데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼 도입에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 A Study on Factors Affecting the Introduction Intention of Smart City Platform based on Data Collaboration원문보기
최근 인공지능, 빅데이터, 클라우드 컴퓨팅, 사물인터넷, 머신러닝 등 다양한 지능정보기술이 결합된 4차 산업혁명의 핵심 플랫폼으로 ...
최근 인공지능, 빅데이터, 클라우드 컴퓨팅, 사물인터넷, 머신러닝 등 다양한 지능정보기술이 결합된 4차 산업혁명의 핵심 플랫폼으로 스마트시티가 재조명 되고 있다. 기존 도시 문제 해결을 위한 솔루션 제공뿐만 아니라 도시에 신기술을 적용 및 테스트하는 형태의 방식이 전 세계적으로 확대되고 있다. 즉 도시 여건에 따라 도시 플랫폼(데이터 허브), 리빙랩, 시범 도시 구축 등 다양한 접근 방식의 스마트시티가 등장하였고 급격한 도시화 문제 해결을 위한 새로운 추진 방안으로 데이터 중심 스마트시티 모델 구축이 논의되고 있다. 이에 본 논문에서는 국내·외 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼에 대한 제도와 사례, 정책동향 및 기술과 그 실태를 조사, 연구하고 이러한 문헌연구와 정책동향 등을 기초로 스마트시티와 진화하는 환경 변화 등을 분석하고, 최종적으로 향후 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼(이하, 스마트시티 플랫폼) 도입 후 가야할 방향에 대하여 기술하였다. 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼 도입에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하기 위하여 기술수용모델(TAM)이론과 기술-조직-환경 프레임워크(TOE)를 기반으로 스마트시티 플랫폼의 체계의 특성을 감안하여 변수 설정과 연구 모형을 설정하였다. 조직 단위의 실증 분석을 실시하기 위해 TOE의 기술적, 조직적, 환경적 요인을 바탕으로 독립변수를 채택하였다. 본 연구모형의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위해 스마트시티 플랫폼 담당자·시민·기업 등을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수된 설문지 중 총 328부의 설문지를 이용하여 최종 분석을 수행하였고 SPSS 23.0 통계프로그램과 AMOS 23.0 분석 도구를 이용하여 가설을 검증하였고 마지막으로 조절변수를 토대로 조절 효과를 분석하였다. 연구 결과 첫째, 스마트시티 플랫폼의 상대적 이점 및 사용 편의성은 인지된 사용 용이성에 영향을 미치고 있다. 이것은 지자체(도시)․기업․시민들은 이미 지자체(도시)에서 제공되는 기존의 서비스를 익숙하게 인식하고 있으므로, 스마트시티 플랫폼의 기능과 서비스에 대해 쉽게 이해를 하고 있다고 생각하고 있으며, 스마트시티 플랫폼을 통해서 다양한 도시 데이터를 이용하는데 어려움이 없기 때문에 업무에 빠르게 사용할 수 있을 것이라 판단된다. 따라서 스마트시티 플랫폼의 사용이 용이할수록 사용자들이 스마트시티 플랫폼 서비스의 활용을 다방면으로 높일 수 있다는 것으로 해석된다. 둘째, TOE의 조직적 요인인 조직 특성의 경우 인지된 사용용이성 및 유용성 모두에 긍정적 영향을 주고 있다. 이것은 향후 스마트시티 플랫폼 도입 시 대규모의 인적, 물적 자원 등이 투입될 가능성이 있지만 조직 내부에 지원할 수 있는 인적, 물적 자원을 보유하고 있다면 스마트시티 플랫폼 도입에 긍정적인 영향을 미치며, 또한 조직의 기술 역량이 스마트시티 플랫폼 도입에 유관한 영향을 미칠 수 있다는 가능성을 보여주는 결과라고 볼 수 있다. 셋째, 법·정책적 지원은 인지된 사용 용이성 및 인지된 유용성에 모두 긍정적 영향을 미쳤으며 이는 정부나 지자체에서 스마트시티 도입과 관련된 법․정책적 지원이 적절하고 신뢰할 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구의 시사점으로는 첫째, 스마트시티 사업이 본격적으로 추진되는 시기에 맞춰 시의적절 하게 연구결과를 도출하여 관련 스마트시티를 추진하는 지자체 공무원이나 스마트시티를 구축하는 업무 종사자들에게 구축 방향이나 도입 계획을 수립할 때 실질적 도움을 줄 것이다. 둘째, 도시 데이터를 확보하고 활용할 수 있는 방안을 스마트시티 플랫폼의 정책적 목표로 삼아야 할 것이다. 이를 위해서는 관련 법률의 정비, 현행 제도의 개선 및 제도적 장치 구축 등이 마련해야 한다. 셋째, 데이터협업 기반의 스마트시티 플랫폼을 도입하면 지자체, 기업, 시민 등 수요자 관점에서 원하는 데이터나 서비스를 받을 수 있다. 그러나 스마트시티 플랫폼에서 모든 도시 서비스를 다 포함할 수 없으므로 도시유형이나 수요자의 유형별로 서비스나 도시데이터 단계별 제공 방안도 추후에 연구되어야 할 것이다. 본 연구의 한계점 및 향후과제로는 본 연구는 설문 대상을 주로 지자체 스마트시티 관련 종사자들로 정하고 설문을 실시하였으나, 국내 지자체 스마트시티 담당자들로부터 응답 받은 설문응답 숫자가 부족하여, 설문 대상을 지자체의 스마트시티 서비스의 수요자로 확대하였다. 이로 인해 지자체 실무담당자들의 도입 의도를 검증하는 연구결과에 한계가 존재하므로 향후 지자체 특성에 맞는 연구가 더 필요하다. 또한, 향후에 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼 도입에 영향을 미치는 다른 요인들을 알아보기 위해서는 본 논문에서 적용한 TOE, TAM 모형 이외에도 추가변수를 발굴하고, 다른 방법론에 적용 가능한 연구모형을 분석하여 본 논문의 연구 모형을 보완한다면 보다 완성된 모형이 수립될 것으로 기대된다.
최근 인공지능, 빅데이터, 클라우드 컴퓨팅, 사물인터넷, 머신러닝 등 다양한 지능정보기술이 결합된 4차 산업혁명의 핵심 플랫폼으로 스마트시티가 재조명 되고 있다. 기존 도시 문제 해결을 위한 솔루션 제공뿐만 아니라 도시에 신기술을 적용 및 테스트하는 형태의 방식이 전 세계적으로 확대되고 있다. 즉 도시 여건에 따라 도시 플랫폼(데이터 허브), 리빙랩, 시범 도시 구축 등 다양한 접근 방식의 스마트시티가 등장하였고 급격한 도시화 문제 해결을 위한 새로운 추진 방안으로 데이터 중심 스마트시티 모델 구축이 논의되고 있다. 이에 본 논문에서는 국내·외 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼에 대한 제도와 사례, 정책동향 및 기술과 그 실태를 조사, 연구하고 이러한 문헌연구와 정책동향 등을 기초로 스마트시티와 진화하는 환경 변화 등을 분석하고, 최종적으로 향후 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼(이하, 스마트시티 플랫폼) 도입 후 가야할 방향에 대하여 기술하였다. 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼 도입에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하기 위하여 기술수용모델(TAM)이론과 기술-조직-환경 프레임워크(TOE)를 기반으로 스마트시티 플랫폼의 체계의 특성을 감안하여 변수 설정과 연구 모형을 설정하였다. 조직 단위의 실증 분석을 실시하기 위해 TOE의 기술적, 조직적, 환경적 요인을 바탕으로 독립변수를 채택하였다. 본 연구모형의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위해 스마트시티 플랫폼 담당자·시민·기업 등을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수된 설문지 중 총 328부의 설문지를 이용하여 최종 분석을 수행하였고 SPSS 23.0 통계프로그램과 AMOS 23.0 분석 도구를 이용하여 가설을 검증하였고 마지막으로 조절변수를 토대로 조절 효과를 분석하였다. 연구 결과 첫째, 스마트시티 플랫폼의 상대적 이점 및 사용 편의성은 인지된 사용 용이성에 영향을 미치고 있다. 이것은 지자체(도시)․기업․시민들은 이미 지자체(도시)에서 제공되는 기존의 서비스를 익숙하게 인식하고 있으므로, 스마트시티 플랫폼의 기능과 서비스에 대해 쉽게 이해를 하고 있다고 생각하고 있으며, 스마트시티 플랫폼을 통해서 다양한 도시 데이터를 이용하는데 어려움이 없기 때문에 업무에 빠르게 사용할 수 있을 것이라 판단된다. 따라서 스마트시티 플랫폼의 사용이 용이할수록 사용자들이 스마트시티 플랫폼 서비스의 활용을 다방면으로 높일 수 있다는 것으로 해석된다. 둘째, TOE의 조직적 요인인 조직 특성의 경우 인지된 사용용이성 및 유용성 모두에 긍정적 영향을 주고 있다. 이것은 향후 스마트시티 플랫폼 도입 시 대규모의 인적, 물적 자원 등이 투입될 가능성이 있지만 조직 내부에 지원할 수 있는 인적, 물적 자원을 보유하고 있다면 스마트시티 플랫폼 도입에 긍정적인 영향을 미치며, 또한 조직의 기술 역량이 스마트시티 플랫폼 도입에 유관한 영향을 미칠 수 있다는 가능성을 보여주는 결과라고 볼 수 있다. 셋째, 법·정책적 지원은 인지된 사용 용이성 및 인지된 유용성에 모두 긍정적 영향을 미쳤으며 이는 정부나 지자체에서 스마트시티 도입과 관련된 법․정책적 지원이 적절하고 신뢰할 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구의 시사점으로는 첫째, 스마트시티 사업이 본격적으로 추진되는 시기에 맞춰 시의적절 하게 연구결과를 도출하여 관련 스마트시티를 추진하는 지자체 공무원이나 스마트시티를 구축하는 업무 종사자들에게 구축 방향이나 도입 계획을 수립할 때 실질적 도움을 줄 것이다. 둘째, 도시 데이터를 확보하고 활용할 수 있는 방안을 스마트시티 플랫폼의 정책적 목표로 삼아야 할 것이다. 이를 위해서는 관련 법률의 정비, 현행 제도의 개선 및 제도적 장치 구축 등이 마련해야 한다. 셋째, 데이터협업 기반의 스마트시티 플랫폼을 도입하면 지자체, 기업, 시민 등 수요자 관점에서 원하는 데이터나 서비스를 받을 수 있다. 그러나 스마트시티 플랫폼에서 모든 도시 서비스를 다 포함할 수 없으므로 도시유형이나 수요자의 유형별로 서비스나 도시데이터 단계별 제공 방안도 추후에 연구되어야 할 것이다. 본 연구의 한계점 및 향후과제로는 본 연구는 설문 대상을 주로 지자체 스마트시티 관련 종사자들로 정하고 설문을 실시하였으나, 국내 지자체 스마트시티 담당자들로부터 응답 받은 설문응답 숫자가 부족하여, 설문 대상을 지자체의 스마트시티 서비스의 수요자로 확대하였다. 이로 인해 지자체 실무담당자들의 도입 의도를 검증하는 연구결과에 한계가 존재하므로 향후 지자체 특성에 맞는 연구가 더 필요하다. 또한, 향후에 데이터 협업기반 스마트시티 플랫폼 도입에 영향을 미치는 다른 요인들을 알아보기 위해서는 본 논문에서 적용한 TOE, TAM 모형 이외에도 추가변수를 발굴하고, 다른 방법론에 적용 가능한 연구모형을 분석하여 본 논문의 연구 모형을 보완한다면 보다 완성된 모형이 수립될 것으로 기대된다.
Recently, smart city has been explored again as a core platform of the fourth industrial revolution that combines various intelligence information technologies such as artificial intelligence, big data, cloud computing, internet of things and machine learning, etc. In addition to providing solutions...
Recently, smart city has been explored again as a core platform of the fourth industrial revolution that combines various intelligence information technologies such as artificial intelligence, big data, cloud computing, internet of things and machine learning, etc. In addition to providing solutions for solving existing urban problems, new technologies are being applied and tested in cities around the world. In other words, smart city with various approaches such as urban platform (data hub), living lab and pilot city construction, etc. has been emerged according to urban conditions. Also, the establishment of smart city model of data center platform is being discussed as a new way to solve the rapid urbanization problem. In this study, I investigate and study the case, system, technology and policy trends and actual situation of smart city platform based on domestic and foreign data collaboration. Based on these literature studies and policy trends, I will review smart city and evolving environment change concretely. Ultimately, smart city platform based on data collaboration (hereinafter referred to as smart city platform) has to be discussed for the future direction of smart city platform. In order to analyze the factors affecting the adoption of the smart city platform, it is necessary to consider the characteristics of the system of smart city platform based on the Technology Acceptance Model (TAM) theory and the Technology-Organization-Environment Framework (TOE). Based on these, variable setting and research model were set up. For the empirical analysis of organizational units, independent variables were adopted based on the technical, organizational and environmental factors of the TOE. In order to verify the reliability and validity of this study model, we conducted questionnaires on smart city platform managers, citizens, and companies. A total of 328 questionnaires collected were used for the final analysis, and the hypothesis was verified using the SPSS 23.0 statistical program and the AMOS 23.0 analysis tool. Finally, the control effect was analyzed based on the control variables. The results of this study are as follows: First, the relative advantages and ease of use of the smart city platform affect the perceived ease of use. Since the local government(city), enterprise and citizen are already familiar with the existing services provided by the local government(city), it is supposed that the functions and services of the smart city platform are easily understood. Because there is no difficulty in using various city data through the smart city platform, the smart city platform can be utilized to works quickly. Therefore, it can be interpreted that the more users can utilize the smart city platform services in various aspects, the easier it is to use the smart city platform. Second, organizational characteristics, which are organizational factors of the TOE, positively affect both perceived ease of use and usefulness. This means that in case the smart city platform is introduced in the future, if a large amount of human and material resources available may be input to support the organization, it will positively affect the introduction of the smart city platform. In addition, it is shown that the technical capability of the organization may have a relevant impact on the introduction of the smart city platform. Third, legal and policy supports had positive effects on both perceived ease of use and perceived usefulness, which mean that legal and policy supports related to the introduction of the smart city by the government and local governments are adequate and reliable. The implications of this study are as follows: First, in accordance with the time when the smart city business is being promoted in earnest, the results of the research are appropriately drawn up so that the local government officials who implement the related smart city utilize to establish the implementation directives and introduction method. Second, the method to secure the utilization of urban data should be the policy goal of smart city platform. In order to do so, it is necessary to prepare relevant laws, improve the current system and establish institutional devices. Third, if smart city platform based on data collaboration is introduced, desired data or services from the perspective of consumers such as local governments, corporations and citizens can be provided. However, since the smart city platform cannot include all urban services, the provision of the service or city data by city types or the consumer types should be studied in the future. The limitations and future tasks of this study are as follows: In this study, the questionnaire survey was conducted mainly on the employees of smart city in the municipalities. Due to the lack of responses to the questionnaire from local government officials in the smart city, the questionnaire was extended to the users of the local government's smart city services. Therefore, there is a limit to the results of the study to verify the intention of local government practitioners. Further research is required to meet the characteristics of local governments in the future. In addition, in order to extract other factors affecting the introduction of the smart city platform based on data collaboration in the future, if additional variables of the TOE and TAM model applied to this study are extracted and other applicable research models are supplemented to extract other factors influencing smart city platform adoption, ultimately, the more completed model is expected to be established.
Recently, smart city has been explored again as a core platform of the fourth industrial revolution that combines various intelligence information technologies such as artificial intelligence, big data, cloud computing, internet of things and machine learning, etc. In addition to providing solutions for solving existing urban problems, new technologies are being applied and tested in cities around the world. In other words, smart city with various approaches such as urban platform (data hub), living lab and pilot city construction, etc. has been emerged according to urban conditions. Also, the establishment of smart city model of data center platform is being discussed as a new way to solve the rapid urbanization problem. In this study, I investigate and study the case, system, technology and policy trends and actual situation of smart city platform based on domestic and foreign data collaboration. Based on these literature studies and policy trends, I will review smart city and evolving environment change concretely. Ultimately, smart city platform based on data collaboration (hereinafter referred to as smart city platform) has to be discussed for the future direction of smart city platform. In order to analyze the factors affecting the adoption of the smart city platform, it is necessary to consider the characteristics of the system of smart city platform based on the Technology Acceptance Model (TAM) theory and the Technology-Organization-Environment Framework (TOE). Based on these, variable setting and research model were set up. For the empirical analysis of organizational units, independent variables were adopted based on the technical, organizational and environmental factors of the TOE. In order to verify the reliability and validity of this study model, we conducted questionnaires on smart city platform managers, citizens, and companies. A total of 328 questionnaires collected were used for the final analysis, and the hypothesis was verified using the SPSS 23.0 statistical program and the AMOS 23.0 analysis tool. Finally, the control effect was analyzed based on the control variables. The results of this study are as follows: First, the relative advantages and ease of use of the smart city platform affect the perceived ease of use. Since the local government(city), enterprise and citizen are already familiar with the existing services provided by the local government(city), it is supposed that the functions and services of the smart city platform are easily understood. Because there is no difficulty in using various city data through the smart city platform, the smart city platform can be utilized to works quickly. Therefore, it can be interpreted that the more users can utilize the smart city platform services in various aspects, the easier it is to use the smart city platform. Second, organizational characteristics, which are organizational factors of the TOE, positively affect both perceived ease of use and usefulness. This means that in case the smart city platform is introduced in the future, if a large amount of human and material resources available may be input to support the organization, it will positively affect the introduction of the smart city platform. In addition, it is shown that the technical capability of the organization may have a relevant impact on the introduction of the smart city platform. Third, legal and policy supports had positive effects on both perceived ease of use and perceived usefulness, which mean that legal and policy supports related to the introduction of the smart city by the government and local governments are adequate and reliable. The implications of this study are as follows: First, in accordance with the time when the smart city business is being promoted in earnest, the results of the research are appropriately drawn up so that the local government officials who implement the related smart city utilize to establish the implementation directives and introduction method. Second, the method to secure the utilization of urban data should be the policy goal of smart city platform. In order to do so, it is necessary to prepare relevant laws, improve the current system and establish institutional devices. Third, if smart city platform based on data collaboration is introduced, desired data or services from the perspective of consumers such as local governments, corporations and citizens can be provided. However, since the smart city platform cannot include all urban services, the provision of the service or city data by city types or the consumer types should be studied in the future. The limitations and future tasks of this study are as follows: In this study, the questionnaire survey was conducted mainly on the employees of smart city in the municipalities. Due to the lack of responses to the questionnaire from local government officials in the smart city, the questionnaire was extended to the users of the local government's smart city services. Therefore, there is a limit to the results of the study to verify the intention of local government practitioners. Further research is required to meet the characteristics of local governments in the future. In addition, in order to extract other factors affecting the introduction of the smart city platform based on data collaboration in the future, if additional variables of the TOE and TAM model applied to this study are extracted and other applicable research models are supplemented to extract other factors influencing smart city platform adoption, ultimately, the more completed model is expected to be established.
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