본 연구는 한국 현대시론에 수용된 몽타주 기법을 통합적으로 살펴보고 몽타주 기법을 탐색·점검하였다. 또한 김기림·조향·김준오·이승훈·황지우의 시론에서 드러나는 몽타주의 공통점과 차이점을 살펴보며, 현대시에 몽타주 기법이 반영된 실험적 양상을 분석하였다. 먼저 김기림·조향·김준오·이승훈·황지우의 시론에 나타난 몽타주의 원리와 특성에 대해 살펴보았다. 김기림은 새로운 창작기법으로 몽타주 이론을 내세우며 시와 시론에 적극적으로 몽타주를 수용함으로써 몽타주라는 개념을 선취적으로 받아들였다. 그는 이러한 영화의 몽타주가 ‘센티멘털리즘’을 보여주는 기존의 시를 넘어설 수 있는 수단으로 보았다. 김기림이 받아들인 몽타주의 문제는 단순한 방법론적 문제만은 아니었으며, 작가의 상상력이 입체적으로 ‘구성’될 수 있는지에 대한 시학적 가능성과 일제 강점기 조선의 문학적 방향성을 노정하는 복합적인 문제였다. ...
본 연구는 한국 현대시론에 수용된 몽타주 기법을 통합적으로 살펴보고 몽타주 기법을 탐색·점검하였다. 또한 김기림·조향·김준오·이승훈·황지우의 시론에서 드러나는 몽타주의 공통점과 차이점을 살펴보며, 현대시에 몽타주 기법이 반영된 실험적 양상을 분석하였다. 먼저 김기림·조향·김준오·이승훈·황지우의 시론에 나타난 몽타주의 원리와 특성에 대해 살펴보았다. 김기림은 새로운 창작기법으로 몽타주 이론을 내세우며 시와 시론에 적극적으로 몽타주를 수용함으로써 몽타주라는 개념을 선취적으로 받아들였다. 그는 이러한 영화의 몽타주가 ‘센티멘털리즘’을 보여주는 기존의 시를 넘어설 수 있는 수단으로 보았다. 김기림이 받아들인 몽타주의 문제는 단순한 방법론적 문제만은 아니었으며, 작가의 상상력이 입체적으로 ‘구성’될 수 있는지에 대한 시학적 가능성과 일제 강점기 조선의 문학적 방향성을 노정하는 복합적인 문제였다. 조향은 큐비즘의 특성인 ‘동시성’의 예를 들어 ‘시간적 다질성’을 그의 시에 구현하고자 했다. 김준오는 시가 근본적으로 추구하고자 하는 것이 ‘동일성’이라고 보았는데, 자아와 세계가 대결하는 방식인 ‘비동일성’의 원리를 통해 ‘비동일성’이 보여주는 비인간화의 현상이 ‘동일성’의 상실을 보여줌을 밝혔다. 이승훈은 파편적 시쓰기인 몽타주가 후기 현대에서 삶을 그대로 나타내는 것이라고 보았고, 인간의 한계를 넘어서기 위한 새로운 시적 모험으로 보고 현대시의 가능성을 모색했다. 김준오와 이승훈의 작업은 그동안 누적되어왔던 모더니즘 시의 영향관계를 분석하면서 몽타주의 원리 또한 탐색함으로써 몽타주 기법을 이론화시켰다. 황지우 문학의 정치성은 ‘침묵’이 드러내주지 못하는 은폐된 현실을 벗겨내려고 하는 데에 있으며, 이러한 의도는 충돌하고 갈등하는 현실의 장면들을 텍스트의 공간 안으로 중첩시키는 몽타주 기법에서 드러난다. 황지우의 몽타주는 기존의 민중시가 선언적이고 선동적인 방식으로 고정화되었음을 비판하고, 리얼리즘 시 전체의 정치성이 약화되어 가는 현실에서 정치성을 고취시키고자 하는 실험이었다. 본 연구는 이를 바탕으로 실제 시 창작에 몽타주 기법을 수용하고 실험한 시인들의 작품과 그 양상을 분석해 보았다. 먼저 조향의 시에 나타난 전쟁 체험과 초현실주의의 연관성과 더불어 그가 추구하고자 했던 ‘시네 포엠’에 대해 알아보았다. 이때 조향 시의 몽타주는 ‘재구성’의 방식을 따르고 있다. ‘재구성’은 현실의 시·공간을 동시동존(同時同存)하게 만드는 역할을 한다. 조향은 해방 직후부터 초현실주의적 시세계를 드러내었다. 본격적인 문학적 작업이 해방 직후부터였다는 사실은 그의 시가 역사·사회적인 바탕과 크게 관련 있음을 암시한다. 이처럼 전쟁은 모더니즘을 확대하게 한 가장 중요한 원인 중 하나로 작용하였다. ‘시네 포엠’은 회화와 음향을 동시적으로 존재하게 할 수 있는 문학적 실험이었다. 이 실험에는 모든 것이 폐허로 변한 전쟁 이후의 현실세계로부터 벗어나 ‘사차원’의 세계를 전개해 나가고자 하는 자의 극한의 불안과 슬픔의 정서가 존재한다. 조향의 몽타주 기법은 시간을 동일한 공간 안에 조합시키려는 ‘변주’의 과정을 통해 시간성의 차원을 기존 세계에 동시적으로 병존시키려는 큐비즘의 특성을 드러낸다. 이승훈의 시에서 가장 두드러지게 나타나는 특징은 자아 탐구에 대한 문제라고 할 수 있다. 본 연구는 이승훈의 1960∼80년대의 초기시와 1990년대 이후 중·후기시의 특징을 비교하고, 뱅상 아미엘의 ‘담론 몽타주’와 ‘대응 몽타주’를 대응하여 시 의식의 변천 양상을 분석해보았다. 이승훈의 초기시는 모더니즘의 특징인 파편화된 언술, 세계의 재구성 등이 나타나고 있으며 아미엘의 ‘담론 몽타주’의 유형과 유사한 특징을 지닌다. 이승훈의 중기시가 기존의 고정관념이나 이항대립체계를 해체하는 데에 초점이 맞춰져 있었다면, 후기시는 그러한 포스트모더니즘의 입장을 불교적 사상을 통해 나타내고 있으며, 중기시와 마찬가지로 형식미학적으로 ‘대응 몽타주’에 대응하고 있다. 또한 에이젠슈테인의 몽타주 이론을 중심으로 황지우 시에 쓰인 몽타주 기법을 분석함으로써 황지우가 의도하고자 하는 ‘지적 효과’에 대해 살펴보았다. 쇼트는 하나의 이미지로 서로 충돌하며 이 시각적 충돌이 쇼트를 구분할 수 있는 지점이다. 1980년대의 민중시가 억압된 피지배층의 고통에 초점이 맞추어 있었다면 황지우의 시는 이러한 현실을 해체함으로써 지적 쾌감과 함께 해학을 유발한다. 이러한 몽타주의 충격 효과는 기존 전통 시문법의 숭고함과 엄숙함을 파괴해버리는 것이다. ‘비일치’의 원리는 다양한 예술적 요소들 사이의 조화보다는 노골적인 불협화음과 갈등을 강조한 것이다. 이때 독자는 몽타주를 통해 현실의 파편들을 재편성함으로써 완성된 새로운 의미를 체득하게 된다. 독자는 몽타주에서 드러나는 다성적인 목소리들을 통해 일상을 낯선 것으로 인식하는 동시에 망각된 현실을 자각할 수 있게 된다. 독자의 지적 정서를 질적으로 변화시키고 전이시키는 몽타주의 구성 원리를 통해 황지우가 드러내려고 했던 바는 일상성에 함몰된 역사 인식과 관습화된 소시민들의 일상, 숭고함이 사라진 시대 등의 비판이었다. 마지막으로 로버트 험프리의 시·공간 몽타주를 바탕으로 장경린 시가 기존의 역사적 사건과 1980∼90년대의 정치·사회적 현실을 어떻게 반영하는지 알아보았다. 먼저 앙장브망의 효과를 통해 장경린 시의 특징적인 형태를 분석하였다. 앙장브망은 시간과 공간의 급속한 충돌을 유예하는 역할, 일종의 서정적 표현으로서의 역할, 시간과 공간을 접합하는 역할을 수행한다. 장경린은 시간 몽타주와 공간 몽타주 기법을 이용하여 역사적 사건과 일상적 사건의 급속한 충돌을 통해 세계의 재구성을 꾀한다. 1980년대 이후의 몽타주 시는 세계에 대한 폭로와 해체를 통해 세계를 재편성하고 모순을 극복하고자 하였다. 특히 장경린의 시가 갖는 시사점은 역사적 사건과 일상적 사건의 병치를 통해 나타나는 모순성이 그대로 역사와 일상을 동시에 비판하고 그 시대에 살고 있는 자신까지 비판한다는 점 등이다. 시·공간의 몽타주는 단순한 기법상의 충돌 효과만을 보여주는 것이 아니라 세계를 재구성하려는 의도 또한 포함되어 있으며 이를 통하여 인간소외를 드러낸다. 우리 현대시에서 몽타주는 모더니즘과 사회주의 이데올로기의 영향을 받은 예술적 호기심으로부터 ‘새로운 시’를 위한 수단을 거쳐, 기존의 문학적 체계와 사회역사적 권력을 해체하고자 하는 실험에까지 이어진다. 1980년대 모더니즘 시의 몽타주가 질서와 체계의 억압을 저항하고 탈피하고자 하였다면, 21세기의 시들은 미학적 족쇄가 풀어진 문학적 공간에서 무력하고 무의미한 현대인의 자아와 세계의 모순들을 자유롭게 표현하고 있다.
본 연구는 한국 현대시론에 수용된 몽타주 기법을 통합적으로 살펴보고 몽타주 기법을 탐색·점검하였다. 또한 김기림·조향·김준오·이승훈·황지우의 시론에서 드러나는 몽타주의 공통점과 차이점을 살펴보며, 현대시에 몽타주 기법이 반영된 실험적 양상을 분석하였다. 먼저 김기림·조향·김준오·이승훈·황지우의 시론에 나타난 몽타주의 원리와 특성에 대해 살펴보았다. 김기림은 새로운 창작기법으로 몽타주 이론을 내세우며 시와 시론에 적극적으로 몽타주를 수용함으로써 몽타주라는 개념을 선취적으로 받아들였다. 그는 이러한 영화의 몽타주가 ‘센티멘털리즘’을 보여주는 기존의 시를 넘어설 수 있는 수단으로 보았다. 김기림이 받아들인 몽타주의 문제는 단순한 방법론적 문제만은 아니었으며, 작가의 상상력이 입체적으로 ‘구성’될 수 있는지에 대한 시학적 가능성과 일제 강점기 조선의 문학적 방향성을 노정하는 복합적인 문제였다. 조향은 큐비즘의 특성인 ‘동시성’의 예를 들어 ‘시간적 다질성’을 그의 시에 구현하고자 했다. 김준오는 시가 근본적으로 추구하고자 하는 것이 ‘동일성’이라고 보았는데, 자아와 세계가 대결하는 방식인 ‘비동일성’의 원리를 통해 ‘비동일성’이 보여주는 비인간화의 현상이 ‘동일성’의 상실을 보여줌을 밝혔다. 이승훈은 파편적 시쓰기인 몽타주가 후기 현대에서 삶을 그대로 나타내는 것이라고 보았고, 인간의 한계를 넘어서기 위한 새로운 시적 모험으로 보고 현대시의 가능성을 모색했다. 김준오와 이승훈의 작업은 그동안 누적되어왔던 모더니즘 시의 영향관계를 분석하면서 몽타주의 원리 또한 탐색함으로써 몽타주 기법을 이론화시켰다. 황지우 문학의 정치성은 ‘침묵’이 드러내주지 못하는 은폐된 현실을 벗겨내려고 하는 데에 있으며, 이러한 의도는 충돌하고 갈등하는 현실의 장면들을 텍스트의 공간 안으로 중첩시키는 몽타주 기법에서 드러난다. 황지우의 몽타주는 기존의 민중시가 선언적이고 선동적인 방식으로 고정화되었음을 비판하고, 리얼리즘 시 전체의 정치성이 약화되어 가는 현실에서 정치성을 고취시키고자 하는 실험이었다. 본 연구는 이를 바탕으로 실제 시 창작에 몽타주 기법을 수용하고 실험한 시인들의 작품과 그 양상을 분석해 보았다. 먼저 조향의 시에 나타난 전쟁 체험과 초현실주의의 연관성과 더불어 그가 추구하고자 했던 ‘시네 포엠’에 대해 알아보았다. 이때 조향 시의 몽타주는 ‘재구성’의 방식을 따르고 있다. ‘재구성’은 현실의 시·공간을 동시동존(同時同存)하게 만드는 역할을 한다. 조향은 해방 직후부터 초현실주의적 시세계를 드러내었다. 본격적인 문학적 작업이 해방 직후부터였다는 사실은 그의 시가 역사·사회적인 바탕과 크게 관련 있음을 암시한다. 이처럼 전쟁은 모더니즘을 확대하게 한 가장 중요한 원인 중 하나로 작용하였다. ‘시네 포엠’은 회화와 음향을 동시적으로 존재하게 할 수 있는 문학적 실험이었다. 이 실험에는 모든 것이 폐허로 변한 전쟁 이후의 현실세계로부터 벗어나 ‘사차원’의 세계를 전개해 나가고자 하는 자의 극한의 불안과 슬픔의 정서가 존재한다. 조향의 몽타주 기법은 시간을 동일한 공간 안에 조합시키려는 ‘변주’의 과정을 통해 시간성의 차원을 기존 세계에 동시적으로 병존시키려는 큐비즘의 특성을 드러낸다. 이승훈의 시에서 가장 두드러지게 나타나는 특징은 자아 탐구에 대한 문제라고 할 수 있다. 본 연구는 이승훈의 1960∼80년대의 초기시와 1990년대 이후 중·후기시의 특징을 비교하고, 뱅상 아미엘의 ‘담론 몽타주’와 ‘대응 몽타주’를 대응하여 시 의식의 변천 양상을 분석해보았다. 이승훈의 초기시는 모더니즘의 특징인 파편화된 언술, 세계의 재구성 등이 나타나고 있으며 아미엘의 ‘담론 몽타주’의 유형과 유사한 특징을 지닌다. 이승훈의 중기시가 기존의 고정관념이나 이항대립체계를 해체하는 데에 초점이 맞춰져 있었다면, 후기시는 그러한 포스트모더니즘의 입장을 불교적 사상을 통해 나타내고 있으며, 중기시와 마찬가지로 형식미학적으로 ‘대응 몽타주’에 대응하고 있다. 또한 에이젠슈테인의 몽타주 이론을 중심으로 황지우 시에 쓰인 몽타주 기법을 분석함으로써 황지우가 의도하고자 하는 ‘지적 효과’에 대해 살펴보았다. 쇼트는 하나의 이미지로 서로 충돌하며 이 시각적 충돌이 쇼트를 구분할 수 있는 지점이다. 1980년대의 민중시가 억압된 피지배층의 고통에 초점이 맞추어 있었다면 황지우의 시는 이러한 현실을 해체함으로써 지적 쾌감과 함께 해학을 유발한다. 이러한 몽타주의 충격 효과는 기존 전통 시문법의 숭고함과 엄숙함을 파괴해버리는 것이다. ‘비일치’의 원리는 다양한 예술적 요소들 사이의 조화보다는 노골적인 불협화음과 갈등을 강조한 것이다. 이때 독자는 몽타주를 통해 현실의 파편들을 재편성함으로써 완성된 새로운 의미를 체득하게 된다. 독자는 몽타주에서 드러나는 다성적인 목소리들을 통해 일상을 낯선 것으로 인식하는 동시에 망각된 현실을 자각할 수 있게 된다. 독자의 지적 정서를 질적으로 변화시키고 전이시키는 몽타주의 구성 원리를 통해 황지우가 드러내려고 했던 바는 일상성에 함몰된 역사 인식과 관습화된 소시민들의 일상, 숭고함이 사라진 시대 등의 비판이었다. 마지막으로 로버트 험프리의 시·공간 몽타주를 바탕으로 장경린 시가 기존의 역사적 사건과 1980∼90년대의 정치·사회적 현실을 어떻게 반영하는지 알아보았다. 먼저 앙장브망의 효과를 통해 장경린 시의 특징적인 형태를 분석하였다. 앙장브망은 시간과 공간의 급속한 충돌을 유예하는 역할, 일종의 서정적 표현으로서의 역할, 시간과 공간을 접합하는 역할을 수행한다. 장경린은 시간 몽타주와 공간 몽타주 기법을 이용하여 역사적 사건과 일상적 사건의 급속한 충돌을 통해 세계의 재구성을 꾀한다. 1980년대 이후의 몽타주 시는 세계에 대한 폭로와 해체를 통해 세계를 재편성하고 모순을 극복하고자 하였다. 특히 장경린의 시가 갖는 시사점은 역사적 사건과 일상적 사건의 병치를 통해 나타나는 모순성이 그대로 역사와 일상을 동시에 비판하고 그 시대에 살고 있는 자신까지 비판한다는 점 등이다. 시·공간의 몽타주는 단순한 기법상의 충돌 효과만을 보여주는 것이 아니라 세계를 재구성하려는 의도 또한 포함되어 있으며 이를 통하여 인간소외를 드러낸다. 우리 현대시에서 몽타주는 모더니즘과 사회주의 이데올로기의 영향을 받은 예술적 호기심으로부터 ‘새로운 시’를 위한 수단을 거쳐, 기존의 문학적 체계와 사회역사적 권력을 해체하고자 하는 실험에까지 이어진다. 1980년대 모더니즘 시의 몽타주가 질서와 체계의 억압을 저항하고 탈피하고자 하였다면, 21세기의 시들은 미학적 족쇄가 풀어진 문학적 공간에서 무력하고 무의미한 현대인의 자아와 세계의 모순들을 자유롭게 표현하고 있다.
This research has syntagmatically investigated the montage theory that has been accommodated to the Korean contemporary poetry, and explored·inspected the montage theory. Also, whilst examining the montage that appears in literary criticism of Kim Ki-rim·Jo Hyang·Kim Jun-ho·Lee Seung-hun·Hwang Ji-wo...
This research has syntagmatically investigated the montage theory that has been accommodated to the Korean contemporary poetry, and explored·inspected the montage theory. Also, whilst examining the montage that appears in literary criticism of Kim Ki-rim·Jo Hyang·Kim Jun-ho·Lee Seung-hun·Hwang Ji-woo and their common feature and differences, this research has analyzed the experimental appearance that has applied the montage theory to the contemporary theory. Firstly, the fundamental and characteristic of montages that appeared in the literary criticism of Kim Ki-rim·Jo Hyang·Kim Jun-oh·Lee Seung-hun·Hwang Ji-woo have been studied. Kim Ki-rim has brought forth the montage theory through a new creative method, and by actively preoccupying the principle called montage to poetry and poetry criticism. He saw that the montage of these films were methods that could overcome the general poetry which shows ‘sentimentalism’. The problem of the montage that Kim Ki-rim has accepted was not simple methodological issues, but rather, it was two complex issues which exposed the poetic possibility if the imagination of the writer can be ‘conceptualized’, and another that exposed the literary directional nature of the Joseon Era under the Japanese Occupation. Jo Hyang desired to materialize the ‘timely heterogeneity’ by taking the example of ‘synchronism’, which is a characteristic of Cubism, into his poetry. Kim Jun-oh believed that it was ‘oneness’ that poetry essentially pursues, and through the principle of ‘non-identity’ that the self-awareness collides against the world, he revealed that the phenomena of dehumanization that ‘non-identity’ shows a loss of ‘oneness’. Lee Seung-hun understood that montage, which is a fragmentary poetry writing, is how life is shown as it is in later Modern Era, saw it as a new poetic adventure to overcome a human’s limit, and therefore sought the possibility of Modern poetry. The work of Kim Jun-oh and Lee Seung-hun has theorized the montage method by analyzing Modernism poetry’s influential relationship and exploring the principles of montage. The nature of Hwang Ji-woo 's literature remains at the goal of exposing the enclosed reality that the ‘silence’ cannot reveal, and the intention of her works are exposed in the montage technique that reiterate the scenes of reality that collide and conflict into the text’s space. Hwang Ji-woo 's montage was an experiment to criticize that people’s poetry are fixed in a declarative form or an instigated form, and it was an experiment to inspire politics in reality which politics of whole realism poetry is started to become weakened. This research has, based on this knowledge, analyzed the works of poets who have accommodated the montage technique in creating their works, and compared their appearances. Firstly, together with the correlation of experience in war and surrealism that appeared in his poetry, the ‘ciné-poème’ that he wanted to pursue was examined. At this point, montage in Jo Hyang has been following the technique of ‘reformation’. ‘Reformation’ plays a role to make the reality’s hour · space to simultaneously coexist(同時同存). Jo Hyang expressed a surrealistic poetic world even immediately after the liberation of his country. The fact that his literary activities started immediately after liberation of Korea suggests that his poetry is significantly related to historical·social backgrounds. In this way, war affected as the most important cause that widened Modernism. ‘Ciné-poème’ was a literary experiment that could allow dialogue and music to co-exist together. In this experiment, the person escapes the real world which everything was reduced to ashes, and the sentiment of extreme anger and sadness remain that desires the person to continue the world of ‘four dimension’. Jo Hyang’s montage technique expresses the characteristic of Cubism that aims to allow simultaneous co-existence of temporal dimension through a process of ‘variation’ that desires to combine time in the same space. The most outstanding characteristic that appears from Lee Seung-hun’s poetry is his problem regarding self-exploration. This research has compared the characteristics of Lee Seung-hun’s 1960∼80s’ early poetry, and compared the characteristics of middle·late poetry after 1990s. Also, by corresponding ‘Discussion Montage’ and ‘Correspondence Montage’ by Vincent Amiel, the research has analyzed the transitioning appearance of literary consciousness. The early poetry of Lee Seung-hun expresses fragmented enunciation, which is a characteristic of Modernism, and reconstruction of the world, which bears the similar characteristic and form towards Amiel’s ‘Discussion Montage’. If Lee Seung-hun’s mid-period poetry were focused on dismantling stereotypes and binary opposition system, his late-period poetry are expressing his post-modernism through Buddhist theologies, and as middle-period poetry, he is corresponding in an aesthethical form to the ‘Correspondence Montage’. Also, centering on the montage theory of Eisenstein, the research has examined the ‘intellectual effect’ that Hwang Ji-woo intends by analyzing the montage technique that is used in his poetry. A shot is one image, and it is a point where collisions occur from each direction, and this visual collision is what allows a person to discern a shot. If his poetry were focused on the suffering of subjugated class which people’s poetry were suppressed, Hwang Ji-woo induces intellectual pleasure as well as humor by disarming this painful reality. This impactful power of montage can destroy the general traditional grammar and poetic laws. The principle of ‘non-identity’ emphasized the conflict between blatant dissonance rather than the harmony diverse artistic factors. At this point, by reorganizing the reality’s fragments through montage, they are able to obtain new finished meanings. Through the multi-natured voices that are revealed from montage, the readers are able to understand their daily lives as not new, but can be self-aware of their effaced society. The criticism that Hwang Ji-woo wanted to reveal through the montage’s composed principle that changes as well as metastasizes a reader’s intellectual sentiment was the awareness of history that was sunk in everyday life, era that is no longer noble, and others. Lastly, based on the time·space montage of Robert Humphrey, this research has identified how the poetry of Jang Kyung-rin accommodates the general historical situations and the political·social reality of 1980s∼90s. First of all, through the effect of Enjambment, the characteristic form of Jang Kyung-rin’s poetry has been analyzed. Enjambment plays a role to postpone an extremely fast collision, a role to be used as a lyrical expression. and a role to connect time and space. Jang Kyung-rin has used the time montage and space montage techniques, and with the extreme collision of historical events as well as everyday events, attempting a reconstitution of the world. The montage poetry after 1980s aimed to restructured the world and overcome any abnormalities through the disclosure and dissolution of the world. Especially, the implications that Jang Kyung-rin’s poetry bear state that, through historical and everyday events’ juxtaposition, the contradictoriness that appear as a result, and it criticizes the history as well as history at the same time; this includes the person themselves. The montage of time·space is not only showing a colliding effect of a simple technique, but it also includes the intention to reconstitute the world also, and through this, the technique reveals human alienation. In contemporary poetry, montage starts from the artistic curiosity that has received the inspiration of modernism and Socialism ideologie, passing through as a method for ‘new poetry’, to an experiment in order to dismantle the preexisting literary structure and socio-historical authority. If modernism’s montage of the 1980s wanted to resist and shed away from the order and system, the contemporary poetry of the 21st century express the powerless and meaningless self-consciousness with untangled aesthetic shackles, and show the faults of this world freely.
This research has syntagmatically investigated the montage theory that has been accommodated to the Korean contemporary poetry, and explored·inspected the montage theory. Also, whilst examining the montage that appears in literary criticism of Kim Ki-rim·Jo Hyang·Kim Jun-ho·Lee Seung-hun·Hwang Ji-woo and their common feature and differences, this research has analyzed the experimental appearance that has applied the montage theory to the contemporary theory. Firstly, the fundamental and characteristic of montages that appeared in the literary criticism of Kim Ki-rim·Jo Hyang·Kim Jun-oh·Lee Seung-hun·Hwang Ji-woo have been studied. Kim Ki-rim has brought forth the montage theory through a new creative method, and by actively preoccupying the principle called montage to poetry and poetry criticism. He saw that the montage of these films were methods that could overcome the general poetry which shows ‘sentimentalism’. The problem of the montage that Kim Ki-rim has accepted was not simple methodological issues, but rather, it was two complex issues which exposed the poetic possibility if the imagination of the writer can be ‘conceptualized’, and another that exposed the literary directional nature of the Joseon Era under the Japanese Occupation. Jo Hyang desired to materialize the ‘timely heterogeneity’ by taking the example of ‘synchronism’, which is a characteristic of Cubism, into his poetry. Kim Jun-oh believed that it was ‘oneness’ that poetry essentially pursues, and through the principle of ‘non-identity’ that the self-awareness collides against the world, he revealed that the phenomena of dehumanization that ‘non-identity’ shows a loss of ‘oneness’. Lee Seung-hun understood that montage, which is a fragmentary poetry writing, is how life is shown as it is in later Modern Era, saw it as a new poetic adventure to overcome a human’s limit, and therefore sought the possibility of Modern poetry. The work of Kim Jun-oh and Lee Seung-hun has theorized the montage method by analyzing Modernism poetry’s influential relationship and exploring the principles of montage. The nature of Hwang Ji-woo 's literature remains at the goal of exposing the enclosed reality that the ‘silence’ cannot reveal, and the intention of her works are exposed in the montage technique that reiterate the scenes of reality that collide and conflict into the text’s space. Hwang Ji-woo 's montage was an experiment to criticize that people’s poetry are fixed in a declarative form or an instigated form, and it was an experiment to inspire politics in reality which politics of whole realism poetry is started to become weakened. This research has, based on this knowledge, analyzed the works of poets who have accommodated the montage technique in creating their works, and compared their appearances. Firstly, together with the correlation of experience in war and surrealism that appeared in his poetry, the ‘ciné-poème’ that he wanted to pursue was examined. At this point, montage in Jo Hyang has been following the technique of ‘reformation’. ‘Reformation’ plays a role to make the reality’s hour · space to simultaneously coexist(同時同存). Jo Hyang expressed a surrealistic poetic world even immediately after the liberation of his country. The fact that his literary activities started immediately after liberation of Korea suggests that his poetry is significantly related to historical·social backgrounds. In this way, war affected as the most important cause that widened Modernism. ‘Ciné-poème’ was a literary experiment that could allow dialogue and music to co-exist together. In this experiment, the person escapes the real world which everything was reduced to ashes, and the sentiment of extreme anger and sadness remain that desires the person to continue the world of ‘four dimension’. Jo Hyang’s montage technique expresses the characteristic of Cubism that aims to allow simultaneous co-existence of temporal dimension through a process of ‘variation’ that desires to combine time in the same space. The most outstanding characteristic that appears from Lee Seung-hun’s poetry is his problem regarding self-exploration. This research has compared the characteristics of Lee Seung-hun’s 1960∼80s’ early poetry, and compared the characteristics of middle·late poetry after 1990s. Also, by corresponding ‘Discussion Montage’ and ‘Correspondence Montage’ by Vincent Amiel, the research has analyzed the transitioning appearance of literary consciousness. The early poetry of Lee Seung-hun expresses fragmented enunciation, which is a characteristic of Modernism, and reconstruction of the world, which bears the similar characteristic and form towards Amiel’s ‘Discussion Montage’. If Lee Seung-hun’s mid-period poetry were focused on dismantling stereotypes and binary opposition system, his late-period poetry are expressing his post-modernism through Buddhist theologies, and as middle-period poetry, he is corresponding in an aesthethical form to the ‘Correspondence Montage’. Also, centering on the montage theory of Eisenstein, the research has examined the ‘intellectual effect’ that Hwang Ji-woo intends by analyzing the montage technique that is used in his poetry. A shot is one image, and it is a point where collisions occur from each direction, and this visual collision is what allows a person to discern a shot. If his poetry were focused on the suffering of subjugated class which people’s poetry were suppressed, Hwang Ji-woo induces intellectual pleasure as well as humor by disarming this painful reality. This impactful power of montage can destroy the general traditional grammar and poetic laws. The principle of ‘non-identity’ emphasized the conflict between blatant dissonance rather than the harmony diverse artistic factors. At this point, by reorganizing the reality’s fragments through montage, they are able to obtain new finished meanings. Through the multi-natured voices that are revealed from montage, the readers are able to understand their daily lives as not new, but can be self-aware of their effaced society. The criticism that Hwang Ji-woo wanted to reveal through the montage’s composed principle that changes as well as metastasizes a reader’s intellectual sentiment was the awareness of history that was sunk in everyday life, era that is no longer noble, and others. Lastly, based on the time·space montage of Robert Humphrey, this research has identified how the poetry of Jang Kyung-rin accommodates the general historical situations and the political·social reality of 1980s∼90s. First of all, through the effect of Enjambment, the characteristic form of Jang Kyung-rin’s poetry has been analyzed. Enjambment plays a role to postpone an extremely fast collision, a role to be used as a lyrical expression. and a role to connect time and space. Jang Kyung-rin has used the time montage and space montage techniques, and with the extreme collision of historical events as well as everyday events, attempting a reconstitution of the world. The montage poetry after 1980s aimed to restructured the world and overcome any abnormalities through the disclosure and dissolution of the world. Especially, the implications that Jang Kyung-rin’s poetry bear state that, through historical and everyday events’ juxtaposition, the contradictoriness that appear as a result, and it criticizes the history as well as history at the same time; this includes the person themselves. The montage of time·space is not only showing a colliding effect of a simple technique, but it also includes the intention to reconstitute the world also, and through this, the technique reveals human alienation. In contemporary poetry, montage starts from the artistic curiosity that has received the inspiration of modernism and Socialism ideologie, passing through as a method for ‘new poetry’, to an experiment in order to dismantle the preexisting literary structure and socio-historical authority. If modernism’s montage of the 1980s wanted to resist and shed away from the order and system, the contemporary poetry of the 21st century express the powerless and meaningless self-consciousness with untangled aesthetic shackles, and show the faults of this world freely.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.