각급 공공기관 및 기록물관리기관에서 비전자적 형태로 생산·접수하거나 이관·수집하여 보유중인 기록물을 디지털화하는 이유는 기록물의 멸실 및 훼손을 방지하고 기록물의 체계적 관리를 위해서다. 구축된 기록물은 기록관리시스템에 등록하여 다양한 검색 방법으로 신속한 열람이 가능하여 보다 개선된 이용자서비스를 제공한다. 이런 긍정적인 효과로 기록물 데이터베이스 구축 사업은 꾸준히 추진되고 있다. 그러나 기록물 데이터베이스 구축 사업의 비용 산정 기준은 데이터베이스 구축 사업이 태동했던 초기에 업계 주도로 기준이 마련되다 보니 과도한 구축비 산정 등 많은 문제점들이 있었다. 이러한 문제들을 해결하기 위해 정부와 한국정보화진흥원, 한국소프트웨어산업협회 등에 의하여 지속적인 개선활동이 이뤄졌다. 그 과정에서 한국소프트웨어산업협회에서 발간하는 「SW사업 대가산정 가이드」2017년판에 이르러 데이터베이스 구축 사업 부문의 작업그룹으로서 기록물이 ‘현대비도서편철문서’라는 이름으로 추가됨으로써 기록물 데이터베이스 구축비를 독자적인 기준으로 산정하는 기초가 마련되었다. 그럼에도 불구하고 「SW사업 대가산정 가이드」의 현대비도서편철문서(기록물) 작업그룹의 구축비 산정기준은 공공기관 및 민간에 의해 생산·접수되는 다양한 유형의 기록물 품질수준에 미치지 못하고 있다. 실제로 현행 기록물 데이터베이스 구축 사업을 추진한 76개의 조사 기관을 분석한 결과 최대 면당 구축비가 약 2배정도 차이가 났다. 이는 각급기관에서 보유하고 있는 기록물의 유형 및 환경적 요인도 있겠지만 산출기준에 대한 객관적인 평가항목이 다르기 때문이다. 객관적이고 현실적인 기록물 데이터베이스 구축비 산정을 위한 방안으로 첫째, 공정별 작업요소에 대한 객관적 지표가 필요하다. 「SW사업 대가산정 가이드」의 데이터베이스 구축 사업 작업요소가 ...
각급 공공기관 및 기록물관리기관에서 비전자적 형태로 생산·접수하거나 이관·수집하여 보유중인 기록물을 디지털화하는 이유는 기록물의 멸실 및 훼손을 방지하고 기록물의 체계적 관리를 위해서다. 구축된 기록물은 기록관리시스템에 등록하여 다양한 검색 방법으로 신속한 열람이 가능하여 보다 개선된 이용자서비스를 제공한다. 이런 긍정적인 효과로 기록물 데이터베이스 구축 사업은 꾸준히 추진되고 있다. 그러나 기록물 데이터베이스 구축 사업의 비용 산정 기준은 데이터베이스 구축 사업이 태동했던 초기에 업계 주도로 기준이 마련되다 보니 과도한 구축비 산정 등 많은 문제점들이 있었다. 이러한 문제들을 해결하기 위해 정부와 한국정보화진흥원, 한국소프트웨어산업협회 등에 의하여 지속적인 개선활동이 이뤄졌다. 그 과정에서 한국소프트웨어산업협회에서 발간하는 「SW사업 대가산정 가이드」2017년판에 이르러 데이터베이스 구축 사업 부문의 작업그룹으로서 기록물이 ‘현대비도서편철문서’라는 이름으로 추가됨으로써 기록물 데이터베이스 구축비를 독자적인 기준으로 산정하는 기초가 마련되었다. 그럼에도 불구하고 「SW사업 대가산정 가이드」의 현대비도서편철문서(기록물) 작업그룹의 구축비 산정기준은 공공기관 및 민간에 의해 생산·접수되는 다양한 유형의 기록물 품질수준에 미치지 못하고 있다. 실제로 현행 기록물 데이터베이스 구축 사업을 추진한 76개의 조사 기관을 분석한 결과 최대 면당 구축비가 약 2배정도 차이가 났다. 이는 각급기관에서 보유하고 있는 기록물의 유형 및 환경적 요인도 있겠지만 산출기준에 대한 객관적인 평가항목이 다르기 때문이다. 객관적이고 현실적인 기록물 데이터베이스 구축비 산정을 위한 방안으로 첫째, 공정별 작업요소에 대한 객관적 지표가 필요하다. 「SW사업 대가산정 가이드」의 데이터베이스 구축 사업 작업요소가 국가표준 및 공공표준 등에서 제시하고 있는 품질수준을 만족해야 한다. 기록물은 KS X ISO 15489-1에서 요구하는 품질요건인 진본성(authenticity), 신뢰성(reliability), 무결성(integrity), 이용가능성(usability)을 충족해야 하며, KS X ISO TR 13028의 기록의 디지털화 이행 지침의 품질수준 권고사항을 준수하며 구축해야 한다. 기록물의 고유한 특성과 전문성을 반영한 객관적인 평가항목으로 현실적인 구축비를 구할 수 있다. 둘째, 기록물 데이터베이스 구축 사업의 사전 작업 성격이 강한 기록물 전수조사 사업을 단일사업 기준으로 작업공정을 개선해야 한다. 다수의 기관에서 기록물 유형 및 구축방안 등 연관성이 많아 기록물 데이터베이스 구축 사업에 포함하여 진행하고 있지만 공정별 작업요소를 명확히 구분하여 기록물 전수조사 사업만의 객관적인 구축비를 구할 수 있어야 한다. 본 연구는 현행 기록물 데이터베이스 구축사업을 중심으로 기록물 데이터베이스 구축비 산정의 객관적 기준을 마련하는 것을 목적으로 진행되었다. 다양해지는 기록물 유형과 품질수준을 만족하기 위해서는 작업요소 및 프로젝트 투입인력 등 객관적 지표에 따른 체계적이고 개선된 구축비 산정 기준이 필요하다.
각급 공공기관 및 기록물관리기관에서 비전자적 형태로 생산·접수하거나 이관·수집하여 보유중인 기록물을 디지털화하는 이유는 기록물의 멸실 및 훼손을 방지하고 기록물의 체계적 관리를 위해서다. 구축된 기록물은 기록관리시스템에 등록하여 다양한 검색 방법으로 신속한 열람이 가능하여 보다 개선된 이용자서비스를 제공한다. 이런 긍정적인 효과로 기록물 데이터베이스 구축 사업은 꾸준히 추진되고 있다. 그러나 기록물 데이터베이스 구축 사업의 비용 산정 기준은 데이터베이스 구축 사업이 태동했던 초기에 업계 주도로 기준이 마련되다 보니 과도한 구축비 산정 등 많은 문제점들이 있었다. 이러한 문제들을 해결하기 위해 정부와 한국정보화진흥원, 한국소프트웨어산업협회 등에 의하여 지속적인 개선활동이 이뤄졌다. 그 과정에서 한국소프트웨어산업협회에서 발간하는 「SW사업 대가산정 가이드」2017년판에 이르러 데이터베이스 구축 사업 부문의 작업그룹으로서 기록물이 ‘현대비도서편철문서’라는 이름으로 추가됨으로써 기록물 데이터베이스 구축비를 독자적인 기준으로 산정하는 기초가 마련되었다. 그럼에도 불구하고 「SW사업 대가산정 가이드」의 현대비도서편철문서(기록물) 작업그룹의 구축비 산정기준은 공공기관 및 민간에 의해 생산·접수되는 다양한 유형의 기록물 품질수준에 미치지 못하고 있다. 실제로 현행 기록물 데이터베이스 구축 사업을 추진한 76개의 조사 기관을 분석한 결과 최대 면당 구축비가 약 2배정도 차이가 났다. 이는 각급기관에서 보유하고 있는 기록물의 유형 및 환경적 요인도 있겠지만 산출기준에 대한 객관적인 평가항목이 다르기 때문이다. 객관적이고 현실적인 기록물 데이터베이스 구축비 산정을 위한 방안으로 첫째, 공정별 작업요소에 대한 객관적 지표가 필요하다. 「SW사업 대가산정 가이드」의 데이터베이스 구축 사업 작업요소가 국가표준 및 공공표준 등에서 제시하고 있는 품질수준을 만족해야 한다. 기록물은 KS X ISO 15489-1에서 요구하는 품질요건인 진본성(authenticity), 신뢰성(reliability), 무결성(integrity), 이용가능성(usability)을 충족해야 하며, KS X ISO TR 13028의 기록의 디지털화 이행 지침의 품질수준 권고사항을 준수하며 구축해야 한다. 기록물의 고유한 특성과 전문성을 반영한 객관적인 평가항목으로 현실적인 구축비를 구할 수 있다. 둘째, 기록물 데이터베이스 구축 사업의 사전 작업 성격이 강한 기록물 전수조사 사업을 단일사업 기준으로 작업공정을 개선해야 한다. 다수의 기관에서 기록물 유형 및 구축방안 등 연관성이 많아 기록물 데이터베이스 구축 사업에 포함하여 진행하고 있지만 공정별 작업요소를 명확히 구분하여 기록물 전수조사 사업만의 객관적인 구축비를 구할 수 있어야 한다. 본 연구는 현행 기록물 데이터베이스 구축사업을 중심으로 기록물 데이터베이스 구축비 산정의 객관적 기준을 마련하는 것을 목적으로 진행되었다. 다양해지는 기록물 유형과 품질수준을 만족하기 위해서는 작업요소 및 프로젝트 투입인력 등 객관적 지표에 따른 체계적이고 개선된 구축비 산정 기준이 필요하다.
Public agencies and records management institutions at various levels digitize the records that are produced, received, transferred, collected, or stored in nonelectronic forms to prevent the loss or destruction of and systematically manage the records. The records that are established in this manne...
Public agencies and records management institutions at various levels digitize the records that are produced, received, transferred, collected, or stored in nonelectronic forms to prevent the loss or destruction of and systematically manage the records. The records that are established in this manner can be registered in the record management system and be quickly browsed by various search methods, thereby providing improved user services. Database building projects are steadily promoted because of these positive effects. However, the standard criteria for estimating the project costs of building records databases are problematic since the creation of such standards was led by the industry earlier when database building was in its infancy. To solve these problems, the South Korean government, Korea Information Society Agency, and Korea Software Industry Association have made ongoing improvements. During this process, the record is added in the "Software Business Price Calculation Guidelines" published by the Korea Software Industry Association in the 2017 edition under the title of “Contemporary Non-Book-Bound Documents” by a working group of database building projects, and thus the grounds for the cost estimation based on its own standards were established. However, its criteria have been much below the quality levels of the various types of records produced and received by public authorities and the private sector. On examining the 76 research centers that carried out recent database building projects, the maximum cost per page was found to be approximately twice the difference. This is because the objective evaluation items are different, although it may also be in part due to the types of records and environmental factors held by organizations at different levels. To conduct more objective and realistic estimations, it is first necessary to provide an objective index for the project factors of each process, and these factors must meet the quality levels specified by the relevant national and public standards. Records must meet the quality requirements required by ISO 15489-1 in authenticity, reliability, integrity, and usability, and the quality-level recommendations of the guidelines for the implementation of the digitization of the records of KS X ISO TR 13028 must be followed. It is only by using objective evaluation items that reflect the unique characteristics and professional levels of the records that more realistic estimates can be obtained. Second, for all records, the work process must be improved under a single, consistent cost estimation standard. Although many organizations are involved in record database building projects since their data are amenable to digitalization, it is desirable that the work factors for each project-based process are clearly separated to obtain the objective building cost. The purpose of this study is to establish objective criteria for calculating the database building cost, focusing on ongoing record database building projects. To meet the quality requirements of various types of records, the development of systematic and improved cost estimation standards based on objective indices, such as work factors and labor inputs, is recommended.
Public agencies and records management institutions at various levels digitize the records that are produced, received, transferred, collected, or stored in nonelectronic forms to prevent the loss or destruction of and systematically manage the records. The records that are established in this manner can be registered in the record management system and be quickly browsed by various search methods, thereby providing improved user services. Database building projects are steadily promoted because of these positive effects. However, the standard criteria for estimating the project costs of building records databases are problematic since the creation of such standards was led by the industry earlier when database building was in its infancy. To solve these problems, the South Korean government, Korea Information Society Agency, and Korea Software Industry Association have made ongoing improvements. During this process, the record is added in the "Software Business Price Calculation Guidelines" published by the Korea Software Industry Association in the 2017 edition under the title of “Contemporary Non-Book-Bound Documents” by a working group of database building projects, and thus the grounds for the cost estimation based on its own standards were established. However, its criteria have been much below the quality levels of the various types of records produced and received by public authorities and the private sector. On examining the 76 research centers that carried out recent database building projects, the maximum cost per page was found to be approximately twice the difference. This is because the objective evaluation items are different, although it may also be in part due to the types of records and environmental factors held by organizations at different levels. To conduct more objective and realistic estimations, it is first necessary to provide an objective index for the project factors of each process, and these factors must meet the quality levels specified by the relevant national and public standards. Records must meet the quality requirements required by ISO 15489-1 in authenticity, reliability, integrity, and usability, and the quality-level recommendations of the guidelines for the implementation of the digitization of the records of KS X ISO TR 13028 must be followed. It is only by using objective evaluation items that reflect the unique characteristics and professional levels of the records that more realistic estimates can be obtained. Second, for all records, the work process must be improved under a single, consistent cost estimation standard. Although many organizations are involved in record database building projects since their data are amenable to digitalization, it is desirable that the work factors for each project-based process are clearly separated to obtain the objective building cost. The purpose of this study is to establish objective criteria for calculating the database building cost, focusing on ongoing record database building projects. To meet the quality requirements of various types of records, the development of systematic and improved cost estimation standards based on objective indices, such as work factors and labor inputs, is recommended.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.