본 연구는 지역아동센터 이용아동의 실태 및 서비스 욕구를 탐색하고 비교하기 위하여 실시되었다. 이를 위하여 선행 연구와 참고자료를 검토하여 설문지를 작성하였다. J시 지역 15개 센터를 선정하여 지역아동센터를 이용하고 있는 초등학생을 대상으로 실시하였다. 최종적으로 분석에 사용된 설문지는 282부였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용자의 프로그램 욕구순위를 성별과 학년에 따라 세부 프로그램 순위로 본 결과 성별의 차이는 있으나 거의 유사한 것으로 나타났다. 학년의 욕구순위에서 보호영역에 생일잔치, 교육영역에 체육...
본 연구는 지역아동센터 이용아동의 실태 및 서비스 욕구를 탐색하고 비교하기 위하여 실시되었다. 이를 위하여 선행 연구와 참고자료를 검토하여 설문지를 작성하였다. J시 지역 15개 센터를 선정하여 지역아동센터를 이용하고 있는 초등학생을 대상으로 실시하였다. 최종적으로 분석에 사용된 설문지는 282부였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용자의 프로그램 욕구순위를 성별과 학년에 따라 세부 프로그램 순위로 본 결과 성별의 차이는 있으나 거의 유사한 것으로 나타났다. 학년의 욕구순위에서 보호영역에 생일잔치, 교육영역에 체육활동에 대한 욕구가 가장 높은 것으로 나타났다. 지역아동센터 이용 만족도를 높이기 위해 필요한 이용 욕구로는 성별, 학년별 모두 프로그램의 다양화를 요구하였다. 이러한 결과를 기반으로 지역아동센터 이용아동의 만족도를 높이기 위한 방법으로 무엇보다 다양한 욕구의 반영 필요성이 논의되었다. 둘째, 지역아동센터 이용자의 영역별 프로그램 만족도에서 성별의 차이는 없으나 학년별에서 보호영역, 교육영역, 문화영역의 순으로 나타났다. 이용만족도는 저학년 보다는 고학년이 높게 나타났다. 셋째, 지역아동센터 이용자의 실태 결과 이용자의 성적 분포는 중위권이 가장 많았고, 지역아동센터를 다니지 않았다면 방과 후 시간에 대한 질문으로 성별, 학년별 모두 집에서 TV나 컴퓨터를 한다는 결과이다. 이는 학교교육과 가정교육의 보완적 역할을 담당하고 있음을 나타낸다.
주요어 : 지역아동센터, 이용 아동, 서비스 욕구, 만족도
본 연구는 지역아동센터 이용아동의 실태 및 서비스 욕구를 탐색하고 비교하기 위하여 실시되었다. 이를 위하여 선행 연구와 참고자료를 검토하여 설문지를 작성하였다. J시 지역 15개 센터를 선정하여 지역아동센터를 이용하고 있는 초등학생을 대상으로 실시하였다. 최종적으로 분석에 사용된 설문지는 282부였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 이용자의 프로그램 욕구순위를 성별과 학년에 따라 세부 프로그램 순위로 본 결과 성별의 차이는 있으나 거의 유사한 것으로 나타났다. 학년의 욕구순위에서 보호영역에 생일잔치, 교육영역에 체육활동에 대한 욕구가 가장 높은 것으로 나타났다. 지역아동센터 이용 만족도를 높이기 위해 필요한 이용 욕구로는 성별, 학년별 모두 프로그램의 다양화를 요구하였다. 이러한 결과를 기반으로 지역아동센터 이용아동의 만족도를 높이기 위한 방법으로 무엇보다 다양한 욕구의 반영 필요성이 논의되었다. 둘째, 지역아동센터 이용자의 영역별 프로그램 만족도에서 성별의 차이는 없으나 학년별에서 보호영역, 교육영역, 문화영역의 순으로 나타났다. 이용만족도는 저학년 보다는 고학년이 높게 나타났다. 셋째, 지역아동센터 이용자의 실태 결과 이용자의 성적 분포는 중위권이 가장 많았고, 지역아동센터를 다니지 않았다면 방과 후 시간에 대한 질문으로 성별, 학년별 모두 집에서 TV나 컴퓨터를 한다는 결과이다. 이는 학교교육과 가정교육의 보완적 역할을 담당하고 있음을 나타낸다.
주요어 : 지역아동센터, 이용 아동, 서비스 욕구, 만족도
The purpose of this study was to investigate the real conditions and service needs of children's center users. For this purpose, a questionnaire was prepared by reviewing previous research and reference materials. And the questionnaires were administered to 282 local children’s center users in the 1...
The purpose of this study was to investigate the real conditions and service needs of children's center users. For this purpose, a questionnaire was prepared by reviewing previous research and reference materials. And the questionnaires were administered to 282 local children’s center users in the 15 local child center in J city. The main results were as follows. First, the program needs of local children's center users were similar according to their gender and grade. In the ranking of needs of the grade, it was found that the need for physical activity was the highest in the birthday feast and education in the protection. In order to increase the satisfaction of local children's center users, diversifying programs according to gender and grade were needed. Based on these results, it was discussed the necessity of reflection of various needs as a method to improve the satisfaction of children using local children 's centers. Second, there was no gender difference in the program satisfaction of the local children's center users. Satisfaction level was higher in upper grades than in lower grades. Third, the middle grade was the most distributed in the users, and when they did not go to the local child center, they asked about the after - school hours. This suggests that it plays a complementary role in school education and home education. The limitations and future tasks were discussed.
Key words: Local children center, Children, Need for service, Satisfaction.
The purpose of this study was to investigate the real conditions and service needs of children's center users. For this purpose, a questionnaire was prepared by reviewing previous research and reference materials. And the questionnaires were administered to 282 local children’s center users in the 15 local child center in J city. The main results were as follows. First, the program needs of local children's center users were similar according to their gender and grade. In the ranking of needs of the grade, it was found that the need for physical activity was the highest in the birthday feast and education in the protection. In order to increase the satisfaction of local children's center users, diversifying programs according to gender and grade were needed. Based on these results, it was discussed the necessity of reflection of various needs as a method to improve the satisfaction of children using local children 's centers. Second, there was no gender difference in the program satisfaction of the local children's center users. Satisfaction level was higher in upper grades than in lower grades. Third, the middle grade was the most distributed in the users, and when they did not go to the local child center, they asked about the after - school hours. This suggests that it plays a complementary role in school education and home education. The limitations and future tasks were discussed.
Key words: Local children center, Children, Need for service, Satisfaction.
주제어
#사회복지아동.청소년복지
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.