[학위논문]입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 자기효능감과 대인관계에 미치는 효과 The Effect of Group Art Therapy through Three-dimensional Formative Activities on Self-efficacy and Interpersonal Relationship in Middle School Students원문보기
본 연구는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램이 중학생의 자기효능 감과 대인관계향상에 효과가 있는 지를 검증하기 위해 실시되었다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 자기효능감에 미치는 영향 은 어떠한가? 2. 입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 대인관계에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 J시 소재의 N중학교 중학생을 대상으로 실험집단과 통제집 단 각각 8명씩 구성하였다, 이번 연구를 위한 입체조형활동 집단미술치 료 프로그램은 2018년 3월 13일부터 5월 1일까지 매주 한 시간 동안 총8 회기에 걸쳐 진행이 되었다. 연구도구는 자기효능감과 대인관계 척도지를 사용하였으며, 자료 처리 는 ...
본 연구는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램이 중학생의 자기효능 감과 대인관계향상에 효과가 있는 지를 검증하기 위해 실시되었다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 자기효능감에 미치는 영향 은 어떠한가? 2. 입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 대인관계에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 J시 소재의 N중학교 중학생을 대상으로 실험집단과 통제집 단 각각 8명씩 구성하였다, 이번 연구를 위한 입체조형활동 집단미술치 료 프로그램은 2018년 3월 13일부터 5월 1일까지 매주 한 시간 동안 총8 회기에 걸쳐 진행이 되었다. 연구도구는 자기효능감과 대인관계 척도지를 사용하였으며, 자료 처리 는 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0을 사용하였다. 실 험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 독립 t-test를 실시하였으며 두 집단의 수행을 비교하기 위해서 사전검사 점수를 공변인으로 하였고 사후검사를 종속변인으로 하여 공분산 분석을 실시하였다. 본 연구에서 검증된 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 입체조형활동 집단미술치료 프로그램은 중학생의 자기효능감에 효과적인 것으로 나타났다. 자기효능감의 사전·사후 검사결과 하위요인 인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도 선호가 통계적으로 유의한 차이 를 나타냈으며, 이러한 결과는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램을 통해 자신들의 내적에너지의 긍정성을 발견함으로써 자기효능감이 높아 지는 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 입체조형활동 집단미술치료 프로그램은 중학생의 대인관계에도 효과적인 것으로 나타났다. 대인관계의 하위요인에서 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며, 이러한 결과는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램을 통해 또래들과 함께 참여하면서 타인에 대한 공감적 이해와 상호관계에 대한 태도 변화에 효과가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구 결과를 통해 본 연구는 입체조형활동 집단미술치료 프 로그램이 청소년의 자기효능감과 대인관계의 효과성을 짧은 시간에 검증 하였다는 점과 일반적인 그리기 위주의 미술치료가 아닌 입체조형을 활 용하였다는 점에서 앞으로 입체조형활동 집단미술치료 프로그램에 대해 활발하게 연구가 이루어질 수 있는 발판이 마련될 것으로 보인다.
본 연구는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램이 중학생의 자기효능 감과 대인관계향상에 효과가 있는 지를 검증하기 위해 실시되었다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 자기효능감에 미치는 영향 은 어떠한가? 2. 입체조형활동 집단미술치료가 중학생의 대인관계에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 J시 소재의 N중학교 중학생을 대상으로 실험집단과 통제집 단 각각 8명씩 구성하였다, 이번 연구를 위한 입체조형활동 집단미술치 료 프로그램은 2018년 3월 13일부터 5월 1일까지 매주 한 시간 동안 총8 회기에 걸쳐 진행이 되었다. 연구도구는 자기효능감과 대인관계 척도지를 사용하였으며, 자료 처리 는 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0을 사용하였다. 실 험집단과 통제집단의 동질성 검증을 위해 독립 t-test를 실시하였으며 두 집단의 수행을 비교하기 위해서 사전검사 점수를 공변인으로 하였고 사후검사를 종속변인으로 하여 공분산 분석을 실시하였다. 본 연구에서 검증된 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 입체조형활동 집단미술치료 프로그램은 중학생의 자기효능감에 효과적인 것으로 나타났다. 자기효능감의 사전·사후 검사결과 하위요인 인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도 선호가 통계적으로 유의한 차이 를 나타냈으며, 이러한 결과는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램을 통해 자신들의 내적에너지의 긍정성을 발견함으로써 자기효능감이 높아 지는 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 입체조형활동 집단미술치료 프로그램은 중학생의 대인관계에도 효과적인 것으로 나타났다. 대인관계의 하위요인에서 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감, 민감성, 개방성, 이해성에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며, 이러한 결과는 입체조형활동 집단미술치료 프로그램을 통해 또래들과 함께 참여하면서 타인에 대한 공감적 이해와 상호관계에 대한 태도 변화에 효과가 있는 것으로 나타났다. 위와 같은 연구 결과를 통해 본 연구는 입체조형활동 집단미술치료 프 로그램이 청소년의 자기효능감과 대인관계의 효과성을 짧은 시간에 검증 하였다는 점과 일반적인 그리기 위주의 미술치료가 아닌 입체조형을 활 용하였다는 점에서 앞으로 입체조형활동 집단미술치료 프로그램에 대해 활발하게 연구가 이루어질 수 있는 발판이 마련될 것으로 보인다.
The purpose of this study is to test the effect of group art therapy through three-dimensional formative activities on self-efficacy and interpersonal relationship in middle school students. For this purpose, this study set up the following research questions. 1. What is the effe...
The purpose of this study is to test the effect of group art therapy through three-dimensional formative activities on self-efficacy and interpersonal relationship in middle school students. For this purpose, this study set up the following research questions. 1. What is the effect of group art therapy through three -dimensional formative activities on self-efficacy in middle school students? 2. What is the effect of group art therapy through three -dimensional formative activities on interpersonal relationship in middle school students? The subjects of this study were the students of N Middle School located in J city, who were classified into the experimental group composed of 8 students and the control group composed of 8 students respectively. This study had conducted group art therapy programs using three-dimensional formative activities 8 times in total for one hour per week from March 13 to May 1, 2018. For its research instruments, this study used self-efficacy and interpersonal relationship scale indices. In addition, for its data processing, this study used SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0. Moreover, in order to test the homogeneity between the experimental group and the control group, this study performed independent t-test. Further, in order to compare the performance of both groups, this study set up the scores of its pretest as the covariate as well as the scores of its posttest as the dependent variable, and so executed the analysis of covariance. The analysis results tested in this study can be summarized as follows. First, group art therapy through three-dimensional formative activities had effects on self-efficacy in middle school students. According to the results of conducting the pretest and posttest of self-efficacy, self-confidence, self-regulatory efficacy, and task difficulty preference as its sub-factors showed statistically significant differences. These results indicated that students found the positivity of their inner energy through group art therapy programs utilizing three-dimensional formative activities and so enhanced their self-efficacy. Second, group art therapy through three-dimensional formative activities had effects on interpersonal relationship in middle school students. Satisfaction, communication, trust, intimacy, sensitivity, openness, and understanding as the sub-factors of interpersonal relationship showed statistically significant differences. These results meant that students participated in group art therapy program using three-dimensional formative activities with their peers and so influenced the empathic understanding of others and the change of attitudes toward mutual relationship. Through the above research results, in that this study tested the effect of group art therapy programs utilizing three -dimensional formative activities on self-efficacy and interpersonal relationship in a short time and utilized three -dimensional formative activities rather than general drawing -oriented art therapy, this study will contribute to establishing a foothold to actively study group art therapy programs using three-dimensional formative activities in the future.
The purpose of this study is to test the effect of group art therapy through three-dimensional formative activities on self-efficacy and interpersonal relationship in middle school students. For this purpose, this study set up the following research questions. 1. What is the effect of group art therapy through three -dimensional formative activities on self-efficacy in middle school students? 2. What is the effect of group art therapy through three -dimensional formative activities on interpersonal relationship in middle school students? The subjects of this study were the students of N Middle School located in J city, who were classified into the experimental group composed of 8 students and the control group composed of 8 students respectively. This study had conducted group art therapy programs using three-dimensional formative activities 8 times in total for one hour per week from March 13 to May 1, 2018. For its research instruments, this study used self-efficacy and interpersonal relationship scale indices. In addition, for its data processing, this study used SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0. Moreover, in order to test the homogeneity between the experimental group and the control group, this study performed independent t-test. Further, in order to compare the performance of both groups, this study set up the scores of its pretest as the covariate as well as the scores of its posttest as the dependent variable, and so executed the analysis of covariance. The analysis results tested in this study can be summarized as follows. First, group art therapy through three-dimensional formative activities had effects on self-efficacy in middle school students. According to the results of conducting the pretest and posttest of self-efficacy, self-confidence, self-regulatory efficacy, and task difficulty preference as its sub-factors showed statistically significant differences. These results indicated that students found the positivity of their inner energy through group art therapy programs utilizing three-dimensional formative activities and so enhanced their self-efficacy. Second, group art therapy through three-dimensional formative activities had effects on interpersonal relationship in middle school students. Satisfaction, communication, trust, intimacy, sensitivity, openness, and understanding as the sub-factors of interpersonal relationship showed statistically significant differences. These results meant that students participated in group art therapy program using three-dimensional formative activities with their peers and so influenced the empathic understanding of others and the change of attitudes toward mutual relationship. Through the above research results, in that this study tested the effect of group art therapy programs utilizing three -dimensional formative activities on self-efficacy and interpersonal relationship in a short time and utilized three -dimensional formative activities rather than general drawing -oriented art therapy, this study will contribute to establishing a foothold to actively study group art therapy programs using three-dimensional formative activities in the future.
Keyword
#three-dimensional formative activities group art therapy middle school students self-efficacy interpersonal relationship 입체조형활동 집단미술치료 중학생 자기효능감 대인관계
학위논문 정보
저자
이희경
학위수여기관
우석대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(상담심리전공) 상담심리전공
지도교수
조남정
발행연도
2018
총페이지
ix, 85p.
키워드
three-dimensional formative activities group art therapy middle school students self-efficacy interpersonal relationship 입체조형활동 집단미술치료 중학생 자기효능감 대인관계
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