본 연구의 목적은 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도 및 놀이성에 미치는 효과를 알아보는 것이다.
이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 3. 가정연계 자연물놀이 과정에서 영아⋅학부모⋅교사의 변화는 어떠한가?
본 연구의 대상은 I시 S구에 위치한 네 군데 어린이집 만 2세반 영아 38명이다. 이중 A와 B어린이집 영아 19명은 실험집단, C와 D어린이집 영아 19명은 비교집단으로 배정하였고, 두 집단 간의 월령 동질성을 확인하였다. 본 연구에서는 선행연구 및 유아교육 전문가와의 협의를 통해 실험처치 활동인 가정연계 자연물놀이 활동계획안을 구성하고, 예비연구를 통해 실험처치 활동과 검사도구의 타당성 및 적절성을 확인하였으며, 이후 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 간 자연친화적 태도와 놀이성의 동질성도 확인하였다. 실험집단에 대한 실험처치는 2017년 10월부터 12월까지 주 2회 총 16회기에 걸쳐 이루어졌다. 이때 실험집단 영아들은 어린이집에서의 자연물을 활용한 자유놀이와 가정연계 자연물놀이를 모두 경험하였고, 비교집단 영아들은 어린이집에서의 자연물을 활용한 자유놀이만을 경험하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 Musser와 Diamond가 1999년에 제작한 CATES-PY (The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 추엄예(2016)가 수정·보완한 영아용 자연친화적 태도 검사도구와, Barnett(1990)이 제작한 아동의 놀이성 척도 CPS(Children's ...
본 연구의 목적은 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도 및 놀이성에 미치는 효과를 알아보는 것이다.
이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 3. 가정연계 자연물놀이 과정에서 영아⋅학부모⋅교사의 변화는 어떠한가?
본 연구의 대상은 I시 S구에 위치한 네 군데 어린이집 만 2세반 영아 38명이다. 이중 A와 B어린이집 영아 19명은 실험집단, C와 D어린이집 영아 19명은 비교집단으로 배정하였고, 두 집단 간의 월령 동질성을 확인하였다. 본 연구에서는 선행연구 및 유아교육 전문가와의 협의를 통해 실험처치 활동인 가정연계 자연물놀이 활동계획안을 구성하고, 예비연구를 통해 실험처치 활동과 검사도구의 타당성 및 적절성을 확인하였으며, 이후 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 간 자연친화적 태도와 놀이성의 동질성도 확인하였다. 실험집단에 대한 실험처치는 2017년 10월부터 12월까지 주 2회 총 16회기에 걸쳐 이루어졌다. 이때 실험집단 영아들은 어린이집에서의 자연물을 활용한 자유놀이와 가정연계 자연물놀이를 모두 경험하였고, 비교집단 영아들은 어린이집에서의 자연물을 활용한 자유놀이만을 경험하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 Musser와 Diamond가 1999년에 제작한 CATES-PY (The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 추엄예(2016)가 수정·보완한 영아용 자연친화적 태도 검사도구와, Barnett(1990)이 제작한 아동의 놀이성 척도 CPS(Children's Playfulness Scale)를 번역하여 김영희(1995)가 수정·보완한 영아용 놀이성 평정척도이다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과를 검증한 결과, 실험집단의 자연친화적 태도는 비교집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 특히 자연물에 거부감이나 무관심을 보였던 영아들은 자연물에 대한 거부감이 눈에 띄게 감소하였으며, 자연에서 직접 발견한 돌멩이, 솔방울, 도토리, 나뭇잎 등을 모아 자신의 것으로 소중히 간직하고 자유놀이 과정에서 특별한 관심과 애착을 보이는 행동이 관찰되었다. 이러한 연구결과는 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 긍정적인 영항을 준 것으로 해석될 수 있다. 둘째, 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과를 검증한 결과 실험집단의 놀이성은 비교집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 이러한 연구결과는 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 영향을 준 것으로 해석될 수 있다. 셋째, 영아를 대상으로 한 가정연계 자연물놀이의 효과에 대한 양적 연구결과가 갖게 되는 제한점을 보완하기 위하여 질적 연구를 일부 병행한 결과, 자연물놀이는 영아뿐만 아니라 부모와 교사의 자연친화적 태도와 놀이성에도 긍정적인 변화를 가져다주었음을 알 수 있었다. 결론적으로 본 연구의 결과는 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도와 놀이성에 효과가 있었을 뿐 아니라, 부모와 교사의 자연친화적 태도 및 놀이성에도 긍정적인 영향을 주었음을 밝혀주고 있다. 따라서 보육현장에서는 가정연계 자연물놀이의 중요성을 인식하고, 어린이집뿐만 아니라 가정에서도 어린이집과 연계한 자연물놀이가 활성화될 수 있도록 도와야 한다. 또한 부모-영아 간 자연물놀이가 지속적으로 이루어질 수 있도록 부모를 지원하고 다양한 가정연계 활동을 계발·적용하기 위해 더욱 노력할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도 및 놀이성에 미치는 효과를 알아보는 것이다.
이러한 연구 목적을 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과는 어떠한가? 3. 가정연계 자연물놀이 과정에서 영아⋅학부모⋅교사의 변화는 어떠한가?
본 연구의 대상은 I시 S구에 위치한 네 군데 어린이집 만 2세반 영아 38명이다. 이중 A와 B어린이집 영아 19명은 실험집단, C와 D어린이집 영아 19명은 비교집단으로 배정하였고, 두 집단 간의 월령 동질성을 확인하였다. 본 연구에서는 선행연구 및 유아교육 전문가와의 협의를 통해 실험처치 활동인 가정연계 자연물놀이 활동계획안을 구성하고, 예비연구를 통해 실험처치 활동과 검사도구의 타당성 및 적절성을 확인하였으며, 이후 사전검사를 통해 실험집단과 비교집단 간 자연친화적 태도와 놀이성의 동질성도 확인하였다. 실험집단에 대한 실험처치는 2017년 10월부터 12월까지 주 2회 총 16회기에 걸쳐 이루어졌다. 이때 실험집단 영아들은 어린이집에서의 자연물을 활용한 자유놀이와 가정연계 자연물놀이를 모두 경험하였고, 비교집단 영아들은 어린이집에서의 자연물을 활용한 자유놀이만을 경험하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 Musser와 Diamond가 1999년에 제작한 CATES-PY (The Children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 추엄예(2016)가 수정·보완한 영아용 자연친화적 태도 검사도구와, Barnett(1990)이 제작한 아동의 놀이성 척도 CPS(Children's Playfulness Scale)를 번역하여 김영희(1995)가 수정·보완한 영아용 놀이성 평정척도이다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 미치는 효과를 검증한 결과, 실험집단의 자연친화적 태도는 비교집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 특히 자연물에 거부감이나 무관심을 보였던 영아들은 자연물에 대한 거부감이 눈에 띄게 감소하였으며, 자연에서 직접 발견한 돌멩이, 솔방울, 도토리, 나뭇잎 등을 모아 자신의 것으로 소중히 간직하고 자유놀이 과정에서 특별한 관심과 애착을 보이는 행동이 관찰되었다. 이러한 연구결과는 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도에 긍정적인 영항을 준 것으로 해석될 수 있다. 둘째, 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 미치는 효과를 검증한 결과 실험집단의 놀이성은 비교집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 이러한 연구결과는 가정연계 자연물놀이가 영아의 놀이성에 긍정적인 영향을 준 것으로 해석될 수 있다. 셋째, 영아를 대상으로 한 가정연계 자연물놀이의 효과에 대한 양적 연구결과가 갖게 되는 제한점을 보완하기 위하여 질적 연구를 일부 병행한 결과, 자연물놀이는 영아뿐만 아니라 부모와 교사의 자연친화적 태도와 놀이성에도 긍정적인 변화를 가져다주었음을 알 수 있었다. 결론적으로 본 연구의 결과는 가정연계 자연물놀이가 영아의 자연친화적 태도와 놀이성에 효과가 있었을 뿐 아니라, 부모와 교사의 자연친화적 태도 및 놀이성에도 긍정적인 영향을 주었음을 밝혀주고 있다. 따라서 보육현장에서는 가정연계 자연물놀이의 중요성을 인식하고, 어린이집뿐만 아니라 가정에서도 어린이집과 연계한 자연물놀이가 활성화될 수 있도록 도와야 한다. 또한 부모-영아 간 자연물놀이가 지속적으로 이루어질 수 있도록 부모를 지원하고 다양한 가정연계 활동을 계발·적용하기 위해 더욱 노력할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the effects of home-connected play with natural objects on the eco-friendly attitude and playfulness of toddlers. Two research questions were posed: 1. What effects does home-connected play with natural objects have on the eco-friendly attitude of toddler...
The purpose of this study was to examine the effects of home-connected play with natural objects on the eco-friendly attitude and playfulness of toddlers. Two research questions were posed: 1. What effects does home-connected play with natural objects have on the eco-friendly attitude of toddlers? 2. What effects does home-connected play with natural objects have on the playfulness of toddlers? The subjects in this study were 38 two-year-old toddlers from four different kindergartens in a city. Among them, 19 toddlers from two daycare centers were grouped into an experimental group, and 19 toddlers from the other two were selected as a control group. Whether the two groups were equivalent in terms of month age was confirmed. By referring to earlier studies and having a discussion with early childhood education experts, activity plans for home-connected play with natural objects were mapped out, and a pilot study was implemented to check the validity and appropriateness of the experimental activities and the instruments that were going to be used. Afterwards, a pretest was carried out to confirm the equivalence of the experimental group and the control group in terms of eco-friendly attitude and playfulness. An experiment for the experimental group was performed in 16 sessions, twice a week, from October to December, 2017. At that time, the toddlers of the experimental group experienced both free play in the daycare centers using natural objects and home-connected play using natural objects. Those of the control group experienced free play using natural objects only. An instrument used in this study was Chu(2016)'s Toddler Eco-Friendly Attitude Inventory, which revised the preschool version of the Children's Attitudes toward the Environment Scale(CATES-PY) produced by Musser and Diamond in 1999. And Kim (1995)'s Toddler Playfulness Rating Scale was used, which is a revised Korean version of Barnett(1990)'s Children's Playfulness Scale(CPS). The findings of the study were as follows: First, as a result of verifying the effects of the home-connected play with natural objects on the eco-friendly attitude of the two-year-old toddlers, the eco-friendly attitude of the experimental group was significantly different from that of the control group. In particular, some of the toddlers who had been repulsed by natural objects or indifferent to them became evidently less repulsed, and it's observed that the toddlers gathered stones, pine corns, acorns or leaves they found in person in nature, kept them as their things preciously and showed strong interest and attachment during the process of the free play. The findings could be interpreted that the home-connected play with natural objects affected the eco-friendly attitude of the two-year-old toddlers in a positive manner. Second, as a result of verifying the effects of the home-connected play with natural objects on the playfulness of the two-year-old toddlers, the playfulness of the experimental group was significantly different from that of the control group. The findings could be interpreted that the home-connected play with natural objects influenced the eco-friendly attitude of the two-year-old toddlers in a positive way. Third, in order to make up for the limitations of the quantitative evaluation about the effects of the home-connected play with natural objects on the toddlers, a qualitative research was implemented in part. As a result, it's found that the play with natural objects brought positive changes to the eco-friendly attitude and playfulness of the parents and teachers of the toddlers as well as their own.
In conclusion, the findings of the study illustrated that the home-connected play with natural objects not only had effects on the eco-friendly attitude and playfulness of the two-year-old toddlers but also had positive impacts on those of their parents and teachers. Therefore the importance of home-connected play with natural objects should be recognized in the field of child care, and in addition to daycare centers, families should be helped to vitalize play with natural objects in cooperation with daycare centers. Besides, parents should be assisted to ensure the continuity of parent-toddler play with natural objects, and more efforts should be directed into the development and application of a variety of home-connected activities.
The purpose of this study was to examine the effects of home-connected play with natural objects on the eco-friendly attitude and playfulness of toddlers. Two research questions were posed: 1. What effects does home-connected play with natural objects have on the eco-friendly attitude of toddlers? 2. What effects does home-connected play with natural objects have on the playfulness of toddlers? The subjects in this study were 38 two-year-old toddlers from four different kindergartens in a city. Among them, 19 toddlers from two daycare centers were grouped into an experimental group, and 19 toddlers from the other two were selected as a control group. Whether the two groups were equivalent in terms of month age was confirmed. By referring to earlier studies and having a discussion with early childhood education experts, activity plans for home-connected play with natural objects were mapped out, and a pilot study was implemented to check the validity and appropriateness of the experimental activities and the instruments that were going to be used. Afterwards, a pretest was carried out to confirm the equivalence of the experimental group and the control group in terms of eco-friendly attitude and playfulness. An experiment for the experimental group was performed in 16 sessions, twice a week, from October to December, 2017. At that time, the toddlers of the experimental group experienced both free play in the daycare centers using natural objects and home-connected play using natural objects. Those of the control group experienced free play using natural objects only. An instrument used in this study was Chu(2016)'s Toddler Eco-Friendly Attitude Inventory, which revised the preschool version of the Children's Attitudes toward the Environment Scale(CATES-PY) produced by Musser and Diamond in 1999. And Kim (1995)'s Toddler Playfulness Rating Scale was used, which is a revised Korean version of Barnett(1990)'s Children's Playfulness Scale(CPS). The findings of the study were as follows: First, as a result of verifying the effects of the home-connected play with natural objects on the eco-friendly attitude of the two-year-old toddlers, the eco-friendly attitude of the experimental group was significantly different from that of the control group. In particular, some of the toddlers who had been repulsed by natural objects or indifferent to them became evidently less repulsed, and it's observed that the toddlers gathered stones, pine corns, acorns or leaves they found in person in nature, kept them as their things preciously and showed strong interest and attachment during the process of the free play. The findings could be interpreted that the home-connected play with natural objects affected the eco-friendly attitude of the two-year-old toddlers in a positive manner. Second, as a result of verifying the effects of the home-connected play with natural objects on the playfulness of the two-year-old toddlers, the playfulness of the experimental group was significantly different from that of the control group. The findings could be interpreted that the home-connected play with natural objects influenced the eco-friendly attitude of the two-year-old toddlers in a positive way. Third, in order to make up for the limitations of the quantitative evaluation about the effects of the home-connected play with natural objects on the toddlers, a qualitative research was implemented in part. As a result, it's found that the play with natural objects brought positive changes to the eco-friendly attitude and playfulness of the parents and teachers of the toddlers as well as their own.
In conclusion, the findings of the study illustrated that the home-connected play with natural objects not only had effects on the eco-friendly attitude and playfulness of the two-year-old toddlers but also had positive impacts on those of their parents and teachers. Therefore the importance of home-connected play with natural objects should be recognized in the field of child care, and in addition to daycare centers, families should be helped to vitalize play with natural objects in cooperation with daycare centers. Besides, parents should be assisted to ensure the continuity of parent-toddler play with natural objects, and more efforts should be directed into the development and application of a variety of home-connected activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.