본 연구는 교량거더의 구조효율을 높이기 위하여 수직강봉긴장시스템(PSVB)의 적정성 판단을 연구목적으로 한다. 이를 위하여 거더 단부에 수직강봉을 설치하고 긴장력을 도입함으로서 거더 중앙부 연직처짐과 정모멘트 감소를 분석하고 지점부 부모멘트의 증가범위를 확인하였다. 대상구조물이 기존 연구결과가 없는 신형식 거더이므로 모형실험과 수치시뮬레이션 방법으로 구조효율을 분석하고 실무적용성을 확인하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같은 사항들을 얻을 수 있었다. 수직강봉 긴장력을 도입하면 거더 중앙부는 소정의 상향변위를 발생시킬 수 있었다. 수직강봉의 긴장력 도입은 단경간 거더는 캠버로서, 다경간 거더는 연속화 거더로 재구성하는 효과를 나타내며 거더의 구조효율을 극대화할 수 있는 방법이다. 또 콘크리트 거더이건 ...
본 연구는 교량거더의 구조효율을 높이기 위하여 수직강봉긴장시스템(PSVB)의 적정성 판단을 연구목적으로 한다. 이를 위하여 거더 단부에 수직강봉을 설치하고 긴장력을 도입함으로서 거더 중앙부 연직처짐과 정모멘트 감소를 분석하고 지점부 부모멘트의 증가범위를 확인하였다. 대상구조물이 기존 연구결과가 없는 신형식 거더이므로 모형실험과 수치시뮬레이션 방법으로 구조효율을 분석하고 실무적용성을 확인하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같은 사항들을 얻을 수 있었다. 수직강봉 긴장력을 도입하면 거더 중앙부는 소정의 상향변위를 발생시킬 수 있었다. 수직강봉의 긴장력 도입은 단경간 거더는 캠버로서, 다경간 거더는 연속화 거더로 재구성하는 효과를 나타내며 거더의 구조효율을 극대화할 수 있는 방법이다. 또 콘크리트 거더이건 강재 거더이건 수직강봉을 설치할 수 있으면 현장에서 손쉽게 이용할 수 있는 방법이다. 슬래브를 타설한 후 수직강봉을 절단하면, 거더의 기존 변형형상을 유지하고 있었다. 이는 수직강봉의 긴장력 대신 슬래브와 거더의 합성력이 발현되고 합성단면으로 외력에 저항하기 때문이다. 즉, 수직강봉의 긴장력은 PSC거더의 프리스트레싱 도입이나 PF거더의 초기캠버 도입과 동일한 효과를 나타내고 있음을 알 수 있다. 활하중을 고려한 실제교량구조에 PSVB 합성거더를 적용한 설계사례를 보면. 수직강봉긴장시스템은 거더에 유리한 프리스트레싱을 발생시켜 구조효율을 높일 수 있었다. PSVB는 거더 중앙부 정모멘트를 15% 정도 감소효과를 나타내며 이에 해당하는 강재량도 감소시킬 수 있다.
본 연구는 교량거더의 구조효율을 높이기 위하여 수직강봉긴장시스템(PSVB)의 적정성 판단을 연구목적으로 한다. 이를 위하여 거더 단부에 수직강봉을 설치하고 긴장력을 도입함으로서 거더 중앙부 연직처짐과 정모멘트 감소를 분석하고 지점부 부모멘트의 증가범위를 확인하였다. 대상구조물이 기존 연구결과가 없는 신형식 거더이므로 모형실험과 수치시뮬레이션 방법으로 구조효율을 분석하고 실무적용성을 확인하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같은 사항들을 얻을 수 있었다. 수직강봉 긴장력을 도입하면 거더 중앙부는 소정의 상향변위를 발생시킬 수 있었다. 수직강봉의 긴장력 도입은 단경간 거더는 캠버로서, 다경간 거더는 연속화 거더로 재구성하는 효과를 나타내며 거더의 구조효율을 극대화할 수 있는 방법이다. 또 콘크리트 거더이건 강재 거더이건 수직강봉을 설치할 수 있으면 현장에서 손쉽게 이용할 수 있는 방법이다. 슬래브를 타설한 후 수직강봉을 절단하면, 거더의 기존 변형형상을 유지하고 있었다. 이는 수직강봉의 긴장력 대신 슬래브와 거더의 합성력이 발현되고 합성단면으로 외력에 저항하기 때문이다. 즉, 수직강봉의 긴장력은 PSC거더의 프리스트레싱 도입이나 PF거더의 초기캠버 도입과 동일한 효과를 나타내고 있음을 알 수 있다. 활하중을 고려한 실제교량구조에 PSVB 합성거더를 적용한 설계사례를 보면. 수직강봉긴장시스템은 거더에 유리한 프리스트레싱을 발생시켜 구조효율을 높일 수 있었다. PSVB는 거더 중앙부 정모멘트를 15% 정도 감소효과를 나타내며 이에 해당하는 강재량도 감소시킬 수 있다.
The purpose of this study is to determine the propriety of PSVB(prestressing system of vertical bars) for structural efficiency of bridge girders. For this purpose, PSVB shows efficiently to decrease vertical displacement and positive moment at mid-span and verifies the increment limitation of negat...
The purpose of this study is to determine the propriety of PSVB(prestressing system of vertical bars) for structural efficiency of bridge girders. For this purpose, PSVB shows efficiently to decrease vertical displacement and positive moment at mid-span and verifies the increment limitation of negative moment at support. Since an object structure is new-type girder without existing research, a physical modelling experiment and numerical simulation are performed to analyse the structural efficiency and to verify the practical application of PSVB. The results of study can be summarized as the followings: PSVB is shown to cause upward displacement at mid-span as required, to make a camber of simple girder and recast a series of girders as a continuos girder, and to be an efficient method for improvement of structural capacity. Also, PSVB is shown to be applied easily to concrete or steel girders in field wherever vertical bars can be set up. Previous deformed state of girder is shown to be maintained after curing concrete slab and cutting off vertical bars. It's because prestressing of vertical bars is replaced by coherence force between concrete slab and girder, and the strength of composition section resists the external forces. Namely, prestressing of vertical bars is similar to prestressing for PSC girder, and effect of PSVB is same as initial camber for PF girder. In design of practical bridge with PSVB girders considering live load, PSVB is shown to cause the advantageous prestressing of girder and improve structural efficiency in ease. Also, PSVB causes decrement effect of positive moment at mid-span up to 85% compared to one of simple girder, and decrease the amount of steel corresponding to decrement of moment.
The purpose of this study is to determine the propriety of PSVB(prestressing system of vertical bars) for structural efficiency of bridge girders. For this purpose, PSVB shows efficiently to decrease vertical displacement and positive moment at mid-span and verifies the increment limitation of negative moment at support. Since an object structure is new-type girder without existing research, a physical modelling experiment and numerical simulation are performed to analyse the structural efficiency and to verify the practical application of PSVB. The results of study can be summarized as the followings: PSVB is shown to cause upward displacement at mid-span as required, to make a camber of simple girder and recast a series of girders as a continuos girder, and to be an efficient method for improvement of structural capacity. Also, PSVB is shown to be applied easily to concrete or steel girders in field wherever vertical bars can be set up. Previous deformed state of girder is shown to be maintained after curing concrete slab and cutting off vertical bars. It's because prestressing of vertical bars is replaced by coherence force between concrete slab and girder, and the strength of composition section resists the external forces. Namely, prestressing of vertical bars is similar to prestressing for PSC girder, and effect of PSVB is same as initial camber for PF girder. In design of practical bridge with PSVB girders considering live load, PSVB is shown to cause the advantageous prestressing of girder and improve structural efficiency in ease. Also, PSVB causes decrement effect of positive moment at mid-span up to 85% compared to one of simple girder, and decrease the amount of steel corresponding to decrement of moment.
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