어휘는 언어의 시작이며 언어학습의 중심이다(Clark, 1993). 어휘가 기본으로 학습이 되어야 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기로 더 발전해나갈 수 있다. 그렇기 때문에 교육부에서는 영어교육과정으로 각 학년에 따라 학습해야할 필수 어휘를 정했으며 학년이 올라갈수록 알아야 할 어휘도 늘어난다. 하지만 중학생임에도 초등학교 필수어휘를 다 익히지 못하는 학생들에 많다. 그로 인해 외워야 할 어휘량이 점점 늘어나 영어에 흥미를 잃어버리고 결국 포기하는 경우도 있다. 알아야 할 어휘량도 문제지만 하위권 학생들의 특징은 영어 학습에 대한 의욕이 적고 영어에 흥미나 관심도 부족하다는 것이다(이혜진, 2012). 그렇기 때문에 하위권 학생들에게는 흥미를 주면서 자연스럽게 암기를 할 수 있게 도와주는 방법이 필요하다. 그래서 본 연구에서는 이러한 하위권 학생들의 특징을 고려하여 픽토리얼 타이포그래피(P.T)를 활용한 어휘학습이 하위권 학생들의 어휘향상에 단기적·장기적으로 영향을 미치는지 또 P.T를 활용한 어휘학습에 대한 하위권 학생들의 인식에 대한 연구하였다. 본 연구에서는 기말고사 결과로 형성된 하위반을 이미지제시 집단, P.T제시 집단, P.T제시 + 제작 집단으로 나누어 이미지제시 집단에게는 철자와 이미지를 따로 제시하는 방법, P.T제시 집단과 P.T제시 + 제작 집단에게는 철자와 이미지가 결합된 P.T를 제시하는 방법으로 새로운 어휘를 제시하였다. 또한 이미지제시 집단과 P.T제시 집단에게는 어휘를 제시한 후 10분 동안 5단어를 쓰게 했으며, P.T제시 + 제작 집단에게는 10분 동안 5단어를 P.T로 직접 제작하는 방법으로 새로운 어휘를 생성하는 활동도 하였다. 이렇게 3차시의 연구수업 후 단기적 어휘향상에 대한 영향력을 확인하기 위해 직후사후시험을 보았으며 장기적 어휘향상에 대한 영향력을 확인하기 위해 각 차시를 기준으로 2주 후 지연사후시험을 보았다. 또한 설문지를 통해 새로운 어휘학습에 대한 학생들의 인식을 확인하였다. 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 직후사후시험과 지연사후시험을 통해 단기적 어휘향상과 장기적 어휘향상을 알아보았다. 단기적 어휘향상에 대한 결과로는 세 집단 간의 유의미한 차이가 없다는 결과가 나왔다. 각 차시의 2주 후에 실시한 장기적 어휘향상에 대한 결과로는 세 집단 간의 유의미한 차이가 있다는 결과가 나왔다. P.T를 활용한 어휘학습에 대한 학생들의 인식에 대해서는 철자와 이미지가 결합되어 있는 P.T가 단어에 따라서는 어휘를 인식하는데 애매모호함이 있다는 의견도 있었지만 전반적으로는 긍정적인 인식이 있다는 결과가 나왔다. 연구 결과를 통해 ...
어휘는 언어의 시작이며 언어학습의 중심이다(Clark, 1993). 어휘가 기본으로 학습이 되어야 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기로 더 발전해나갈 수 있다. 그렇기 때문에 교육부에서는 영어교육과정으로 각 학년에 따라 학습해야할 필수 어휘를 정했으며 학년이 올라갈수록 알아야 할 어휘도 늘어난다. 하지만 중학생임에도 초등학교 필수어휘를 다 익히지 못하는 학생들에 많다. 그로 인해 외워야 할 어휘량이 점점 늘어나 영어에 흥미를 잃어버리고 결국 포기하는 경우도 있다. 알아야 할 어휘량도 문제지만 하위권 학생들의 특징은 영어 학습에 대한 의욕이 적고 영어에 흥미나 관심도 부족하다는 것이다(이혜진, 2012). 그렇기 때문에 하위권 학생들에게는 흥미를 주면서 자연스럽게 암기를 할 수 있게 도와주는 방법이 필요하다. 그래서 본 연구에서는 이러한 하위권 학생들의 특징을 고려하여 픽토리얼 타이포그래피(P.T)를 활용한 어휘학습이 하위권 학생들의 어휘향상에 단기적·장기적으로 영향을 미치는지 또 P.T를 활용한 어휘학습에 대한 하위권 학생들의 인식에 대한 연구하였다. 본 연구에서는 기말고사 결과로 형성된 하위반을 이미지제시 집단, P.T제시 집단, P.T제시 + 제작 집단으로 나누어 이미지제시 집단에게는 철자와 이미지를 따로 제시하는 방법, P.T제시 집단과 P.T제시 + 제작 집단에게는 철자와 이미지가 결합된 P.T를 제시하는 방법으로 새로운 어휘를 제시하였다. 또한 이미지제시 집단과 P.T제시 집단에게는 어휘를 제시한 후 10분 동안 5단어를 쓰게 했으며, P.T제시 + 제작 집단에게는 10분 동안 5단어를 P.T로 직접 제작하는 방법으로 새로운 어휘를 생성하는 활동도 하였다. 이렇게 3차시의 연구수업 후 단기적 어휘향상에 대한 영향력을 확인하기 위해 직후사후시험을 보았으며 장기적 어휘향상에 대한 영향력을 확인하기 위해 각 차시를 기준으로 2주 후 지연사후시험을 보았다. 또한 설문지를 통해 새로운 어휘학습에 대한 학생들의 인식을 확인하였다. 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 직후사후시험과 지연사후시험을 통해 단기적 어휘향상과 장기적 어휘향상을 알아보았다. 단기적 어휘향상에 대한 결과로는 세 집단 간의 유의미한 차이가 없다는 결과가 나왔다. 각 차시의 2주 후에 실시한 장기적 어휘향상에 대한 결과로는 세 집단 간의 유의미한 차이가 있다는 결과가 나왔다. P.T를 활용한 어휘학습에 대한 학생들의 인식에 대해서는 철자와 이미지가 결합되어 있는 P.T가 단어에 따라서는 어휘를 인식하는데 애매모호함이 있다는 의견도 있었지만 전반적으로는 긍정적인 인식이 있다는 결과가 나왔다. 연구 결과를 통해 픽토리얼 타이포그래피를 활용한 어휘학습은 중학생 하위권 학생들의 어휘향상과 정의적 영역에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다.
어휘는 언어의 시작이며 언어학습의 중심이다(Clark, 1993). 어휘가 기본으로 학습이 되어야 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기로 더 발전해나갈 수 있다. 그렇기 때문에 교육부에서는 영어교육과정으로 각 학년에 따라 학습해야할 필수 어휘를 정했으며 학년이 올라갈수록 알아야 할 어휘도 늘어난다. 하지만 중학생임에도 초등학교 필수어휘를 다 익히지 못하는 학생들에 많다. 그로 인해 외워야 할 어휘량이 점점 늘어나 영어에 흥미를 잃어버리고 결국 포기하는 경우도 있다. 알아야 할 어휘량도 문제지만 하위권 학생들의 특징은 영어 학습에 대한 의욕이 적고 영어에 흥미나 관심도 부족하다는 것이다(이혜진, 2012). 그렇기 때문에 하위권 학생들에게는 흥미를 주면서 자연스럽게 암기를 할 수 있게 도와주는 방법이 필요하다. 그래서 본 연구에서는 이러한 하위권 학생들의 특징을 고려하여 픽토리얼 타이포그래피(P.T)를 활용한 어휘학습이 하위권 학생들의 어휘향상에 단기적·장기적으로 영향을 미치는지 또 P.T를 활용한 어휘학습에 대한 하위권 학생들의 인식에 대한 연구하였다. 본 연구에서는 기말고사 결과로 형성된 하위반을 이미지제시 집단, P.T제시 집단, P.T제시 + 제작 집단으로 나누어 이미지제시 집단에게는 철자와 이미지를 따로 제시하는 방법, P.T제시 집단과 P.T제시 + 제작 집단에게는 철자와 이미지가 결합된 P.T를 제시하는 방법으로 새로운 어휘를 제시하였다. 또한 이미지제시 집단과 P.T제시 집단에게는 어휘를 제시한 후 10분 동안 5단어를 쓰게 했으며, P.T제시 + 제작 집단에게는 10분 동안 5단어를 P.T로 직접 제작하는 방법으로 새로운 어휘를 생성하는 활동도 하였다. 이렇게 3차시의 연구수업 후 단기적 어휘향상에 대한 영향력을 확인하기 위해 직후사후시험을 보았으며 장기적 어휘향상에 대한 영향력을 확인하기 위해 각 차시를 기준으로 2주 후 지연사후시험을 보았다. 또한 설문지를 통해 새로운 어휘학습에 대한 학생들의 인식을 확인하였다. 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 직후사후시험과 지연사후시험을 통해 단기적 어휘향상과 장기적 어휘향상을 알아보았다. 단기적 어휘향상에 대한 결과로는 세 집단 간의 유의미한 차이가 없다는 결과가 나왔다. 각 차시의 2주 후에 실시한 장기적 어휘향상에 대한 결과로는 세 집단 간의 유의미한 차이가 있다는 결과가 나왔다. P.T를 활용한 어휘학습에 대한 학생들의 인식에 대해서는 철자와 이미지가 결합되어 있는 P.T가 단어에 따라서는 어휘를 인식하는데 애매모호함이 있다는 의견도 있었지만 전반적으로는 긍정적인 인식이 있다는 결과가 나왔다. 연구 결과를 통해 픽토리얼 타이포그래피를 활용한 어휘학습은 중학생 하위권 학생들의 어휘향상과 정의적 영역에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다.
Lexical is the starting and central point in language learning. Lexical should be learned in order to improve listening, speaking, reading and writing. This is why the Ministry of Education in Korea designated specific vocabulary for students in each grade and the vocabulary increases as the grade g...
Lexical is the starting and central point in language learning. Lexical should be learned in order to improve listening, speaking, reading and writing. This is why the Ministry of Education in Korea designated specific vocabulary for students in each grade and the vocabulary increases as the grade goes up. However, there are many middle school students who don't even know the vocabulary from elementary school. The older they become, the more vocabulary they should know, and this makes low level students give up learning English. Vocabulary itself is an important issue, but motivation and interest are the most important factors for low level students when they learn something. They are lacking the motivation and interest to learn, so it is necessary for low level students to have interests and learn naturally when they memorize vocabulary. Pictorial typography is one of the most effective ways of learning vocabulary for low level students, so the purpose of this study was to find out the effects of using P.T on English vocabulary ability and perceptions of low level middle school students. In this study, the lower level classes were divided into three groups: the group using P.T, the group using and producing P.T, and the group using images. The groups using P.T and images practiced writing words while the other group produced P.T. After finishing teaching the vocabulary by using three different kinds of vocabulary instructions, the three groups were given two tests which were tested right after the vocabulary instruction and also tested two weeks later to verify their short term and long term vocabulary ability. Also, the two groups that had classes using P.T were given a survey to verify the effects of perceptions of using P.T. The results of the study are as follows. first, the results for the test of short term memory show that there are no meaningful difference among the three groups. Second, the results for the test of long term memory show that there are meaningful difference among the three groups. Third, from the survey by the groups using P.T, most of the students had positive perceptions about using P.T. although there were a few minor opinions about the ambiguity of understanding P.T. Through these results, using P.T can be an effective way of learning vocabulary for low level middle school students.
Lexical is the starting and central point in language learning. Lexical should be learned in order to improve listening, speaking, reading and writing. This is why the Ministry of Education in Korea designated specific vocabulary for students in each grade and the vocabulary increases as the grade goes up. However, there are many middle school students who don't even know the vocabulary from elementary school. The older they become, the more vocabulary they should know, and this makes low level students give up learning English. Vocabulary itself is an important issue, but motivation and interest are the most important factors for low level students when they learn something. They are lacking the motivation and interest to learn, so it is necessary for low level students to have interests and learn naturally when they memorize vocabulary. Pictorial typography is one of the most effective ways of learning vocabulary for low level students, so the purpose of this study was to find out the effects of using P.T on English vocabulary ability and perceptions of low level middle school students. In this study, the lower level classes were divided into three groups: the group using P.T, the group using and producing P.T, and the group using images. The groups using P.T and images practiced writing words while the other group produced P.T. After finishing teaching the vocabulary by using three different kinds of vocabulary instructions, the three groups were given two tests which were tested right after the vocabulary instruction and also tested two weeks later to verify their short term and long term vocabulary ability. Also, the two groups that had classes using P.T were given a survey to verify the effects of perceptions of using P.T. The results of the study are as follows. first, the results for the test of short term memory show that there are no meaningful difference among the three groups. Second, the results for the test of long term memory show that there are meaningful difference among the three groups. Third, from the survey by the groups using P.T, most of the students had positive perceptions about using P.T. although there were a few minor opinions about the ambiguity of understanding P.T. Through these results, using P.T can be an effective way of learning vocabulary for low level middle school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.