 범위가 상대적으로 좁은 편이고 사용 대상도 제한적이다. 게다가 실제 한국어 교육현장에서도 사용이 빈번한 편이 아니기 때문에 초급과 중급 단계부터 어려움을 느끼는 부분을 바로잡지 못하면 그 오류가 고급 단계에 올라가서도 정확하게 사용하지 못한다는 문제점이 있다. 학술 분야에서 기존의 반말에 관한 연구는 위계 등급 설정과 어미 발달, 격식성 등에 중점을 두었으며 반말에 대한 교육 방안 연구는 주로 대우법 전체적인 교육의 일부로 존댓말에 비해서 연구가 부족하다. 반말의 사회언어학적 요인을 나타내며 여러 가지 실현 형식을 담아 고급 단계 학습자에 적합한 동시에 학습할 때 흥미를 느껴볼 수 있는 교육 방안을 모색하는데 목적을 두고 본 연구를 진행하였다. 본고에서는 접근성이 뛰어나고 소재와 장르가 다양하며 흥미성도 가지고 있는 ...
한국어 대우법은 다른 외국어와 달리 상하관계나 친소관계 등의 사회적 요인에 따라 다양한 호칭어, 종결어미, 어휘 등 문법 어휘 형식으로 나타난다. 특히 대우법 중의 반말 사용 특성상 적절한 문법 어휘 형식을 사용하지 못하여 오해가 생길 수 있기 때문에 외국인 학습자들이 대우관계의 설정과 문법 어휘 형식의 선택에 어려움을 느끼며 심리적 부담감도 적지 않다. 사용 범위와 대상이 넓은 존댓말보다 반말은 상하관계와 친소관계를 고려하여 사용 범위가 상대적으로 좁은 편이고 사용 대상도 제한적이다. 게다가 실제 한국어 교육현장에서도 사용이 빈번한 편이 아니기 때문에 초급과 중급 단계부터 어려움을 느끼는 부분을 바로잡지 못하면 그 오류가 고급 단계에 올라가서도 정확하게 사용하지 못한다는 문제점이 있다. 학술 분야에서 기존의 반말에 관한 연구는 위계 등급 설정과 어미 발달, 격식성 등에 중점을 두었으며 반말에 대한 교육 방안 연구는 주로 대우법 전체적인 교육의 일부로 존댓말에 비해서 연구가 부족하다. 반말의 사회언어학적 요인을 나타내며 여러 가지 실현 형식을 담아 고급 단계 학습자에 적합한 동시에 학습할 때 흥미를 느껴볼 수 있는 교육 방안을 모색하는데 목적을 두고 본 연구를 진행하였다. 본고에서는 접근성이 뛰어나고 소재와 장르가 다양하며 흥미성도 가지고 있는 웹툰을 교육용 학습 자료로 선정하였다. 그 중의 호칭어, 종결어미, 어휘 등 문법 어휘 형식을 말풍선 대화문으로 담아 재미있는 그림으로 반말의 힘(나이, 지위)과 거리(친밀도, 성별) 요인을 충분히 반영할 수 있는 웹툰 가우스전자를 선택하여 구체적인 교육 방안을 제시하였다. ‘학습 의식 고취’, ‘반말 사용 프로세스’, ‘힘과 친밀도의 상호작용 및 대우 협상’, ‘대우의 전환’등을 반말 교육에서 중요시해야할 점으로 선정하여 반말 사용 프로세스를 교육 도구로 활용하여 반말 사용의 판단 절차와 실현 형식을 제시하였다. TTT, PPP 교수 절차 모형을 바탕으로 하여, 역할극, 게임 등 다양한 교수 활동을 활용하여 웹툰으로 한 한국어 반말 교육의 단계별 교육 목표와 교수-학습 활동에 대해 제안하였다.
한국어 대우법은 다른 외국어와 달리 상하관계나 친소관계 등의 사회적 요인에 따라 다양한 호칭어, 종결어미, 어휘 등 문법 어휘 형식으로 나타난다. 특히 대우법 중의 반말 사용 특성상 적절한 문법 어휘 형식을 사용하지 못하여 오해가 생길 수 있기 때문에 외국인 학습자들이 대우관계의 설정과 문법 어휘 형식의 선택에 어려움을 느끼며 심리적 부담감도 적지 않다. 사용 범위와 대상이 넓은 존댓말보다 반말은 상하관계와 친소관계를 고려하여 사용 범위가 상대적으로 좁은 편이고 사용 대상도 제한적이다. 게다가 실제 한국어 교육현장에서도 사용이 빈번한 편이 아니기 때문에 초급과 중급 단계부터 어려움을 느끼는 부분을 바로잡지 못하면 그 오류가 고급 단계에 올라가서도 정확하게 사용하지 못한다는 문제점이 있다. 학술 분야에서 기존의 반말에 관한 연구는 위계 등급 설정과 어미 발달, 격식성 등에 중점을 두었으며 반말에 대한 교육 방안 연구는 주로 대우법 전체적인 교육의 일부로 존댓말에 비해서 연구가 부족하다. 반말의 사회언어학적 요인을 나타내며 여러 가지 실현 형식을 담아 고급 단계 학습자에 적합한 동시에 학습할 때 흥미를 느껴볼 수 있는 교육 방안을 모색하는데 목적을 두고 본 연구를 진행하였다. 본고에서는 접근성이 뛰어나고 소재와 장르가 다양하며 흥미성도 가지고 있는 웹툰을 교육용 학습 자료로 선정하였다. 그 중의 호칭어, 종결어미, 어휘 등 문법 어휘 형식을 말풍선 대화문으로 담아 재미있는 그림으로 반말의 힘(나이, 지위)과 거리(친밀도, 성별) 요인을 충분히 반영할 수 있는 웹툰 가우스전자를 선택하여 구체적인 교육 방안을 제시하였다. ‘학습 의식 고취’, ‘반말 사용 프로세스’, ‘힘과 친밀도의 상호작용 및 대우 협상’, ‘대우의 전환’등을 반말 교육에서 중요시해야할 점으로 선정하여 반말 사용 프로세스를 교육 도구로 활용하여 반말 사용의 판단 절차와 실현 형식을 제시하였다. TTT, PPP 교수 절차 모형을 바탕으로 하여, 역할극, 게임 등 다양한 교수 활동을 활용하여 웹툰으로 한 한국어 반말 교육의 단계별 교육 목표와 교수-학습 활동에 대해 제안하였다.
Unlike other foreign languages, Korean honorific system is presented in various forms of grammars and words, such as address form, final ending, and vocabulary, depending on social factors such as relationship between higher and lower grade and intimacy relation. In particular, foreign learners have...
Unlike other foreign languages, Korean honorific system is presented in various forms of grammars and words, such as address form, final ending, and vocabulary, depending on social factors such as relationship between higher and lower grade and intimacy relation. In particular, foreign learners have psychological burdens find it difficult to set up a relationship and choose a grammar and vocabulary when use non-honorific expressions because they can not use them properly due to informal usage. Honorific expressions have a broad range of usage and audience but the usage of non-honorific expressions is relatively narrow and limited in terms of relationship between higher and lower grade and intimacy relation. Furthermore, the problem is that since it is not frequently used in the field of Korean language education, if the error are not be correct accurately at the entry-level or intermediate level, it will be extended to the advanced level. In the academic field, research on non-honorific expressions are focused on hierarchy setting, final ending, and formality, while studying education methods for non-honorific expressions is usually lacking compared to honorific expressions. The purpose of the study is to find ways to develop education programs for non-honorific expressions which are reflecting the socio-lingual factors and kinds of reality formats that are suitable for advanced learners and make them interested in learning. In this study, webtoons, which are highly accessible, have a wide range of materials, genres and interests, are selected as educational materials. Among them, the webtoon 'Gaus Electronics' is chosen and be used for making detailed education plans since it contained a speech balloon with dialogues which are presented in various forms of address form, final ending, and vocabulary, and reflect the power (age, status) and distance (intimacy, gender) factors of non-honorific expressions. "motivation", "non-honorific expression usage process", "interaction between power, intimacy and treatment negotiation" and " transformation of treatment" are selected as an important element of non-honorific expressions education. The study is based on TTT and PPP teaching procedure models, using various kinds of teaching activities, such as role play, games, etc., It shows step-by-step educational goals and teach-learning activities in Korean language with webtoons.
Unlike other foreign languages, Korean honorific system is presented in various forms of grammars and words, such as address form, final ending, and vocabulary, depending on social factors such as relationship between higher and lower grade and intimacy relation. In particular, foreign learners have psychological burdens find it difficult to set up a relationship and choose a grammar and vocabulary when use non-honorific expressions because they can not use them properly due to informal usage. Honorific expressions have a broad range of usage and audience but the usage of non-honorific expressions is relatively narrow and limited in terms of relationship between higher and lower grade and intimacy relation. Furthermore, the problem is that since it is not frequently used in the field of Korean language education, if the error are not be correct accurately at the entry-level or intermediate level, it will be extended to the advanced level. In the academic field, research on non-honorific expressions are focused on hierarchy setting, final ending, and formality, while studying education methods for non-honorific expressions is usually lacking compared to honorific expressions. The purpose of the study is to find ways to develop education programs for non-honorific expressions which are reflecting the socio-lingual factors and kinds of reality formats that are suitable for advanced learners and make them interested in learning. In this study, webtoons, which are highly accessible, have a wide range of materials, genres and interests, are selected as educational materials. Among them, the webtoon 'Gaus Electronics' is chosen and be used for making detailed education plans since it contained a speech balloon with dialogues which are presented in various forms of address form, final ending, and vocabulary, and reflect the power (age, status) and distance (intimacy, gender) factors of non-honorific expressions. "motivation", "non-honorific expression usage process", "interaction between power, intimacy and treatment negotiation" and " transformation of treatment" are selected as an important element of non-honorific expressions education. The study is based on TTT and PPP teaching procedure models, using various kinds of teaching activities, such as role play, games, etc., It shows step-by-step educational goals and teach-learning activities in Korean language with webtoons.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.