본 연구는 학습상담현장에서의 개입경험이 많은 학습상담사를 대상으로 그들의 경험과 의미를 이해하고, 이를 현장에서 학습상담을 진행하고 있는 모든 학습상담사와 공유함으로써 그들의 효과적인 개입에 긍정적인 영향을 미치고 더 나아가 내담학생의 학습문제를 해결하는데 도움을 주고자 하였다. 이를 위해 연구자는 질적 연구방법 중 하나인 근거이론 접근방법(grounded theory approach)을 적용하여, 아동청소년 상담경력 5년 이상, 학습상담 경력 3년 이상의 경력을 가지고 있는 9명의 학습상담사와의 심층면접을 통해 자료를 수집하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. ...
본 연구는 학습상담현장에서의 개입경험이 많은 학습상담사를 대상으로 그들의 경험과 의미를 이해하고, 이를 현장에서 학습상담을 진행하고 있는 모든 학습상담사와 공유함으로써 그들의 효과적인 개입에 긍정적인 영향을 미치고 더 나아가 내담학생의 학습문제를 해결하는데 도움을 주고자 하였다. 이를 위해 연구자는 질적 연구방법 중 하나인 근거이론 접근방법(grounded theory approach)을 적용하여, 아동청소년 상담경력 5년 이상, 학습상담 경력 3년 이상의 경력을 가지고 있는 9명의 학습상담사와의 심층면접을 통해 자료를 수집하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 개방코딩(open coding)을 통해 90개의 개념이 도출되었고, 이는 다시 35개의 하위범주로 분류되어 17개의 범주로 정리되었다. 축코딩(axial coding)을 통해서 범주들의 관계를 분석하여 패러다임 모형을 완성하였다. 범주들 간의 상호 관련성을 분석한 결과, ‘학업성취도가 낮음’, ‘학생의 발달적 어려움이 동반됨’이라는 인과적 조건(causal conditions)으로 인해 ‘학생의 복합적 욕구에 맞춤형으로 대응하기’라는 중심현상(phenomenon)이 발견되었다. 연구 참여자들은 ‘학습상담의 환경적 여건’의 맥락(context)에 따라 ‘상담목표나 초점을 개별화함’, ‘인지학습적 개입을 실시함’, ‘정서적 개입을 실시함’, ‘행동적 개입을 실시함’이라는 작용/상호작용 전략(action/interaction strategies)을 수행하였다. 중심현상에 대한 작용/상호작용을 촉진하거나 억제하는 중재적 조건(intervening conditions)은 ‘포괄적인 지식체계를 유지함’, ‘학습상담사로서의 관점과 태도를 견지함’, ‘개인의 삶의 경험을 동원함’, ‘전문적 네트워크를 활용함’이다. 이러한 결과(consequences)는 ‘융합적인 접근을 시도하고 있음’, ‘내담학생에게 꼭 필요한 효과를 설계함’, ‘학습상담 효과의 지속을 위해 함께 노력함’, ‘학습상담사의 역할 수행을 위해 최선의 노력을 함’으로 나타났다. 본 연구결과는 연구참여자들의 상담 경험, 학력, 경력이 다소 편향되어 있고, 학습상담사 발달을 이해하는데 단기적 관점이라는 점과 상담환경, 내담학생의 여러가지 조건을 충분히 고려하지 못한 한계가 있다. 그럼에도 불구하고 학습상담사의 전문적인 개입 및 전략과 그에 따른 효과성을 설명할 수 있었다는데 의의가 있다. 또한 학습상담 전문가로 성장하고자 하는 이들에게 전문적이고 발전적인 개입방법을 제시하고 학습상담사 교육과 슈퍼비전에 시사점을 제공하였다. 상담사들과는 다른 학습상담사만의 정체성을 조명함으로써 학습상담사의 전문직 정체성 확립을 위하여 개선 및 지원해야 할 요소 등을 확인하고 제도적으로 해결해야 할 과제가 무엇인지에 대한 본 연구의 제언은 향후 학습상담 관련 제도 마련을 위한 자료로도 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 학습상담현장에서의 개입경험이 많은 학습상담사를 대상으로 그들의 경험과 의미를 이해하고, 이를 현장에서 학습상담을 진행하고 있는 모든 학습상담사와 공유함으로써 그들의 효과적인 개입에 긍정적인 영향을 미치고 더 나아가 내담학생의 학습문제를 해결하는데 도움을 주고자 하였다. 이를 위해 연구자는 질적 연구방법 중 하나인 근거이론 접근방법(grounded theory approach)을 적용하여, 아동청소년 상담경력 5년 이상, 학습상담 경력 3년 이상의 경력을 가지고 있는 9명의 학습상담사와의 심층면접을 통해 자료를 수집하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 개방코딩(open coding)을 통해 90개의 개념이 도출되었고, 이는 다시 35개의 하위범주로 분류되어 17개의 범주로 정리되었다. 축코딩(axial coding)을 통해서 범주들의 관계를 분석하여 패러다임 모형을 완성하였다. 범주들 간의 상호 관련성을 분석한 결과, ‘학업성취도가 낮음’, ‘학생의 발달적 어려움이 동반됨’이라는 인과적 조건(causal conditions)으로 인해 ‘학생의 복합적 욕구에 맞춤형으로 대응하기’라는 중심현상(phenomenon)이 발견되었다. 연구 참여자들은 ‘학습상담의 환경적 여건’의 맥락(context)에 따라 ‘상담목표나 초점을 개별화함’, ‘인지학습적 개입을 실시함’, ‘정서적 개입을 실시함’, ‘행동적 개입을 실시함’이라는 작용/상호작용 전략(action/interaction strategies)을 수행하였다. 중심현상에 대한 작용/상호작용을 촉진하거나 억제하는 중재적 조건(intervening conditions)은 ‘포괄적인 지식체계를 유지함’, ‘학습상담사로서의 관점과 태도를 견지함’, ‘개인의 삶의 경험을 동원함’, ‘전문적 네트워크를 활용함’이다. 이러한 결과(consequences)는 ‘융합적인 접근을 시도하고 있음’, ‘내담학생에게 꼭 필요한 효과를 설계함’, ‘학습상담 효과의 지속을 위해 함께 노력함’, ‘학습상담사의 역할 수행을 위해 최선의 노력을 함’으로 나타났다. 본 연구결과는 연구참여자들의 상담 경험, 학력, 경력이 다소 편향되어 있고, 학습상담사 발달을 이해하는데 단기적 관점이라는 점과 상담환경, 내담학생의 여러가지 조건을 충분히 고려하지 못한 한계가 있다. 그럼에도 불구하고 학습상담사의 전문적인 개입 및 전략과 그에 따른 효과성을 설명할 수 있었다는데 의의가 있다. 또한 학습상담 전문가로 성장하고자 하는 이들에게 전문적이고 발전적인 개입방법을 제시하고 학습상담사 교육과 슈퍼비전에 시사점을 제공하였다. 상담사들과는 다른 학습상담사만의 정체성을 조명함으로써 학습상담사의 전문직 정체성 확립을 위하여 개선 및 지원해야 할 요소 등을 확인하고 제도적으로 해결해야 할 과제가 무엇인지에 대한 본 연구의 제언은 향후 학습상담 관련 제도 마련을 위한 자료로도 활용될 수 있을 것이다.
This study has a positive impact on their intervention by understanding the experience and meaning of educational counselors who have many effective intervention experiences in the field of counseling and sharing them with all counseling counselors in the field. Furthermore, I tried to help my stude...
This study has a positive impact on their intervention by understanding the experience and meaning of educational counselors who have many effective intervention experiences in the field of counseling and sharing them with all counseling counselors in the field. Furthermore, I tried to help my students solve their learning problems. For this purpose, I applied the grounded theory approach, one of the qualitative research methods, to conduct in-depth interviews with 9 study counselors who have more than 5 years of experience in counseling for children and 3 years of experience in counseling. The main results of the study are summarized as follows. 90 concepts were derived through open coding, which was again classified into 35 subcategories and 17 categories. The paradigm model was completed by analyzing the relationship of categories through axial coding. An analysis of the interrelationship among the categories revealed that the phenomenon of being tailored to the complex needs of students was followed by conditions of low academic performance and accompanying the developmental issues of the students. Participants were asked to 'personalize counseling goals or focus', 'perform cognitive educational interventions', 'perform emotional interventions', and 'engage in behavioral interventions' in accordance with the context of 'environmental conditions of educational counseling' 'And the strategy of interaction / interaction. The interventional conditions that promote or suppress the action / interaction on the central phenomenon include 'maintaining a comprehensive knowledge system', 'maintaining perspective and attitude as a educational counselor', 'mobilizing the experience of the individual', ' using a professional network'. Interventional conditions that promote or suppress interactions with central phenomena include 'maintaining a comprehensive knowledge system', 'maintaining a educational consultant's perspective and attitude', 'the mobilization of an individual's experience'. The results of this study are limited in that the participants' counseling experience, academic background, career are somewhat biased, short - term perspective in understanding educational counselor development. Nevertheless, it is meaningful that we could explain the professional intervention and strategy of the counselor and its effectiveness. They also provided professional and developmental intervention methods for those who would like to grow into a educational counseling specialist, and provided suggestions for educational counselor education and supervision. In order to establish the professional identity of the counselor by examining the identity of the counselor which is different from that of the counselors, it is necessary to identify the factors to be improved and supported, and the results of these studies can also be used as a resource to prepare.
This study has a positive impact on their intervention by understanding the experience and meaning of educational counselors who have many effective intervention experiences in the field of counseling and sharing them with all counseling counselors in the field. Furthermore, I tried to help my students solve their learning problems. For this purpose, I applied the grounded theory approach, one of the qualitative research methods, to conduct in-depth interviews with 9 study counselors who have more than 5 years of experience in counseling for children and 3 years of experience in counseling. The main results of the study are summarized as follows. 90 concepts were derived through open coding, which was again classified into 35 subcategories and 17 categories. The paradigm model was completed by analyzing the relationship of categories through axial coding. An analysis of the interrelationship among the categories revealed that the phenomenon of being tailored to the complex needs of students was followed by conditions of low academic performance and accompanying the developmental issues of the students. Participants were asked to 'personalize counseling goals or focus', 'perform cognitive educational interventions', 'perform emotional interventions', and 'engage in behavioral interventions' in accordance with the context of 'environmental conditions of educational counseling' 'And the strategy of interaction / interaction. The interventional conditions that promote or suppress the action / interaction on the central phenomenon include 'maintaining a comprehensive knowledge system', 'maintaining perspective and attitude as a educational counselor', 'mobilizing the experience of the individual', ' using a professional network'. Interventional conditions that promote or suppress interactions with central phenomena include 'maintaining a comprehensive knowledge system', 'maintaining a educational consultant's perspective and attitude', 'the mobilization of an individual's experience'. The results of this study are limited in that the participants' counseling experience, academic background, career are somewhat biased, short - term perspective in understanding educational counselor development. Nevertheless, it is meaningful that we could explain the professional intervention and strategy of the counselor and its effectiveness. They also provided professional and developmental intervention methods for those who would like to grow into a educational counseling specialist, and provided suggestions for educational counselor education and supervision. In order to establish the professional identity of the counselor by examining the identity of the counselor which is different from that of the counselors, it is necessary to identify the factors to be improved and supported, and the results of these studies can also be used as a resource to prepare.
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