[학위논문]중국 문화콘텐츠 IP(Intellectual Property) 확대 재생산 방안 연구 : ACGN(Animation, Comic, Game and Novel) 콘텐츠 시장을 중심으로 A study on the expansion and reproduction of Chinese cultural intellectual property : focusing on Animation, Comic, Game and Novel market원문보기
본 연구는 국내에서 아직 그 중요성을 크게 인지하지 못한 중국 문화콘텐츠 시장의 2차원문화를 심도 있게 고찰하고, 이를 중심으로 중국 콘텐츠 시장을 공략하기 위한 문화콘텐츠 IP의 확대 재생산 및 가치확장 방안을 제안하고자 하였다. 본 연구의 범위는 중국 문화콘텐츠 IP의 개발과 확대 재생산에 대한 연구의 시의성에 주목하여, 중국 2차원문화의 형성 배경을 살펴볼 수 있는 1979년 이후부터 2차원문화가 부상한 2000년대 이후의 환경을 중심으로 연구범위를 한정하였다. 연구대상은 각각 중국의 올드 클래식 IP(Old Classic IP), 일본의 뉴 클래식 IP(New Classic IP), 한국의 패스트 패션 IP(Fast Fashion IP)를 모티브로 중국 시장에서 다시 확대 재생산 한 콘텐츠인 <몽키 킹: 영웅의 귀환(大聖歸來)>, <음양사(陰陽師)>, <아빠 어디가?(爸爸去哪儿?)>를 선정하였다. 이 세 콘텐츠는 중국 2차원문화 콘텐츠 시장을 ...
본 연구는 국내에서 아직 그 중요성을 크게 인지하지 못한 중국 문화콘텐츠 시장의 2차원문화를 심도 있게 고찰하고, 이를 중심으로 중국 콘텐츠 시장을 공략하기 위한 문화콘텐츠 IP의 확대 재생산 및 가치확장 방안을 제안하고자 하였다. 본 연구의 범위는 중국 문화콘텐츠 IP의 개발과 확대 재생산에 대한 연구의 시의성에 주목하여, 중국 2차원문화의 형성 배경을 살펴볼 수 있는 1979년 이후부터 2차원문화가 부상한 2000년대 이후의 환경을 중심으로 연구범위를 한정하였다. 연구대상은 각각 중국의 올드 클래식 IP(Old Classic IP), 일본의 뉴 클래식 IP(New Classic IP), 한국의 패스트 패션 IP(Fast Fashion IP)를 모티브로 중국 시장에서 다시 확대 재생산 한 콘텐츠인 <몽키 킹: 영웅의 귀환(大聖歸來)>, <음양사(陰陽師)>, <아빠 어디가?(爸爸去哪儿?)>를 선정하였다. 이 세 콘텐츠는 중국 2차원문화 콘텐츠 시장을 타깃으로 한 ACGN 콘텐츠 제작 및 수출에 있어 리스크를 최소화하는 방안과 적절한 중국 본토화 및 문화 할인율 절감 사례로 주목할 만한 가치가 큰 가장 대표적인 성공사례들이다. 이를 위해 본 연구는 우선 선행연구를 중심으로 중국 만화·애니메이션의 시대별 발전 역사와 함께 정치, 경제, 사회, 기술 등 다각적인 거시환경 분석(PEST)을 통하여 2차원문화의 생태계 환경을 논의했다. 그 다음 콘텐츠 IP의 분류와 가치 확보, 수용자의 개입과 UGC의 생성, 생산자의 역할에 따른 산업의 상승을 통하여 중국 2차원문화 콘텐츠의 구성요소 및 변화 특성들을 밝혔다. 연구의 그 다음 단계로 IP 개발, IP 육성, IP 관리, 세 가지의 구성요소로 이루어진 분석 틀을 설계하여 연구대상인 <몽키 킹: 영웅의 귀환>, <음양사>, <아빠 어디가?>를 심층 분석하였다. 연구 결과, 첫 번째 중국 고전소설 IP <서유기>를 확대 재생산 한 3D 애니메이션 <몽키 킹: 영웅의 귀환>은 원작 스토리와 캐릭터를 극적으로 변형시키는 등 기존 서사방식에 획기적인 변화를 가져왔고, 중국의 전통예술 경극과 중국 무술의 차용 등으로 민족성을 고취시켰으며, 수용자들에게 ‘양심작’으로 불릴 정도로 질적 완성도가 높았고, ‘입소문 마케팅’과 ‘자래수’ 현상을 통해 수용자 충성도를 높인 성공적인 마케팅 방안까지 도출한 놀라운 작품임을 확인하였다. 두 번째 일본 경소설 IP <음양사>를 확대 재생산 한 중국 RPG 게임 <음양사>는 네 가지 플레이어 유형을 중심으로 한 다양한 게임방법의 설정과 2차원문화 수용자 공감을 기초로 한 캐릭터의 재가공 및 콜라보레이션, 2차원 사운드의 차용으로 수용자의 선호도를 높였고 증강현실(AR) 등 신기술의 활용으로 수용자들에게 흥미와 재미를 제공했음을 확인하였다. 또한 문화간 융합을 위한 ‘문화마케팅’과 RPG 게임 <음양사>의 가치확장으로 애니메이션 <음양사·헤이안 이야기>, 웹툰 <음양사>, MOBA 게임 <결전! 헤이안쿄>, 뮤지컬 <음양사·헤이안 에마키>, 여행 콘텐츠 등 ACGMN 일체화 생태계 구축을 통하여 수용자 충성도를 강화하였음을 밝혔다. 그리고 세 번째 한국 예능 프로그램 IP <아빠 어디가?>는 중국 문화콘텐츠 시장의 주류 소비자인 2차원문화 수용자의 절대적 선택권에 따라 호스트 각색을 통해 2차원 캐릭터 ‘나얼(哪鹅, Nae)’이 탄생하게 되었고, ‘나얼’ 캐릭터의 가치확장으로 <촌장 어디가>, <인형 총출동> 등의 2.5차원 예능 프로그램들이 속속 제작되었으며, 동명의 TV시리즈 애니메이션도 탄생하여 작품의 선호도가 더욱 높아지게 되었다. 이뿐 아니라 다큐멘터리, 모바일 게임, 뮤지컬, 테마축제, 스마트 시계 등 다양한 분야로 IP경계의 돌파 효과까지 불러오면서 IP확장을 넘어 새로운 매체로 지속적으로 증식되고 있음을 확인하였다. 본 연구를 통해 2차원문화가 중국 문화콘텐츠 시장의 주류문화임을 재확인할 수 있었고, 핵심 경쟁력인 IP의 문화 특성, 수용자의 UGC와 소비를 통한 IP육성 활동, 생산자의 선호도와 충성도 강화를 통한 IP관리 방식으로부터 IP 별 확대 재생산 방안을 밝혔다. 연구의 마지막단계로 앞에서 분석한 사례분석을 토대로, 문화자원의 IP화, 수용자 수요 조절을 통한 투자 위험 감소, 콘텐츠 유형에 따른 IP 가치확장 작용 및 영향에 접근하여 집중적으로 2차원문화의 가치확장 방안을 연구했다는 것에 본 연구의 의의가 있다.
본 연구는 국내에서 아직 그 중요성을 크게 인지하지 못한 중국 문화콘텐츠 시장의 2차원문화를 심도 있게 고찰하고, 이를 중심으로 중국 콘텐츠 시장을 공략하기 위한 문화콘텐츠 IP의 확대 재생산 및 가치확장 방안을 제안하고자 하였다. 본 연구의 범위는 중국 문화콘텐츠 IP의 개발과 확대 재생산에 대한 연구의 시의성에 주목하여, 중국 2차원문화의 형성 배경을 살펴볼 수 있는 1979년 이후부터 2차원문화가 부상한 2000년대 이후의 환경을 중심으로 연구범위를 한정하였다. 연구대상은 각각 중국의 올드 클래식 IP(Old Classic IP), 일본의 뉴 클래식 IP(New Classic IP), 한국의 패스트 패션 IP(Fast Fashion IP)를 모티브로 중국 시장에서 다시 확대 재생산 한 콘텐츠인 <몽키 킹: 영웅의 귀환(大聖歸來)>, <음양사(陰陽師)>, <아빠 어디가?(爸爸去哪儿?)>를 선정하였다. 이 세 콘텐츠는 중국 2차원문화 콘텐츠 시장을 타깃으로 한 ACGN 콘텐츠 제작 및 수출에 있어 리스크를 최소화하는 방안과 적절한 중국 본토화 및 문화 할인율 절감 사례로 주목할 만한 가치가 큰 가장 대표적인 성공사례들이다. 이를 위해 본 연구는 우선 선행연구를 중심으로 중국 만화·애니메이션의 시대별 발전 역사와 함께 정치, 경제, 사회, 기술 등 다각적인 거시환경 분석(PEST)을 통하여 2차원문화의 생태계 환경을 논의했다. 그 다음 콘텐츠 IP의 분류와 가치 확보, 수용자의 개입과 UGC의 생성, 생산자의 역할에 따른 산업의 상승을 통하여 중국 2차원문화 콘텐츠의 구성요소 및 변화 특성들을 밝혔다. 연구의 그 다음 단계로 IP 개발, IP 육성, IP 관리, 세 가지의 구성요소로 이루어진 분석 틀을 설계하여 연구대상인 <몽키 킹: 영웅의 귀환>, <음양사>, <아빠 어디가?>를 심층 분석하였다. 연구 결과, 첫 번째 중국 고전소설 IP <서유기>를 확대 재생산 한 3D 애니메이션 <몽키 킹: 영웅의 귀환>은 원작 스토리와 캐릭터를 극적으로 변형시키는 등 기존 서사방식에 획기적인 변화를 가져왔고, 중국의 전통예술 경극과 중국 무술의 차용 등으로 민족성을 고취시켰으며, 수용자들에게 ‘양심작’으로 불릴 정도로 질적 완성도가 높았고, ‘입소문 마케팅’과 ‘자래수’ 현상을 통해 수용자 충성도를 높인 성공적인 마케팅 방안까지 도출한 놀라운 작품임을 확인하였다. 두 번째 일본 경소설 IP <음양사>를 확대 재생산 한 중국 RPG 게임 <음양사>는 네 가지 플레이어 유형을 중심으로 한 다양한 게임방법의 설정과 2차원문화 수용자 공감을 기초로 한 캐릭터의 재가공 및 콜라보레이션, 2차원 사운드의 차용으로 수용자의 선호도를 높였고 증강현실(AR) 등 신기술의 활용으로 수용자들에게 흥미와 재미를 제공했음을 확인하였다. 또한 문화간 융합을 위한 ‘문화마케팅’과 RPG 게임 <음양사>의 가치확장으로 애니메이션 <음양사·헤이안 이야기>, 웹툰 <음양사>, MOBA 게임 <결전! 헤이안쿄>, 뮤지컬 <음양사·헤이안 에마키>, 여행 콘텐츠 등 ACGMN 일체화 생태계 구축을 통하여 수용자 충성도를 강화하였음을 밝혔다. 그리고 세 번째 한국 예능 프로그램 IP <아빠 어디가?>는 중국 문화콘텐츠 시장의 주류 소비자인 2차원문화 수용자의 절대적 선택권에 따라 호스트 각색을 통해 2차원 캐릭터 ‘나얼(哪鹅, Nae)’이 탄생하게 되었고, ‘나얼’ 캐릭터의 가치확장으로 <촌장 어디가>, <인형 총출동> 등의 2.5차원 예능 프로그램들이 속속 제작되었으며, 동명의 TV시리즈 애니메이션도 탄생하여 작품의 선호도가 더욱 높아지게 되었다. 이뿐 아니라 다큐멘터리, 모바일 게임, 뮤지컬, 테마축제, 스마트 시계 등 다양한 분야로 IP경계의 돌파 효과까지 불러오면서 IP확장을 넘어 새로운 매체로 지속적으로 증식되고 있음을 확인하였다. 본 연구를 통해 2차원문화가 중국 문화콘텐츠 시장의 주류문화임을 재확인할 수 있었고, 핵심 경쟁력인 IP의 문화 특성, 수용자의 UGC와 소비를 통한 IP육성 활동, 생산자의 선호도와 충성도 강화를 통한 IP관리 방식으로부터 IP 별 확대 재생산 방안을 밝혔다. 연구의 마지막단계로 앞에서 분석한 사례분석을 토대로, 문화자원의 IP화, 수용자 수요 조절을 통한 투자 위험 감소, 콘텐츠 유형에 따른 IP 가치확장 작용 및 영향에 접근하여 집중적으로 2차원문화의 가치확장 방안을 연구했다는 것에 본 연구의 의의가 있다.
This paper analyzes the 2-Dimensional Culture in Chinese cultural market, of which the importance has not been recognized by Korea yet. The study presents suggestions for expanding and reproducing cultural IP in China. The study focuses on the development of Chinese cultural IP and the research ...
This paper analyzes the 2-Dimensional Culture in Chinese cultural market, of which the importance has not been recognized by Korea yet. The study presents suggestions for expanding and reproducing cultural IP in China. The study focuses on the development of Chinese cultural IP and the research possibility of its expansion and reproduction. Chinese 2-dimensional cultural IP appears in 1979 and blooms from 2000. The paper mainly examines Chinese cultural IP from 2000 to present days. Monkey King: Hero is Back, Onmyoji and Dad! Where Are You Going? are selected as research subjects. The 3 are expanded and reproduced from Old Classic IP in China, New Classic IP in Japan, and Fast Fashion IP in Korea. They are the most noticeable samples that successful at minimizing risk in the producing and exporting ACGN content, adapting to localization in China and reducing cultural discount rate in Chinese 2-dimensional cultural market. The paper begins by introducing Chinese cartoon and animation history, focusing on the present researchers about 2-dimensional cultural ecosystem environment. The analysis method used here is PEST(politic, economy, society and technology) Research Method. From 3 dimensions, IP's classification and value, UGC that created by interfere with users, and influence role of producer in development, to analyze the components and characteristics of Chinese 2-Dimensional Culture. The paper designs a analysis framework, which composed by IP development, IP promotion, IP management to study the objects of the research, which are Monkey King: Hero is Back, Onmyoji and Dad! Where Are You Going? First result of the study: 3D animation Monkey King: Hero is Back, which is expanded and reproduced from the classical novel IP in China, Journey to the West。Monkey King: Hero is Back changes the original narrative method by changing the original story, characters and emphasizing ethnicity. The use of traditional Peking Opera and Chinese martial arts emphasizes Chinese ethnicity. This marketing strategy leads to remarkable success, such as the appearance of viral marketing and ‘Running Water’ effect, harvests loyalty from a large number of costumers. Second result: Chinese RPG game Onmyoji, which is expanded and reproduced from the Japanese light novel IP Onmyoji. Onmyoji wins users’ favor by varying game methods for 4 types of game players, re-creating and collaborating characters, using 2-dimensional sound, and using Augmented Reality technology. In addition, by the culture marketing and expansion of the value of RPG games, such as Onmyoji for intercultural fusion, the animation Onmyoji·Heian Story, webtoon Onmyoji, MOBA game Battle! Heian-Kyo, musical Onmyoji·Heian Emaki and the contents of travel, forms the ecosystem of ACGMN to win the users’ loyalty. Third Result: the Korean entertainment program IP Dad! Where Are You Going? expands and reproduces IP based on 2-dimensional cultural users' choices, result in the appear of 2-dimensional character Nae. The secondary expansion and reproduction of Nae leads to the appearance of 2.5-dimensional entertainment programs, such as Village Chief! Where Are You Going? and All The Dolls Come Out and TV series animations of the same name. As some items cross the border of IP, they become new mediums. This happens in multiple files, such as documentary, mobile game, music, theme park, smart watch, etc. The study reconfirms that 2-Dimensional Culture is the mainstream culture of Chinese cultural market. To study IP's expansion and reproduction need to study IP's cultural characteristics, which is the core competitive power, UGC and consuming activities of users, reputation of producer and strength of loyalty, which is IP‘s activities. The research examines the expansion and reproduction of Chinese cultural IP from 3 aspects, the realization of IP based on cultural resources, the understanding of users' need which can reduce the risk, continuity of IP contents' secondary expansion and reproduction.
This paper analyzes the 2-Dimensional Culture in Chinese cultural market, of which the importance has not been recognized by Korea yet. The study presents suggestions for expanding and reproducing cultural IP in China. The study focuses on the development of Chinese cultural IP and the research possibility of its expansion and reproduction. Chinese 2-dimensional cultural IP appears in 1979 and blooms from 2000. The paper mainly examines Chinese cultural IP from 2000 to present days. Monkey King: Hero is Back, Onmyoji and Dad! Where Are You Going? are selected as research subjects. The 3 are expanded and reproduced from Old Classic IP in China, New Classic IP in Japan, and Fast Fashion IP in Korea. They are the most noticeable samples that successful at minimizing risk in the producing and exporting ACGN content, adapting to localization in China and reducing cultural discount rate in Chinese 2-dimensional cultural market. The paper begins by introducing Chinese cartoon and animation history, focusing on the present researchers about 2-dimensional cultural ecosystem environment. The analysis method used here is PEST(politic, economy, society and technology) Research Method. From 3 dimensions, IP's classification and value, UGC that created by interfere with users, and influence role of producer in development, to analyze the components and characteristics of Chinese 2-Dimensional Culture. The paper designs a analysis framework, which composed by IP development, IP promotion, IP management to study the objects of the research, which are Monkey King: Hero is Back, Onmyoji and Dad! Where Are You Going? First result of the study: 3D animation Monkey King: Hero is Back, which is expanded and reproduced from the classical novel IP in China, Journey to the West。Monkey King: Hero is Back changes the original narrative method by changing the original story, characters and emphasizing ethnicity. The use of traditional Peking Opera and Chinese martial arts emphasizes Chinese ethnicity. This marketing strategy leads to remarkable success, such as the appearance of viral marketing and ‘Running Water’ effect, harvests loyalty from a large number of costumers. Second result: Chinese RPG game Onmyoji, which is expanded and reproduced from the Japanese light novel IP Onmyoji. Onmyoji wins users’ favor by varying game methods for 4 types of game players, re-creating and collaborating characters, using 2-dimensional sound, and using Augmented Reality technology. In addition, by the culture marketing and expansion of the value of RPG games, such as Onmyoji for intercultural fusion, the animation Onmyoji·Heian Story, webtoon Onmyoji, MOBA game Battle! Heian-Kyo, musical Onmyoji·Heian Emaki and the contents of travel, forms the ecosystem of ACGMN to win the users’ loyalty. Third Result: the Korean entertainment program IP Dad! Where Are You Going? expands and reproduces IP based on 2-dimensional cultural users' choices, result in the appear of 2-dimensional character Nae. The secondary expansion and reproduction of Nae leads to the appearance of 2.5-dimensional entertainment programs, such as Village Chief! Where Are You Going? and All The Dolls Come Out and TV series animations of the same name. As some items cross the border of IP, they become new mediums. This happens in multiple files, such as documentary, mobile game, music, theme park, smart watch, etc. The study reconfirms that 2-Dimensional Culture is the mainstream culture of Chinese cultural market. To study IP's expansion and reproduction need to study IP's cultural characteristics, which is the core competitive power, UGC and consuming activities of users, reputation of producer and strength of loyalty, which is IP‘s activities. The research examines the expansion and reproduction of Chinese cultural IP from 3 aspects, the realization of IP based on cultural resources, the understanding of users' need which can reduce the risk, continuity of IP contents' secondary expansion and reproduction.
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