[학위논문]디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향 : 디저트 소비문화의 조절효과 The effect of satisfaction with selection attributes of dessert cafe on revisit intention : moderating effect of dessert consumption culture원문보기
본 연구는 소비자들의 디저트카페에 대한 인식과 소비패턴에 맞는 선택속성을 파악하고, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향과 디저트 소비문화와의 인과관계를 밝히는데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구들로부터 도출된 내용으로 설문지를 작성하여, 본 연구에서 샘플링한 5개의 디저트카페(디저트39, 설빙, 타르타르, 패션 파이브, 카페 디올)를 방문해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 시행하여 자료를 수집하였다. 총 300부를 배포 하였으며 284부의 유효한 표본을 가지고 실증분석을 시행하였다. ...
본 연구는 소비자들의 디저트카페에 대한 인식과 소비패턴에 맞는 선택속성을 파악하고, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향과 디저트 소비문화와의 인과관계를 밝히는데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구들로부터 도출된 내용으로 설문지를 작성하여, 본 연구에서 샘플링한 5개의 디저트카페(디저트39, 설빙, 타르타르, 패션 파이브, 카페 디올)를 방문해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 시행하여 자료를 수집하였다. 총 300부를 배포 하였으며 284부의 유효한 표본을 가지고 실증분석을 시행하였다. SPSS 23.0 프로그램을 이용하여, 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계량분석, 조절효과에 대한 조절회귀분석을 이용하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족은 재방문의도에 영향을 미칠 것이라는 연구가설의 결과이다. 본 연구에서는 요인 분석을 통하여 도출된 3개의 요인인 디저트 메뉴 품질, 물리적 환경, 직원의 서비스품질을 독립변수로 설정하고, 종속변수로는 재방문의도를 설정하여 분석한 결과 회귀 모형은 통계적으로 유의하게 나타났으며 모두 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 디저트 메뉴의 품질, 물리적 환경, 직원의 서비스 품질이 높아질수록 전반적인 재방문의도가 높아지는 것으로 확인되었다. 둘째, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향에 있어 디저트 소비문화는 조절효과를 가질 것이라는 연구가설의 결과이다. 조절회귀분석 결과 모형 1, 2, 3에서 모두 유의확률 값이 1% 미만의 수준을 보고하였고, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향에 있어 디저트 소비문화가 조절하는 것으로 확인되었다. 독립 변수의 하위요인인 디저트 메뉴의 품질과 물리적 환경에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향에 있어 유행 미식 추구형 디저트 소비문화가 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 직원의 서비스품질은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 유행 미식 추구 소비 성향이 높은 고객일수록 디저트 메뉴 품질에 대한 만족이 재방문의도에 있어 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 물리적 환경과 유행 미식추구형 디저트 소비문화의 상호작용변수 회귀계수가 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 물리적 환경에 대한 만족도가 높을수록 재방문의도가 증가하였으나, 유행 미식 추구형 디저트 소비 성향이 높은 고객일수록 유행 미식추구형 소비 성향이 낮은 고객보다 재방문의도의 증가 효과는 감소하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 디저트카페가 다양한 목적으로 활용되고 있으며 디저트는 단순히 먹는 용도를 넘어서 사회적 관계에도 영향을 미치고 있음을 인지하고, 소비자의 지속적인 재방문의도를 높이기 위해 디저트의 품질에 대한 만족도를 높이는 동시에 디저트카페의 물리적 환경과 직원 서비스품질에 대한 소비자의 만족도를 높이기 위한 전략적인 방안이 모색되어야 함을 시사하고 있다. 또한, 유행을 빠르게 수용하며 미식을 추구하는 소비자들의 감각과 트렌드의 적극 반영이 가능한 메뉴의 개발과 특색있고 맛 좋은 다양한 메뉴의 유연성 있게 공략하여야 함을 제시한다
본 연구는 소비자들의 디저트카페에 대한 인식과 소비패턴에 맞는 선택속성을 파악하고, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향과 디저트 소비문화와의 인과관계를 밝히는데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구들로부터 도출된 내용으로 설문지를 작성하여, 본 연구에서 샘플링한 5개의 디저트카페(디저트39, 설빙, 타르타르, 패션 파이브, 카페 디올)를 방문해 본 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 시행하여 자료를 수집하였다. 총 300부를 배포 하였으며 284부의 유효한 표본을 가지고 실증분석을 시행하였다. SPSS 23.0 프로그램을 이용하여, 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계량분석, 조절효과에 대한 조절회귀분석을 이용하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족은 재방문의도에 영향을 미칠 것이라는 연구가설의 결과이다. 본 연구에서는 요인 분석을 통하여 도출된 3개의 요인인 디저트 메뉴 품질, 물리적 환경, 직원의 서비스품질을 독립변수로 설정하고, 종속변수로는 재방문의도를 설정하여 분석한 결과 회귀 모형은 통계적으로 유의하게 나타났으며 모두 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 디저트 메뉴의 품질, 물리적 환경, 직원의 서비스 품질이 높아질수록 전반적인 재방문의도가 높아지는 것으로 확인되었다. 둘째, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향에 있어 디저트 소비문화는 조절효과를 가질 것이라는 연구가설의 결과이다. 조절회귀분석 결과 모형 1, 2, 3에서 모두 유의확률 값이 1% 미만의 수준을 보고하였고, 디저트카페의 선택속성에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향에 있어 디저트 소비문화가 조절하는 것으로 확인되었다. 독립 변수의 하위요인인 디저트 메뉴의 품질과 물리적 환경에 대한 만족이 재방문의도에 미치는 영향에 있어 유행 미식 추구형 디저트 소비문화가 유의한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 직원의 서비스품질은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 유행 미식 추구 소비 성향이 높은 고객일수록 디저트 메뉴 품질에 대한 만족이 재방문의도에 있어 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 물리적 환경과 유행 미식추구형 디저트 소비문화의 상호작용변수 회귀계수가 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 물리적 환경에 대한 만족도가 높을수록 재방문의도가 증가하였으나, 유행 미식 추구형 디저트 소비 성향이 높은 고객일수록 유행 미식추구형 소비 성향이 낮은 고객보다 재방문의도의 증가 효과는 감소하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 디저트카페가 다양한 목적으로 활용되고 있으며 디저트는 단순히 먹는 용도를 넘어서 사회적 관계에도 영향을 미치고 있음을 인지하고, 소비자의 지속적인 재방문의도를 높이기 위해 디저트의 품질에 대한 만족도를 높이는 동시에 디저트카페의 물리적 환경과 직원 서비스품질에 대한 소비자의 만족도를 높이기 위한 전략적인 방안이 모색되어야 함을 시사하고 있다. 또한, 유행을 빠르게 수용하며 미식을 추구하는 소비자들의 감각과 트렌드의 적극 반영이 가능한 메뉴의 개발과 특색있고 맛 좋은 다양한 메뉴의 유연성 있게 공략하여야 함을 제시한다
The purpose of this study is to identify consumers' preference attributes for dessert cafes and their selection attributes, and to clarify the causal relationship between dessert café satisfaction and to revisit intention and dessert consumption culture. For this purpose, questionnaires were drawn u...
The purpose of this study is to identify consumers' preference attributes for dessert cafes and their selection attributes, and to clarify the causal relationship between dessert café satisfaction and to revisit intention and dessert consumption culture. For this purpose, questionnaires were drawn up from the results of previous studies and the questionnaire survey was conducted for consumers who had visited five dessert cafes sampled in this study (dessert 39, sulbing, tarrtarr, fashion five, cafe dior) And the data were collected. A total of 300 copies were distributed and an empirical analysis was conducted with 284 valid samples. Using the SPSS 23.0 program, the hypothesis was verified using regression analysis for reliability analysis, descriptive statistics analysis, factor analysis, and regulatory effects. The main results of this study are summarized as follows.
First, the results of the research hypothesis that satisfaction with the optional attributes of dessert cafes will affect to revisit intention. In this study, the three factors derived from the factor analysis, dessert menu quality, servicescape, and employee service quality were set as independent variables and revisit intention was set as dependent variable. The regression model was statistically significant And all of them showed a positive (+) effect on the revisit intention. In other words, as the quality of the dessert menu, the servicescape, and the service quality of the employees increased, the overall revisit intention increased.
Second, the research hypothesis that dessert consumption culture has a moderating effect on the effect of satisfaction on the optional attribute of dessert cafe on revisit intention. The results of Model 3, which is obtained by regression analysis, show that the significance value is less than 1%, and the dessert consumption culture has a moderating effect on the revisit intention in satisfaction of the optional attribute of dessert cafe. The effect of dessert menu quality and servicescape satisfaction on the revisit intention was significantly influenced by the fashionable gourmet dessert consumption culture and the service quality of employees was not significant. The satisfaction of dessert menu quality showed a positive (+) influence on the revisit intention, and the interaction variable between the servicescape and the fashionable gourmet dessert consumption culture (-) of the coefficient. In other words, revisit intention increased with higher satisfaction with servicescape. However, customers with higher trends of dessert consumption tend to have less revisit intention than those with less consumer intention.
These findings suggest that dessert cafes are being used for various purposes and that desserts are influencing social relationships beyond simply eating them, increasing the satisfaction of the quality of desserts in order to increase consumers' constant revisit intention, This study suggests a strategic approach to increase satisfaction with servicescape and employee service quality. It also suggests the development of menus that can quickly reflect the trends and trends of gourmets, accommodate the trends quickly, and offer flexible and diverse menus.
The purpose of this study is to identify consumers' preference attributes for dessert cafes and their selection attributes, and to clarify the causal relationship between dessert café satisfaction and to revisit intention and dessert consumption culture. For this purpose, questionnaires were drawn up from the results of previous studies and the questionnaire survey was conducted for consumers who had visited five dessert cafes sampled in this study (dessert 39, sulbing, tarrtarr, fashion five, cafe dior) And the data were collected. A total of 300 copies were distributed and an empirical analysis was conducted with 284 valid samples. Using the SPSS 23.0 program, the hypothesis was verified using regression analysis for reliability analysis, descriptive statistics analysis, factor analysis, and regulatory effects. The main results of this study are summarized as follows.
First, the results of the research hypothesis that satisfaction with the optional attributes of dessert cafes will affect to revisit intention. In this study, the three factors derived from the factor analysis, dessert menu quality, servicescape, and employee service quality were set as independent variables and revisit intention was set as dependent variable. The regression model was statistically significant And all of them showed a positive (+) effect on the revisit intention. In other words, as the quality of the dessert menu, the servicescape, and the service quality of the employees increased, the overall revisit intention increased.
Second, the research hypothesis that dessert consumption culture has a moderating effect on the effect of satisfaction on the optional attribute of dessert cafe on revisit intention. The results of Model 3, which is obtained by regression analysis, show that the significance value is less than 1%, and the dessert consumption culture has a moderating effect on the revisit intention in satisfaction of the optional attribute of dessert cafe. The effect of dessert menu quality and servicescape satisfaction on the revisit intention was significantly influenced by the fashionable gourmet dessert consumption culture and the service quality of employees was not significant. The satisfaction of dessert menu quality showed a positive (+) influence on the revisit intention, and the interaction variable between the servicescape and the fashionable gourmet dessert consumption culture (-) of the coefficient. In other words, revisit intention increased with higher satisfaction with servicescape. However, customers with higher trends of dessert consumption tend to have less revisit intention than those with less consumer intention.
These findings suggest that dessert cafes are being used for various purposes and that desserts are influencing social relationships beyond simply eating them, increasing the satisfaction of the quality of desserts in order to increase consumers' constant revisit intention, This study suggests a strategic approach to increase satisfaction with servicescape and employee service quality. It also suggests the development of menus that can quickly reflect the trends and trends of gourmets, accommodate the trends quickly, and offer flexible and diverse menus.
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