유아교사가 인식한 다문화가정 유아의 발달수준이 유아교육기관 부적응행동에 미치는 영향 : 교사의 다문화 인식의 조절효과를 중심으로 The effects of multi-cultural family children’s development level perceived by teachers on maladjustment behavior at early childhood educational institutions : focusing on mediation effect of multi-cultural awareness원문보기
본 연구의 목적은 유아교사가 인식한 다문화가정 유아의 발달수준과 유아교육기관에서의 부적응행동 간 의 관계를 규명하고, 교사의 다문화 인식이 조절효과가 있는지를 알아보는 것이다. 본 연구의 대상은 서울특 별시, 인천광역시, 경기도에서 선정된 유아교사 200명과 유아 600명이다. 본 연구는 설문조사와 면접조사를 실시하였으며 회수된 설문지 중 유아 교사 설문지 147부, 유아 설문지 457부만 통계프로그 램을 통해서 분석하 였다. 측정도구는 독립변수인 유아발달(인성발달, 언어발달, 수과학발달, 사회발달 , 예술발달, 신체발달), 조절변수인 다문화 인식, 종속변수인 부 적응행동(공격행동, 불안행동, 산만행 동)으로 구분하여 사용하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사가 인식한 일반가정 유아와 다문화가정 유아의 발달수 준 차이에서는 인성발달, 언어발달, 수과학발달, 사회발달, 예술발달 , 신 체발달 등 모든 발달 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사 가 인식한 일반가정 유아와 다문화가정 유아의 부적응 행동 차이에서는 유아의 공격행동, 불안행동, 산 만행동 등 모든 부적응행 동에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사가 인식한 유아의 발달 수준이 부적응행동에 미치는 영 향에서는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 우선, 유아의 발달수준이 공격행동에 영향을 미치는 요인으로는 전체 유아는 인성발달, 사회 발달, 신체발달이 , 일반가정 유아는 신체발달이, 다문화가정 유아는 인성발달, 사회발달이 영향을 미 치는 것으로 나타났다. 또한 유아의 발달수준이 불안행동에 영향을 미치는 요인으로는 전체 유아는 인 성발 달, 언어발달, 사회발달, 예술발달이, 일반가정 유아는 인성발달, 언어발 달, 신체발달이, 다문화 가정 유아는 인성발달, 사회발달, 예술발달이 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 유아의 발달수준이 산 만행동에 영향을 미치 는 요인으로는 전체 유아와 다문화가정 유아는 인성발달이 영향을 미치 는 것으 로 나타났으며, 일반 유아는 통계적으로 영향을 미치지 않는 것 으로 나타났다. 넷째, 유아교사가 인식 한 유아의 발달수준과 부적응행동 간의 관계에 서 교사의 다문화 인식의 조절효과와 관련하여, 유아의 인성발달과 공격 행동 간의 관계에서 교사의 다문화 인식의 조절효과가 있는 것으로 나타 났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 인성발달과 공 격행동 간의 부(-)적 관계가 더 강화됨을 알 수 있다. 또한 유아의 인성 발달과 산만행동 간의 관계에서 교사의 다문화 인식의 조절효과가 있는 것 으로 나타났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 인 성발달과 산만행동 간의 부(-)적 관계가 더 강화됨을 알 수 있다. 마지 막으로 유아의 사회발달과 산만행동 간의 관계에서 교사의 다문 화 인식 의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 사회 발달과 산만행동 간의 정(+)적 관계가 더 강화됨 을 알 수 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다문화가 정 유아의 발달과 유아교육기관 적응을 위해 유아교육기관 교사의 다문화 인식 증진에 대한 교육과 유 능 한 ...
본 연구의 목적은 유아교사가 인식한 다문화가정 유아의 발달수준과 유아교육기관에서의 부적응행동 간 의 관계를 규명하고, 교사의 다문화 인식이 조절효과가 있는지를 알아보는 것이다. 본 연구의 대상은 서울특 별시, 인천광역시, 경기도에서 선정된 유아교사 200명과 유아 600명이다. 본 연구는 설문조사와 면접조사를 실시하였으며 회수된 설문지 중 유아 교사 설문지 147부, 유아 설문지 457부만 통계프로그 램을 통해서 분석하 였다. 측정도구는 독립변수인 유아발달(인성발달, 언어발달, 수과학발달, 사회발달 , 예술발달, 신체발달), 조절변수인 다문화 인식, 종속변수인 부 적응행동(공격행동, 불안행동, 산만행 동)으로 구분하여 사용하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사가 인식한 일반가정 유아와 다문화가정 유아의 발달수 준 차이에서는 인성발달, 언어발달, 수과학발달, 사회발달, 예술발달 , 신 체발달 등 모든 발달 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사 가 인식한 일반가정 유아와 다문화가정 유아의 부적응 행동 차이에서는 유아의 공격행동, 불안행동, 산 만행동 등 모든 부적응행 동에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사가 인식한 유아의 발달 수준이 부적응행동에 미치는 영 향에서는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 우선, 유아의 발달수준이 공격행동에 영향을 미치는 요인으로는 전체 유아는 인성발달, 사회 발달, 신체발달이 , 일반가정 유아는 신체발달이, 다문화가정 유아는 인성발달, 사회발달이 영향을 미 치는 것으로 나타났다. 또한 유아의 발달수준이 불안행동에 영향을 미치는 요인으로는 전체 유아는 인 성발 달, 언어발달, 사회발달, 예술발달이, 일반가정 유아는 인성발달, 언어발 달, 신체발달이, 다문화 가정 유아는 인성발달, 사회발달, 예술발달이 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 유아의 발달수준이 산 만행동에 영향을 미치 는 요인으로는 전체 유아와 다문화가정 유아는 인성발달이 영향을 미치 는 것으 로 나타났으며, 일반 유아는 통계적으로 영향을 미치지 않는 것 으로 나타났다. 넷째, 유아교사가 인식 한 유아의 발달수준과 부적응행동 간의 관계에 서 교사의 다문화 인식의 조절효과와 관련하여, 유아의 인성발달과 공격 행동 간의 관계에서 교사의 다문화 인식의 조절효과가 있는 것으로 나타 났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 인성발달과 공 격행동 간의 부(-)적 관계가 더 강화됨을 알 수 있다. 또한 유아의 인성 발달과 산만행동 간의 관계에서 교사의 다문화 인식의 조절효과가 있는 것 으로 나타났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 인 성발달과 산만행동 간의 부(-)적 관계가 더 강화됨을 알 수 있다. 마지 막으로 유아의 사회발달과 산만행동 간의 관계에서 교사의 다문 화 인식 의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 사회 발달과 산만행동 간의 정(+)적 관계가 더 강화됨 을 알 수 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다문화가 정 유아의 발달과 유아교육기관 적응을 위해 유아교육기관 교사의 다문화 인식 증진에 대한 교육과 유 능 한 다문화교육 전문 유아교사 양성프로그램이 개발되어야 할 필요성을 논의하였다.
본 연구의 목적은 유아교사가 인식한 다문화가정 유아의 발달수준과 유아교육기관에서의 부적응행동 간 의 관계를 규명하고, 교사의 다문화 인식이 조절효과가 있는지를 알아보는 것이다. 본 연구의 대상은 서울특 별시, 인천광역시, 경기도에서 선정된 유아교사 200명과 유아 600명이다. 본 연구는 설문조사와 면접조사를 실시하였으며 회수된 설문지 중 유아 교사 설문지 147부, 유아 설문지 457부만 통계프로그 램을 통해서 분석하 였다. 측정도구는 독립변수인 유아발달(인성발달, 언어발달, 수과학발달, 사회발달 , 예술발달, 신체발달), 조절변수인 다문화 인식, 종속변수인 부 적응행동(공격행동, 불안행동, 산만행 동)으로 구분하여 사용하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교사가 인식한 일반가정 유아와 다문화가정 유아의 발달수 준 차이에서는 인성발달, 언어발달, 수과학발달, 사회발달, 예술발달 , 신 체발달 등 모든 발달 영역에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사 가 인식한 일반가정 유아와 다문화가정 유아의 부적응 행동 차이에서는 유아의 공격행동, 불안행동, 산 만행동 등 모든 부적응행 동에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사가 인식한 유아의 발달 수준이 부적응행동에 미치는 영 향에서는 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 우선, 유아의 발달수준이 공격행동에 영향을 미치는 요인으로는 전체 유아는 인성발달, 사회 발달, 신체발달이 , 일반가정 유아는 신체발달이, 다문화가정 유아는 인성발달, 사회발달이 영향을 미 치는 것으로 나타났다. 또한 유아의 발달수준이 불안행동에 영향을 미치는 요인으로는 전체 유아는 인 성발 달, 언어발달, 사회발달, 예술발달이, 일반가정 유아는 인성발달, 언어발 달, 신체발달이, 다문화 가정 유아는 인성발달, 사회발달, 예술발달이 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 유아의 발달수준이 산 만행동에 영향을 미치 는 요인으로는 전체 유아와 다문화가정 유아는 인성발달이 영향을 미치 는 것으 로 나타났으며, 일반 유아는 통계적으로 영향을 미치지 않는 것 으로 나타났다. 넷째, 유아교사가 인식 한 유아의 발달수준과 부적응행동 간의 관계에 서 교사의 다문화 인식의 조절효과와 관련하여, 유아의 인성발달과 공격 행동 간의 관계에서 교사의 다문화 인식의 조절효과가 있는 것으로 나타 났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 인성발달과 공 격행동 간의 부(-)적 관계가 더 강화됨을 알 수 있다. 또한 유아의 인성 발달과 산만행동 간의 관계에서 교사의 다문화 인식의 조절효과가 있는 것 으로 나타났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 인 성발달과 산만행동 간의 부(-)적 관계가 더 강화됨을 알 수 있다. 마지 막으로 유아의 사회발달과 산만행동 간의 관계에서 교사의 다문 화 인식 의 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 교사의 다문화 인식이 높을수록 다문화가정 유아의 사회 발달과 산만행동 간의 정(+)적 관계가 더 강화됨 을 알 수 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다문화가 정 유아의 발달과 유아교육기관 적응을 위해 유아교육기관 교사의 다문화 인식 증진에 대한 교육과 유 능 한 다문화교육 전문 유아교사 양성프로그램이 개발되어야 할 필요성을 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate relations between multi-cultural family children’s development level perceived by teachers and maladjustment behavior at early childhood educational institutions and to understand the mediation effects of teachers’ multi-cultural awareness. The subjects of...
The purpose of this study is to investigate relations between multi-cultural family children’s development level perceived by teachers and maladjustment behavior at early childhood educational institutions and to understand the mediation effects of teachers’ multi-cultural awareness. The subjects of this study were 200 preschool teachers and 600 children selected in Seoul, Incheon and Gyeonggi-do. A questionnaire survey and an interview survey were conducted in this study and only 147 copies of preschool teachers’ questionnaire and 457 copies of children’s questionnaire were analyzed through statistic programs. As measuring tools, independent variables, early child development (personality, language, numerical and scientific, social, art and physical development) and control variables, multi-cultural awareness, subordinates variable, maladjustment behavior (attack behavior, distracted behavior) were divided and used. The results of this study were as follows. First, in the difference of development level of general families children and multi-cultural families children perceived by teachers, all developments areas such as personality, language, numerical and scientific, social, art and physical development were indicated to have a statistical significance. Second, in the difference of maladjustment behavior of general families children and multi-cultural families children perceived by teachers, all maladjustment behaviors such as attack, anxiety and distracted behaviors were indicated to have a statistical significance. Third, the effects of children’s development level perceived by teachers on maladjustment behavior were indicated to have a partially significant difference. First of all, factors in which children’s development level has an effect on attack behaviors included personality, social and physical development in entire children, physical development in general families children, and personality, social development in multi-cultural families children. Also factors in which children’s development level has an effect on anxiety behaviors included personality, language, social and art development in entire children, personality, language and physical development in general families children, personality, social and art development in multi-cultural families children. Factors in which children’s development level has an effect on distracted behaviors included personality development in entire children and multi-cultural families children, and they did not have a statistical effect in general families children. Fourth, in relations between children’s development level and maladjustment behaviors perceived by teachers, teachers’ multi-cultural awareness have a mediation effect in relation of children’s personality development and attack behaviors. It can be found that higher teachers’ multi-cultural awareness, more strengthened negative relations between personality development and attack behavior of multi-cultural families children. Also teachers’ multicultural awareness have a mediation effect in relations children’s personality development and distracted behaviors. It can be found that higher teachers’ multi-cultural awareness, more strengthened negative relations between personality development and distracted behaviors of multi-cultural family children. Finally, teachers’ multicultural awareness have a mediation effect in relations children’s social development and distracted behaviors. It can be found that higher teachers’ multi-cultural awareness, more strengthened positive relations between social development and distracted behaviors of multi-cultural family children. Based on these study findings, it was discussed that it is necessary to educate for enhancing preschool teachers’ multi-cultural awareness and develop preschool teacher training programs specialized in multi-cultural education for multi-cultural family children’s development and adjustment to early childhood educational institutions.
The purpose of this study is to investigate relations between multi-cultural family children’s development level perceived by teachers and maladjustment behavior at early childhood educational institutions and to understand the mediation effects of teachers’ multi-cultural awareness. The subjects of this study were 200 preschool teachers and 600 children selected in Seoul, Incheon and Gyeonggi-do. A questionnaire survey and an interview survey were conducted in this study and only 147 copies of preschool teachers’ questionnaire and 457 copies of children’s questionnaire were analyzed through statistic programs. As measuring tools, independent variables, early child development (personality, language, numerical and scientific, social, art and physical development) and control variables, multi-cultural awareness, subordinates variable, maladjustment behavior (attack behavior, distracted behavior) were divided and used. The results of this study were as follows. First, in the difference of development level of general families children and multi-cultural families children perceived by teachers, all developments areas such as personality, language, numerical and scientific, social, art and physical development were indicated to have a statistical significance. Second, in the difference of maladjustment behavior of general families children and multi-cultural families children perceived by teachers, all maladjustment behaviors such as attack, anxiety and distracted behaviors were indicated to have a statistical significance. Third, the effects of children’s development level perceived by teachers on maladjustment behavior were indicated to have a partially significant difference. First of all, factors in which children’s development level has an effect on attack behaviors included personality, social and physical development in entire children, physical development in general families children, and personality, social development in multi-cultural families children. Also factors in which children’s development level has an effect on anxiety behaviors included personality, language, social and art development in entire children, personality, language and physical development in general families children, personality, social and art development in multi-cultural families children. Factors in which children’s development level has an effect on distracted behaviors included personality development in entire children and multi-cultural families children, and they did not have a statistical effect in general families children. Fourth, in relations between children’s development level and maladjustment behaviors perceived by teachers, teachers’ multi-cultural awareness have a mediation effect in relation of children’s personality development and attack behaviors. It can be found that higher teachers’ multi-cultural awareness, more strengthened negative relations between personality development and attack behavior of multi-cultural families children. Also teachers’ multicultural awareness have a mediation effect in relations children’s personality development and distracted behaviors. It can be found that higher teachers’ multi-cultural awareness, more strengthened negative relations between personality development and distracted behaviors of multi-cultural family children. Finally, teachers’ multicultural awareness have a mediation effect in relations children’s social development and distracted behaviors. It can be found that higher teachers’ multi-cultural awareness, more strengthened positive relations between social development and distracted behaviors of multi-cultural family children. Based on these study findings, it was discussed that it is necessary to educate for enhancing preschool teachers’ multi-cultural awareness and develop preschool teacher training programs specialized in multi-cultural education for multi-cultural family children’s development and adjustment to early childhood educational institutions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.