[학위논문]진로와 직업 탐색 지원을 위한 학교도서관의 장서개발 방안 : D 인문계 고등학교를 중심으로 A study on the development of collection in the school library for supporting career and job searching : in case of the D high school원문보기
본 연구는 학교도서관의 진로도서에 대한 장서 현황을 파악하고, 평가하여 부족한 부분을 개선할 수 있도록 장서개발 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌연구, 사례 조사를 실시하였다. 연구의 내용은 다음과 같다. 먼저, 연구에 대한 이론적 기반을 구축하기 위하여 문헌연구를 통해 진로의 개념, 고등학생의 진로발달 단계, 고등학교 진로교육의 목표와 내용, 홀랜드(Holland)의 직업 흥미 이론과 유형, 홀랜드(Holland) 검사의 ...
본 연구는 학교도서관의 진로도서에 대한 장서 현황을 파악하고, 평가하여 부족한 부분을 개선할 수 있도록 장서개발 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌연구, 사례 조사를 실시하였다. 연구의 내용은 다음과 같다. 먼저, 연구에 대한 이론적 기반을 구축하기 위하여 문헌연구를 통해 진로의 개념, 고등학생의 진로발달 단계, 고등학교 진로교육의 목표와 내용, 홀랜드(Holland)의 직업 흥미 이론과 유형, 홀랜드(Holland) 검사의 타당도, 장서와 장서개발에 대해 살펴보았다. 사례 조사를 위해 첫째, 부산시 소재의 D 인문계 고등학교 1학년과 진로부 소속 교사들을 대상으로 진로탐색에 관한 요구조사를 실시하였다. 1학년 학생들은 총 255명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 진로탐색의 필요성, 진로탐색 방법, 도서를 활용한 진로탐색의 유익성, 학교도서관의 진로도서 등의 문항으로 구성된 설문지를 활용하였고 자료 분석은 통계 프로그램인 SPSS 23의 빈도분석을 실시하였다. 또한 진로부 소속 교사 총 6명을 대상으로 면담조사를 실시하였으며 진로탐색의 필요성, 도서를 활용한 진로탐색의 유익성, 학교도서관의 진로도서 등의 내용과 관련하여 비교적 자유롭게 이야기를 주고받는 형태로 진행하였다. 둘째, 요구조사 결과를 반영하여 진로서가를 구축한 후, ‘진로와 직업’ 정규 교과 시간의 협력수업을 통해 도서를 매개로 한 진로탐색활동을 실시하였고 이용중심 평가를 실시하였다. D 인문계 고등학교에서 실시하는 진로적성검사인 홀랜드(Holland) 검사의 6가지 유형을 바탕으로 장서를 재구성하고 ‘진로와 직업’ 정규 교과 시간을 이용하여 진로교사와의 협력수업을 통해 도서를 매개로 한 진로탐색 활동을 실시하였다. 총 4차시에 걸친 진로탐색 활동 후, 이용중심평가를 위한 설문조사를 실시하였으며 도서를 매개로 한 진로탐색 활동 수업, 진로도서의 장서평가, 진로탐색 활동 결과, 학교도서관과 사서의 인식의 문항으로 구성된 설문지를 활용하였고 자료 분석은 SPSS 23의 빈도분석을 실시하였다. 또한 진로부 소속 교사 총 6명을 대상으로 면담조사를 실시하였으며 진로상담 또는 수업에 있어서의 도움 정도, 진로도서의 장서의 평가, 학교도서관과 사서의 인식 등의 내용과 관련하여 자유롭게 이야기를 주고받는 형태로 진행하였다. 셋째, 현재 진로도서와 관련한 장서의 현황을 파악하기 위해 장서중심평가를 실시하였다. 장서중심평가는 진로 추천도서 목록을 이용한 리스트 체킹에 의한 평가, 장서 통계를 이용한 전체적인 현황 분석, 핵심 장서의 비율, 홀랜드(Holland) 유형별 장서구성 비율, 출판연도별 현황을 파악하였다. 조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 학생들과 교사들의 대부분이 진로탐색의 필요성과 도서를 활용한 진로탐색에 있어 긍정적으로 인식하고 있지만 학교도서관에서 진로도서의 탐색과 부족한 진로도서로 불편함을 느끼고 있어 자료에 접근하기 위한 충분한 접근점을 제공하지 못하고 있었다. 둘째, 홀랜드(Holland) 검사의 6가지 유형을 바탕으로 장서를 재구성하고 ‘진로와 직업’ 정규 교과 시간을 이용하여 진로 탐색 활동을 실시한 결과, 학생들은 도서를 매개로 한 진로탐색 수업의 만족도가 높았으며 교사들은 진로 교과 수업과 진로상담에 있어서 긍정적으로 인식하고 있었다. 학생들과 교사 모두 진로도서 이용의 편리성, 학교도서관과 사서에 대한 인식이 향상되었지만 여전히 진로도서가 부족하다고 느끼고 있었다. 셋째, 현재 D 고등학교의 진로도서 현황을 살펴본 결과, 체크리스트와 총 장서 수에 비교해 보았을 때 미흡한 부분을 보이고 있었고 신간도서와 홀랜드(Holland) 유형별 장서구성 비율에 있어서도 자료의 균형이 이루어지지 않아 부족한 유형에 따른 추가적인 도서 확충이 필요하였다. 이상의 D 고등학교의 사례 조사를 바탕으로 진로도서의 장서개발 방안을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 운영 및 관리의 측면에서 진로도서의 장서관리 지침을 마련하여 이를 바탕으로 단기적, 장기적으로 진로도서의 자료 확충을 계획하여야 한다. 이러한 지침은 객관적인 기준으로 일관성 있게 업무에 참고할 수 있어야 하며 학교 구성원과의 협력을 바탕으로 단위학교 실정에 맞도록 자체적으로 수립하여야 할 것이다. 또한 지속적인 평가를 바탕으로 장서의 양적 측면과 질적 측면을 충족시켜야 할 것이다. 둘째, 이용자 서비스의 측면에서 기본적인 장서 규모를 확보 해야하며 미래사회와 다양한 직업세계에 대비한 자료를 지속적으로 파악하여 적극적으로 수집하여야 한다. 이용자들의 요구조사에 따른 자료와 최신간, 최신판을 우선으로 수집하여 최신성을 유지하여야 한다. 진로도서의 별치서가를 만들고 독서교육종합시스템을 활용한 검색어를 부여해 이용자 접근성과 편의성을 용이하게 하여 진로탐색에 도움을 주어야 한다. 또한 진로도서의 이용통계를 활용하여 장서평가와 장서개발에 활용할 필요가 있다. 도서관에 소장하고 있지 않은 진로도서에 대한 목록 제공과 리퍼럴 서비스(referral service)를 제공하여야 할 것이다.
본 연구는 학교도서관의 진로도서에 대한 장서 현황을 파악하고, 평가하여 부족한 부분을 개선할 수 있도록 장서개발 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌연구, 사례 조사를 실시하였다. 연구의 내용은 다음과 같다. 먼저, 연구에 대한 이론적 기반을 구축하기 위하여 문헌연구를 통해 진로의 개념, 고등학생의 진로발달 단계, 고등학교 진로교육의 목표와 내용, 홀랜드(Holland)의 직업 흥미 이론과 유형, 홀랜드(Holland) 검사의 타당도, 장서와 장서개발에 대해 살펴보았다. 사례 조사를 위해 첫째, 부산시 소재의 D 인문계 고등학교 1학년과 진로부 소속 교사들을 대상으로 진로탐색에 관한 요구조사를 실시하였다. 1학년 학생들은 총 255명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 진로탐색의 필요성, 진로탐색 방법, 도서를 활용한 진로탐색의 유익성, 학교도서관의 진로도서 등의 문항으로 구성된 설문지를 활용하였고 자료 분석은 통계 프로그램인 SPSS 23의 빈도분석을 실시하였다. 또한 진로부 소속 교사 총 6명을 대상으로 면담조사를 실시하였으며 진로탐색의 필요성, 도서를 활용한 진로탐색의 유익성, 학교도서관의 진로도서 등의 내용과 관련하여 비교적 자유롭게 이야기를 주고받는 형태로 진행하였다. 둘째, 요구조사 결과를 반영하여 진로서가를 구축한 후, ‘진로와 직업’ 정규 교과 시간의 협력수업을 통해 도서를 매개로 한 진로탐색활동을 실시하였고 이용중심 평가를 실시하였다. D 인문계 고등학교에서 실시하는 진로적성검사인 홀랜드(Holland) 검사의 6가지 유형을 바탕으로 장서를 재구성하고 ‘진로와 직업’ 정규 교과 시간을 이용하여 진로교사와의 협력수업을 통해 도서를 매개로 한 진로탐색 활동을 실시하였다. 총 4차시에 걸친 진로탐색 활동 후, 이용중심평가를 위한 설문조사를 실시하였으며 도서를 매개로 한 진로탐색 활동 수업, 진로도서의 장서평가, 진로탐색 활동 결과, 학교도서관과 사서의 인식의 문항으로 구성된 설문지를 활용하였고 자료 분석은 SPSS 23의 빈도분석을 실시하였다. 또한 진로부 소속 교사 총 6명을 대상으로 면담조사를 실시하였으며 진로상담 또는 수업에 있어서의 도움 정도, 진로도서의 장서의 평가, 학교도서관과 사서의 인식 등의 내용과 관련하여 자유롭게 이야기를 주고받는 형태로 진행하였다. 셋째, 현재 진로도서와 관련한 장서의 현황을 파악하기 위해 장서중심평가를 실시하였다. 장서중심평가는 진로 추천도서 목록을 이용한 리스트 체킹에 의한 평가, 장서 통계를 이용한 전체적인 현황 분석, 핵심 장서의 비율, 홀랜드(Holland) 유형별 장서구성 비율, 출판연도별 현황을 파악하였다. 조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 학생들과 교사들의 대부분이 진로탐색의 필요성과 도서를 활용한 진로탐색에 있어 긍정적으로 인식하고 있지만 학교도서관에서 진로도서의 탐색과 부족한 진로도서로 불편함을 느끼고 있어 자료에 접근하기 위한 충분한 접근점을 제공하지 못하고 있었다. 둘째, 홀랜드(Holland) 검사의 6가지 유형을 바탕으로 장서를 재구성하고 ‘진로와 직업’ 정규 교과 시간을 이용하여 진로 탐색 활동을 실시한 결과, 학생들은 도서를 매개로 한 진로탐색 수업의 만족도가 높았으며 교사들은 진로 교과 수업과 진로상담에 있어서 긍정적으로 인식하고 있었다. 학생들과 교사 모두 진로도서 이용의 편리성, 학교도서관과 사서에 대한 인식이 향상되었지만 여전히 진로도서가 부족하다고 느끼고 있었다. 셋째, 현재 D 고등학교의 진로도서 현황을 살펴본 결과, 체크리스트와 총 장서 수에 비교해 보았을 때 미흡한 부분을 보이고 있었고 신간도서와 홀랜드(Holland) 유형별 장서구성 비율에 있어서도 자료의 균형이 이루어지지 않아 부족한 유형에 따른 추가적인 도서 확충이 필요하였다. 이상의 D 고등학교의 사례 조사를 바탕으로 진로도서의 장서개발 방안을 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 운영 및 관리의 측면에서 진로도서의 장서관리 지침을 마련하여 이를 바탕으로 단기적, 장기적으로 진로도서의 자료 확충을 계획하여야 한다. 이러한 지침은 객관적인 기준으로 일관성 있게 업무에 참고할 수 있어야 하며 학교 구성원과의 협력을 바탕으로 단위학교 실정에 맞도록 자체적으로 수립하여야 할 것이다. 또한 지속적인 평가를 바탕으로 장서의 양적 측면과 질적 측면을 충족시켜야 할 것이다. 둘째, 이용자 서비스의 측면에서 기본적인 장서 규모를 확보 해야하며 미래사회와 다양한 직업세계에 대비한 자료를 지속적으로 파악하여 적극적으로 수집하여야 한다. 이용자들의 요구조사에 따른 자료와 최신간, 최신판을 우선으로 수집하여 최신성을 유지하여야 한다. 진로도서의 별치서가를 만들고 독서교육종합시스템을 활용한 검색어를 부여해 이용자 접근성과 편의성을 용이하게 하여 진로탐색에 도움을 주어야 한다. 또한 진로도서의 이용통계를 활용하여 장서평가와 장서개발에 활용할 필요가 있다. 도서관에 소장하고 있지 않은 진로도서에 대한 목록 제공과 리퍼럴 서비스(referral service)를 제공하여야 할 것이다.
This study have purposes on analyzing and evaluating the collection of books about exploration in school library and suggesting the ways of developing the collection of books to improve shortcomings. To do this, literature interview and case study were performed. The contents of a research is as...
This study have purposes on analyzing and evaluating the collection of books about exploration in school library and suggesting the ways of developing the collection of books to improve shortcomings. To do this, literature interview and case study were performed. The contents of a research is as in the following. The definition of career, the devepmatal stage of career for high school students, the purposes and contents of career education in high school, Holland's career-interest theory and type, and the validity of Holland's test, collection development was investigated through literature interview to build the theoretical foundation. To perform a case study, first, the study surveyed first grade highschool students in D academic high school in Busan and teachers in career department for career exploration. The number of students is two hundred fifty-five and the study used the questionnaire consists of the need of career exploration, the utility of using book to explore careers, and the career books in school library and the data anlaysis was performed by statistical program, SPSS23. And the study conducted interview investigation with six teachers who belong to career department and interview was performed by having a conversation relatively freely about the need of career exploration, the utility of using book to explore careers and the career books in school library. Second, the study conducted the career exploration by using books through co-teaching in the regular curriculum, 'Career and Job' after collecting the book reflected the needs assessment and carried out user-centered evaluation. The study reorganized the collection of books based on the six types of Holland's test which is conducted annually in D academic high school and performed the career exploration by using books through co-teaching with career master in the regular curriculum, 'Career and Job'. After four periods of the career exploration, the study surveyed students for user-centered evaluation and used questionnaire consists of the book-mediated career exploration lessons, the evalution of collection of books about career and understanding of school library and librarian and frequency analysis in SPSS 23 for data analysis. And the study performed interview investigation with six teachers who belong to career department and interview was performed by having a conversation relatively freely about the degree of help in career counseling and lesson, the evaluation on collection of career books understanding of school library and librarian. Third, the study conducted book-centered evaluation to analyze the status of the collection of books about career. Book-centered evaluation researched the evaluation by checklist which used the recommened career book list, the analysis of situation using statistics of books, the proportion of significant books, the percentage of book composition by Holland's type, and current state of books by publication year. The results of study are as in the following. First, the students and the teachers, the subjects of study, perceived the need of career exploration and career exploration by using books positively, however, they have difficulties in finding career books and the shortage of career boos. So the school library have not given the sufficient approach points to access the information. Second, as a result of restructuring of the books based on six types of Holland's test and conducting career exploration through the regular curriculum, 'Career and Job', the students' satisfaction in book-mediated lesson are high and the teacher perceived them positive in career lessons and counseling. Although the conveniences of using career books and the understanding of school library and librarian is increased, the students and teachers feel the shortage of career books. Third, according to the status of career books in D academic high school, the career books show weakness compared to the checklist and total amount of books and the proportion between new books and book organization based on Holland's type is unbalanced. So the library needs to expand the books according to insufficient type of books. The study suggests the solution to develop the collection of books based on case study of D academic high school. First, the library should set up the guidelines for collection of books in aspect of management and supervision and plan to expand the career books in short term and long term. This guildline should be able to used objectively and consistently and be established autonomously as appositing to each school based on cooperation with school members. And the library should meet the requirement of quality and quantity based on the continuous evaluation. Second, from the point of view of service for users, the library should retain the basic amount of books and collect the books actively by analyzing the future society and career trends. Library should maintain up-to-dateness by collecting the latest books based on user's need assessment. And the library should help the users to explore career by making theme-based book collection and giving search words to increase accessibility and convinience. Also library needs to utilize the use statistics of career books for book evaluation and development. Library should give the list of career books that the library does not have and referral service.
This study have purposes on analyzing and evaluating the collection of books about exploration in school library and suggesting the ways of developing the collection of books to improve shortcomings. To do this, literature interview and case study were performed. The contents of a research is as in the following. The definition of career, the devepmatal stage of career for high school students, the purposes and contents of career education in high school, Holland's career-interest theory and type, and the validity of Holland's test, collection development was investigated through literature interview to build the theoretical foundation. To perform a case study, first, the study surveyed first grade highschool students in D academic high school in Busan and teachers in career department for career exploration. The number of students is two hundred fifty-five and the study used the questionnaire consists of the need of career exploration, the utility of using book to explore careers, and the career books in school library and the data anlaysis was performed by statistical program, SPSS23. And the study conducted interview investigation with six teachers who belong to career department and interview was performed by having a conversation relatively freely about the need of career exploration, the utility of using book to explore careers and the career books in school library. Second, the study conducted the career exploration by using books through co-teaching in the regular curriculum, 'Career and Job' after collecting the book reflected the needs assessment and carried out user-centered evaluation. The study reorganized the collection of books based on the six types of Holland's test which is conducted annually in D academic high school and performed the career exploration by using books through co-teaching with career master in the regular curriculum, 'Career and Job'. After four periods of the career exploration, the study surveyed students for user-centered evaluation and used questionnaire consists of the book-mediated career exploration lessons, the evalution of collection of books about career and understanding of school library and librarian and frequency analysis in SPSS 23 for data analysis. And the study performed interview investigation with six teachers who belong to career department and interview was performed by having a conversation relatively freely about the degree of help in career counseling and lesson, the evaluation on collection of career books understanding of school library and librarian. Third, the study conducted book-centered evaluation to analyze the status of the collection of books about career. Book-centered evaluation researched the evaluation by checklist which used the recommened career book list, the analysis of situation using statistics of books, the proportion of significant books, the percentage of book composition by Holland's type, and current state of books by publication year. The results of study are as in the following. First, the students and the teachers, the subjects of study, perceived the need of career exploration and career exploration by using books positively, however, they have difficulties in finding career books and the shortage of career boos. So the school library have not given the sufficient approach points to access the information. Second, as a result of restructuring of the books based on six types of Holland's test and conducting career exploration through the regular curriculum, 'Career and Job', the students' satisfaction in book-mediated lesson are high and the teacher perceived them positive in career lessons and counseling. Although the conveniences of using career books and the understanding of school library and librarian is increased, the students and teachers feel the shortage of career books. Third, according to the status of career books in D academic high school, the career books show weakness compared to the checklist and total amount of books and the proportion between new books and book organization based on Holland's type is unbalanced. So the library needs to expand the books according to insufficient type of books. The study suggests the solution to develop the collection of books based on case study of D academic high school. First, the library should set up the guidelines for collection of books in aspect of management and supervision and plan to expand the career books in short term and long term. This guildline should be able to used objectively and consistently and be established autonomously as appositing to each school based on cooperation with school members. And the library should meet the requirement of quality and quantity based on the continuous evaluation. Second, from the point of view of service for users, the library should retain the basic amount of books and collect the books actively by analyzing the future society and career trends. Library should maintain up-to-dateness by collecting the latest books based on user's need assessment. And the library should help the users to explore career by making theme-based book collection and giving search words to increase accessibility and convinience. Also library needs to utilize the use statistics of career books for book evaluation and development. Library should give the list of career books that the library does not have and referral service.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.