본 연구는 최근 다양한 사회 관계망 서비스(SNS)의 폭발적인 사용으로 급증하고 있는 준말 유행어를 지적장애 학생들이 사용하는 실태에 대해 알아보고, 이와 관련한 의사소통 특성을 파악하는데 목적이 있다. 대상은 만 18세부터 만 24세 사이의 지적장애 학생 30명과 생활연령을 일치시킨 일반학생 30명 등 모두 60명으로 하였다. 본 연구의 대상자들에게는 준말 유행어 사용 실태, 사용특성 등의 149개 문항으로 된 설문을 조사하였다. 설문은 준말 유행어 사용 실태를 알아보기 위해 단답식, 진위형 및 객관식 문항으로 구성된 19개 문항, 준말 유행어 사용특성을 알아보기 위해 진위형, 선택형 및 서술형 문항으로 구성된 130개 문항으로 조사하였고, 결과는 기술통계 및 두 집단 간 독립표본 ...
본 연구는 최근 다양한 사회 관계망 서비스(SNS)의 폭발적인 사용으로 급증하고 있는 준말 유행어를 지적장애 학생들이 사용하는 실태에 대해 알아보고, 이와 관련한 의사소통 특성을 파악하는데 목적이 있다. 대상은 만 18세부터 만 24세 사이의 지적장애 학생 30명과 생활연령을 일치시킨 일반학생 30명 등 모두 60명으로 하였다. 본 연구의 대상자들에게는 준말 유행어 사용 실태, 사용특성 등의 149개 문항으로 된 설문을 조사하였다. 설문은 준말 유행어 사용 실태를 알아보기 위해 단답식, 진위형 및 객관식 문항으로 구성된 19개 문항, 준말 유행어 사용특성을 알아보기 위해 진위형, 선택형 및 서술형 문항으로 구성된 130개 문항으로 조사하였고, 결과는 기술통계 및 두 집단 간 독립표본 t-검정, 각 집단별 상관분석을 실시하여 비교하였다. 지적장애 학생과 일반 학생의 준말 유행어 사용 실태를 빈도 분석한 결과, 준말 유행어 사용빈도, 사용대상, 하루 중 매체 활동 시간 등에서는 큰 차이를 보이지 않았다. 그러나, 준말 유행어 습득경로, 사용이유, 사용현상에 대한 생각, 준말 유행어 사용의 불필요성에 대한 이유 등에서는 차이를 나타냈다. 지적장애 학생과 일반 학생의 준말 유행어 사용특성을 분석한 결과, 준말 유행어 친숙도 반응에서 일반 학생이 지적장애 학생보다 2배가량 높은 평균 점수를 보였으나, 지적장애 학생과 일반 학생의 유의미한 수준의 결과는 나타나지 않았다. 한편, 지적장애 학생이 일반 학생에 비해 준말 유행어 이해능력과 준말 유행어 표현능력의 점수가 유의미하게 낮게 나타났다. 지적장애 학생과 일반 학생 각각의 준말 유행어 친숙도 반응, 준말 유행어 이해능력, 준말 유행어 표현능력 간의 상관관계를 분석한 결과, 지적장애 학생과 일반 학생 모두 준말 유행어 친숙도 반응이 높으면 준말 유행어 이해능력도 높게 나타났다. 하지만 지적장애 학생 집단의 경우 준말 유행어 친숙도 반응은 높으나 준말 유행어 표현은 낮게 나오는 부적 상관을 보였다. 한편, 두 집단 모두 준말 유행어 이해능력과 준말 유행어 표현능력에서는 통계적으로 유의미한 수준의 상관이 나타나지 않았다. 지적장애 학생은 준말 유행어에 대해 적극적으로 습득하고자 하는 노력과 또래관계에서 재미있게 말하고 싶어 하는 욕구가 강하며, 그 속에서 활발한 관계 형성을 하고자 하는 모습을 보이고 있다. 이에 지적장애 학생의 사회적 의사소통 능력을 키울 수 있도록 다양한 교육이 필요할 것을 제시한다.
본 연구는 최근 다양한 사회 관계망 서비스(SNS)의 폭발적인 사용으로 급증하고 있는 준말 유행어를 지적장애 학생들이 사용하는 실태에 대해 알아보고, 이와 관련한 의사소통 특성을 파악하는데 목적이 있다. 대상은 만 18세부터 만 24세 사이의 지적장애 학생 30명과 생활연령을 일치시킨 일반학생 30명 등 모두 60명으로 하였다. 본 연구의 대상자들에게는 준말 유행어 사용 실태, 사용특성 등의 149개 문항으로 된 설문을 조사하였다. 설문은 준말 유행어 사용 실태를 알아보기 위해 단답식, 진위형 및 객관식 문항으로 구성된 19개 문항, 준말 유행어 사용특성을 알아보기 위해 진위형, 선택형 및 서술형 문항으로 구성된 130개 문항으로 조사하였고, 결과는 기술통계 및 두 집단 간 독립표본 t-검정, 각 집단별 상관분석을 실시하여 비교하였다. 지적장애 학생과 일반 학생의 준말 유행어 사용 실태를 빈도 분석한 결과, 준말 유행어 사용빈도, 사용대상, 하루 중 매체 활동 시간 등에서는 큰 차이를 보이지 않았다. 그러나, 준말 유행어 습득경로, 사용이유, 사용현상에 대한 생각, 준말 유행어 사용의 불필요성에 대한 이유 등에서는 차이를 나타냈다. 지적장애 학생과 일반 학생의 준말 유행어 사용특성을 분석한 결과, 준말 유행어 친숙도 반응에서 일반 학생이 지적장애 학생보다 2배가량 높은 평균 점수를 보였으나, 지적장애 학생과 일반 학생의 유의미한 수준의 결과는 나타나지 않았다. 한편, 지적장애 학생이 일반 학생에 비해 준말 유행어 이해능력과 준말 유행어 표현능력의 점수가 유의미하게 낮게 나타났다. 지적장애 학생과 일반 학생 각각의 준말 유행어 친숙도 반응, 준말 유행어 이해능력, 준말 유행어 표현능력 간의 상관관계를 분석한 결과, 지적장애 학생과 일반 학생 모두 준말 유행어 친숙도 반응이 높으면 준말 유행어 이해능력도 높게 나타났다. 하지만 지적장애 학생 집단의 경우 준말 유행어 친숙도 반응은 높으나 준말 유행어 표현은 낮게 나오는 부적 상관을 보였다. 한편, 두 집단 모두 준말 유행어 이해능력과 준말 유행어 표현능력에서는 통계적으로 유의미한 수준의 상관이 나타나지 않았다. 지적장애 학생은 준말 유행어에 대해 적극적으로 습득하고자 하는 노력과 또래관계에서 재미있게 말하고 싶어 하는 욕구가 강하며, 그 속에서 활발한 관계 형성을 하고자 하는 모습을 보이고 있다. 이에 지적장애 학생의 사회적 의사소통 능력을 키울 수 있도록 다양한 교육이 필요할 것을 제시한다.
The purpose of this study is to investigate the current condition of intellectually disable students in the usage of abbreviated vogue words by increasing use of various social network services (SNS). Furthermore, it also aimed to identify the communication characteristics related to this. We su...
The purpose of this study is to investigate the current condition of intellectually disable students in the usage of abbreviated vogue words by increasing use of various social network services (SNS). Furthermore, it also aimed to identify the communication characteristics related to this. We survey students with intellectual disability (N=30) and chronological age matched general students (N=30) from 18 to 24 years old. The subjects of this study were surveyed with 149 questions such as the usage condition and usage characteristics of abbreviated vogue words. Among 149 items of the questionnaire, 19 questions were composed of short-answer, true-false and multiple choice type in order to know the usage of abbreviated vogue words, whereas 130 questions were made up of true-false, multiple-choice and descriptive type in order to know characteristics of abbreviated vogue words. The results were compared by descriptive statistics, independent two-sample t-test, and correlation analysis for each group. The results of the frequency analysis of abbreviated vogue words show that there were no big differences between students with intellectual disability and general students, in the frequency of using abbreviated vogue words, people who they communicate with, contact time of the media on a day, and so on. However, there were differences in the way to acquire abbreviated vogue words, reasons for using them, opinions on the their usage, and judgments for reasons of their needlessness. From the point of the usage characteristics of the students with intellectual disability and general students, the familiarity response to the abbreviated vogue words, the general students’ score was twice as high as the students with intellectual disability, overall, however, the students with intellectual disability and general students did not show any significant level of results. On the other hand, there was a significant difference between the two groups in the score of understanding ability and the score of expression ability of abbreviated vogue words. Students with intellectual disability were found to get significantly lower scores. According to the analysis of correlation among the familarity response, understanding ability and expression ability of abbreviated vogue words, if any group is high in the score of familarity response, so is the group’s score of understanding ability. However, there was a negative correlation for students with intellectual disability, which shows that they have high familarity response yet low expression ability for abbreviated vogue words. On the other hand, compared with two groups between understanding ability and expression ability of abbreviated vogue words, there was no statistically significant level of correlation. To sum up, this study shows that students with intellectual disability are active in acquiring abbreviated vogue words and have strong desire to make witty expressions based on them for peer-communication and vibrant networking. Therefore I suggest that a variety of education is necessary for students with intellectual disability to promote their communication skills.
The purpose of this study is to investigate the current condition of intellectually disable students in the usage of abbreviated vogue words by increasing use of various social network services (SNS). Furthermore, it also aimed to identify the communication characteristics related to this. We survey students with intellectual disability (N=30) and chronological age matched general students (N=30) from 18 to 24 years old. The subjects of this study were surveyed with 149 questions such as the usage condition and usage characteristics of abbreviated vogue words. Among 149 items of the questionnaire, 19 questions were composed of short-answer, true-false and multiple choice type in order to know the usage of abbreviated vogue words, whereas 130 questions were made up of true-false, multiple-choice and descriptive type in order to know characteristics of abbreviated vogue words. The results were compared by descriptive statistics, independent two-sample t-test, and correlation analysis for each group. The results of the frequency analysis of abbreviated vogue words show that there were no big differences between students with intellectual disability and general students, in the frequency of using abbreviated vogue words, people who they communicate with, contact time of the media on a day, and so on. However, there were differences in the way to acquire abbreviated vogue words, reasons for using them, opinions on the their usage, and judgments for reasons of their needlessness. From the point of the usage characteristics of the students with intellectual disability and general students, the familiarity response to the abbreviated vogue words, the general students’ score was twice as high as the students with intellectual disability, overall, however, the students with intellectual disability and general students did not show any significant level of results. On the other hand, there was a significant difference between the two groups in the score of understanding ability and the score of expression ability of abbreviated vogue words. Students with intellectual disability were found to get significantly lower scores. According to the analysis of correlation among the familarity response, understanding ability and expression ability of abbreviated vogue words, if any group is high in the score of familarity response, so is the group’s score of understanding ability. However, there was a negative correlation for students with intellectual disability, which shows that they have high familarity response yet low expression ability for abbreviated vogue words. On the other hand, compared with two groups between understanding ability and expression ability of abbreviated vogue words, there was no statistically significant level of correlation. To sum up, this study shows that students with intellectual disability are active in acquiring abbreviated vogue words and have strong desire to make witty expressions based on them for peer-communication and vibrant networking. Therefore I suggest that a variety of education is necessary for students with intellectual disability to promote their communication skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.