디지털 기술의 발달로 사람들의 여행 스타일이 바뀌고 있다. 사람들은 더 이상 집 앞 여행사 대리점을 찾아 여행 정보를 얻거나 여행상품을 예약하지 않는다. 휴대폰으로 직접 필요한 여행 정보를 찾아보고, 인터넷에서 항공권과 숙소를 직접 예약한다. 이는 국내 유수 여행사들의 실적하락과 글로벌 OTA의 성장과도 연관 지어 볼 수 있으며, 이러한 흐름은 디지털 네이티브의 등장과 이들이 구매력을 갖춘 핵심 소비자로 부상하기 시작하면서 더욱 빨라지고 있는 것으로 보인다. 이에 본 연구에서는 디지털 네이티브의 여행 스타일이 여행 비즈니스 환경에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구를 진행하였으며, 본 연구는 디지털 네이티브, 여행 스타일, 여행 비즈니스, ...
디지털 기술의 발달로 사람들의 여행 스타일이 바뀌고 있다. 사람들은 더 이상 집 앞 여행사 대리점을 찾아 여행 정보를 얻거나 여행상품을 예약하지 않는다. 휴대폰으로 직접 필요한 여행 정보를 찾아보고, 인터넷에서 항공권과 숙소를 직접 예약한다. 이는 국내 유수 여행사들의 실적하락과 글로벌 OTA의 성장과도 연관 지어 볼 수 있으며, 이러한 흐름은 디지털 네이티브의 등장과 이들이 구매력을 갖춘 핵심 소비자로 부상하기 시작하면서 더욱 빨라지고 있는 것으로 보인다. 이에 본 연구에서는 디지털 네이티브의 여행 스타일이 여행 비즈니스 환경에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구를 진행하였으며, 본 연구는 디지털 네이티브, 여행 스타일, 여행 비즈니스, 체험 마케팅의 개념과 용어 정리, 디지털 네이티브의 특성, 욕구, 가치체계 분석, 라이프스타일과 해외여행상품 선택요인, 체험마케팅과 관광에 관한 선행연구, 업계 현황 파악, 설문조사, 결과 분석, 결론 도출 순으로 진행되었다. 설문조사는 만 29세 이하의 디지털 네이티브를 대상으로 온·오프라인에서 진행되었으며, 조사 내용은 크게 응답자의 인구통계학적 특성 및 일반사항, 여행 목적, 여행 인식, 주 이용 여행 방식, 향후 이용 의사가 있는 여행 방식 및 여행사 서비스로 이루어졌다. 설문조사를 통해 획득한 143개의 유효 표본은 SPSS를 활용하여 기술통계분석, 빈도분석, T-검증을 시행하였다. 분석결과, 디지털 네이티브의 여행 목적은 감성적 측면이 가장 강한 것으로 나타났으며, 감성, 감각, 행동, 관계, 인지 순으로 높은 평균값을 보였다. 비용 측면에서 살펴본 여행에 대한 인식조사에서는 이들이 비용에 민감하면서도, 패키지여행은 선호하지 않으며, 같은 지역을 여행할 때 설령 비용이 더 들더라도 자유여행을 선호하는 것으로 나타났다. 같은 맥락에서 여행 비용이 절약되더라도 여행사의 옵션, 쇼핑센터 이용 의사는 없으며, 여행의 품질이 보장된다면 비용이 비싸져도 이해할 수 있다고 응답했다. 다만, 이들은 특별한 경우에는 패키지 이용 의사도 있는 것으로 나타났다. 여행 정보 수집 측면에서 살펴본 여행에 대한 인식조사에서는 이들이 여행 정보를 수집하는 데는 자신감을 느끼나, 스스로 수집한 정보에 대한 신뢰도는 높지 않은 것으로 나타났다. 하지만, 그런데도 여행 정보를 위해 비용을 지급하거나 여행사를 이용하겠다는 생각은 5점 척도 기준 평균 3.5 수준으로 높지 않은 것으로 나타났다. 안전 측면에서 살펴본 여행에 대한 인식조사에서는 이들이 여행 중 안전문제에 대해 불안함이 있으며, 이로 인해 여행사 이용 의사가 있는 것으로 나타났다. 여행 방식에서는 완전 자유여행 또는 자유여행+여행사 단품 서비스 결합형이 가장 높은 선호도를 보였다. 다만, 자유여행을 하더라도 일정 부분에서는 여행사를 이용할 의사가 있는 것으로 나타났다. 앞선 인식조사에서 확인한 바와 같이 안전문제와 관련한 여행사 서비스 이용 의사가 가장 높았으며 현지투어, 레저/액티비티, 교통패스, 입장권과 같은 단품 부분에서도 높은 이용 의사를 보이는 것으로 나타났다. 응답자 집단을 성별, 연령, 해외여행 경험 여부, 여행 시 동반자 유무, 여행사 이용 경험 여부에 따라 실시한 T-검증 결과, 여행 목적, 여행 인식 모두 여행 동반자 유무에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 여행 동반자가 없을 때 응답자들은 여행에서 보고, 배우고, 이야기하고, 새로운 인간관계를 만드는 데 더 호의적인 것으로 나타났다. 또한, 여행 동반자가 없는 경우, 여행 정보 수집과 수집한 정보의 신뢰도 부분에 더욱 자신감을 느끼는 것으로 나타났다. 다만, 여행사의 옵션과 쇼핑에서는 여행 동반자 없는 경우 더욱 부정적인 태도를 보이는 것으로 드러났다. 반면, 여행 동반자가 있는 경우에는 안전사고 발생 시 여행사 이용 의사가 더 높은 것으로 나타났다. 예상한 바와 같이 디지털 네이티브는 자유여행을 선호하며, 여행사에는 특정한 경우에만 서비스를 기대하는 것으로 나타났다. 따라서, 여행사는 소비자가 기대하는 특별한 경우를 정확히 파악하여, 소비자가 필요로 하는 서비스를 제공해야 할 것이다. 소비자의 다양한 욕구를 충족시키기 위해서 여행사는 트렌드의 변화에 민감하게 반응해야 하며, 패키지 위주의 상품군에서 탈피해야 할 것이다. 패키지 여행상품이 아직은 여행사의 가장 큰 수익창출원인 것이 분명하지만, 패키지여행은 소비자 개개인의 다양한 욕구를 충족시키기 어렵고, 여행사의 가장 큰 잠재 고객인 디지털 네이티브에게 이미 외면당하고 있기 때문이다. 따라서, 패키지 여행상품은 진화가 필요하며, 여행사에도 변화가 필요하다. 이를 위해서는 먼저, 여행사가 기획한 여행상품을 소비자에게 일방적으로 제공하는 형태가 아닌 소비자의 니즈(Needs)에 부합하는 특색있고 전문화된 상품을 제공해야 하며, 이를 위해 차별화된 여행 콘텐츠를 확보해야 한다. 여행사가 가지고 있는 전문적인 여행 지식을 서비스하면서, 동시에 여행자가 직접 경험한 여행 정보를 공유하는 여행 정보 공유의 플랫폼으로서 역할을 해야 할 것이다. 나아가 여행사들이 갖추고 있는 국내외 인프라와 네트워크를 기반으로 전 세계의 여행 시설과 서비스 업자 등 여행 콘텐츠를 발굴하고, 이들과 여행자를 중개하는 즉, 이들의 서비스를 통합하여 제공하는 유통 플랫폼으로서 역할을 해야 할 것이다. 또한, 통합DB 구축을 통해 개개인에 맞춘 즉각적인 실시간 마케팅과 개별 맞춤형 여행 제안이 수반될 때 경쟁력을 갖출 수 있을 것이다.
디지털 기술의 발달로 사람들의 여행 스타일이 바뀌고 있다. 사람들은 더 이상 집 앞 여행사 대리점을 찾아 여행 정보를 얻거나 여행상품을 예약하지 않는다. 휴대폰으로 직접 필요한 여행 정보를 찾아보고, 인터넷에서 항공권과 숙소를 직접 예약한다. 이는 국내 유수 여행사들의 실적하락과 글로벌 OTA의 성장과도 연관 지어 볼 수 있으며, 이러한 흐름은 디지털 네이티브의 등장과 이들이 구매력을 갖춘 핵심 소비자로 부상하기 시작하면서 더욱 빨라지고 있는 것으로 보인다. 이에 본 연구에서는 디지털 네이티브의 여행 스타일이 여행 비즈니스 환경에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구를 진행하였으며, 본 연구는 디지털 네이티브, 여행 스타일, 여행 비즈니스, 체험 마케팅의 개념과 용어 정리, 디지털 네이티브의 특성, 욕구, 가치체계 분석, 라이프스타일과 해외여행상품 선택요인, 체험마케팅과 관광에 관한 선행연구, 업계 현황 파악, 설문조사, 결과 분석, 결론 도출 순으로 진행되었다. 설문조사는 만 29세 이하의 디지털 네이티브를 대상으로 온·오프라인에서 진행되었으며, 조사 내용은 크게 응답자의 인구통계학적 특성 및 일반사항, 여행 목적, 여행 인식, 주 이용 여행 방식, 향후 이용 의사가 있는 여행 방식 및 여행사 서비스로 이루어졌다. 설문조사를 통해 획득한 143개의 유효 표본은 SPSS를 활용하여 기술통계분석, 빈도분석, T-검증을 시행하였다. 분석결과, 디지털 네이티브의 여행 목적은 감성적 측면이 가장 강한 것으로 나타났으며, 감성, 감각, 행동, 관계, 인지 순으로 높은 평균값을 보였다. 비용 측면에서 살펴본 여행에 대한 인식조사에서는 이들이 비용에 민감하면서도, 패키지여행은 선호하지 않으며, 같은 지역을 여행할 때 설령 비용이 더 들더라도 자유여행을 선호하는 것으로 나타났다. 같은 맥락에서 여행 비용이 절약되더라도 여행사의 옵션, 쇼핑센터 이용 의사는 없으며, 여행의 품질이 보장된다면 비용이 비싸져도 이해할 수 있다고 응답했다. 다만, 이들은 특별한 경우에는 패키지 이용 의사도 있는 것으로 나타났다. 여행 정보 수집 측면에서 살펴본 여행에 대한 인식조사에서는 이들이 여행 정보를 수집하는 데는 자신감을 느끼나, 스스로 수집한 정보에 대한 신뢰도는 높지 않은 것으로 나타났다. 하지만, 그런데도 여행 정보를 위해 비용을 지급하거나 여행사를 이용하겠다는 생각은 5점 척도 기준 평균 3.5 수준으로 높지 않은 것으로 나타났다. 안전 측면에서 살펴본 여행에 대한 인식조사에서는 이들이 여행 중 안전문제에 대해 불안함이 있으며, 이로 인해 여행사 이용 의사가 있는 것으로 나타났다. 여행 방식에서는 완전 자유여행 또는 자유여행+여행사 단품 서비스 결합형이 가장 높은 선호도를 보였다. 다만, 자유여행을 하더라도 일정 부분에서는 여행사를 이용할 의사가 있는 것으로 나타났다. 앞선 인식조사에서 확인한 바와 같이 안전문제와 관련한 여행사 서비스 이용 의사가 가장 높았으며 현지투어, 레저/액티비티, 교통패스, 입장권과 같은 단품 부분에서도 높은 이용 의사를 보이는 것으로 나타났다. 응답자 집단을 성별, 연령, 해외여행 경험 여부, 여행 시 동반자 유무, 여행사 이용 경험 여부에 따라 실시한 T-검증 결과, 여행 목적, 여행 인식 모두 여행 동반자 유무에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 여행 동반자가 없을 때 응답자들은 여행에서 보고, 배우고, 이야기하고, 새로운 인간관계를 만드는 데 더 호의적인 것으로 나타났다. 또한, 여행 동반자가 없는 경우, 여행 정보 수집과 수집한 정보의 신뢰도 부분에 더욱 자신감을 느끼는 것으로 나타났다. 다만, 여행사의 옵션과 쇼핑에서는 여행 동반자 없는 경우 더욱 부정적인 태도를 보이는 것으로 드러났다. 반면, 여행 동반자가 있는 경우에는 안전사고 발생 시 여행사 이용 의사가 더 높은 것으로 나타났다. 예상한 바와 같이 디지털 네이티브는 자유여행을 선호하며, 여행사에는 특정한 경우에만 서비스를 기대하는 것으로 나타났다. 따라서, 여행사는 소비자가 기대하는 특별한 경우를 정확히 파악하여, 소비자가 필요로 하는 서비스를 제공해야 할 것이다. 소비자의 다양한 욕구를 충족시키기 위해서 여행사는 트렌드의 변화에 민감하게 반응해야 하며, 패키지 위주의 상품군에서 탈피해야 할 것이다. 패키지 여행상품이 아직은 여행사의 가장 큰 수익창출원인 것이 분명하지만, 패키지여행은 소비자 개개인의 다양한 욕구를 충족시키기 어렵고, 여행사의 가장 큰 잠재 고객인 디지털 네이티브에게 이미 외면당하고 있기 때문이다. 따라서, 패키지 여행상품은 진화가 필요하며, 여행사에도 변화가 필요하다. 이를 위해서는 먼저, 여행사가 기획한 여행상품을 소비자에게 일방적으로 제공하는 형태가 아닌 소비자의 니즈(Needs)에 부합하는 특색있고 전문화된 상품을 제공해야 하며, 이를 위해 차별화된 여행 콘텐츠를 확보해야 한다. 여행사가 가지고 있는 전문적인 여행 지식을 서비스하면서, 동시에 여행자가 직접 경험한 여행 정보를 공유하는 여행 정보 공유의 플랫폼으로서 역할을 해야 할 것이다. 나아가 여행사들이 갖추고 있는 국내외 인프라와 네트워크를 기반으로 전 세계의 여행 시설과 서비스 업자 등 여행 콘텐츠를 발굴하고, 이들과 여행자를 중개하는 즉, 이들의 서비스를 통합하여 제공하는 유통 플랫폼으로서 역할을 해야 할 것이다. 또한, 통합DB 구축을 통해 개개인에 맞춘 즉각적인 실시간 마케팅과 개별 맞춤형 여행 제안이 수반될 때 경쟁력을 갖출 수 있을 것이다.
Development of digital technology has changed the way of how people travel. Those who are planning a trip no longer visit tourist agencies for package tour. They rather look up information themselves and directly book flight, hotel or other tickets through internet. In the same vein, the high growth...
Development of digital technology has changed the way of how people travel. Those who are planning a trip no longer visit tourist agencies for package tour. They rather look up information themselves and directly book flight, hotel or other tickets through internet. In the same vein, the high growth of OTA(Online Travel Agency) and the poor performance of leading Korean travel companies can be explained. Furthermore, this trend seems to be accelerated as digital native grows into a key consumer. So, in this thesis, an exploratory study of the effects of digital native’s travel style on the travel business was conducted. This study consists of definition of concept, precedent research, understanding of the industry, survey, SPSS analysis and conclusion. The survey which consists of general details of respondents, their purpose and awareness of travel as well as their way of travel was conducted both on and off-line for digital native under the age of 29. 143 valid samples were analyzed using SPSS for statistics analysis, frequency analysis, and T-test. According to the analysis, emotional aspect was the most influential reason of digital native's purpose of travel. About their awareness of travel, the research proved that digital native reacts sensitively to expenses. However, it also showed even though package tour is cheaper than FIT, they prefer FIT to the package. Also, it turned out they are willing to spend money when the quality of the travel service is guaranteed in spite of their sensitivity to expenses. In addition, they on and off have a willing of use travel agencies in special occasions. Also, it proved that they are good at finding information from the internet even though they are not sure about the credibility of the information. Nevertheless, they don't consider paying money or using travel companies for information. However, it turned out they have quite concerns about safety when they travel, and, on that account, they consider to use travel companies. About their way of travel, the research proved their favor of FIT. But, it also showed that, occasionally, they are willing to use the service such as safety-related services, local tours, leisure, activity, rented car, travel passes, etc. from travel companies even if they favor FIT. According to the T-test, respondent groups which is grouped by existence of travelling companion showed differences on the purpose and awareness of travel. When there is no partner, they tend to be more supportive of seeing, learning, talking and building new relationships on their travel. Also, in the absence of partner, they tend to be more confident in finding information and the credibility of the information they found. However, when it comes to options and shopping at travel companies, they tend to be more negative. On the other hand, when there is a partner, they have tendency to use travel companies when safety related problems happen. As I expected, digital native prefer FIT to package tour and they seldom expect to use services from travel agencies on special occasions. Therefore, travel agencies should find out what are the special occasions and provide the services they need. Also, to meet the diverse needs of consumers, especially digital native consumers, travel agencies should respond sensitively to changing trends and diversify their products and services instead of obsessing the package. To do this, firstly, it is important to provide a distinctive and specialized information and service which meets the needs of the consumers. And the way of sharing information should be bilateral and convenient so that the consumer and the provider can make expansive reproduction. Furthermore, when the travel companies find out competitive travel related contents from the world by using their global network and mediate it between producers and the consumers, it may strengthen its own competitiveness. In addition, when it build a integrated database and offer individual and specific travel advice and do real-time marketing through the DB, it will have market competitiveness.
Development of digital technology has changed the way of how people travel. Those who are planning a trip no longer visit tourist agencies for package tour. They rather look up information themselves and directly book flight, hotel or other tickets through internet. In the same vein, the high growth of OTA(Online Travel Agency) and the poor performance of leading Korean travel companies can be explained. Furthermore, this trend seems to be accelerated as digital native grows into a key consumer. So, in this thesis, an exploratory study of the effects of digital native’s travel style on the travel business was conducted. This study consists of definition of concept, precedent research, understanding of the industry, survey, SPSS analysis and conclusion. The survey which consists of general details of respondents, their purpose and awareness of travel as well as their way of travel was conducted both on and off-line for digital native under the age of 29. 143 valid samples were analyzed using SPSS for statistics analysis, frequency analysis, and T-test. According to the analysis, emotional aspect was the most influential reason of digital native's purpose of travel. About their awareness of travel, the research proved that digital native reacts sensitively to expenses. However, it also showed even though package tour is cheaper than FIT, they prefer FIT to the package. Also, it turned out they are willing to spend money when the quality of the travel service is guaranteed in spite of their sensitivity to expenses. In addition, they on and off have a willing of use travel agencies in special occasions. Also, it proved that they are good at finding information from the internet even though they are not sure about the credibility of the information. Nevertheless, they don't consider paying money or using travel companies for information. However, it turned out they have quite concerns about safety when they travel, and, on that account, they consider to use travel companies. About their way of travel, the research proved their favor of FIT. But, it also showed that, occasionally, they are willing to use the service such as safety-related services, local tours, leisure, activity, rented car, travel passes, etc. from travel companies even if they favor FIT. According to the T-test, respondent groups which is grouped by existence of travelling companion showed differences on the purpose and awareness of travel. When there is no partner, they tend to be more supportive of seeing, learning, talking and building new relationships on their travel. Also, in the absence of partner, they tend to be more confident in finding information and the credibility of the information they found. However, when it comes to options and shopping at travel companies, they tend to be more negative. On the other hand, when there is a partner, they have tendency to use travel companies when safety related problems happen. As I expected, digital native prefer FIT to package tour and they seldom expect to use services from travel agencies on special occasions. Therefore, travel agencies should find out what are the special occasions and provide the services they need. Also, to meet the diverse needs of consumers, especially digital native consumers, travel agencies should respond sensitively to changing trends and diversify their products and services instead of obsessing the package. To do this, firstly, it is important to provide a distinctive and specialized information and service which meets the needs of the consumers. And the way of sharing information should be bilateral and convenient so that the consumer and the provider can make expansive reproduction. Furthermore, when the travel companies find out competitive travel related contents from the world by using their global network and mediate it between producers and the consumers, it may strengthen its own competitiveness. In addition, when it build a integrated database and offer individual and specific travel advice and do real-time marketing through the DB, it will have market competitiveness.
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