본 연구는 한글 맞춤법 교육의 현재를 진단하고 그 개선책을 찾는데 목적이 있다. 현재 인터넷이나 IT기기 매체를 활용한 의사소통을 비롯하여 다양한 상황에서 올바른 표기법이 지켜지지 않고 있다. 해당 문제를 해결하고 극복하기 위해서는 한글 맞춤법에 대한 관심과 이를 익히기 위한 노력이 필요 하며, 때문에 제대로 된 한글 맞춤법의 학교 교육이 매우 중요하다. 이러한 측면에서 본고는 새롭게 개정된 2015 교육과정에서의 한글 맞춤법의 성취기준을 분석하고, 이를 바탕으로 만들어진 고등학교 <국어>교과서의 해당 소단원을 비판적인 시각에서 검토하여 올바른 한글 맞춤법 교육으로 나아갈 수 있는 개선책을 모색하였다. 먼저 Ⅱ장에서는 2015 교육과정에서 문법 영역의 교육 내용 체계를 확인하였고, 그 안에서 국어 규범 교육이 어느 학년에서 어떻게 이루어지고 있는지를 분석하였다. 이후 고등학교 1학년에서 한글 맞춤법의 기본 원리 및 그 밖의 규정들의 교육을 위한 [10국04-04]의 성취기준이 <국어> 교과서에 어떻게 구현되어 있는지를 확인하면서 본고의 연구 분석 방향을 분명히 하였다. 다음으로 Ⅲ장에서는 고등학교 <국어>교과서 11종을 대상으로 한글 맞춤법 교육 단원을 면밀히 분석하였다. 우선 전체 <국어>교과서를 단원 구성과 그 성격을 구분하여 설명형·탐구형·활동형의 세 교과서로 유형화 하였고, 그 중 심도 있게 분석할 세 권의 교과서를 선정하였다. 각각의 연구 대상 교과서들의 단원 구성 및 학습 목표, 그리고 본문과 학습활동을 살펴보면서 한글 맞춤법 교육 성취기준의 목표와 방향을 어떻게 달성하고 있는지를 확인하였으며, 각각의 장점과 단점을 밝혀내어 양질의 교수·학습을 위한 교과서의 요건을 도출하였다. Ⅳ장에서는 실제 학교 현장의 목소리를 확인하기 위해 교사와 학생을 대상으로 한 설문조사를 진행하였다. 교육과정 성취기준과 교과서를 대상 으로 실제적인 한글 맞춤법 교육의 현 문제를 진단하고 개선방안을 찾기 위해 진행한 설문조사에서는 교육 주체들의 다양한 요구 사항을 확인할 수 있었다. 특히 교사들의 심층질의를 통해 한글 맞춤법 교육의 문제점과 이를 개선하기 위한 여러 개선방안을 찾았다. 끝으로 Ⅴ장에서 한글 맞춤법 교육의 개선 방안을 논의하였다. 크게 교육과정 측면과 교과서 내적 측면, 교과서 외적 측면으로 범주화 하였으며 각각의 영역에서 현행 교육 문제의 해결책을 찾아보았다. 교육과정 및 ...
본 연구는 한글 맞춤법 교육의 현재를 진단하고 그 개선책을 찾는데 목적이 있다. 현재 인터넷이나 IT기기 매체를 활용한 의사소통을 비롯하여 다양한 상황에서 올바른 표기법이 지켜지지 않고 있다. 해당 문제를 해결하고 극복하기 위해서는 한글 맞춤법에 대한 관심과 이를 익히기 위한 노력이 필요 하며, 때문에 제대로 된 한글 맞춤법의 학교 교육이 매우 중요하다. 이러한 측면에서 본고는 새롭게 개정된 2015 교육과정에서의 한글 맞춤법의 성취기준을 분석하고, 이를 바탕으로 만들어진 고등학교 <국어>교과서의 해당 소단원을 비판적인 시각에서 검토하여 올바른 한글 맞춤법 교육으로 나아갈 수 있는 개선책을 모색하였다. 먼저 Ⅱ장에서는 2015 교육과정에서 문법 영역의 교육 내용 체계를 확인하였고, 그 안에서 국어 규범 교육이 어느 학년에서 어떻게 이루어지고 있는지를 분석하였다. 이후 고등학교 1학년에서 한글 맞춤법의 기본 원리 및 그 밖의 규정들의 교육을 위한 [10국04-04]의 성취기준이 <국어> 교과서에 어떻게 구현되어 있는지를 확인하면서 본고의 연구 분석 방향을 분명히 하였다. 다음으로 Ⅲ장에서는 고등학교 <국어>교과서 11종을 대상으로 한글 맞춤법 교육 단원을 면밀히 분석하였다. 우선 전체 <국어>교과서를 단원 구성과 그 성격을 구분하여 설명형·탐구형·활동형의 세 교과서로 유형화 하였고, 그 중 심도 있게 분석할 세 권의 교과서를 선정하였다. 각각의 연구 대상 교과서들의 단원 구성 및 학습 목표, 그리고 본문과 학습활동을 살펴보면서 한글 맞춤법 교육 성취기준의 목표와 방향을 어떻게 달성하고 있는지를 확인하였으며, 각각의 장점과 단점을 밝혀내어 양질의 교수·학습을 위한 교과서의 요건을 도출하였다. Ⅳ장에서는 실제 학교 현장의 목소리를 확인하기 위해 교사와 학생을 대상으로 한 설문조사를 진행하였다. 교육과정 성취기준과 교과서를 대상 으로 실제적인 한글 맞춤법 교육의 현 문제를 진단하고 개선방안을 찾기 위해 진행한 설문조사에서는 교육 주체들의 다양한 요구 사항을 확인할 수 있었다. 특히 교사들의 심층질의를 통해 한글 맞춤법 교육의 문제점과 이를 개선하기 위한 여러 개선방안을 찾았다. 끝으로 Ⅴ장에서 한글 맞춤법 교육의 개선 방안을 논의하였다. 크게 교육과정 측면과 교과서 내적 측면, 교과서 외적 측면으로 범주화 하였으며 각각의 영역에서 현행 교육 문제의 해결책을 찾아보았다. 교육과정 및 교과서 분석과 학습자와 교사를 대상으로 한 설문 조사의 결과를 반영하였고, 학교 교육을 비롯하여 일상에 이르기까지 한글 맞춤법 교육이 나아가야 할 올바른 방향을 모색하였다. 현재까지 2015 교육과정에 따른 전 학년의 새로운 교과서가 출간되지 않았기 때문에 국어 규범 교육의 전체 맥락을 다 고려할 수 없었으며, 본고에서 연구 대상으로 삼은 교과서 및 교육 주체들이 소수라는 점에서 아쉬움이 남는다. 앞으로 해를 거듭해 나가면서 교육과정 및 교과서들에 대한 평가와 개선책들이 더 나올 것이기 때문에 본고에서 다루지 못한 부분들은 후속 과제로 남기도록 하겠다.
본 연구는 한글 맞춤법 교육의 현재를 진단하고 그 개선책을 찾는데 목적이 있다. 현재 인터넷이나 IT기기 매체를 활용한 의사소통을 비롯하여 다양한 상황에서 올바른 표기법이 지켜지지 않고 있다. 해당 문제를 해결하고 극복하기 위해서는 한글 맞춤법에 대한 관심과 이를 익히기 위한 노력이 필요 하며, 때문에 제대로 된 한글 맞춤법의 학교 교육이 매우 중요하다. 이러한 측면에서 본고는 새롭게 개정된 2015 교육과정에서의 한글 맞춤법의 성취기준을 분석하고, 이를 바탕으로 만들어진 고등학교 <국어>교과서의 해당 소단원을 비판적인 시각에서 검토하여 올바른 한글 맞춤법 교육으로 나아갈 수 있는 개선책을 모색하였다. 먼저 Ⅱ장에서는 2015 교육과정에서 문법 영역의 교육 내용 체계를 확인하였고, 그 안에서 국어 규범 교육이 어느 학년에서 어떻게 이루어지고 있는지를 분석하였다. 이후 고등학교 1학년에서 한글 맞춤법의 기본 원리 및 그 밖의 규정들의 교육을 위한 [10국04-04]의 성취기준이 <국어> 교과서에 어떻게 구현되어 있는지를 확인하면서 본고의 연구 분석 방향을 분명히 하였다. 다음으로 Ⅲ장에서는 고등학교 <국어>교과서 11종을 대상으로 한글 맞춤법 교육 단원을 면밀히 분석하였다. 우선 전체 <국어>교과서를 단원 구성과 그 성격을 구분하여 설명형·탐구형·활동형의 세 교과서로 유형화 하였고, 그 중 심도 있게 분석할 세 권의 교과서를 선정하였다. 각각의 연구 대상 교과서들의 단원 구성 및 학습 목표, 그리고 본문과 학습활동을 살펴보면서 한글 맞춤법 교육 성취기준의 목표와 방향을 어떻게 달성하고 있는지를 확인하였으며, 각각의 장점과 단점을 밝혀내어 양질의 교수·학습을 위한 교과서의 요건을 도출하였다. Ⅳ장에서는 실제 학교 현장의 목소리를 확인하기 위해 교사와 학생을 대상으로 한 설문조사를 진행하였다. 교육과정 성취기준과 교과서를 대상 으로 실제적인 한글 맞춤법 교육의 현 문제를 진단하고 개선방안을 찾기 위해 진행한 설문조사에서는 교육 주체들의 다양한 요구 사항을 확인할 수 있었다. 특히 교사들의 심층질의를 통해 한글 맞춤법 교육의 문제점과 이를 개선하기 위한 여러 개선방안을 찾았다. 끝으로 Ⅴ장에서 한글 맞춤법 교육의 개선 방안을 논의하였다. 크게 교육과정 측면과 교과서 내적 측면, 교과서 외적 측면으로 범주화 하였으며 각각의 영역에서 현행 교육 문제의 해결책을 찾아보았다. 교육과정 및 교과서 분석과 학습자와 교사를 대상으로 한 설문 조사의 결과를 반영하였고, 학교 교육을 비롯하여 일상에 이르기까지 한글 맞춤법 교육이 나아가야 할 올바른 방향을 모색하였다. 현재까지 2015 교육과정에 따른 전 학년의 새로운 교과서가 출간되지 않았기 때문에 국어 규범 교육의 전체 맥락을 다 고려할 수 없었으며, 본고에서 연구 대상으로 삼은 교과서 및 교육 주체들이 소수라는 점에서 아쉬움이 남는다. 앞으로 해를 거듭해 나가면서 교육과정 및 교과서들에 대한 평가와 개선책들이 더 나올 것이기 때문에 본고에서 다루지 못한 부분들은 후속 과제로 남기도록 하겠다.
This study is to diagnose current teaching Korean orthography and find its improvement. Today, orthography has been broken in various situations, including conversation using the Internet, or IT devices. In order to resolve and overcome the problem, interest on Korean orthography and endeavor to stu...
This study is to diagnose current teaching Korean orthography and find its improvement. Today, orthography has been broken in various situations, including conversation using the Internet, or IT devices. In order to resolve and overcome the problem, interest on Korean orthography and endeavor to study it should be required, so that school education about proper Korean orthography is very important. From that aspect, this study analyzed achievement criteria of Korean orthography of newly revised 2015 curriculum, and it reviewed critically a relevant chapter of a high school textbook, and then it sought improvement to make a proper way of Korean orthography education. First of all, in the chapter Ⅱ, this study identified education content system for grammar part in 2015 curriculum, and it analyzed which grade receives Korean standard education and how it is conducted. Then, it verified how the achievement criteria of [10 Korean 04-04], which is a standard for basic principles and other rules of Korean orthography for first-year students of high school, is completed in a textbook, and it made research direction clear. In the chapter Ⅲ, it closely analyzed an educational chapter of Korean orthography in 11 kinds of textbooks for high school students. This study distinguished the every kind of Korean textbooks into three types of textbooks that are explanatory textbooks, inquiry textbooks, and activity textbooks, and then it chose three textbooks to be profoundly analyzed. As looking at chapter composition, learning objectives, text, and activities of each textbook, this study researched how the textbooks attain objectives and directions of achievement criteria of Korean orthography, and it revealed pros and cons of each textbook so that it derived textbook requirements for qualitative teaching and learning. In the chapter Ⅳ, this study surveyed teachers and students in order to identify requirements of actual field. In the survey conducted for checking problems of actual Korean orthography education and seeking improvement, it could find various requirements of them. Especially, it found problems of Korean orthography education and a lot of their improvements through teacher’s inquiries in depth. In the final chapter Ⅴ, this study discussed improvement for Korean orthography education. It categorized the improvement into three parts of curriculum aspect, internal aspect of a textbook, and external aspect of a textbook. It looked for solutions of current educational problems from each part. It considered results of curriculum and textbook analysis along with survey results by teachers and learners. Also, it sought proper directions that Korean orthography education should head for from school education to daily life. Since not all textbooks, which have been newly revised for whole graders depending on 2015 curriculum, are published, this study could not reflect entire context of Korean standard education, and also there is inconvenience that the selected textbooks and the educational subject this study researched are few. Because evaluations and improvements on the curriculum and textbooks will be appearing as years go by, this study leaves some parts as a follow-up study.
This study is to diagnose current teaching Korean orthography and find its improvement. Today, orthography has been broken in various situations, including conversation using the Internet, or IT devices. In order to resolve and overcome the problem, interest on Korean orthography and endeavor to study it should be required, so that school education about proper Korean orthography is very important. From that aspect, this study analyzed achievement criteria of Korean orthography of newly revised 2015 curriculum, and it reviewed critically a relevant chapter of a high school textbook, and then it sought improvement to make a proper way of Korean orthography education. First of all, in the chapter Ⅱ, this study identified education content system for grammar part in 2015 curriculum, and it analyzed which grade receives Korean standard education and how it is conducted. Then, it verified how the achievement criteria of [10 Korean 04-04], which is a standard for basic principles and other rules of Korean orthography for first-year students of high school, is completed in a textbook, and it made research direction clear. In the chapter Ⅲ, it closely analyzed an educational chapter of Korean orthography in 11 kinds of textbooks for high school students. This study distinguished the every kind of Korean textbooks into three types of textbooks that are explanatory textbooks, inquiry textbooks, and activity textbooks, and then it chose three textbooks to be profoundly analyzed. As looking at chapter composition, learning objectives, text, and activities of each textbook, this study researched how the textbooks attain objectives and directions of achievement criteria of Korean orthography, and it revealed pros and cons of each textbook so that it derived textbook requirements for qualitative teaching and learning. In the chapter Ⅳ, this study surveyed teachers and students in order to identify requirements of actual field. In the survey conducted for checking problems of actual Korean orthography education and seeking improvement, it could find various requirements of them. Especially, it found problems of Korean orthography education and a lot of their improvements through teacher’s inquiries in depth. In the final chapter Ⅴ, this study discussed improvement for Korean orthography education. It categorized the improvement into three parts of curriculum aspect, internal aspect of a textbook, and external aspect of a textbook. It looked for solutions of current educational problems from each part. It considered results of curriculum and textbook analysis along with survey results by teachers and learners. Also, it sought proper directions that Korean orthography education should head for from school education to daily life. Since not all textbooks, which have been newly revised for whole graders depending on 2015 curriculum, are published, this study could not reflect entire context of Korean standard education, and also there is inconvenience that the selected textbooks and the educational subject this study researched are few. Because evaluations and improvements on the curriculum and textbooks will be appearing as years go by, this study leaves some parts as a follow-up study.
주제어
#국어 규범 교육 한글 맞춤법 교육 2015 개정 국어과 교육과정 고등학교 <국어>교과서
학위논문 정보
저자
임재호
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육전공
지도교수
유현경
발행연도
2019
총페이지
vii, 128p.
키워드
국어 규범 교육 한글 맞춤법 교육 2015 개정 국어과 교육과정 고등학교 <,
국어>,
교과서
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.