청소년이 지각한 부모의 심리적 통제가 공격성에 미치는 영향 : 정서표현양가성, 자기자비의 매개효과를 중심으로 The effects of parental psychological control by adolescents on aggression: the mediating effect of ambivalence over emotional expressiveness, self-compassion원문보기
본 연구는 부모의 심리적 통제와 정서표현양가성, 자기자비가 중학생의 공격성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 부모의 심리적 통제가 청소년의 공격성에 미치는 영향에서 정서표현양가성, 자기자비의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울시와 경기도, 전라남도에 소재한 네 개 중학교에 재학 중인 580명을 대상으로 자기보고식 설문지 형태로 배포하여 실시되었다. 중학생의 공격성을 측정하기 위하여 부모의 심리통제 척도(PCS-YSR), 공격성 척도(K-PCS), 정서표현양가성 척도(AEQ-K), 자기자비 척도(...
본 연구는 부모의 심리적 통제와 정서표현양가성, 자기자비가 중학생의 공격성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 부모의 심리적 통제가 청소년의 공격성에 미치는 영향에서 정서표현양가성, 자기자비의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울시와 경기도, 전라남도에 소재한 네 개 중학교에 재학 중인 580명을 대상으로 자기보고식 설문지 형태로 배포하여 실시되었다. 중학생의 공격성을 측정하기 위하여 부모의 심리통제 척도(PCS-YSR), 공격성 척도(K-PCS), 정서표현양가성 척도(AEQ-K), 자기자비 척도(SCS)를 실시하였다. 분석방법으로는 SPSS와 Mplus를 이용한 기술통계분석과 상관분석, 구조방정식 검증모형을 통한 매개효과를 확인하였고, 매개효과들에 대한 통계적 유의성 검증을 위해 부트스트래핑 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주요 변인 간의 상관의 결과로서 부모의 심리적 통제와 공격성, 부모의 심리적 통제와 정서표현양가성 간 정적인 상관이 확인되었으며, 정서표현양가성과 자기자비, 자기자비와 공격성 간 부적인 상관이 확인되었다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 공격성 간의 관계에서 정서표현양가성과 자기자비는 순차적 매개 효과가 있는 것으로 확인되었다. 즉, 부모가 심리적 통제를 많이 하였다고 지각할수록 정서표현양가성이 증가되고, 정서표현양가성이 증가될수록 자기자비 수준이 낮아져 공격성이 증가하는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구는 앞으로의 연구 방향과 제한점에 대해 논의하였다.
본 연구는 부모의 심리적 통제와 정서표현양가성, 자기자비가 중학생의 공격성에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 부모의 심리적 통제가 청소년의 공격성에 미치는 영향에서 정서표현양가성, 자기자비의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울시와 경기도, 전라남도에 소재한 네 개 중학교에 재학 중인 580명을 대상으로 자기보고식 설문지 형태로 배포하여 실시되었다. 중학생의 공격성을 측정하기 위하여 부모의 심리통제 척도(PCS-YSR), 공격성 척도(K-PCS), 정서표현양가성 척도(AEQ-K), 자기자비 척도(SCS)를 실시하였다. 분석방법으로는 SPSS와 Mplus를 이용한 기술통계분석과 상관분석, 구조방정식 검증모형을 통한 매개효과를 확인하였고, 매개효과들에 대한 통계적 유의성 검증을 위해 부트스트래핑 방법을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주요 변인 간의 상관의 결과로서 부모의 심리적 통제와 공격성, 부모의 심리적 통제와 정서표현양가성 간 정적인 상관이 확인되었으며, 정서표현양가성과 자기자비, 자기자비와 공격성 간 부적인 상관이 확인되었다. 둘째, 부모의 심리적 통제와 공격성 간의 관계에서 정서표현양가성과 자기자비는 순차적 매개 효과가 있는 것으로 확인되었다. 즉, 부모가 심리적 통제를 많이 하였다고 지각할수록 정서표현양가성이 증가되고, 정서표현양가성이 증가될수록 자기자비 수준이 낮아져 공격성이 증가하는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구는 앞으로의 연구 방향과 제한점에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the effect of parental psychological control, ambivalence over emotional expressiveness, and self-compassion on the middle school students' aggressiveness. It also measured the mediating effect of ambivalence over emotional expressiveness and self-compassion ...
The purpose of this study was to examine the effect of parental psychological control, ambivalence over emotional expressiveness, and self-compassion on the middle school students' aggressiveness. It also measured the mediating effect of ambivalence over emotional expressiveness and self-compassion from the effects of parental psychological control on the young adolescent's aggression.
The subjects were 580 middle school students attending four middle schools located in Seoul, Gyeonggi and, Jeollanam provinces. The self-report questionnaires were developed to measure the students' aggressiveness, with parental psychological control scale (PCS-YSR), aggression scale (K-PCS), ambivalence over emotional expressiveness scale (AEQ-K) and self-compassion scale (SCS).
In order to verify the mediating effects, descriptive statistical analysis, correlation analysis, and structural equations verification model were used through SPSS and Mplus, and bootstrapping method was used to verify statistical significance of mediating effects.
The results of this study could be summarized as follows. First, it was confirmed that there was a statistically significant correlation between parental psychological control and ambivalent emotional expressiveness, parental psychological control and ambivalence over emotional expressiveness. There was a negative correlation between ambivalence over emotional expression and self-compassion, self-compassion and young adolescent's aggression.
Second, from the relationship between parental psychological control and young adolescent's aggression, ambivalence over emotional expression and self-compassion were found to have sequential mediating effects. As the subjects perceive that they get high psychological control, the ambivalence over emotional expression was increased, and as the ambivalence over emotional expression increased, the self-compassion was decreased, increasing aggressiveness.
Finally, the limitations of this study and future research directions were suggested.
The purpose of this study was to examine the effect of parental psychological control, ambivalence over emotional expressiveness, and self-compassion on the middle school students' aggressiveness. It also measured the mediating effect of ambivalence over emotional expressiveness and self-compassion from the effects of parental psychological control on the young adolescent's aggression.
The subjects were 580 middle school students attending four middle schools located in Seoul, Gyeonggi and, Jeollanam provinces. The self-report questionnaires were developed to measure the students' aggressiveness, with parental psychological control scale (PCS-YSR), aggression scale (K-PCS), ambivalence over emotional expressiveness scale (AEQ-K) and self-compassion scale (SCS).
In order to verify the mediating effects, descriptive statistical analysis, correlation analysis, and structural equations verification model were used through SPSS and Mplus, and bootstrapping method was used to verify statistical significance of mediating effects.
The results of this study could be summarized as follows. First, it was confirmed that there was a statistically significant correlation between parental psychological control and ambivalent emotional expressiveness, parental psychological control and ambivalence over emotional expressiveness. There was a negative correlation between ambivalence over emotional expression and self-compassion, self-compassion and young adolescent's aggression.
Second, from the relationship between parental psychological control and young adolescent's aggression, ambivalence over emotional expression and self-compassion were found to have sequential mediating effects. As the subjects perceive that they get high psychological control, the ambivalence over emotional expression was increased, and as the ambivalence over emotional expression increased, the self-compassion was decreased, increasing aggressiveness.
Finally, the limitations of this study and future research directions were suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.