열간 성형 후 급냉한 Al7075 판재 부품의 미세조직 및 기계적 특성에 관한 연구 Microstructure and Mechanical Properties of Al 7075 Sheet Formed Part after Hot Forming Followed by Direct Quenching원문보기
자동차 산업에서는 연비향상을 위한 경량화 소재의 적용이 지속적으로 증가하고 있다. 하지만, 기존에 예상한 것과 달리 경량 비철금속의 적용이 큰 폭으로 증가하지 않고 있는데 이는 소재 물성에 대비하여 높은 비용이 원인으로 판단된다. 알루미늄 합금은 우수한 비강성과 내식성을 강점을 가지고 있지만 소재비용과 철강에 비하여 높은 공정비용으로 양산화에 걸림돌이 되고 ...
자동차 산업에서는 연비향상을 위한 경량화 소재의 적용이 지속적으로 증가하고 있다. 하지만, 기존에 예상한 것과 달리 경량 비철금속의 적용이 큰 폭으로 증가하지 않고 있는데 이는 소재 물성에 대비하여 높은 비용이 원인으로 판단된다. 알루미늄 합금은 우수한 비강성과 내식성을 강점을 가지고 있지만 소재비용과 철강에 비하여 높은 공정비용으로 양산화에 걸림돌이 되고 있다. 본 연구는 알루미늄 7075 합금의 열처리 과정 중 고온변형에 의해 생기는 미세조직 변화를 분석하여 고온 변형기구를 규명하고, 성형 후 기계적 특성을 평가하고자 한다. 또한 높은 공정비용으로 인한 양산화 적용이 어렵다는 문제점을 극복하기 위해 알루미늄 7075 합금의 용체화 처리 온도구간에서 열처리와 동시에 고온 예비성형을 한 후 직접 냉각성형을 도입한 열처리 단축 공정울 제안하고, 연구된 결과를 통해 제안된 성형법의 가능성을 판단하고자 한다.
자동차 산업에서는 연비향상을 위한 경량화 소재의 적용이 지속적으로 증가하고 있다. 하지만, 기존에 예상한 것과 달리 경량 비철금속의 적용이 큰 폭으로 증가하지 않고 있는데 이는 소재 물성에 대비하여 높은 비용이 원인으로 판단된다. 알루미늄 합금은 우수한 비강성과 내식성을 강점을 가지고 있지만 소재비용과 철강에 비하여 높은 공정비용으로 양산화에 걸림돌이 되고 있다. 본 연구는 알루미늄 7075 합금의 열처리 과정 중 고온변형에 의해 생기는 미세조직 변화를 분석하여 고온 변형기구를 규명하고, 성형 후 기계적 특성을 평가하고자 한다. 또한 높은 공정비용으로 인한 양산화 적용이 어렵다는 문제점을 극복하기 위해 알루미늄 7075 합금의 용체화 처리 온도구간에서 열처리와 동시에 고온 예비성형을 한 후 직접 냉각성형을 도입한 열처리 단축 공정울 제안하고, 연구된 결과를 통해 제안된 성형법의 가능성을 판단하고자 한다.
In the automobile industry, the application of lightweight materials for fuel economy improvement is continuously increasing. However, unlike the previous forecast, the application of lightweight non-ferrous metals has not increased significantly, which is attributable to high costs in comparison wi...
In the automobile industry, the application of lightweight materials for fuel economy improvement is continuously increasing. However, unlike the previous forecast, the application of lightweight non-ferrous metals has not increased significantly, which is attributable to high costs in comparison with the material properties. Aluminum alloys have a strong nose and corrosion resistance, but they are obstacles to mass production due to material cost and high processing cost compared with steel. The purpose of this study is to investigate microstructural changes caused by high temperature deformation during heat treatment of aluminum 7075 alloy and to investigate mechanical properties after deformation. In order to overcome the problem that it is difficult to apply mass-production due to high process cost, we propose a heat treatment and shortening process that adopts direct cooling molding after high-temperature preforming with heat treatment at the solution treatment temperature range of aluminum 7075 alloy. To determine the feasibility of the proposed process.
In the automobile industry, the application of lightweight materials for fuel economy improvement is continuously increasing. However, unlike the previous forecast, the application of lightweight non-ferrous metals has not increased significantly, which is attributable to high costs in comparison with the material properties. Aluminum alloys have a strong nose and corrosion resistance, but they are obstacles to mass production due to material cost and high processing cost compared with steel. The purpose of this study is to investigate microstructural changes caused by high temperature deformation during heat treatment of aluminum 7075 alloy and to investigate mechanical properties after deformation. In order to overcome the problem that it is difficult to apply mass-production due to high process cost, we propose a heat treatment and shortening process that adopts direct cooling molding after high-temperature preforming with heat treatment at the solution treatment temperature range of aluminum 7075 alloy. To determine the feasibility of the proposed process.
주제어
#Al 7075 microstructure Fracture High Temperature Behaviar
학위논문 정보
저자
김민석
학위수여기관
경북대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
자동차공학과
지도교수
김지식
발행연도
2018
총페이지
vii, 70 p.
키워드
Al 7075 microstructure Fracture High Temperature Behaviar
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