본 논문은 박물관을 이용하는 학습자들의 자기주도학습 능력을 길러주면서, 학교 연계 교육을 통해 교육 불평등을 해소할 수 있는 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 발전적 방향을 제시해보고자 서술되었다. 오늘날 박물관의 교육적 역할에 대한 중요성은 날로 커지고 있고, 교육효과를 극대화 할 수 있는 곳 또한 박물관이다. 2016년부터 교육부의 자유학기제 정책이 전면 시행되었지만, 본래 취지와는 다르게 진로중심 정책으로 소개되면서 국내 대다수 박물관에서도 자유학기‧년제 교육프로그램을 진로직업체험 중심으로 운영하고 있었다. 본고에서는 중학교 단체를 교육대상으로 하는 국립박물관 17곳, 공립박물관 20곳, 사립‧대학박물관 10곳의 자유학기‧년제 관련 및 학교 연계 교육을 현황 조사하여 다음과 같은 문제점을 도출하였다. 국‧공립 일부를 제외하고 대다수 박물관에서 자유학기‧년제 정책을 진로체험교육으로 인식하고 박물관 학예연구사 직업체험과 타박물관과 유사성이 높은 복원, 보존, 만들기 체험을 운영하고 있었다. 또한 박물관의 교육적 역할의 중요성과 교육환경 변화에 따른 박물관의 효율적인 대응노력이 부족한 문제점도 확인되었다. 그래서 국립춘천박물관, 전쟁기념관, 숭실대학교 한국기독교박물관 자유학년제 교육 운영현황 및 설문조사 결과로 재확인된 문제점을 통해 국내 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 지속적인 발전을 위한 발전 방안 5가지를 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 역사박물관의 문화플랫폼 역할을 제안하였다. 둘째, 역사박물관 교육전담부서 설치와 교육담당자 활성화 및 처우개선을 위한 실효성 있는 정부차원의 제도적 장치가 필요하다고 제안하였다. 셋째, 역사박물관 교육프로그램에 대한 ‘프로그램 인증제도’ 및 정부차원의 시상제도 마련을 제안하였다. 넷째, 역사박물관 자유학기‧년제 체험활동에 스토리텔링 요소를 적용하는 심화 연구가 필요하다고 제안하였다. 다섯째, 역사박물관 공식홈페이지 운영 활성화를 위한 노력이 필요하다고 제안하였다. 그동안 자유학기제 관련 논문들은 많았으나, 박물관에서 중학교 단체를 대상으로 운영되는 자유학기‧년제 교육을 교육부의 자유학기‧년제 정책 본래취지를 이해하면서 ...
본 논문은 박물관을 이용하는 학습자들의 자기주도학습 능력을 길러주면서, 학교 연계 교육을 통해 교육 불평등을 해소할 수 있는 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 발전적 방향을 제시해보고자 서술되었다. 오늘날 박물관의 교육적 역할에 대한 중요성은 날로 커지고 있고, 교육효과를 극대화 할 수 있는 곳 또한 박물관이다. 2016년부터 교육부의 자유학기제 정책이 전면 시행되었지만, 본래 취지와는 다르게 진로중심 정책으로 소개되면서 국내 대다수 박물관에서도 자유학기‧년제 교육프로그램을 진로직업체험 중심으로 운영하고 있었다. 본고에서는 중학교 단체를 교육대상으로 하는 국립박물관 17곳, 공립박물관 20곳, 사립‧대학박물관 10곳의 자유학기‧년제 관련 및 학교 연계 교육을 현황 조사하여 다음과 같은 문제점을 도출하였다. 국‧공립 일부를 제외하고 대다수 박물관에서 자유학기‧년제 정책을 진로체험교육으로 인식하고 박물관 학예연구사 직업체험과 타박물관과 유사성이 높은 복원, 보존, 만들기 체험을 운영하고 있었다. 또한 박물관의 교육적 역할의 중요성과 교육환경 변화에 따른 박물관의 효율적인 대응노력이 부족한 문제점도 확인되었다. 그래서 국립춘천박물관, 전쟁기념관, 숭실대학교 한국기독교박물관 자유학년제 교육 운영현황 및 설문조사 결과로 재확인된 문제점을 통해 국내 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 지속적인 발전을 위한 발전 방안 5가지를 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 역사박물관의 문화플랫폼 역할을 제안하였다. 둘째, 역사박물관 교육전담부서 설치와 교육담당자 활성화 및 처우개선을 위한 실효성 있는 정부차원의 제도적 장치가 필요하다고 제안하였다. 셋째, 역사박물관 교육프로그램에 대한 ‘프로그램 인증제도’ 및 정부차원의 시상제도 마련을 제안하였다. 넷째, 역사박물관 자유학기‧년제 체험활동에 스토리텔링 요소를 적용하는 심화 연구가 필요하다고 제안하였다. 다섯째, 역사박물관 공식홈페이지 운영 활성화를 위한 노력이 필요하다고 제안하였다. 그동안 자유학기제 관련 논문들은 많았으나, 박물관에서 중학교 단체를 대상으로 운영되는 자유학기‧년제 교육을 교육부의 자유학기‧년제 정책 본래취지를 이해하면서 구성주의학습이론을 교육프로그램에 반영하여 운영하고 있는지 연구한 논문은 전무하였다. 그래서 본 논문은 국내 국립‧공립‧사립(대학박물관 포함)박물관 47곳의 자유학기‧년제 관련 교육프로그램을 현황 조사하여 문제점을 분석하였고, 각 박물관 중에서 국립춘천박물관, 전쟁기념관, 숭실대학교 한국기독교박물관 자유학년제 교육프로그램을 표본 조사하여 문제점을 재확인하고 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 발전방안을 제시하였다는 점에서 의미가 있다.
본 논문은 박물관을 이용하는 학습자들의 자기주도학습 능력을 길러주면서, 학교 연계 교육을 통해 교육 불평등을 해소할 수 있는 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 발전적 방향을 제시해보고자 서술되었다. 오늘날 박물관의 교육적 역할에 대한 중요성은 날로 커지고 있고, 교육효과를 극대화 할 수 있는 곳 또한 박물관이다. 2016년부터 교육부의 자유학기제 정책이 전면 시행되었지만, 본래 취지와는 다르게 진로중심 정책으로 소개되면서 국내 대다수 박물관에서도 자유학기‧년제 교육프로그램을 진로직업체험 중심으로 운영하고 있었다. 본고에서는 중학교 단체를 교육대상으로 하는 국립박물관 17곳, 공립박물관 20곳, 사립‧대학박물관 10곳의 자유학기‧년제 관련 및 학교 연계 교육을 현황 조사하여 다음과 같은 문제점을 도출하였다. 국‧공립 일부를 제외하고 대다수 박물관에서 자유학기‧년제 정책을 진로체험교육으로 인식하고 박물관 학예연구사 직업체험과 타박물관과 유사성이 높은 복원, 보존, 만들기 체험을 운영하고 있었다. 또한 박물관의 교육적 역할의 중요성과 교육환경 변화에 따른 박물관의 효율적인 대응노력이 부족한 문제점도 확인되었다. 그래서 국립춘천박물관, 전쟁기념관, 숭실대학교 한국기독교박물관 자유학년제 교육 운영현황 및 설문조사 결과로 재확인된 문제점을 통해 국내 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 지속적인 발전을 위한 발전 방안 5가지를 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 역사박물관의 문화플랫폼 역할을 제안하였다. 둘째, 역사박물관 교육전담부서 설치와 교육담당자 활성화 및 처우개선을 위한 실효성 있는 정부차원의 제도적 장치가 필요하다고 제안하였다. 셋째, 역사박물관 교육프로그램에 대한 ‘프로그램 인증제도’ 및 정부차원의 시상제도 마련을 제안하였다. 넷째, 역사박물관 자유학기‧년제 체험활동에 스토리텔링 요소를 적용하는 심화 연구가 필요하다고 제안하였다. 다섯째, 역사박물관 공식홈페이지 운영 활성화를 위한 노력이 필요하다고 제안하였다. 그동안 자유학기제 관련 논문들은 많았으나, 박물관에서 중학교 단체를 대상으로 운영되는 자유학기‧년제 교육을 교육부의 자유학기‧년제 정책 본래취지를 이해하면서 구성주의 학습이론을 교육프로그램에 반영하여 운영하고 있는지 연구한 논문은 전무하였다. 그래서 본 논문은 국내 국립‧공립‧사립(대학박물관 포함)박물관 47곳의 자유학기‧년제 관련 교육프로그램을 현황 조사하여 문제점을 분석하였고, 각 박물관 중에서 국립춘천박물관, 전쟁기념관, 숭실대학교 한국기독교박물관 자유학년제 교육프로그램을 표본 조사하여 문제점을 재확인하고 역사박물관 자유학기‧년제 교육의 발전방안을 제시하였다는 점에서 의미가 있다.
This paper was described to develop self-directed learning skills for learners using museums, and to present a developmental direction of the historical museum's free semester and learning year system to resolve educational inequality through school-linked education. The importance of the educat...
This paper was described to develop self-directed learning skills for learners using museums, and to present a developmental direction of the historical museum's free semester and learning year system to resolve educational inequality through school-linked education. The importance of the educational role of museums today is growing and it is also a museum that can maximize educational effects. Since 2016, the Ministry of Education's free semester system policy has been fully implemented, but since it was introduced as a career-oriented policy, most museums in Korea have been operating free semester and learning year system based on career experience. In this paper, the following problems were identified by conducting a survey on current status of school-linked education programs, related to the free semester and learning year system of 17 national museums, 20 public museums, 10 private and university museums for middle school groups. Except for some parts of the national and public museums, most museums recognized the free semester and learning year system policy as career experience education, and operated the experience of museum curator and the restoration, preservation, and making experience similar to other museums. Also, the importance of the educational role of the museum and the lack of effective response efforts due to changes in the educational environment have been identified. Thus, through the problems affirmed by the National Chuncheon Museum, War Memorial Hall, and the Korean Christian Museum at Soongsil University Free learning year system, five measures were proposed for continuous development of the free semester and learning year system. First, It suggested that historical museum take the role of culture platform. Second, it proposed that effective government-level institutional systems should be required to install the historical museum's education department, activate education personnel, and improve treatment. Third, it proposed to prepare a ‘program certification system’ and a government-level award system for historical museum education programs. Fourth, it was proposed that further study that applies storytelling elements to the historical museum's experience activities of free semester and learning year system is necessary. Fifth, It suggested that efforts should be made to activate the official website of the historical museum. There have been many papers on the free semester system, but there was no paper that studied whether the historical museum operated a free semester and learning year system for middle school groups by reflecting the organizing constructivist learning theory in its education program while understanding the original purpose of the ministry's free semester and learning year system policy. Therefore, this paper analyzed the problems by survey the current status of the education programs related to the free semester and learning year system in 47 national, public, and private(including the university) museum, and it is meaningful that do a sample survey the National Chuncheon Museum, the War Memorial of Korea, and the Korean Christian Museum at Soongsil University, from each museum have been examined to reaffirm the problem and suggested ways to develop the education of the free semester and learning year system in historical museum.
This paper was described to develop self-directed learning skills for learners using museums, and to present a developmental direction of the historical museum's free semester and learning year system to resolve educational inequality through school-linked education. The importance of the educational role of museums today is growing and it is also a museum that can maximize educational effects. Since 2016, the Ministry of Education's free semester system policy has been fully implemented, but since it was introduced as a career-oriented policy, most museums in Korea have been operating free semester and learning year system based on career experience. In this paper, the following problems were identified by conducting a survey on current status of school-linked education programs, related to the free semester and learning year system of 17 national museums, 20 public museums, 10 private and university museums for middle school groups. Except for some parts of the national and public museums, most museums recognized the free semester and learning year system policy as career experience education, and operated the experience of museum curator and the restoration, preservation, and making experience similar to other museums. Also, the importance of the educational role of the museum and the lack of effective response efforts due to changes in the educational environment have been identified. Thus, through the problems affirmed by the National Chuncheon Museum, War Memorial Hall, and the Korean Christian Museum at Soongsil University Free learning year system, five measures were proposed for continuous development of the free semester and learning year system. First, It suggested that historical museum take the role of culture platform. Second, it proposed that effective government-level institutional systems should be required to install the historical museum's education department, activate education personnel, and improve treatment. Third, it proposed to prepare a ‘program certification system’ and a government-level award system for historical museum education programs. Fourth, it was proposed that further study that applies storytelling elements to the historical museum's experience activities of free semester and learning year system is necessary. Fifth, It suggested that efforts should be made to activate the official website of the historical museum. There have been many papers on the free semester system, but there was no paper that studied whether the historical museum operated a free semester and learning year system for middle school groups by reflecting the organizing constructivist learning theory in its education program while understanding the original purpose of the ministry's free semester and learning year system policy. Therefore, this paper analyzed the problems by survey the current status of the education programs related to the free semester and learning year system in 47 national, public, and private(including the university) museum, and it is meaningful that do a sample survey the National Chuncheon Museum, the War Memorial of Korea, and the Korean Christian Museum at Soongsil University, from each museum have been examined to reaffirm the problem and suggested ways to develop the education of the free semester and learning year system in historical museum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.