본인의 작업은 현재를 살아가는 우리들에게 이미지가 우리의 인식에 미치는 영향에 대한 질문에서부터 작업을 시작하게 되었다. 지금 이 순간에도 스마트폰과 인터넷은 수많은 정보와 이미지들이 무분별하게 양산되어 가고 있다. 이 과정 속에 우리의 삶은 실재와 가상이 혼재된 가운데 사실성이 부재된 상태로 살아가고 있다. 본인은 다양한 미디어 속의 이미지들을 캡쳐하고 포토샵 프로그램을 이용하여 이미지를 변형하고 편집하여 이를 다시 회화로 표현하는 작업을 하고 있다. 우리는 일상 속에서 디지털미디어를 사용하고 이미지를 바라보고 정보를 받아들일 때 사실과 가상이 혼재되어 인식하는 현상이 나타나게 된다. 본인은 이런 현상을 시각적으로 표현하기 위하여 이미지를 변형하거나 이미지를 합쳐서 허구적 풍경으로 표현하는 작업을 하고 있는 것이다. 작품의 주요 소재로 사용하는 이미지들은 인터넷과 SNS상에서 캡쳐한 것들이다. 본인의 작업에서 주된 시각적 재현의 체계인 이미지의 변형과 합치기는 이미지와 정보가 소비되는 과정에서 생기는 오류나, 가상에 대한 파상실재를 재현해 내고자 한 것이다. 본 논문은 미디어 속에 노출되어 있는 수많은 이미지를 예술적인 태도로 변형하고 편집하는 행위의 의미를 서술하고, 현 시대의 시대정신에 부합하는 회화작품을 만들 수 있다는 이론적 토대를 마련하는 것을 목적으로 연구하였다. 본인의 작업에 주된 소재인 이미지를 연구하기 위하여 ...
본인의 작업은 현재를 살아가는 우리들에게 이미지가 우리의 인식에 미치는 영향에 대한 질문에서부터 작업을 시작하게 되었다. 지금 이 순간에도 스마트폰과 인터넷은 수많은 정보와 이미지들이 무분별하게 양산되어 가고 있다. 이 과정 속에 우리의 삶은 실재와 가상이 혼재된 가운데 사실성이 부재된 상태로 살아가고 있다. 본인은 다양한 미디어 속의 이미지들을 캡쳐하고 포토샵 프로그램을 이용하여 이미지를 변형하고 편집하여 이를 다시 회화로 표현하는 작업을 하고 있다. 우리는 일상 속에서 디지털미디어를 사용하고 이미지를 바라보고 정보를 받아들일 때 사실과 가상이 혼재되어 인식하는 현상이 나타나게 된다. 본인은 이런 현상을 시각적으로 표현하기 위하여 이미지를 변형하거나 이미지를 합쳐서 허구적 풍경으로 표현하는 작업을 하고 있는 것이다. 작품의 주요 소재로 사용하는 이미지들은 인터넷과 SNS상에서 캡쳐한 것들이다. 본인의 작업에서 주된 시각적 재현의 체계인 이미지의 변형과 합치기는 이미지와 정보가 소비되는 과정에서 생기는 오류나, 가상에 대한 파상실재를 재현해 내고자 한 것이다. 본 논문은 미디어 속에 노출되어 있는 수많은 이미지를 예술적인 태도로 변형하고 편집하는 행위의 의미를 서술하고, 현 시대의 시대정신에 부합하는 회화작품을 만들 수 있다는 이론적 토대를 마련하는 것을 목적으로 연구하였다. 본인의 작업에 주된 소재인 이미지를 연구하기 위하여 장 보드리야르의 시뮬라시옹에 대한 이론과 현대사회에서 이미지의 소비과정에서 나타나는 사실성의 부재에 관해 알아 보았다. 그리고 이에 대한 선행 작가들 중에서 데포르마시옹 기법이 작품에서 나타난 사례를 살펴 보았다. 본 논문을 통해 본인의 작품이 현 시대에 나타날 수 있는 수많은 예술적 활동 중 하나로써 새로운 사회에 처한 상황을 표현하고 새로운 담론을 제시할 수 있는 가능성을 모색하였다. 본인은 본 논문을 통해 본인의 작업에 대한 이론적 근거와 개념 확립의 기반을 얻었다. 이 후의 보완점에 대한 시사와 앞으로의 연구방향에 대한 가능성을 열어 두고 본 연구를 마치며, 앞으로도 시대성을 담고 변화와 발전하는 작품 활동을 하도록 연구하겠다.
본인의 작업은 현재를 살아가는 우리들에게 이미지가 우리의 인식에 미치는 영향에 대한 질문에서부터 작업을 시작하게 되었다. 지금 이 순간에도 스마트폰과 인터넷은 수많은 정보와 이미지들이 무분별하게 양산되어 가고 있다. 이 과정 속에 우리의 삶은 실재와 가상이 혼재된 가운데 사실성이 부재된 상태로 살아가고 있다. 본인은 다양한 미디어 속의 이미지들을 캡쳐하고 포토샵 프로그램을 이용하여 이미지를 변형하고 편집하여 이를 다시 회화로 표현하는 작업을 하고 있다. 우리는 일상 속에서 디지털미디어를 사용하고 이미지를 바라보고 정보를 받아들일 때 사실과 가상이 혼재되어 인식하는 현상이 나타나게 된다. 본인은 이런 현상을 시각적으로 표현하기 위하여 이미지를 변형하거나 이미지를 합쳐서 허구적 풍경으로 표현하는 작업을 하고 있는 것이다. 작품의 주요 소재로 사용하는 이미지들은 인터넷과 SNS상에서 캡쳐한 것들이다. 본인의 작업에서 주된 시각적 재현의 체계인 이미지의 변형과 합치기는 이미지와 정보가 소비되는 과정에서 생기는 오류나, 가상에 대한 파상실재를 재현해 내고자 한 것이다. 본 논문은 미디어 속에 노출되어 있는 수많은 이미지를 예술적인 태도로 변형하고 편집하는 행위의 의미를 서술하고, 현 시대의 시대정신에 부합하는 회화작품을 만들 수 있다는 이론적 토대를 마련하는 것을 목적으로 연구하였다. 본인의 작업에 주된 소재인 이미지를 연구하기 위하여 장 보드리야르의 시뮬라시옹에 대한 이론과 현대사회에서 이미지의 소비과정에서 나타나는 사실성의 부재에 관해 알아 보았다. 그리고 이에 대한 선행 작가들 중에서 데포르마시옹 기법이 작품에서 나타난 사례를 살펴 보았다. 본 논문을 통해 본인의 작품이 현 시대에 나타날 수 있는 수많은 예술적 활동 중 하나로써 새로운 사회에 처한 상황을 표현하고 새로운 담론을 제시할 수 있는 가능성을 모색하였다. 본인은 본 논문을 통해 본인의 작업에 대한 이론적 근거와 개념 확립의 기반을 얻었다. 이 후의 보완점에 대한 시사와 앞으로의 연구방향에 대한 가능성을 열어 두고 본 연구를 마치며, 앞으로도 시대성을 담고 변화와 발전하는 작품 활동을 하도록 연구하겠다.
The author's work began by questioning how images affect our perceptions of living the present. At this moment, a lot of information and images are mass-produced on smartphones and the Internet. In this process, we live in the world where reality and imagination are mixed and reality is absent. ...
The author's work began by questioning how images affect our perceptions of living the present. At this moment, a lot of information and images are mass-produced on smartphones and the Internet. In this process, we live in the world where reality and imagination are mixed and reality is absent. The author captures images in various media, transforms and edits images using the Photoshop program, and re-expresses them in painting. When we use digital media in everyday life and look at images and accept information, we often confuse virtuals with facts, and vice versa. The author has been working on transforming images and combining them into fictional landscapes to express such phenomena visually. The images that are used as the main material of the work are captured on the Internet and SNS. The transformation of the images is the main visual representation system in my work. It is intended to reproduce the errors that result from the consumption of images and information, or to imitate virtual reality. This thesis has described the meaning of transforming and editing many images exposed in the media with an artistic attitude. It also aims to provide theoretical foundation so as to propose that it is possible to make a painting that conforms to the spirit of the times. In order to study the images that were the main material of my work, the author studied the theory of ‘Simulation’ of Jean Baudrillard and the lack of realism in the process of the consumption of images in modern society. The author has presented examples of ‘déformation’ from the artworks adopted by some preceding artists. In this thesis, the author searched for the possibility of expressing the situation in a new society and of presenting a new discourse as one of myriad artistic activities that could appear in the present age. The author obtained the rationale and conceptual basis for his own work through this paper. The paper concludes by suggesting the possibility of future research for the limitations and suggestions for the subsequent research. The author will continue to study the artworks that change and develop reflecting the spirit of the times.
The author's work began by questioning how images affect our perceptions of living the present. At this moment, a lot of information and images are mass-produced on smartphones and the Internet. In this process, we live in the world where reality and imagination are mixed and reality is absent. The author captures images in various media, transforms and edits images using the Photoshop program, and re-expresses them in painting. When we use digital media in everyday life and look at images and accept information, we often confuse virtuals with facts, and vice versa. The author has been working on transforming images and combining them into fictional landscapes to express such phenomena visually. The images that are used as the main material of the work are captured on the Internet and SNS. The transformation of the images is the main visual representation system in my work. It is intended to reproduce the errors that result from the consumption of images and information, or to imitate virtual reality. This thesis has described the meaning of transforming and editing many images exposed in the media with an artistic attitude. It also aims to provide theoretical foundation so as to propose that it is possible to make a painting that conforms to the spirit of the times. In order to study the images that were the main material of my work, the author studied the theory of ‘Simulation’ of Jean Baudrillard and the lack of realism in the process of the consumption of images in modern society. The author has presented examples of ‘déformation’ from the artworks adopted by some preceding artists. In this thesis, the author searched for the possibility of expressing the situation in a new society and of presenting a new discourse as one of myriad artistic activities that could appear in the present age. The author obtained the rationale and conceptual basis for his own work through this paper. The paper concludes by suggesting the possibility of future research for the limitations and suggestions for the subsequent research. The author will continue to study the artworks that change and develop reflecting the spirit of the times.
주제어
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학위논문 정보
저자
손하람
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
서양화학과 서양화전공
지도교수
이종구
발행연도
2018
총페이지
iii, 53 p.
키워드
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