산조란 장구나 북 반주에 맞추어 한 명의 연주자가 여러 장단으로 구성된 악장을 연달아 연주하는 음악이다. 해금산조는 지영희와 한범수에 의해 처음 시도되었고 서용석과 김영재도 직접 해금산조를 구성하여 총 네 개의 류파가 활발히 연주되고 있다. 네 가지 류파의 해금산조 중 가장 많이 연주, 전승되고 있는 지영희류 해금산조는 1968~1970년대를 거쳐 짧은 산조가 완성된 이후 1974년 하와이로 이주한 지영희가 짧은산조에 새로운 가락을 더하여 긴산조를 만들었다. 그러나 지영희류 짧은산조의 경우 처음 형성되었던 1968~1970년대의 ...
산조란 장구나 북 반주에 맞추어 한 명의 연주자가 여러 장단으로 구성된 악장을 연달아 연주하는 음악이다. 해금산조는 지영희와 한범수에 의해 처음 시도되었고 서용석과 김영재도 직접 해금산조를 구성하여 총 네 개의 류파가 활발히 연주되고 있다. 네 가지 류파의 해금산조 중 가장 많이 연주, 전승되고 있는 지영희류 해금산조는 1968~1970년대를 거쳐 짧은 산조가 완성된 이후 1974년 하와이로 이주한 지영희가 짧은산조에 새로운 가락을 더하여 긴산조를 만들었다. 그러나 지영희류 짧은산조의 경우 처음 형성되었던 1968~1970년대의 모습을 유지하며 전승되고 있으나 하와이에서 만들어진 긴산조의 모습은 오늘날 다양한 선율적 변화를 보이고 있다. 따라서 지영희류 긴산조가 최초 만들어진 때부터 지금까지 달리 표현되는 선율에 대해 주목해보고 시대에 따라 달라지는 선율변화를 분석해봄으로써 그 현상을 정리하고 나아가 이러한 변화양상의 의미를 찾고자 하였다.
분석한 산조의 변화양상을 종합적으로 정리하면 장단수의 변화, 조성의 변화, 상이한 선율양상 및 추가된 양상, 선율의 이동으로 나타났다. 이러한 선율 변화양상은 지영희류 해금산조의 원류에 대하여 주위 환경의 영향 뿐 아니라 연주자의 주관적 해석과 음악적 능력으로 변화되었을 가능성으로 추론해 볼 수 있다. 이러한 시각에서 본 연구를 통해 고정되어 있지 않고 자유롭게 연주되는, 본래 산조가 가진 음악의 속성이 구현되길 바란다.
산조란 장구나 북 반주에 맞추어 한 명의 연주자가 여러 장단으로 구성된 악장을 연달아 연주하는 음악이다. 해금산조는 지영희와 한범수에 의해 처음 시도되었고 서용석과 김영재도 직접 해금산조를 구성하여 총 네 개의 류파가 활발히 연주되고 있다. 네 가지 류파의 해금산조 중 가장 많이 연주, 전승되고 있는 지영희류 해금산조는 1968~1970년대를 거쳐 짧은 산조가 완성된 이후 1974년 하와이로 이주한 지영희가 짧은산조에 새로운 가락을 더하여 긴산조를 만들었다. 그러나 지영희류 짧은산조의 경우 처음 형성되었던 1968~1970년대의 모습을 유지하며 전승되고 있으나 하와이에서 만들어진 긴산조의 모습은 오늘날 다양한 선율적 변화를 보이고 있다. 따라서 지영희류 긴산조가 최초 만들어진 때부터 지금까지 달리 표현되는 선율에 대해 주목해보고 시대에 따라 달라지는 선율변화를 분석해봄으로써 그 현상을 정리하고 나아가 이러한 변화양상의 의미를 찾고자 하였다.
분석한 산조의 변화양상을 종합적으로 정리하면 장단수의 변화, 조성의 변화, 상이한 선율양상 및 추가된 양상, 선율의 이동으로 나타났다. 이러한 선율 변화양상은 지영희류 해금산조의 원류에 대하여 주위 환경의 영향 뿐 아니라 연주자의 주관적 해석과 음악적 능력으로 변화되었을 가능성으로 추론해 볼 수 있다. 이러한 시각에서 본 연구를 통해 고정되어 있지 않고 자유롭게 연주되는, 본래 산조가 가진 음악의 속성이 구현되길 바란다.
Sanjo is a type of music performed by one performer that plays movement consisted of multiple rhythms consecutively accompanied by Janggu or drum. Haegeum sanjo was first attempted by Young Hee Ji and Beom su Han. Yong Seok Seo and Yeong Jae Kim also composed Haegeum sanjo themselves, and so, a tota...
Sanjo is a type of music performed by one performer that plays movement consisted of multiple rhythms consecutively accompanied by Janggu or drum. Haegeum sanjo was first attempted by Young Hee Ji and Beom su Han. Yong Seok Seo and Yeong Jae Kim also composed Haegeum sanjo themselves, and so, a total of four types are actively being played. Young Hee Ji type of haegeum sanjo, which is the most played and transmitted among the four types of sanjo, was completed between 1968 and 1970 as a short sanjo. Then in 1974, Young Hee Ji moved to Hawaii and added a new tune to the short sanjo to make long sanjo. However, Young Hee Ji type short sanjo maintains its initial form as it was first made in 1968~1970’s and is passed down in that form. On the other hand, the long sanjo made in Hawaii is undergoing various melodic changes today. Therefore, I tried to organize the phenomenon and find out the meaning of the change by analyzing the melody change which varies according to the time period, focusing on the melody that is expressed differently from the time when Young Hee Ji type was first made.
To summarize the analysis of changes in the sanjo, it was observed to be the changes in number of beats, changes in composition, different melodic aspects and added aspects, and the movement of melody. Such changes in melodic change can be deduced to be caused by not only the environmental influences on the origin of Young Hee Ji type haegeum sanjo, but also the subjective interpretation of individual performers and musical ability. In this perspective, I hope that this research will help sanjo to be more fluent and freely performed, and actualizing the musical tributes that sanjo fundamentally has.
Sanjo is a type of music performed by one performer that plays movement consisted of multiple rhythms consecutively accompanied by Janggu or drum. Haegeum sanjo was first attempted by Young Hee Ji and Beom su Han. Yong Seok Seo and Yeong Jae Kim also composed Haegeum sanjo themselves, and so, a total of four types are actively being played. Young Hee Ji type of haegeum sanjo, which is the most played and transmitted among the four types of sanjo, was completed between 1968 and 1970 as a short sanjo. Then in 1974, Young Hee Ji moved to Hawaii and added a new tune to the short sanjo to make long sanjo. However, Young Hee Ji type short sanjo maintains its initial form as it was first made in 1968~1970’s and is passed down in that form. On the other hand, the long sanjo made in Hawaii is undergoing various melodic changes today. Therefore, I tried to organize the phenomenon and find out the meaning of the change by analyzing the melody change which varies according to the time period, focusing on the melody that is expressed differently from the time when Young Hee Ji type was first made.
To summarize the analysis of changes in the sanjo, it was observed to be the changes in number of beats, changes in composition, different melodic aspects and added aspects, and the movement of melody. Such changes in melodic change can be deduced to be caused by not only the environmental influences on the origin of Young Hee Ji type haegeum sanjo, but also the subjective interpretation of individual performers and musical ability. In this perspective, I hope that this research will help sanjo to be more fluent and freely performed, and actualizing the musical tributes that sanjo fundamentally has.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.