지난 30여 년 동안 제조업과 수출에 의존했던 중국은 내수경제 중심의 성장을 지향하면서 인터넷+ 정책을 수립하고 전통산업, 서비스산업과 연계한 인터넷산업을 적극적으로 육성·지원하고 있다. 이러한 국가 정책의 결과로 B2B, B2G, C2C, B2C, C2M, C2B 등 다양한 거래 주체와 방식의 전자상거래 시장이 급속도로 발전하고 있다. 이 중 B2C 인터넷 쇼핑몰은 대기업이나 글로벌기업이 운영하면서 쇼핑몰에 대한 높은 신뢰가 형성되었고, 국민소득과 소비능력 향상으로 인해 중국에서 가장 크고 안정적인 시장으로 자리를 굳혔다. 중국 고객은 생활필수품, 가전제품 등과 같은 공산품에서부터 농축산물까지 전 세계의 거의 모든 상품을 인터넷을 통해 구입할 수 있게 되었다. 특히 유기농 신선농산물은 식품의 안전성과 품질을 중요시 여기는 고객의 인식과 식생활의 변화에 따라 수요가 지속적으로 증가하고 있다. 그러나 인터넷 쇼핑몰을 통해 언제, 어디에서나 유기농 신선농산물을 구매할 수 있다는 장점이 있음에도 불구하고 개선해야하는 문제점이 있다. 문제점을 크게 네 가지로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 인터넷 쇼핑몰에서는 사진이나 텍스트 정보만을 의존하여 구매해야 하므로 반품이나 교환이 자주 발생한다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰에서는 공급자에 의해 구축된 서비스를 고객이 일방적으로 제공받는 서비스가 이루어지고 있다. 셋째, 대기업이나 글로벌기업이 농산물 인터넷 쇼핑몰의 운영주체가 되어 지역 상권이 약화되고 대도시와 인근도시 중심으로 운영되면서 중소도시의 고객은 소외되는 등의 지역불균형을 초래하고 있다. 넷째, 늘어가고 있는 농산물 수입으로 보존제나 농약 사용으로 인한 상품에 대한 신뢰도 약화와 내수시장이 침해되고 있다. 이러한 문제의 근본적인 원인은 고객 중심의 쇼핑 서비스의 부재에 있음을 파악하고 고객 맞춤형 전략과 방향을 수립하여 양질의 유기농 농산물과 서비스를 통합적으로 제공할 수 있는 서비스디자인을 통해 개선하고자 한다. 이를 위해 발견, 정의, 개발, 전달 등 네 단계로 전개되는 영국 디자인카운슬의 ...
지난 30여 년 동안 제조업과 수출에 의존했던 중국은 내수경제 중심의 성장을 지향하면서 인터넷+ 정책을 수립하고 전통산업, 서비스산업과 연계한 인터넷산업을 적극적으로 육성·지원하고 있다. 이러한 국가 정책의 결과로 B2B, B2G, C2C, B2C, C2M, C2B 등 다양한 거래 주체와 방식의 전자상거래 시장이 급속도로 발전하고 있다. 이 중 B2C 인터넷 쇼핑몰은 대기업이나 글로벌기업이 운영하면서 쇼핑몰에 대한 높은 신뢰가 형성되었고, 국민소득과 소비능력 향상으로 인해 중국에서 가장 크고 안정적인 시장으로 자리를 굳혔다. 중국 고객은 생활필수품, 가전제품 등과 같은 공산품에서부터 농축산물까지 전 세계의 거의 모든 상품을 인터넷을 통해 구입할 수 있게 되었다. 특히 유기농 신선농산물은 식품의 안전성과 품질을 중요시 여기는 고객의 인식과 식생활의 변화에 따라 수요가 지속적으로 증가하고 있다. 그러나 인터넷 쇼핑몰을 통해 언제, 어디에서나 유기농 신선농산물을 구매할 수 있다는 장점이 있음에도 불구하고 개선해야하는 문제점이 있다. 문제점을 크게 네 가지로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 인터넷 쇼핑몰에서는 사진이나 텍스트 정보만을 의존하여 구매해야 하므로 반품이나 교환이 자주 발생한다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰에서는 공급자에 의해 구축된 서비스를 고객이 일방적으로 제공받는 서비스가 이루어지고 있다. 셋째, 대기업이나 글로벌기업이 농산물 인터넷 쇼핑몰의 운영주체가 되어 지역 상권이 약화되고 대도시와 인근도시 중심으로 운영되면서 중소도시의 고객은 소외되는 등의 지역불균형을 초래하고 있다. 넷째, 늘어가고 있는 농산물 수입으로 보존제나 농약 사용으로 인한 상품에 대한 신뢰도 약화와 내수시장이 침해되고 있다. 이러한 문제의 근본적인 원인은 고객 중심의 쇼핑 서비스의 부재에 있음을 파악하고 고객 맞춤형 전략과 방향을 수립하여 양질의 유기농 농산물과 서비스를 통합적으로 제공할 수 있는 서비스디자인을 통해 개선하고자 한다. 이를 위해 발견, 정의, 개발, 전달 등 네 단계로 전개되는 영국 디자인카운슬의 더블 다이아몬드디자인 프로세스를 적용하여 지역에 기반을 둔 유기농 농산물 생산업체를 발굴하고 모바일 쇼핑 애플리케이션 프로토타입 디자인을 제안하였다. 발견단계의 데스크 리서치를 통해 확인한 중국 인터넷 관련 정책과 산업의 현황은 다음과 같다. 중국 B2C 인터넷 쇼핑몰의 발전은 인터넷+ 정책, 광대역 인터넷과 모바일 환경, 핀테크산업, 그리고 O2O 채널 조성 등과 연계하여 발전하고 있다. 그리고 고객은 생산자와 상품의 브랜드 인지도와 신뢰도, 회원가입에서부터 상품인수까지 구매 전 과정에서 경험하는 디자인과 시스템의 편의성, 결제의 안전성 및 간편성 등이 확보된 인터넷 쇼핑몰 특히 모바일 쇼핑 애플리케이션을 선호한다. B2C 유기농 신선농산물 인터넷 쇼핑몰의 개설을 통해 지역 균등발전과 내수시장 활성화를 담당할 주체로서 산둥성(山东省)의 수광시(壽光市)에 위치한 수광낙의투자그룹유한공사(壽光乐义投资集团有限公司)를 발굴하였다. 그리고 칭다오(青島), 옌타이(煙臺), 지난(濟南), 웨이하이(威海) 등의 2선과 3선도시에 거주하는 27세~45세의 잠재 고객 300명을 대상으로 설문조사를 하고 유효 응답자 170명을 통해 고객 니즈를 파악하였다. 이들은 인터넷 쇼핑몰에서 유기농 신선채소를 구입할 의사가 높으나 편리하고 신뢰성 확보되어 있기를 기대하며 유기산품 인증이나 상품에 관한 상세정보를 원한다. 제3자 결제, 후불제와 같이 안전성이 확보된 결제방식을 선호한다. 그리고 상품의 신선도를 중요시하며 쇼핑 후 3시간 이내 또는 당일 배송 및 직접 인수 방식 등을 선호한다. 정의단계에서 수광낙의투자그룹유한공사가 인터넷 쇼핑몰을 개설할 때 고려해야 할 요소로 크게 여덟 가지를 정리하였다. 첫째, 공급자인 수광낙의투자그룹유한공사는 B2C 신규시장 진입과 성공을 위해 이미 우수한 유기농채소로 국내외 인지도가 형성되어 있는 낙의채소 브랜드를 활용한다. 둘째, 낙의채소는 2단계, 5개년으로 운영하되 1단계에서는 2년 동안 생산, 수집, 저장, 상품화, 판매, 배송을 원스톱으로 진행하는 유통 네트워크를 구축하여 2선과 3선도시 고객을 대상으로 서비스를 한다. 그리고 2단계는 3년간 산동선 전 도시로 확대하여 4선도시 고객에게도 양질의 서비스를 제공하는 것을 제안한다. 셋째, 잠재 고객은 이동성, 간편성, 결제의 보완성, 안전성 등에서 우수한 인터넷 쇼핑몰을 요구하고 있으므로 모든 특징을 갖춘 모바일 쇼핑 애플리케이션을 구축한다. 넷째, 모바일 쇼핑 애플리케이션에는 유기산품 인증서 및 상품에 대한 상세한 정보를 게시함으로써 고객이 상품을 충분히 검토할 수 있도록 한다. 다섯째, 고객은 상품 구매에 집중하기 원하므로 모바일 쇼핑 애플리케이션에서 광고를 하지 않고 광고가 필요한 경우 소셜미디어를 활용한다. 여섯째, 제3자 결제, 후불제 등의 다양한 결제방식 제공하고 예치금 결제는 장기 사용자들이 선호하나 낙의채소는 예치금을 하는 고객에게 서비스로 충전금액을 제공하여 회원을 확보한다. 일곱째, 공급자가 생산지를 직접 운영하므로 특가상품, 묶음상품 등을 통해 높은 할인율을 제공하고 선물용 e-상품권을 판매한다. 여덟째, 고객이 희망하는 시간과 배송지까지 직접 배송을 우선시 하고 생산지나 배송상태를 확인할 수 있는 서비스를 제공한다. 이러한 요소를 토대로 서비스디자인관점에서 모바일 쇼핑 애플리케이션을 구축하기 위해 서비스 블루프린트를 작성을 하였다. 서비스 블루프린트에는 사용자 행위, 가시적 공급자 행위, 비가시적 공급자 행위, 그리고 지원 프로세스 측면에서의 서비스 전달과정을 전체적으로 확인 할 수 있도록 시각화하였다. 개발단계에서는 화웨이 Mate RS용, 1440px×2880px로 로우 피델리티(Low Fidelity) 프로토타입 모바일 쇼핑 애플리케이션을 제안하였다. 낙의채소의 아이덴티티를 일관되게 유지하기 위해 현재 사용하고 있는 로고를 적용하고 서체는 흑체(黑体)를 사용하여 가독성을 높였다. 주 색채는 R140 G198 B62, 보조 색채는 R206 G229 B108와 R252 G0 B30을 적용하였다. 기본 프레임은 상단의 내비게이션 바, 특화된 콘텐츠를 제시하는 콘텐츠 뷰, 하단의 내비게이션의 기능이 있는 툴바로 구성하였다. 정보 구조는 상위 카테고리로 메뉴, 퀵뷰, 장바구니, 마이페이지로 구성하였다. 메인페이지의 독특한 디자인 및 기능적 요소는 아이콘으로 제작된 특가판매, 묶음채소, 회원혜택, 충전, e-상품권, 요리법, 배송추적, 생방송 등과 관련된 8가지 퀵뷰이다. 팝업창이나 광고페이지가 없으므로 고객이 자주 사용하거나 중요하게 여기는 기능을 고객 스스로 찾아 갈 수 있도록 아이콘으로 디자인하여 메인페이지에 게시하였다. 사용성 테스트가 필요한 마지막 전달단계는 낙의채소 관계자와 잠재 고객의 추가적인 참여가 필요한 부분이므로 본 연구에서는 사용성 테스트에 대한 계획을 수립하고 추후 연구에서 진행하고자 한다. 먼저, 모바일 애플리케이션 디자인 전문가집단을 대상으로 로우 피델리티 프로토타입에 대한 심층 인터뷰를 하되 제이콥 닐슨(Jacob Nielsen)의 휴리스틱 평가방법(HeuristicEvaluation)을 적용한다. 그런 다음 인터랙션 기능이 적용된 하이 피델리티(High Fidelity)의 디지털 프로토타입을 제작하여 낙의채소 관계자와 잠재 고객을 대상으로 사용성 테스트를 실시하고 최종 수정한 후 개설한다. 더블 다이아몬드 디자인 프로세스에 의해 데스크 리서치에서부터 사용성 테스트를 거쳐 개설될 낙의채소의 모바일 쇼핑 애플리케이션은 다음과 같은 의미를 갖는다. 첫째, 잠재 고객이 설문참여에서부터 사용성 테스트까지 개발 과정에 참여함으로써 고객 맞춤형 쇼핑 서비스를 제공하고 고객은 긍정적인 쇼핑 경험을 형성할 수 있다. 둘째, 산둥성에 위치한 지역 농산물 생산 및 공급업체가 산둥성의 2, 3선 도시 더 나아가 4선도시의 모든 고객에게 양질의 유기농 신선채소를 제공하며 지역균등발전의 롤 모델로서 역할을 한다. 중심어: 서비스디자인, 유기농 농산물, 중국, 낙의채소, 모바일 쇼핑 애플리케이션
지난 30여 년 동안 제조업과 수출에 의존했던 중국은 내수경제 중심의 성장을 지향하면서 인터넷+ 정책을 수립하고 전통산업, 서비스산업과 연계한 인터넷산업을 적극적으로 육성·지원하고 있다. 이러한 국가 정책의 결과로 B2B, B2G, C2C, B2C, C2M, C2B 등 다양한 거래 주체와 방식의 전자상거래 시장이 급속도로 발전하고 있다. 이 중 B2C 인터넷 쇼핑몰은 대기업이나 글로벌기업이 운영하면서 쇼핑몰에 대한 높은 신뢰가 형성되었고, 국민소득과 소비능력 향상으로 인해 중국에서 가장 크고 안정적인 시장으로 자리를 굳혔다. 중국 고객은 생활필수품, 가전제품 등과 같은 공산품에서부터 농축산물까지 전 세계의 거의 모든 상품을 인터넷을 통해 구입할 수 있게 되었다. 특히 유기농 신선농산물은 식품의 안전성과 품질을 중요시 여기는 고객의 인식과 식생활의 변화에 따라 수요가 지속적으로 증가하고 있다. 그러나 인터넷 쇼핑몰을 통해 언제, 어디에서나 유기농 신선농산물을 구매할 수 있다는 장점이 있음에도 불구하고 개선해야하는 문제점이 있다. 문제점을 크게 네 가지로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 인터넷 쇼핑몰에서는 사진이나 텍스트 정보만을 의존하여 구매해야 하므로 반품이나 교환이 자주 발생한다. 둘째, 인터넷 쇼핑몰에서는 공급자에 의해 구축된 서비스를 고객이 일방적으로 제공받는 서비스가 이루어지고 있다. 셋째, 대기업이나 글로벌기업이 농산물 인터넷 쇼핑몰의 운영주체가 되어 지역 상권이 약화되고 대도시와 인근도시 중심으로 운영되면서 중소도시의 고객은 소외되는 등의 지역불균형을 초래하고 있다. 넷째, 늘어가고 있는 농산물 수입으로 보존제나 농약 사용으로 인한 상품에 대한 신뢰도 약화와 내수시장이 침해되고 있다. 이러한 문제의 근본적인 원인은 고객 중심의 쇼핑 서비스의 부재에 있음을 파악하고 고객 맞춤형 전략과 방향을 수립하여 양질의 유기농 농산물과 서비스를 통합적으로 제공할 수 있는 서비스디자인을 통해 개선하고자 한다. 이를 위해 발견, 정의, 개발, 전달 등 네 단계로 전개되는 영국 디자인카운슬의 더블 다이아몬드 디자인 프로세스를 적용하여 지역에 기반을 둔 유기농 농산물 생산업체를 발굴하고 모바일 쇼핑 애플리케이션 프로토타입 디자인을 제안하였다. 발견단계의 데스크 리서치를 통해 확인한 중국 인터넷 관련 정책과 산업의 현황은 다음과 같다. 중국 B2C 인터넷 쇼핑몰의 발전은 인터넷+ 정책, 광대역 인터넷과 모바일 환경, 핀테크산업, 그리고 O2O 채널 조성 등과 연계하여 발전하고 있다. 그리고 고객은 생산자와 상품의 브랜드 인지도와 신뢰도, 회원가입에서부터 상품인수까지 구매 전 과정에서 경험하는 디자인과 시스템의 편의성, 결제의 안전성 및 간편성 등이 확보된 인터넷 쇼핑몰 특히 모바일 쇼핑 애플리케이션을 선호한다. B2C 유기농 신선농산물 인터넷 쇼핑몰의 개설을 통해 지역 균등발전과 내수시장 활성화를 담당할 주체로서 산둥성(山东省)의 수광시(壽光市)에 위치한 수광낙의투자그룹유한공사(壽光乐义投资集团有限公司)를 발굴하였다. 그리고 칭다오(青島), 옌타이(煙臺), 지난(濟南), 웨이하이(威海) 등의 2선과 3선도시에 거주하는 27세~45세의 잠재 고객 300명을 대상으로 설문조사를 하고 유효 응답자 170명을 통해 고객 니즈를 파악하였다. 이들은 인터넷 쇼핑몰에서 유기농 신선채소를 구입할 의사가 높으나 편리하고 신뢰성 확보되어 있기를 기대하며 유기산품 인증이나 상품에 관한 상세정보를 원한다. 제3자 결제, 후불제와 같이 안전성이 확보된 결제방식을 선호한다. 그리고 상품의 신선도를 중요시하며 쇼핑 후 3시간 이내 또는 당일 배송 및 직접 인수 방식 등을 선호한다. 정의단계에서 수광낙의투자그룹유한공사가 인터넷 쇼핑몰을 개설할 때 고려해야 할 요소로 크게 여덟 가지를 정리하였다. 첫째, 공급자인 수광낙의투자그룹유한공사는 B2C 신규시장 진입과 성공을 위해 이미 우수한 유기농채소로 국내외 인지도가 형성되어 있는 낙의채소 브랜드를 활용한다. 둘째, 낙의채소는 2단계, 5개년으로 운영하되 1단계에서는 2년 동안 생산, 수집, 저장, 상품화, 판매, 배송을 원스톱으로 진행하는 유통 네트워크를 구축하여 2선과 3선도시 고객을 대상으로 서비스를 한다. 그리고 2단계는 3년간 산동선 전 도시로 확대하여 4선도시 고객에게도 양질의 서비스를 제공하는 것을 제안한다. 셋째, 잠재 고객은 이동성, 간편성, 결제의 보완성, 안전성 등에서 우수한 인터넷 쇼핑몰을 요구하고 있으므로 모든 특징을 갖춘 모바일 쇼핑 애플리케이션을 구축한다. 넷째, 모바일 쇼핑 애플리케이션에는 유기산품 인증서 및 상품에 대한 상세한 정보를 게시함으로써 고객이 상품을 충분히 검토할 수 있도록 한다. 다섯째, 고객은 상품 구매에 집중하기 원하므로 모바일 쇼핑 애플리케이션에서 광고를 하지 않고 광고가 필요한 경우 소셜미디어를 활용한다. 여섯째, 제3자 결제, 후불제 등의 다양한 결제방식 제공하고 예치금 결제는 장기 사용자들이 선호하나 낙의채소는 예치금을 하는 고객에게 서비스로 충전금액을 제공하여 회원을 확보한다. 일곱째, 공급자가 생산지를 직접 운영하므로 특가상품, 묶음상품 등을 통해 높은 할인율을 제공하고 선물용 e-상품권을 판매한다. 여덟째, 고객이 희망하는 시간과 배송지까지 직접 배송을 우선시 하고 생산지나 배송상태를 확인할 수 있는 서비스를 제공한다. 이러한 요소를 토대로 서비스디자인관점에서 모바일 쇼핑 애플리케이션을 구축하기 위해 서비스 블루프린트를 작성을 하였다. 서비스 블루프린트에는 사용자 행위, 가시적 공급자 행위, 비가시적 공급자 행위, 그리고 지원 프로세스 측면에서의 서비스 전달과정을 전체적으로 확인 할 수 있도록 시각화하였다. 개발단계에서는 화웨이 Mate RS용, 1440px×2880px로 로우 피델리티(Low Fidelity) 프로토타입 모바일 쇼핑 애플리케이션을 제안하였다. 낙의채소의 아이덴티티를 일관되게 유지하기 위해 현재 사용하고 있는 로고를 적용하고 서체는 흑체(黑体)를 사용하여 가독성을 높였다. 주 색채는 R140 G198 B62, 보조 색채는 R206 G229 B108와 R252 G0 B30을 적용하였다. 기본 프레임은 상단의 내비게이션 바, 특화된 콘텐츠를 제시하는 콘텐츠 뷰, 하단의 내비게이션의 기능이 있는 툴바로 구성하였다. 정보 구조는 상위 카테고리로 메뉴, 퀵뷰, 장바구니, 마이페이지로 구성하였다. 메인페이지의 독특한 디자인 및 기능적 요소는 아이콘으로 제작된 특가판매, 묶음채소, 회원혜택, 충전, e-상품권, 요리법, 배송추적, 생방송 등과 관련된 8가지 퀵뷰이다. 팝업창이나 광고페이지가 없으므로 고객이 자주 사용하거나 중요하게 여기는 기능을 고객 스스로 찾아 갈 수 있도록 아이콘으로 디자인하여 메인페이지에 게시하였다. 사용성 테스트가 필요한 마지막 전달단계는 낙의채소 관계자와 잠재 고객의 추가적인 참여가 필요한 부분이므로 본 연구에서는 사용성 테스트에 대한 계획을 수립하고 추후 연구에서 진행하고자 한다. 먼저, 모바일 애플리케이션 디자인 전문가집단을 대상으로 로우 피델리티 프로토타입에 대한 심층 인터뷰를 하되 제이콥 닐슨(Jacob Nielsen)의 휴리스틱 평가방법(Heuristic Evaluation)을 적용한다. 그런 다음 인터랙션 기능이 적용된 하이 피델리티(High Fidelity)의 디지털 프로토타입을 제작하여 낙의채소 관계자와 잠재 고객을 대상으로 사용성 테스트를 실시하고 최종 수정한 후 개설한다. 더블 다이아몬드 디자인 프로세스에 의해 데스크 리서치에서부터 사용성 테스트를 거쳐 개설될 낙의채소의 모바일 쇼핑 애플리케이션은 다음과 같은 의미를 갖는다. 첫째, 잠재 고객이 설문참여에서부터 사용성 테스트까지 개발 과정에 참여함으로써 고객 맞춤형 쇼핑 서비스를 제공하고 고객은 긍정적인 쇼핑 경험을 형성할 수 있다. 둘째, 산둥성에 위치한 지역 농산물 생산 및 공급업체가 산둥성의 2, 3선 도시 더 나아가 4선도시의 모든 고객에게 양질의 유기농 신선채소를 제공하며 지역균등발전의 롤 모델로서 역할을 한다. 중심어: 서비스디자인, 유기농 농산물, 중국, 낙의채소, 모바일 쇼핑 애플리케이션
In the past 30 years, China which relied on the manufacturing industry and export, is aiming at the growth of domestic economy and actively cultivate and support the traditional industry, service industry and related internet industry by establishing internet+ policy. As the results of this national...
In the past 30 years, China which relied on the manufacturing industry and export, is aiming at the growth of domestic economy and actively cultivate and support the traditional industry, service industry and related internet industry by establishing internet+ policy. As the results of this national policy, the E-commerce transaction market which has various transaction agents and patterns like B2B, B2G, C2C, B2C, C2M, C2B is developing very rapidly. Among them, B2C internet shopping malls are operated by big enterprises or global enterprises and high confidence for the shopping mall formed firmly. Chinese customers can purchase the goods all over the world through the internet from industrial products like daily necessity and home appliances to agricultural products. Especially, the organic fresh agricultural products lay stress on the safety and quality of the food. With the change of the awareness and eating life of the customers, its demands increase continuously. However, the internet shopping has the advantage that people can purchase goods whenever and wherever they want, it still have problems to solve. The problems can be divided into four kinds as follows. First of all, in the internet shopping mall, because people purchase goods only by reading the pictures or text information, there are many situations of return and exchange of goods. Secondly, in the internet shopping mall, the service constructed according to the providers is a service that the customers can only be provided goods. Thirdly, big enterprises and global enterprises become the operators of agricultural internet shopping mall, which leads to the weakening of the business circle and the regional imbalance as they are operated in the big cities and cities nearby and the customers in the small and medium cities are isolated. Fourthly, as the import of agricultural products increases, the confidence of the products is weakened owing to the use of agricultural pesticides and preservatives and the domestic market is being invaded. The absence of the customer-centered shopping service was found as the fundamental cause of these problems. Service design that can generally provide good quality organic agricultural products and services by establishing customer-customized strategy and direction can solve these problems. For this, the prototype design of the mobile shopping application that can explore the organic agricultural manufacturing enterprises based on that region by applying the double diamond design process of the U.K. Design Council which includes finding, definition, development and conveyance was proposed. Through the desk research in the finding phase, the internet related policies and current situation of the industry in China are as follows. The China’s B2C internet shopping mall is developing with the internet+ policy, broadband internet and mobile environment, FinTech industry and O2O channel development. Furthermore, the customers prefer the internet shopping mall, especially the mobile shopping application which secure the awareness and reliability of the producer and product brand, the convenience of the design and system that they experience from the time when they register to the time when they accept and purchase the products, and the safety and convenience of payment. Through the improvement of B2C organic fresh agricultural products internet shopping mall, with the subjects of region balanced development and vitalization of the domestic market, the Leyi Investment Group Co., Ltd. Located in Shouguang, Shandong Province was excavated. Survey was conducted by taking 300 potential customers aged 27~45 who are living in the second line and third line cities like Qingdao, Yantai, Jinan and Weihai. 170 Valid respondents helped figure out the needs of the customers. Although they have high intention to purchase organic fresh vegetable in the internet shopping mall, they hope that it can be reliable and convenient and want to know more about the information of the products and the organic product certification. They preferred the third party payment and deferred payment. In addition, they put stress on the freshness of the products and preferred delivery in 3 hours, delivery that day or pick up the products directly. In the definition phase, the factors that the Leyi Investment Group Co., Ltd. should consider when improving the internet shopping mall can be divided into 8 kinds. First of all, as a provider, the Leyi Investment Group Co., Ltd. should well use the Leyi vegetable brand which has high recognition home and abroad with good quality organic vegetable in order to entered into the B2C market successfully. Secondly, Leyi vegetable is operated in 2 steps and five years. In the first step, the service is provided to the customers living in the second and third line cities by constructing the distribution network with one stop including production, collection, storage, sales and delivery in two years. In the second step, it will expand to all the cities in Shandong Province and good quality service will be provided to the customers living in the fourth line city. Thirdly, potential customers demand excellent internet shopping mall with mobility, convenience, safety and complementation of the payment, so mobile shopping application with all these characteristics should be made. Fourthly, the mobile shopping application presents detailed information about the organic product certification and the products, so the customers can examine the product sufficiently. Fifthly, in order to make the customers focus on the product purchase, advertisements should not be put in the application but should use some social network service if necessary. Sixthly, payment like the third party payment and deferred payment are provided. Deposit payment is preferred by the chronic users, but Leyi vegetable provides service of money charging for the customers who use deposit payment so as to ensure their membership. Seventhly, because the providers directly operate the production region, through special price goods and bundle products, they can provide high discount rate and sell gift E-coupon. Eighthly, direct delivery to the place and in the time that the customers want is prioritized. Service that can check the origin of the product and the delivery status should be provided. Based on these factors, from the service design perspective, for the construction of mobile shopping application, service blueprint was accomplished. The service blueprint visualized the user behavior, visible provider behavior, invisible provider behavior and supporting process, which can identify the service transmission process generally. In the development phase, Mate Rs, 1440px×2880px low fidelity prototype mobile shopping application was proposed. In order to maintain the identity of Leyi vegetable consistently, the logo that is being used will continue be used. The black body was used as the font so as to improve the readability. The main color was R140 G198 B62, while the assistant color was R206 G229 B108 and R252 G0 B30. The basic frame consists of the navigation bar on the top, the content view presenting specialized contents, and the tool bar which has the navigation function on the bottom. The information structure consists of the quick view of top catagory, menu, shopping basket and my page. The my page design and functional factors include 8 quick views icons that are bargain sales, bundle vegetables and membership benefits, charging, e-coupon, recipe, track of delivery, live broadcast. Because there are no pop-up pages or ads pages, my page was designed and put up with the icons that the customers often use and think important can be found easily. In the conveyance phase which needs the usability test, because the persons concerned in Leyi vegetable and potential customers’ participation is necessary, this study establish the plan of usability test and the plan will be implemented in the future. First of all, depth interview for the low fidelity prototype was conducted, taking mobile application design professional groups as the subjects. Jacob Nielsen’s Heuristic Evaluation was applied. Afterward, the digital prototype of high fidelity applied the interaction functions was made. With the persons concerned in Leyi vegetable and potential customers as subject, usability test was conducted. It was finally modified and established. The Leyi vegetable mobile shopping application established from the desk research according to the double diamond design process to the usability test has the following implications. First of all, customer customized shopping service can be provided and the customers can experience positive shopping because potential customers took part in the development process from the participation in the survey to the usability test. Secondly, the regional agricultural products manufacturing and providing enterprises located in Shandong Province can provide good quality organic fresh vegetables for all the customers in the second, third, then fourth line cities. It acts as a role model of regional balanced development.在过去的30年里,曾经依靠制造业和出口的中国开始致力于在刺激内需从而带动全国经济的发展的同时,施行互联网+政策,积极扶植和支持传统产业、服务业和相关的互联网产业。受国家政策的影响,中国电子商务交易市场中B2B、B2G、C2C、B2C、C2M、C2B等多种交易方式并存,并且发展非常迅速。在B2C网络购物领域,虽然整个行业被大企业和全球企业垄断,但同时也形成了消费者对此交易模式较高的信赖度,使其成为中国最具安全性的交易市场。使用互联网购物,中国消费者可以购买到世界各地种类繁多的产品,涵盖从日常生活必需品,电器等工业品到农副产品。特别是随着日益增强的追求食品安全和质量的消费者意识,饮食生活健康化,关于有机农产的购买需求急剧 增加。即使通过互联网购物商城可以方便快捷地购买到新鲜有机农产品,但由于商品的特殊性,此方式仍存在诸多急需改善的问题,大体可以分成四类。 首先,在购买发生时,由于网站只提供商品的图片或简单的文字信息,顾客无法全面了解商品,导致售后出现大量退货和换货的情况。其次,在互联网购 物的过程中,消费者所享受的服务是根据供给方的意愿制定和提供的,无法真正满足其对于服务的需要。第三,大型企业和跨国企业几乎垄断了农产品的网上销售,直接导致了地域商业圈弱化和只以大城市及其邻近城市为目标人群,忽视中小城市需求的地域供应不平衡。第四,在农产品进口大幅增长,迅速蚕食本国市场的同时,由于国内防腐剂和农药过量使用,顾客对于国产农副产品的信赖度愈发降低。 经分析,造成这些问题的根本性原因是对于以消费者为中心的购买服务规划的缺失。目前急需通过能提供优质有机农产品和贴心服务的服务设计来进 行企业升级,建立以满足消费者需求为首要任务的经营策略和方向。为此,本文运用英国设计委员会提出的包括发现问题,定义问题,开发服务和传达服务四个阶段的双钻石设计方式,提供关于移动购物应用软件的设计原型,从而增加地域型有机农产品生产企业的影响 , 本论文在发现问题阶段,全面展示了与中国互联网相关的政策及产业发展现状。目前,中国B2C互联网购物商城是以建立互联网+政策、宽带互联网与移动设备使用环境、金融科技产业及构建O2O渠道等的联系为主要发展方向。中国消费者也偏好选择拥有认知度和信赖度较高的品牌或生产商,同时,拥有从成为会员开始至货品收取成功,可以确保在购买时体验到系统和设计的便利性、付款的安全性及便捷性等优点,并且可以使用移动购物应用软件进行消费活动的互联网购物商城。 本论文选择位于山东省寿光市的乐义投资集团有限公司,对其进行B2C有机农产品网络购物商城的全方位升级改造,为实现各区域发展均衡化和国内市场活性化的最终目的提供合理的服务设计模板。而且,随机选择青岛、烟台、济南、威海等二线和三线城市的300名常住居民为潜在消费者进行问卷调查,通过170名受访者的有效回复,明确了有机农产品广阔的市场消费前景。虽然这些受访者对于使用互联网购买新鲜有机蔬菜有较高的意愿,但也表示为了确保其购物的便利性和信赖性,希望商家可以提供有机产品的合格证书或相关详细的产品信息。同时允许第三方支付或货到付款的支付方式更受消费者青睐。此外,由于消费者对此类产品的新鲜度有很高的要求,购买后3小时内,当日派送或者亲自取货等更能满足消费者需求。 在定义问题阶段,为乐义投资集团有限公司设计改善网络购商城方案时,应主要考虑8个要素。首先,为了成功进入B2C市场,乐义投资集团有限公司应充分利用已经在国内拥有优质有机蔬菜正面形象的乐义蔬菜品牌。其次,乐义蔬菜将在5年内,分成2个阶段进行服务设计改造。在第一阶段中,将在两年内建立一个包括生产、收集、储存、商业化、销售和配送网络,为生活在第二和第三线城市的消费者提供服务。第二阶段计划在剩下的三年内,乐义有机农产品互联网购物商城将涵盖山东省所有城市,为生活在第四线城市的客户提供优质的服务。第三,为了满足更大的消费者人群,将设计使用具有移动性、方便性、安全性和互补性的移动购物应用软件。第四,移动购物应用软件将提供关于有机农产品的合格认证和详细信息,使消费者可以充分地了解该产品。第五,为了使消费者更享受购物过程,本移动购物应用软件中将不提供任何广告,只在需要时,提供部分社交网络服务。第六,提供包括第三方付款和货到付款等多种支付方式。为长期会员提供储蓄金支付方式,乐义蔬菜为确保会员 特权将提供账户存钱的服务。第七,由于网站运营商也直接管理产品的生产和供货,可以为消费者提供折扣较高的特价产品和组合产品,同时销售可用作礼品的电子优惠券。第八,优先选择在客户需要的时间和地点进行配送的同时,提供能够实时检查产品来源和配送状态的服务。基于这些主要考虑因素,将以服务设计的角度,为下一阶段移动购物应用软件的设计,绘制服务蓝图。在服务蓝图中,将用户行为、前台服务提供者行为、后台服务提供者行为和支持过程中服务传达的过程全部可视化。 在开发阶段,使用了分辨率是 “1440px×2880px”、“Low Fidelity”的“华为maters”型号的智能手机作为移动购物中心的设计原型应用软件进行提案。为了维持乐义蔬菜的品牌识别和影响力,将继续使用目前的商标。由于较高的可读性,黑体将作为主体字体来使用。主要色彩是 R140 G198 B62, 辅助色彩是 R206 G229 B108 和R252 G0 B30。基本构架由顶部的导航条、特殊内容提供,显示专门内容的内容视图和底部导航功能的工具条组成。 信息结构包括顶部的菜单、标签、购物车和个人主页。个人主页的设计和功能元素包括8个快速浏览图标,涉及特价贩卖、菜篮子和会员优惠、充值、e-商品卷、料理方法、配送追踪、直播。因为没有弹出式页面或广告页面,软件桌面将有一个图标以便消费者可以在主页上快速找到自己常用的重要功能。 在需要使用性测试的传达阶段,由于对乐义蔬菜的相关人员和潜在客户参与的必要,本论文建立了使用性测试的计划,并将在下一阶段的研究中进行。首先,以移动应用软件设计专业团队为对象,并选择雅各布尼尔森对于低精度原型深度访谈的启发式评估法进行应用评估。之后,应用了交互功能的高保真 度的数字原型选择以乐义蔬菜和潜在客户为主体,进行了可用性测试。以便于最终方案的修改和真正实施。 根据双钻石设计法,在前期调查中降低的乐义蔬菜移动购物应用软件使用性的改善方案具有以下含义。首先,通过对潜在消费者参与从问卷调查到使用性测试的开发过程,有助于提供消费者为中心的服务,从而带给其积极的购物体验。其次,山东省的区域农产品生产和提供企业可以为第二、第三、第四线城市的所有客户提供优质的有机新鲜蔬菜,为区域平衡发展提供积极的案例。
In the past 30 years, China which relied on the manufacturing industry and export, is aiming at the growth of domestic economy and actively cultivate and support the traditional industry, service industry and related internet industry by establishing internet+ policy. As the results of this national policy, the E-commerce transaction market which has various transaction agents and patterns like B2B, B2G, C2C, B2C, C2M, C2B is developing very rapidly. Among them, B2C internet shopping malls are operated by big enterprises or global enterprises and high confidence for the shopping mall formed firmly. Chinese customers can purchase the goods all over the world through the internet from industrial products like daily necessity and home appliances to agricultural products. Especially, the organic fresh agricultural products lay stress on the safety and quality of the food. With the change of the awareness and eating life of the customers, its demands increase continuously. However, the internet shopping has the advantage that people can purchase goods whenever and wherever they want, it still have problems to solve. The problems can be divided into four kinds as follows. First of all, in the internet shopping mall, because people purchase goods only by reading the pictures or text information, there are many situations of return and exchange of goods. Secondly, in the internet shopping mall, the service constructed according to the providers is a service that the customers can only be provided goods. Thirdly, big enterprises and global enterprises become the operators of agricultural internet shopping mall, which leads to the weakening of the business circle and the regional imbalance as they are operated in the big cities and cities nearby and the customers in the small and medium cities are isolated. Fourthly, as the import of agricultural products increases, the confidence of the products is weakened owing to the use of agricultural pesticides and preservatives and the domestic market is being invaded. The absence of the customer-centered shopping service was found as the fundamental cause of these problems. Service design that can generally provide good quality organic agricultural products and services by establishing customer-customized strategy and direction can solve these problems. For this, the prototype design of the mobile shopping application that can explore the organic agricultural manufacturing enterprises based on that region by applying the double diamond design process of the U.K. Design Council which includes finding, definition, development and conveyance was proposed. Through the desk research in the finding phase, the internet related policies and current situation of the industry in China are as follows. The China’s B2C internet shopping mall is developing with the internet+ policy, broadband internet and mobile environment, FinTech industry and O2O channel development. Furthermore, the customers prefer the internet shopping mall, especially the mobile shopping application which secure the awareness and reliability of the producer and product brand, the convenience of the design and system that they experience from the time when they register to the time when they accept and purchase the products, and the safety and convenience of payment. Through the improvement of B2C organic fresh agricultural products internet shopping mall, with the subjects of region balanced development and vitalization of the domestic market, the Leyi Investment Group Co., Ltd. Located in Shouguang, Shandong Province was excavated. Survey was conducted by taking 300 potential customers aged 27~45 who are living in the second line and third line cities like Qingdao, Yantai, Jinan and Weihai. 170 Valid respondents helped figure out the needs of the customers. Although they have high intention to purchase organic fresh vegetable in the internet shopping mall, they hope that it can be reliable and convenient and want to know more about the information of the products and the organic product certification. They preferred the third party payment and deferred payment. In addition, they put stress on the freshness of the products and preferred delivery in 3 hours, delivery that day or pick up the products directly. In the definition phase, the factors that the Leyi Investment Group Co., Ltd. should consider when improving the internet shopping mall can be divided into 8 kinds. First of all, as a provider, the Leyi Investment Group Co., Ltd. should well use the Leyi vegetable brand which has high recognition home and abroad with good quality organic vegetable in order to entered into the B2C market successfully. Secondly, Leyi vegetable is operated in 2 steps and five years. In the first step, the service is provided to the customers living in the second and third line cities by constructing the distribution network with one stop including production, collection, storage, sales and delivery in two years. In the second step, it will expand to all the cities in Shandong Province and good quality service will be provided to the customers living in the fourth line city. Thirdly, potential customers demand excellent internet shopping mall with mobility, convenience, safety and complementation of the payment, so mobile shopping application with all these characteristics should be made. Fourthly, the mobile shopping application presents detailed information about the organic product certification and the products, so the customers can examine the product sufficiently. Fifthly, in order to make the customers focus on the product purchase, advertisements should not be put in the application but should use some social network service if necessary. Sixthly, payment like the third party payment and deferred payment are provided. Deposit payment is preferred by the chronic users, but Leyi vegetable provides service of money charging for the customers who use deposit payment so as to ensure their membership. Seventhly, because the providers directly operate the production region, through special price goods and bundle products, they can provide high discount rate and sell gift E-coupon. Eighthly, direct delivery to the place and in the time that the customers want is prioritized. Service that can check the origin of the product and the delivery status should be provided. Based on these factors, from the service design perspective, for the construction of mobile shopping application, service blueprint was accomplished. The service blueprint visualized the user behavior, visible provider behavior, invisible provider behavior and supporting process, which can identify the service transmission process generally. In the development phase, Mate Rs, 1440px×2880px low fidelity prototype mobile shopping application was proposed. In order to maintain the identity of Leyi vegetable consistently, the logo that is being used will continue be used. The black body was used as the font so as to improve the readability. The main color was R140 G198 B62, while the assistant color was R206 G229 B108 and R252 G0 B30. The basic frame consists of the navigation bar on the top, the content view presenting specialized contents, and the tool bar which has the navigation function on the bottom. The information structure consists of the quick view of top catagory, menu, shopping basket and my page. The my page design and functional factors include 8 quick views icons that are bargain sales, bundle vegetables and membership benefits, charging, e-coupon, recipe, track of delivery, live broadcast. Because there are no pop-up pages or ads pages, my page was designed and put up with the icons that the customers often use and think important can be found easily. In the conveyance phase which needs the usability test, because the persons concerned in Leyi vegetable and potential customers’ participation is necessary, this study establish the plan of usability test and the plan will be implemented in the future. First of all, depth interview for the low fidelity prototype was conducted, taking mobile application design professional groups as the subjects. Jacob Nielsen’s Heuristic Evaluation was applied. Afterward, the digital prototype of high fidelity applied the interaction functions was made. With the persons concerned in Leyi vegetable and potential customers as subject, usability test was conducted. It was finally modified and established. The Leyi vegetable mobile shopping application established from the desk research according to the double diamond design process to the usability test has the following implications. First of all, customer customized shopping service can be provided and the customers can experience positive shopping because potential customers took part in the development process from the participation in the survey to the usability test. Secondly, the regional agricultural products manufacturing and providing enterprises located in Shandong Province can provide good quality organic fresh vegetables for all the customers in the second, third, then fourth line cities. It acts as a role model of regional balanced development.在过去的30年里,曾经依靠制造业和出口的中国开始致力于在刺激内需从而带动全国经济的发展的同时,施行互联网+政策,积极扶植和支持传统产业、服务业和相关的互联网产业。受国家政策的影响,中国电子商务交易市场中B2B、B2G、C2C、B2C、C2M、C2B等多种交易方式并存,并且发展非常迅速。在B2C网络购物领域,虽然整个行业被大企业和全球企业垄断,但同时也形成了消费者对此交易模式较高的信赖度,使其成为中国最具安全性的交易市场。使用互联网购物,中国消费者可以购买到世界各地种类繁多的产品,涵盖从日常生活必需品,电器等工业品到农副产品。特别是随着日益增强的追求食品安全和质量的消费者意识,饮食生活健康化,关于有机农产的购买需求急剧 增加。即使通过互联网购物商城可以方便快捷地购买到新鲜有机农产品,但由于商品的特殊性,此方式仍存在诸多急需改善的问题,大体可以分成四类。 首先,在购买发生时,由于网站只提供商品的图片或简单的文字信息,顾客无法全面了解商品,导致售后出现大量退货和换货的情况。其次,在互联网购 物的过程中,消费者所享受的服务是根据供给方的意愿制定和提供的,无法真正满足其对于服务的需要。第三,大型企业和跨国企业几乎垄断了农产品的网上销售,直接导致了地域商业圈弱化和只以大城市及其邻近城市为目标人群,忽视中小城市需求的地域供应不平衡。第四,在农产品进口大幅增长,迅速蚕食本国市场的同时,由于国内防腐剂和农药过量使用,顾客对于国产农副产品的信赖度愈发降低。 经分析,造成这些问题的根本性原因是对于以消费者为中心的购买服务规划的缺失。目前急需通过能提供优质有机农产品和贴心服务的服务设计来进 行企业升级,建立以满足消费者需求为首要任务的经营策略和方向。为此,本文运用英国设计委员会提出的包括发现问题,定义问题,开发服务和传达服务四个阶段的双钻石设计方式,提供关于移动购物应用软件的设计原型,从而增加地域型有机农产品生产企业的影响 , 本论文在发现问题阶段,全面展示了与中国互联网相关的政策及产业发展现状。目前,中国B2C互联网购物商城是以建立互联网+政策、宽带互联网与移动设备使用环境、金融科技产业及构建O2O渠道等的联系为主要发展方向。中国消费者也偏好选择拥有认知度和信赖度较高的品牌或生产商,同时,拥有从成为会员开始至货品收取成功,可以确保在购买时体验到系统和设计的便利性、付款的安全性及便捷性等优点,并且可以使用移动购物应用软件进行消费活动的互联网购物商城。 本论文选择位于山东省寿光市的乐义投资集团有限公司,对其进行B2C有机农产品网络购物商城的全方位升级改造,为实现各区域发展均衡化和国内市场活性化的最终目的提供合理的服务设计模板。而且,随机选择青岛、烟台、济南、威海等二线和三线城市的300名常住居民为潜在消费者进行问卷调查,通过170名受访者的有效回复,明确了有机农产品广阔的市场消费前景。虽然这些受访者对于使用互联网购买新鲜有机蔬菜有较高的意愿,但也表示为了确保其购物的便利性和信赖性,希望商家可以提供有机产品的合格证书或相关详细的产品信息。同时允许第三方支付或货到付款的支付方式更受消费者青睐。此外,由于消费者对此类产品的新鲜度有很高的要求,购买后3小时内,当日派送或者亲自取货等更能满足消费者需求。 在定义问题阶段,为乐义投资集团有限公司设计改善网络购商城方案时,应主要考虑8个要素。首先,为了成功进入B2C市场,乐义投资集团有限公司应充分利用已经在国内拥有优质有机蔬菜正面形象的乐义蔬菜品牌。其次,乐义蔬菜将在5年内,分成2个阶段进行服务设计改造。在第一阶段中,将在两年内建立一个包括生产、收集、储存、商业化、销售和配送网络,为生活在第二和第三线城市的消费者提供服务。第二阶段计划在剩下的三年内,乐义有机农产品互联网购物商城将涵盖山东省所有城市,为生活在第四线城市的客户提供优质的服务。第三,为了满足更大的消费者人群,将设计使用具有移动性、方便性、安全性和互补性的移动购物应用软件。第四,移动购物应用软件将提供关于有机农产品的合格认证和详细信息,使消费者可以充分地了解该产品。第五,为了使消费者更享受购物过程,本移动购物应用软件中将不提供任何广告,只在需要时,提供部分社交网络服务。第六,提供包括第三方付款和货到付款等多种支付方式。为长期会员提供储蓄金支付方式,乐义蔬菜为确保会员 特权将提供账户存钱的服务。第七,由于网站运营商也直接管理产品的生产和供货,可以为消费者提供折扣较高的特价产品和组合产品,同时销售可用作礼品的电子优惠券。第八,优先选择在客户需要的时间和地点进行配送的同时,提供能够实时检查产品来源和配送状态的服务。基于这些主要考虑因素,将以服务设计的角度,为下一阶段移动购物应用软件的设计,绘制服务蓝图。在服务蓝图中,将用户行为、前台服务提供者行为、后台服务提供者行为和支持过程中服务传达的过程全部可视化。 在开发阶段,使用了分辨率是 “1440px×2880px”、“Low Fidelity”的“华为maters”型号的智能手机作为移动购物中心的设计原型应用软件进行提案。为了维持乐义蔬菜的品牌识别和影响力,将继续使用目前的商标。由于较高的可读性,黑体将作为主体字体来使用。主要色彩是 R140 G198 B62, 辅助色彩是 R206 G229 B108 和R252 G0 B30。基本构架由顶部的导航条、特殊内容提供,显示专门内容的内容视图和底部导航功能的工具条组成。 信息结构包括顶部的菜单、标签、购物车和个人主页。个人主页的设计和功能元素包括8个快速浏览图标,涉及特价贩卖、菜篮子和会员优惠、充值、e-商品卷、料理方法、配送追踪、直播。因为没有弹出式页面或广告页面,软件桌面将有一个图标以便消费者可以在主页上快速找到自己常用的重要功能。 在需要使用性测试的传达阶段,由于对乐义蔬菜的相关人员和潜在客户参与的必要,本论文建立了使用性测试的计划,并将在下一阶段的研究中进行。首先,以移动应用软件设计专业团队为对象,并选择雅各布尼尔森对于低精度原型深度访谈的启发式评估法进行应用评估。之后,应用了交互功能的高保真 度的数字原型选择以乐义蔬菜和潜在客户为主体,进行了可用性测试。以便于最终方案的修改和真正实施。 根据双钻石设计法,在前期调查中降低的乐义蔬菜移动购物应用软件使用性的改善方案具有以下含义。首先,通过对潜在消费者参与从问卷调查到使用性测试的开发过程,有助于提供消费者为中心的服务,从而带给其积极的购物体验。其次,山东省的区域农产品生产和提供企业可以为第二、第三、第四线城市的所有客户提供优质的有机新鲜蔬菜,为区域平衡发展提供积极的案例。
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.