국내의 도로교통소음예측은 복잡한 주변 환경, 복합 소음원, 반사소음, 고층빌딩 등을 예측함에 있어 한계를 나타내고 있다. 현재 가장 많이 예측에 활용되고 있는 국립환경과학원식은 주변에 반사물을 고려하지 않고, 근거리에서의 측정값을 활용하여 만든 경험식으로 고층빌딩, 터널 방출 소음 등을 예측하기에는 무리가 있다. 이러한 한계로 인해 도로 주변에 위치하는 정온시설 소음예측시 명확한 도로교통소음 예측 및 저감대책의 필요성이 대두되고 있으며, 이를 해결하기 위해 외국에서는 이를 해결 할 수 있는 소음 3D모델링을 활용하는 추세이다. 이에 따라 국내에서는 환경부에서 「소음지도의 작성방법」을 고시하여 현재 ...
국내의 도로교통소음예측은 복잡한 주변 환경, 복합 소음원, 반사소음, 고층빌딩 등을 예측함에 있어 한계를 나타내고 있다. 현재 가장 많이 예측에 활용되고 있는 국립환경과학원식은 주변에 반사물을 고려하지 않고, 근거리에서의 측정값을 활용하여 만든 경험식으로 고층빌딩, 터널 방출 소음 등을 예측하기에는 무리가 있다. 이러한 한계로 인해 도로 주변에 위치하는 정온시설 소음예측시 명확한 도로교통소음 예측 및 저감대책의 필요성이 대두되고 있으며, 이를 해결하기 위해 외국에서는 이를 해결 할 수 있는 소음 3D모델링을 활용하는 추세이다. 이에 따라 국내에서는 환경부에서 「소음지도의 작성방법」을 고시하여 현재 환경영향평가, 소음 민원해결, 광역적인 시ㆍ도 소음지도, 등에 활용되고 있다. 그러나, 현재 환경영향평가시 교차로 인근 지역 정온시설은 국립환경과학원식으로 교차로에서 유입되는 소음을 예측할 수 없음에도 불구하고 활용되고 있는바, 본 연구에서는 환경영향평가정보지원시스템에서 제공하는 환경영향평가 사례를 통하여 국립환경과학원식으로 예측되어 산정된 방음벽 제원(길이 및 높이)을 적용하여 소음 3D모델링(RLS90식)으로 재예측하고 방음벽 차이를 비교할 계획이다. 또한, 예측식 검증에 필요한 교통량, 차량속도, 도로소음도 등을 조사하기 위해 공동주택에서 층별로 측정을 실시하였으며, 조사된 인자(교통량, 차량속도, 도로소음도)를 바탕으로 국립환경과학원식 및 소음 3D모델링으로 예측소음도를 산정하여, 측정소음도와 예측소음도를 비교하여 검증하였다. 아울러, 국립환경과학원식에서 산정된 방음벽 제원과 소음 3D모델링으로 재산정된 방음벽 제원을 바탕으로 설계비용을 산정하고, 민원이 발생되어 재시공 할 경우의 경제적 손실 금액을 제시하고자 한다. 따라서, 정밀한 소음예측을 위해 소음 3D모델링으로 재예측하고, 방음벽 제원의 비교결과를 바탕으로 문제점을 제시함으로써 소음 민원발생 및 경제적 손실이 최소화 될 것으로 사료된다.
국내의 도로교통소음예측은 복잡한 주변 환경, 복합 소음원, 반사소음, 고층빌딩 등을 예측함에 있어 한계를 나타내고 있다. 현재 가장 많이 예측에 활용되고 있는 국립환경과학원식은 주변에 반사물을 고려하지 않고, 근거리에서의 측정값을 활용하여 만든 경험식으로 고층빌딩, 터널 방출 소음 등을 예측하기에는 무리가 있다. 이러한 한계로 인해 도로 주변에 위치하는 정온시설 소음예측시 명확한 도로교통소음 예측 및 저감대책의 필요성이 대두되고 있으며, 이를 해결하기 위해 외국에서는 이를 해결 할 수 있는 소음 3D모델링을 활용하는 추세이다. 이에 따라 국내에서는 환경부에서 「소음지도의 작성방법」을 고시하여 현재 환경영향평가, 소음 민원해결, 광역적인 시ㆍ도 소음지도, 등에 활용되고 있다. 그러나, 현재 환경영향평가시 교차로 인근 지역 정온시설은 국립환경과학원식으로 교차로에서 유입되는 소음을 예측할 수 없음에도 불구하고 활용되고 있는바, 본 연구에서는 환경영향평가정보지원시스템에서 제공하는 환경영향평가 사례를 통하여 국립환경과학원식으로 예측되어 산정된 방음벽 제원(길이 및 높이)을 적용하여 소음 3D모델링(RLS90식)으로 재예측하고 방음벽 차이를 비교할 계획이다. 또한, 예측식 검증에 필요한 교통량, 차량속도, 도로소음도 등을 조사하기 위해 공동주택에서 층별로 측정을 실시하였으며, 조사된 인자(교통량, 차량속도, 도로소음도)를 바탕으로 국립환경과학원식 및 소음 3D모델링으로 예측소음도를 산정하여, 측정소음도와 예측소음도를 비교하여 검증하였다. 아울러, 국립환경과학원식에서 산정된 방음벽 제원과 소음 3D모델링으로 재산정된 방음벽 제원을 바탕으로 설계비용을 산정하고, 민원이 발생되어 재시공 할 경우의 경제적 손실 금액을 제시하고자 한다. 따라서, 정밀한 소음예측을 위해 소음 3D모델링으로 재예측하고, 방음벽 제원의 비교결과를 바탕으로 문제점을 제시함으로써 소음 민원발생 및 경제적 손실이 최소화 될 것으로 사료된다.
Domestic road traffic noise prediction has limitations in predicting complex surroundings, complex noise sources, reflection noise, and high - rise buildings. Currently, the formula used by the National Institute of Environmental Research, which is widely used for forecasting, is not able to pre...
Domestic road traffic noise prediction has limitations in predicting complex surroundings, complex noise sources, reflection noise, and high - rise buildings. Currently, the formula used by the National Institute of Environmental Research, which is widely used for forecasting, is not able to predict high-rise buildings, tunnel emission noise, etc. based on the empirical formula made by using the measured values at close range without considering the reflection around. In order to solve this problem, it is a trend to use noise 3D modeling which can solve this problem in order to solve this problem. Therefore, in Korea, the Ministry of Environment has notified the 「method of making noise map」 and is now utilized in environmental impact assessment, resolution of noise complaints, and mapping of city and provincial noise. However, in the current environmental impact assessment, the stationary facility near the intersection is utilized by the formula used by the National Institute of Environmental Research in spite of the unpredictability of the noise from the intersection, In this study, we plan to re - predict noise 3D modeling (RLS90) and compare sound barrier differences by applying sound insulation wall length (length and height) predicted by the formula used by the National Institute of Environmental Research. In order to investigate the traffic volume, vehicle speed, and road noise level required for the prediction equation, Based on the investigated factors (traffic volume, vehicle speed, and road noise level), the predicted noise level was calculated by the modeling and noise 3D modeling of the National Institute of Environmental Research, and the measured and predicted noises were compared and verified. In addition, the design cost is estimated based on the noise barrier model estimated by the formula used by the National Institute of Environmental Research and the noise 3D modeling, and the economic loss when the civil complaint occurs. Therefore, it is expected that noise generation and economic loss will be minimized by re - prediction by noise 3D modeling for precise noise prediction and suggesting problems based on comparison results of soundproof wall specifications.
Domestic road traffic noise prediction has limitations in predicting complex surroundings, complex noise sources, reflection noise, and high - rise buildings. Currently, the formula used by the National Institute of Environmental Research, which is widely used for forecasting, is not able to predict high-rise buildings, tunnel emission noise, etc. based on the empirical formula made by using the measured values at close range without considering the reflection around. In order to solve this problem, it is a trend to use noise 3D modeling which can solve this problem in order to solve this problem. Therefore, in Korea, the Ministry of Environment has notified the 「method of making noise map」 and is now utilized in environmental impact assessment, resolution of noise complaints, and mapping of city and provincial noise. However, in the current environmental impact assessment, the stationary facility near the intersection is utilized by the formula used by the National Institute of Environmental Research in spite of the unpredictability of the noise from the intersection, In this study, we plan to re - predict noise 3D modeling (RLS90) and compare sound barrier differences by applying sound insulation wall length (length and height) predicted by the formula used by the National Institute of Environmental Research. In order to investigate the traffic volume, vehicle speed, and road noise level required for the prediction equation, Based on the investigated factors (traffic volume, vehicle speed, and road noise level), the predicted noise level was calculated by the modeling and noise 3D modeling of the National Institute of Environmental Research, and the measured and predicted noises were compared and verified. In addition, the design cost is estimated based on the noise barrier model estimated by the formula used by the National Institute of Environmental Research and the noise 3D modeling, and the economic loss when the civil complaint occurs. Therefore, it is expected that noise generation and economic loss will be minimized by re - prediction by noise 3D modeling for precise noise prediction and suggesting problems based on comparison results of soundproof wall specifications.
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