플립드 러닝은 학습자 중심의 교수학습방법으로 최근 대학 현장에 양적으로 활발히 적용되고 있을 뿐 아니라 효과성에 대한 논의가 활발하게 이루어지고 있다. 플립드 러닝의 긍정적인 효과가 인식되고 있으나 학습부담, 상호작용의 질, 몰입도 저하, 학습지속의향 저하 등에서의 문제점 지적하였다. 특히 플립드 러닝의 학습몰입 및 학습지속의향에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 학습자 특성 측면에서 자기주도학습능력, ...
플립드 러닝은 학습자 중심의 교수학습방법으로 최근 대학 현장에 양적으로 활발히 적용되고 있을 뿐 아니라 효과성에 대한 논의가 활발하게 이루어지고 있다. 플립드 러닝의 긍정적인 효과가 인식되고 있으나 학습부담, 상호작용의 질, 몰입도 저하, 학습지속의향 저하 등에서의 문제점 지적하였다. 특히 플립드 러닝의 학습몰입 및 학습지속의향에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 학습자 특성 측면에서 자기주도학습능력, 협력지향성이 학습지속의향을 예측하는 정도를 분석하고 학습몰입의 매개효과를 확인하고자 한다. 서울시에 소재한 대학에 12개 플립드 러닝에 수강하는 대학생 296명을 대상으로 자료를 수집, 분석한 결과, 첫째, 자기주도학습능력, 협력지향성이 학습몰입을 예측하는 것으로 나타났다. 둘째, 학습몰입은 학습지속의향에 영향을 미치는 것으로 나나타났다. 셋째, 자기주도학습능력은 학습지속의향에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 협력지향성도 학습지속의향에 적접적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 학습몰입은 자기주도학습능력과 학습지속의향 간 관계에서 완전 매개를 하는 것으로 나타났다. 마지막으로 학습몰입은 협력지향성과 학습지속의향 간의 관계에서도 완전 매개효과를 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과를 통한 시사점은 다음과 같다. 플립드 러닝 정착하기 위해서는 학습자의 개인특성이 중요함을 시사하며, 지속적인 플립드 러닝을 위하여 교수활동에 몰입하는 과정이 필수함을 입증하는데 의미를 지닌다. 플립드 러닝의 적용과 확장을 위하여 교수설계할 때, 자기주도학습능력, 협력지향성뿐만 아니라 학습몰입도 고려해야 하며, 영향 요소를 유기적으로 연계시킨 전략을 개발할 필요가 있다. 본 연구는 결과변인으로 학습지속의향의 적용 가능성을 살펴봄으로써, 플립드 러닝의 결과변인을 확장시켰다는 의의를 가진다. 본 연구는 플립드 러닝의 지속적인 수강 및 사용에 대한 실증적인 연구의 근거를 제시하였다.
플립드 러닝은 학습자 중심의 교수학습방법으로 최근 대학 현장에 양적으로 활발히 적용되고 있을 뿐 아니라 효과성에 대한 논의가 활발하게 이루어지고 있다. 플립드 러닝의 긍정적인 효과가 인식되고 있으나 학습부담, 상호작용의 질, 몰입도 저하, 학습지속의향 저하 등에서의 문제점 지적하였다. 특히 플립드 러닝의 학습몰입 및 학습지속의향에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 학습자 특성 측면에서 자기주도학습능력, 협력지향성이 학습지속의향을 예측하는 정도를 분석하고 학습몰입의 매개효과를 확인하고자 한다. 서울시에 소재한 대학에 12개 플립드 러닝에 수강하는 대학생 296명을 대상으로 자료를 수집, 분석한 결과, 첫째, 자기주도학습능력, 협력지향성이 학습몰입을 예측하는 것으로 나타났다. 둘째, 학습몰입은 학습지속의향에 영향을 미치는 것으로 나나타났다. 셋째, 자기주도학습능력은 학습지속의향에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 협력지향성도 학습지속의향에 적접적 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 학습몰입은 자기주도학습능력과 학습지속의향 간 관계에서 완전 매개를 하는 것으로 나타났다. 마지막으로 학습몰입은 협력지향성과 학습지속의향 간의 관계에서도 완전 매개효과를 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구의 결과를 통한 시사점은 다음과 같다. 플립드 러닝 정착하기 위해서는 학습자의 개인특성이 중요함을 시사하며, 지속적인 플립드 러닝을 위하여 교수활동에 몰입하는 과정이 필수함을 입증하는데 의미를 지닌다. 플립드 러닝의 적용과 확장을 위하여 교수설계할 때, 자기주도학습능력, 협력지향성뿐만 아니라 학습몰입도 고려해야 하며, 영향 요소를 유기적으로 연계시킨 전략을 개발할 필요가 있다. 본 연구는 결과변인으로 학습지속의향의 적용 가능성을 살펴봄으로써, 플립드 러닝의 결과변인을 확장시켰다는 의의를 가진다. 본 연구는 플립드 러닝의 지속적인 수강 및 사용에 대한 실증적인 연구의 근거를 제시하였다.
Flipped learning is an approach to support learner-centered instructional model that practical applications in university and research on the effects of flipped learning have been actively increasing. Although students generally have positive perceptions of flipped learning, some studies have report...
Flipped learning is an approach to support learner-centered instructional model that practical applications in university and research on the effects of flipped learning have been actively increasing. Although students generally have positive perceptions of flipped learning, some studies have reported problems in learning burden, quality of interaction, low level of student engagement, and continuance intention. Especially in the investigation of student engagement, continuance intention in context of flipped learning is still lacking in the literature. Therefore, this study investigated the effects of self-directed learning ability, collaboration preference on continuance intention as well as the mediating effects of student engagement in flipped learning. With the purpose mentioned, this study collected and analyzed the data of participants which is consisted of 269 undergraduate students from 12 flipped classrooms in Seoul. Firstly, the results revealed that there is a significant and positive effect of self-directed learning ability on student engagement. Secondly collaboration preference had positive effect on student engagement. Thirdly, self-directed learning ability did not have a direct effect on continuance intention and collaboration preference. Fourthly, student engagement mediated the relationship between self-directed learning ability and continuance intention. Lastly, collaboration preference would indirectly and positively impact continuance intention with mediation of student engagement. The results of this study are discussed as follows. First we should understand the importance of student characteristics. And then, in order to continue flipped learning, the process of student engagement is necessary. With the purpose of applying and expanding of flipped learning, instructor should understand the importance of self-directed learning ability, collaboration preference as well as student engagement when designing instructional models. Moreover, it is important that instructor should organically connect the complex mechanism of these factors. Finally, this study implies that the variable results of flipped learning are expanded by examining the applicability of continuance intention. Overall, this study provide the basic literature for an empirical study on continuous acquisition and use of flipped learning.
Flipped learning is an approach to support learner-centered instructional model that practical applications in university and research on the effects of flipped learning have been actively increasing. Although students generally have positive perceptions of flipped learning, some studies have reported problems in learning burden, quality of interaction, low level of student engagement, and continuance intention. Especially in the investigation of student engagement, continuance intention in context of flipped learning is still lacking in the literature. Therefore, this study investigated the effects of self-directed learning ability, collaboration preference on continuance intention as well as the mediating effects of student engagement in flipped learning. With the purpose mentioned, this study collected and analyzed the data of participants which is consisted of 269 undergraduate students from 12 flipped classrooms in Seoul. Firstly, the results revealed that there is a significant and positive effect of self-directed learning ability on student engagement. Secondly collaboration preference had positive effect on student engagement. Thirdly, self-directed learning ability did not have a direct effect on continuance intention and collaboration preference. Fourthly, student engagement mediated the relationship between self-directed learning ability and continuance intention. Lastly, collaboration preference would indirectly and positively impact continuance intention with mediation of student engagement. The results of this study are discussed as follows. First we should understand the importance of student characteristics. And then, in order to continue flipped learning, the process of student engagement is necessary. With the purpose of applying and expanding of flipped learning, instructor should understand the importance of self-directed learning ability, collaboration preference as well as student engagement when designing instructional models. Moreover, it is important that instructor should organically connect the complex mechanism of these factors. Finally, this study implies that the variable results of flipped learning are expanded by examining the applicability of continuance intention. Overall, this study provide the basic literature for an empirical study on continuous acquisition and use of flipped learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.