이 연구는 한국의 ‘용’에 관련한 설화를 활용해서 한국어 초급 학습자를 대상으로 문화 교육 방안을 마련하는 데에 목적이 있다. 설화는 한국인의 생활방식과 가치관념. 신앙 사상 등이 문화적인 내용을 자연스럽게 담고 있기 때문에 한국어 교육에서 가장 많이 활용된 문학 갈래였다.
여러 가지 설화 중에서 ‘용’은 동서양을 막론하고 모두가 상상하고 숭배해 온 동물이다. ‘용’에 대한 설화를 한국어 교육에 활용한다면 학습자들은 한국의 설화에 대한 이질감 혹은 거부감을 줄일 수 있다고 생각한다. 또한 ‘용’은 전 세계인들이 모두 알고...
이 연구는 한국의 ‘용’에 관련한 설화를 활용해서 한국어 초급 학습자를 대상으로 문화 교육 방안을 마련하는 데에 목적이 있다. 설화는 한국인의 생활방식과 가치관념. 신앙 사상 등이 문화적인 내용을 자연스럽게 담고 있기 때문에 한국어 교육에서 가장 많이 활용된 문학 갈래였다.
여러 가지 설화 중에서 ‘용’은 동서양을 막론하고 모두가 상상하고 숭배해 온 동물이다. ‘용’에 대한 설화를 한국어 교육에 활용한다면 학습자들은 한국의 설화에 대한 이질감 혹은 거부감을 줄일 수 있다고 생각한다. 또한 ‘용’은 전 세계인들이 모두 알고 있는 상상의 동물이지만 ‘용’에 대한 느낌은 국가나 민족마다 조금씩 다르다. 이는 그 나라의 역사와 전통 관념들이 영향을 주었을 것이다. 이렇게 같으면서도 다른 문화 요소를 외국인 한국어 학습자에게 교수하면 학습자가 이질감을 느끼지 않고 한국인들의 역사와 사고관념, 가치관 등과 관련된 문화 요소도 쉽게 이해할 수 있다.
연구 목적을 이루기 위해 본 연구는 구전문학이 갖는 특성을 먼저 살펴보았다. 이를 바탕으로 현재 한국 5개 교육 기관에서 만든 교재 내용을 분석해 한국어 교육에서의 한국 설화의 활용 현황을 알아보았다. 3장에서는 《한국민속학사전: 설화편》, 《조선조말 구전 설화집》《한국 구전 설화》 등의 자료에서 ‘용’에 관한 설화 총 43편을 정리하였고, 유의미한 교육 방안을 마련하기 위해 ‘용’ 설화가 담고 있는 문화 내용을 분석하고 정리했다. 4장에서는 교육용 ‘용’ 설화 이야기를 선정했다. 그리고 초급 학습자에게 적절한 어휘와 문법을 선별하였고, 초급 학습자를 위한 읽기 텍스트를 재구성했다. 마지막으로는 설화를 통한 한국 문화 교수 방안에 대해 구체적으로 제안했다. 끝으로 ‘용’설화를 활용해 교육 현장에서 효과적인 문화 교육이 가능하도록 교수-학습 방안을 제시하였다.
이 연구는 한국의 ‘용’에 관련한 설화를 활용해서 한국어 초급 학습자를 대상으로 문화 교육 방안을 마련하는 데에 목적이 있다. 설화는 한국인의 생활방식과 가치관념. 신앙 사상 등이 문화적인 내용을 자연스럽게 담고 있기 때문에 한국어 교육에서 가장 많이 활용된 문학 갈래였다.
여러 가지 설화 중에서 ‘용’은 동서양을 막론하고 모두가 상상하고 숭배해 온 동물이다. ‘용’에 대한 설화를 한국어 교육에 활용한다면 학습자들은 한국의 설화에 대한 이질감 혹은 거부감을 줄일 수 있다고 생각한다. 또한 ‘용’은 전 세계인들이 모두 알고 있는 상상의 동물이지만 ‘용’에 대한 느낌은 국가나 민족마다 조금씩 다르다. 이는 그 나라의 역사와 전통 관념들이 영향을 주었을 것이다. 이렇게 같으면서도 다른 문화 요소를 외국인 한국어 학습자에게 교수하면 학습자가 이질감을 느끼지 않고 한국인들의 역사와 사고관념, 가치관 등과 관련된 문화 요소도 쉽게 이해할 수 있다.
연구 목적을 이루기 위해 본 연구는 구전문학이 갖는 특성을 먼저 살펴보았다. 이를 바탕으로 현재 한국 5개 교육 기관에서 만든 교재 내용을 분석해 한국어 교육에서의 한국 설화의 활용 현황을 알아보았다. 3장에서는 《한국민속학사전: 설화편》, 《조선조말 구전 설화집》《한국 구전 설화》 등의 자료에서 ‘용’에 관한 설화 총 43편을 정리하였고, 유의미한 교육 방안을 마련하기 위해 ‘용’ 설화가 담고 있는 문화 내용을 분석하고 정리했다. 4장에서는 교육용 ‘용’ 설화 이야기를 선정했다. 그리고 초급 학습자에게 적절한 어휘와 문법을 선별하였고, 초급 학습자를 위한 읽기 텍스트를 재구성했다. 마지막으로는 설화를 통한 한국 문화 교수 방안에 대해 구체적으로 제안했다. 끝으로 ‘용’설화를 활용해 교육 현장에서 효과적인 문화 교육이 가능하도록 교수-학습 방안을 제시하였다.
The purpose of this study is to prepare a cultural education plan for elementary learners of Korean language by using the tales related to 'Dragon' in Korea. Because it naturally contains cultural contents, which are the way of life, value, or the faith for their life. it is one of the literary text...
The purpose of this study is to prepare a cultural education plan for elementary learners of Korean language by using the tales related to 'Dragon' in Korea. Because it naturally contains cultural contents, which are the way of life, value, or the faith for their life. it is one of the literary texts that appeared frequently in Korean language education, and was used in all parts of language education such as listening, speaking, reading and writing.
'Dragon' is the animal that everyone has imagined and worshiped, both east and west. If we use the story about 'dragon' in Korean language education, learners can reduce the sense of heterogeneity of studing Korean folktales. And 'dragon' is an imaginary animal as well that people all over the world know, but the images for 'dragon' are a little different from country to country. This will be influenced by the history and traditions of their own country. If you use the story of dragon as educational material, it will be much helpful to educate language as well as cultural contents such as history, thought and value of Koreans to foreign learners.
Therefore, in the second part of this study, we first grasped the theoretical background of Korean oral literature. We analyzed the contents of the textbooks used by 5 educational institutions in Korea and investigated the frequency of use. In chapter 3, we collected 43 stories about the dragon by using materials such as "Korean Folklore Dictionary: Folklore", "Chosun Dynasty", and "Korean Oral Fables" Before preparing the education plan, we analyze and summarize the contents of the 'dragon' story.
In Chapter 4, we selected stories and reconstructed vocabulary and grammar for the beginner learners. Finally, I would like to suggest specific ways to teach Korean culture through folktales.
This thesis suggests a teaching and learning method to enable effective cultural education in the field of Korean language education by utilizing 'dragon' tales which has educational value as Korean education system. However, there is a limitation that it is difficult to evaluate the class because it is not possible to have Korean Buddhist culture experience in the actual education field.
The purpose of this study is to prepare a cultural education plan for elementary learners of Korean language by using the tales related to 'Dragon' in Korea. Because it naturally contains cultural contents, which are the way of life, value, or the faith for their life. it is one of the literary texts that appeared frequently in Korean language education, and was used in all parts of language education such as listening, speaking, reading and writing.
'Dragon' is the animal that everyone has imagined and worshiped, both east and west. If we use the story about 'dragon' in Korean language education, learners can reduce the sense of heterogeneity of studing Korean folktales. And 'dragon' is an imaginary animal as well that people all over the world know, but the images for 'dragon' are a little different from country to country. This will be influenced by the history and traditions of their own country. If you use the story of dragon as educational material, it will be much helpful to educate language as well as cultural contents such as history, thought and value of Koreans to foreign learners.
Therefore, in the second part of this study, we first grasped the theoretical background of Korean oral literature. We analyzed the contents of the textbooks used by 5 educational institutions in Korea and investigated the frequency of use. In chapter 3, we collected 43 stories about the dragon by using materials such as "Korean Folklore Dictionary: Folklore", "Chosun Dynasty", and "Korean Oral Fables" Before preparing the education plan, we analyze and summarize the contents of the 'dragon' story.
In Chapter 4, we selected stories and reconstructed vocabulary and grammar for the beginner learners. Finally, I would like to suggest specific ways to teach Korean culture through folktales.
This thesis suggests a teaching and learning method to enable effective cultural education in the field of Korean language education by utilizing 'dragon' tales which has educational value as Korean education system. However, there is a limitation that it is difficult to evaluate the class because it is not possible to have Korean Buddhist culture experience in the actual education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.