본 연구는 플라톤(Plato)의 사상에 나타난 체육교육사상을 고찰하여 그 목적이 단순한 체육기능이 아니라 지육과 체육이 조화를 이루는 전인적 인재를 육성하여 학교교육현장에서의 체육교육이 지향해야 할 바를 구성하여 플라톤 교육사상의 현대적 의미를 도출 하는 데에 그 목적을 두었다. 플라톤(427〜347 B.C)은 고대 그리스의 철학자이자 교육자로서 다양한 학문적 분야에 업적을 남겼는데 플라톤은 체육에 대한 지대한 관심을 가지고 인재 교육 으로서의 체육 신체 사상을 통한 체육, 체육 교육의 목적, 체육의 제 단계, 체육의 시설, 관리 행정 등으로 현대 체육학에서도 중요히 여기는 쟁점들에 큰 시사점을 주었고, 나아가 체육교육을 통한 이상 국가 건설을 주장하였기 때문에 그러한 점 을 살펴볼 때 플라톤의 사상이 현대까지 이어지는 체육 교육 사상의 초석을 이루 었다고 볼 수 있다. 플라톤은 이상 국가를 실현하기 위하여 정의로운 인재가 사회를 실현한다고 보 았으며, 그러한 교육을 위하여 아카데미아를 설립하여 체계적 교육을 추구하였다. 따라서 플라톤의 사상을 통해 체육교육이 지향해야 할 목적과 함께 학교 교육 현장에서의 방법론을 규명하여 오늘날 체육교육 현장에서의 사상적 근거와 체육 ...
본 연구는 플라톤(Plato)의 사상에 나타난 체육교육사상을 고찰하여 그 목적이 단순한 체육기능이 아니라 지육과 체육이 조화를 이루는 전인적 인재를 육성하여 학교교육현장에서의 체육교육이 지향해야 할 바를 구성하여 플라톤 교육사상의 현대적 의미를 도출 하는 데에 그 목적을 두었다. 플라톤(427〜347 B.C)은 고대 그리스의 철학자이자 교육자로서 다양한 학문적 분야에 업적을 남겼는데 플라톤은 체육에 대한 지대한 관심을 가지고 인재 교육 으로서의 체육 신체 사상을 통한 체육, 체육 교육의 목적, 체육의 제 단계, 체육의 시설, 관리 행정 등으로 현대 체육학에서도 중요히 여기는 쟁점들에 큰 시사점을 주었고, 나아가 체육교육을 통한 이상 국가 건설을 주장하였기 때문에 그러한 점 을 살펴볼 때 플라톤의 사상이 현대까지 이어지는 체육 교육 사상의 초석을 이루 었다고 볼 수 있다. 플라톤은 이상 국가를 실현하기 위하여 정의로운 인재가 사회를 실현한다고 보 았으며, 그러한 교육을 위하여 아카데미아를 설립하여 체계적 교육을 추구하였다. 따라서 플라톤의 사상을 통해 체육교육이 지향해야 할 목적과 함께 학교 교육 현장에서의 방법론을 규명하여 오늘날 체육교육 현장에서의 사상적 근거와 체육 교사의 역할을 제시하기 위하여 문헌적 연구 방법을 채택하여, 즉, 플라톤의 저서 와 선행연구논문 자료 조사를 통하여 플라톤의 사상을 연구하였다. 그러한 연구를 통하여 플라톤의 사상을 적용한 현대적 체육교육과 그 교육을 구현 할 수 있는 체육교사상을 연구하여 다음과 같이 결론을 도출하였다. 플라톤의 사상을 통한 체육교육의 목적은 신체를 단련하여 인간 영혼 중 중요한 부분인 기개를 훈련하여 용기로 성장시킴으로 감각세계에 빠진 인간의 영혼을 전향시켜 이데아를 볼 수 있도록 교육 시키는 데에 그 목적이 있다. 그러한 과정에서 용기를 가진 인재가 정의로운 사회를 구현하기 위하여 전인교 육이 필요한데 그러한 전인교육을 위하 여는 단순한 기능적 체육이 아닌 현대적 인 체육 통합수업이 필요하다. 이러한 체육 통합 수업으로 인문적 상격을 가진, 즉, 체육에서 신체 활동 하는 것을 기본으로 읽고, 보고, 듣고, 쓰고, 감상하고 토론하는 인문 통합 수업으로서 간접 체험과 직접 체험이 동시에 가능한 “하나로 수업 모형”을 현장에서 활용하 는 방법에 대하여 알아봄으로 플라톤의 전인 교육을 수렴하여 펼칠 수 있는 근거 를 제시하였다. 이러한 새로운 접근은 통합적이고 입체적인 체육 수업을 통하여 전인적이고 창 의적인 인재를 양성 할 수 있기에 적극적 활용이 필요하다. 또한 인문 통합 체육 교육을 실행하기 위해서는 인문적 소양을 갖춘 체육교사 의 역할이 필수적이다. 왜냐하면 창의적이고 교육적 전문성을 갖춘 교육과정을 개 발하기 위해서는 교사의 다양한 능력이 매우 중요하며, 인문적 체육 교사는 사덕 (四德)과 오지(五知) 육예(六藝)를 바탕으로 스스로 교육과정을 개발하여 자신의 수업에 직접 활용 할 수 있는 교육 전문성이 요구된다. 위와 같은 내용을 토대로 오늘날 체육교육이 나아가야 할 방향과 현대적 의미 를 도출하였다.
본 연구는 플라톤(Plato)의 사상에 나타난 체육교육사상을 고찰하여 그 목적이 단순한 체육기능이 아니라 지육과 체육이 조화를 이루는 전인적 인재를 육성하여 학교교육현장에서의 체육교육이 지향해야 할 바를 구성하여 플라톤 교육사상의 현대적 의미를 도출 하는 데에 그 목적을 두었다. 플라톤(427〜347 B.C)은 고대 그리스의 철학자이자 교육자로서 다양한 학문적 분야에 업적을 남겼는데 플라톤은 체육에 대한 지대한 관심을 가지고 인재 교육 으로서의 체육 신체 사상을 통한 체육, 체육 교육의 목적, 체육의 제 단계, 체육의 시설, 관리 행정 등으로 현대 체육학에서도 중요히 여기는 쟁점들에 큰 시사점을 주었고, 나아가 체육교육을 통한 이상 국가 건설을 주장하였기 때문에 그러한 점 을 살펴볼 때 플라톤의 사상이 현대까지 이어지는 체육 교육 사상의 초석을 이루 었다고 볼 수 있다. 플라톤은 이상 국가를 실현하기 위하여 정의로운 인재가 사회를 실현한다고 보 았으며, 그러한 교육을 위하여 아카데미아를 설립하여 체계적 교육을 추구하였다. 따라서 플라톤의 사상을 통해 체육교육이 지향해야 할 목적과 함께 학교 교육 현장에서의 방법론을 규명하여 오늘날 체육교육 현장에서의 사상적 근거와 체육 교사의 역할을 제시하기 위하여 문헌적 연구 방법을 채택하여, 즉, 플라톤의 저서 와 선행연구논문 자료 조사를 통하여 플라톤의 사상을 연구하였다. 그러한 연구를 통하여 플라톤의 사상을 적용한 현대적 체육교육과 그 교육을 구현 할 수 있는 체육교사상을 연구하여 다음과 같이 결론을 도출하였다. 플라톤의 사상을 통한 체육교육의 목적은 신체를 단련하여 인간 영혼 중 중요한 부분인 기개를 훈련하여 용기로 성장시킴으로 감각세계에 빠진 인간의 영혼을 전향시켜 이데아를 볼 수 있도록 교육 시키는 데에 그 목적이 있다. 그러한 과정에서 용기를 가진 인재가 정의로운 사회를 구현하기 위하여 전인교 육이 필요한데 그러한 전인교육을 위하 여는 단순한 기능적 체육이 아닌 현대적 인 체육 통합수업이 필요하다. 이러한 체육 통합 수업으로 인문적 상격을 가진, 즉, 체육에서 신체 활동 하는 것을 기본으로 읽고, 보고, 듣고, 쓰고, 감상하고 토론하는 인문 통합 수업으로서 간접 체험과 직접 체험이 동시에 가능한 “하나로 수업 모형”을 현장에서 활용하 는 방법에 대하여 알아봄으로 플라톤의 전인 교육을 수렴하여 펼칠 수 있는 근거 를 제시하였다. 이러한 새로운 접근은 통합적이고 입체적인 체육 수업을 통하여 전인적이고 창 의적인 인재를 양성 할 수 있기에 적극적 활용이 필요하다. 또한 인문 통합 체육 교육을 실행하기 위해서는 인문적 소양을 갖춘 체육교사 의 역할이 필수적이다. 왜냐하면 창의적이고 교육적 전문성을 갖춘 교육과정을 개 발하기 위해서는 교사의 다양한 능력이 매우 중요하며, 인문적 체육 교사는 사덕 (四德)과 오지(五知) 육예(六藝)를 바탕으로 스스로 교육과정을 개발하여 자신의 수업에 직접 활용 할 수 있는 교육 전문성이 요구된다. 위와 같은 내용을 토대로 오늘날 체육교육이 나아가야 할 방향과 현대적 의미 를 도출하였다.
The purpose of this study is to examine the idea of physical education in Plato 's thought and to develop a whole human resource that harmonizes physical education with physical education rather than simple physical education function. And to bring out the modern significance of Plato 's...
The purpose of this study is to examine the idea of physical education in Plato 's thought and to develop a whole human resource that harmonizes physical education with physical education rather than simple physical education function. And to bring out the modern significance of Plato 's educational thought. Plato (427-347 BC), as an ancient Greek philosopher and educator, has made various achievements in various academic fields. Plato has a great interest in physical education, and he has been studying physical education through physical education as a talent education, the purpose of physical education, In the course of the study, it is suggested that Plato 's ideas are to be applied to physical education which is contemporary to the modern age. It can be said that it is the cornerstone of educational thought. Plato saw that just human beings realized a society in order to realize the ideal nation, and established Academia for such education and pursued systematic education. Therefore, in order to identify the purpose of physical education through the idea of Plato, and to identify the methodology in the school education field, the literature study method is adopted to present the ideological ground and the role of the physical education teacher in the field of physical education today , Plato's work and research on previous researches have been studied. Through such research, I have studied modern physical education applying Plato's ideas and physical education teachers' image that can realize the education. The purpose of physical education through Plato's thought is to train the body so that it can be seen by turning the human soul in the sensory world by training the gypsum, which is an important part of the human soul, have. In such a process, a human being with a courage needs a full - time education in order to realize a just society. For such an entire education, modern physical education integrated lesson is needed instead of merely functional physical education. In this integrated class of physical education, the "Hanaro class model" which is a human integration class which has human ascendancy, namely, reading, watching, listening, writing, listening and discussing based on physical activity in physical education, And how to use it in the field. This new approach needs to be actively utilized in order to cultivate a holistic and creative talent through integrated, three-dimensional physical education classes. In addition, the role of physical education teachers with human literacy is essential in order to implement integrated human and physical education. This is because the ability of teachers to develop a curriculum with creative and educational expertise is very important, and athletic physical education teachers can develop their own curriculum based on 4 virtue and 5, Education expertise is required. Based on the above findings, I derive the direction and modern significance of physical education today.
The purpose of this study is to examine the idea of physical education in Plato 's thought and to develop a whole human resource that harmonizes physical education with physical education rather than simple physical education function. And to bring out the modern significance of Plato 's educational thought. Plato (427-347 BC), as an ancient Greek philosopher and educator, has made various achievements in various academic fields. Plato has a great interest in physical education, and he has been studying physical education through physical education as a talent education, the purpose of physical education, In the course of the study, it is suggested that Plato 's ideas are to be applied to physical education which is contemporary to the modern age. It can be said that it is the cornerstone of educational thought. Plato saw that just human beings realized a society in order to realize the ideal nation, and established Academia for such education and pursued systematic education. Therefore, in order to identify the purpose of physical education through the idea of Plato, and to identify the methodology in the school education field, the literature study method is adopted to present the ideological ground and the role of the physical education teacher in the field of physical education today , Plato's work and research on previous researches have been studied. Through such research, I have studied modern physical education applying Plato's ideas and physical education teachers' image that can realize the education. The purpose of physical education through Plato's thought is to train the body so that it can be seen by turning the human soul in the sensory world by training the gypsum, which is an important part of the human soul, have. In such a process, a human being with a courage needs a full - time education in order to realize a just society. For such an entire education, modern physical education integrated lesson is needed instead of merely functional physical education. In this integrated class of physical education, the "Hanaro class model" which is a human integration class which has human ascendancy, namely, reading, watching, listening, writing, listening and discussing based on physical activity in physical education, And how to use it in the field. This new approach needs to be actively utilized in order to cultivate a holistic and creative talent through integrated, three-dimensional physical education classes. In addition, the role of physical education teachers with human literacy is essential in order to implement integrated human and physical education. This is because the ability of teachers to develop a curriculum with creative and educational expertise is very important, and athletic physical education teachers can develop their own curriculum based on 4 virtue and 5, Education expertise is required. Based on the above findings, I derive the direction and modern significance of physical education today.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.