[학위논문]소비자들이 소셜 네트워크 마켓에서 쇼핑하는 이유: 이-요인 이론과 통합 연구법 접근 Why Do Consumers Shop in Social Network Services (SNS) Markets?: A Two-Factor Theory and Mixed Methods Approach원문보기
사람들이 소셜 네트워크를 통해 다른 사람들로부터 상품을 구매하는 온라인 마켓 플레이스인 SNS 마켓은 새로운 스타일의 쇼핑으로 각광받고 있다. 본 연구는 이-요인(Two-Factor) 이론에 기반하여 SNS 마켓에서의 구매자의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 탐색하였다....
사람들이 소셜 네트워크를 통해 다른 사람들로부터 상품을 구매하는 온라인 마켓 플레이스인 SNS 마켓은 새로운 스타일의 쇼핑으로 각광받고 있다. 본 연구는 이-요인(Two-Factor) 이론에 기반하여 SNS 마켓에서의 구매자의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 탐색하였다. 구체적으로, (1) 동기 요인으로 작용하는 판매자 관련 요인들과, (2) 위생 요인으로 작용하는 플랫폼 관련 요인들을 SNS 시장에서 조사하였다. 두 가지 방법 – 16명의 SNS 마켓 상품구매 경험자로부터의 인터뷰와 150명의 페이스북과 인스타그램 사용자를 대상으로 한 설문 – 을 기반으로 하여 SNS 마켓의 발생 요인을 밝혀냈다. 본 연구의 분석을 통해 세 가지 중요한 사실을 발견하였다. 첫째, 자기노출(self-disclosure), 전문성(expertise), 매력(attractiveness) 세 가지의 판매자 관련 변수가 소비자의 구매의도를 증가시키는 것으로 나타났다. 둘째, 맞춤화(customization), 간결함(simplicity) 두 가지의 플랫폼 관련 변수가 소비자의 구매의도를 증가시키는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 학문적 시사점 외에 판매자와 플랫폼 관리자에게 실무적인 가이드라인을 제시하였다.
사람들이 소셜 네트워크를 통해 다른 사람들로부터 상품을 구매하는 온라인 마켓 플레이스인 SNS 마켓은 새로운 스타일의 쇼핑으로 각광받고 있다. 본 연구는 이-요인(Two-Factor) 이론에 기반하여 SNS 마켓에서의 구매자의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 탐색하였다. 구체적으로, (1) 동기 요인으로 작용하는 판매자 관련 요인들과, (2) 위생 요인으로 작용하는 플랫폼 관련 요인들을 SNS 시장에서 조사하였다. 두 가지 방법 – 16명의 SNS 마켓 상품구매 경험자로부터의 인터뷰와 150명의 페이스북과 인스타그램 사용자를 대상으로 한 설문 – 을 기반으로 하여 SNS 마켓의 발생 요인을 밝혀냈다. 본 연구의 분석을 통해 세 가지 중요한 사실을 발견하였다. 첫째, 자기노출(self-disclosure), 전문성(expertise), 매력(attractiveness) 세 가지의 판매자 관련 변수가 소비자의 구매의도를 증가시키는 것으로 나타났다. 둘째, 맞춤화(customization), 간결함(simplicity) 두 가지의 플랫폼 관련 변수가 소비자의 구매의도를 증가시키는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 학문적 시사점 외에 판매자와 플랫폼 관리자에게 실무적인 가이드라인을 제시하였다.
SNS markets — online marketplaces where people purchase merchants directly from others through social network services (SNS) — have emerged as new style of shopping. This study examines factors affecting shoppers’ purchase intention in SNS markets. Specifically, this study investigates the seller-re...
SNS markets — online marketplaces where people purchase merchants directly from others through social network services (SNS) — have emerged as new style of shopping. This study examines factors affecting shoppers’ purchase intention in SNS markets. Specifically, this study investigates the seller-related factors and the platform-related factors in SNS markets. Two methods — interview from 16 experienced users and survey from 150 Facebook and Instagram users in Korea – were used to identify drivers of SNS markets. There are three important findings from the data analysis. First, seller-related variables such as self-disclosure, expertise, and attractiveness affected purchase intention. Second, platform-related variables such as customization and simplicity increased purchase intention. Finally, there were differences between SNS platforms and product types. Theoretical implications and practical guidelines for both sellers and platform managers are also discussed.
SNS markets — online marketplaces where people purchase merchants directly from others through social network services (SNS) — have emerged as new style of shopping. This study examines factors affecting shoppers’ purchase intention in SNS markets. Specifically, this study investigates the seller-related factors and the platform-related factors in SNS markets. Two methods — interview from 16 experienced users and survey from 150 Facebook and Instagram users in Korea – were used to identify drivers of SNS markets. There are three important findings from the data analysis. First, seller-related variables such as self-disclosure, expertise, and attractiveness affected purchase intention. Second, platform-related variables such as customization and simplicity increased purchase intention. Finally, there were differences between SNS platforms and product types. Theoretical implications and practical guidelines for both sellers and platform managers are also discussed.
Keyword
#Social network services SNS SNS markets online shopping two-factor theory motivation-hygiene theory mixed methods
학위논문 정보
저자
Park, Jaecheol
학위수여기관
연세대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 경영정보시스템
지도교수
임일
발행연도
2019
총페이지
vi, 48p.
키워드
Social network services SNS SNS markets online shopping two-factor theory motivation-hygiene theory mixed methods
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